HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Digitalradio - snart på gång?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2008/01/02 :  15:08:20  Show Profile Send JesseX a Private Message
Jag står i begrepp att köpa en tuner och funderar på
om digitalradion (DAB) är något man borde ha med i bilden.

Digital-TV är ju på ingång och då ska ju det analoga nätet
stängas ned. Är det någon som vet hur planerna ser ut
gällande radio? Jag tänker i ett femårsperspektiv ungefär.

Det känns dumt att investera i utrustning som riskerar
bli obsolet.

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2008/01/02 :  16:26:05  Show Profile Send poppen a Private Message
Tror att DAB bara fungerar i Stockholm. Pagrotsky stoppade visst en utbyggnad av DAB nätet.
Vi får se om den nya kulturministern häver Pagrostskys beslut.
- Jag tar ingen ställning här om det var ett bra beslut eller dåligt beslut.

Du kan ju alltid lyssna på digitala kanaler via bredbandet. Jag själv nöjer mig med en gammal Yamaha tuner t-700. Det räcker för mig än så länge.

Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2008/01/02 :  17:06:16  Show Profile Send lennartj a Private Message
DAB finns även i Göteborg, Malmö och någon större norrlandsstad.
Bitraten (192kbps) är vanligen dubbelt så hög som på nätet.
För de SR-program som sänds på FM-bandet får du betydligt bättre ljudkvalitet om du har bra tuner och mottagning. Extraprogrammen, som SR Minnen mm kommer aldrig att sändas på FM-bandet pga platsbrist.
Ingen vet hur det kommer att gå med DAB i Sverige, att det slagit i t.ex. England har nog ingen betydelse. Idag skulle jag nog ge max en tusenlapp extra för en tuner där DAB är medskickat.
Att jag gav betydligt mer för min PURE DRX-702ES tuner är en annan historia, det var andra tider då.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2008/01/02 :  17:53:02  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Luleå...
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/01/02 :  21:31:15  Show Profile Send ztenlund a Private Message
DAB använder i nuvarande version MP2 vilket är en äldre teknik än MP3, därför är inte bitraten direkt jämförbar med exempelvis MP3-streaming. Det krävs högre bitrate med MP2 för att uppnå samma kvalitet, en del uppgifter säger att 192 kbps MP2 motsvarar ungefär 128 kbps MP3.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/01/02 :  23:22:54  Show Profile Send gcs a Private Message
Anledningen till att DAB är så stort i England är att man kan kör ut så många "reklam"kanaler och ta betalt för, men med samma taskiga kvalitet som de analoga kommersiella kanalerna har här i Sverige. Jag har ju faktiskt hört DAB från SR som den låter nu förtiden och jag är faktiskt inte så säker på att det låter sämre än FM, snarare bättre. FM brusar vilket inte DAB gör men det är klart att i människor är olika känslig för brus. Distorsionen är även den betydligt lägre med DAB. Jag tror att det är så här övermakten resonerar. "Nu har vi testat så länge utan att kunna bestämma oss och nu så har det förmodligen kommit bättre tekniker. Vi väntar lite till och ser vad som kommer".
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2008/01/03 :  00:01:13  Show Profile Send PeterE a Private Message
Jag undrar hur det här med dab kommer att fungera.
Fungerar det så att man kan ta in webradio på den eller?

Det analoga nätet kan dom ju inte ta bort helt & jag använder mig nu av en gammal radiodel av märket

Sansui Tu 3900 & får jag då nån gång bra motagning i norrlands inlän så brukar jag inte höra nåt brus alls.

Jag har också märkt att den digital tekniken oftast är känsligare så det kanske är en nackdel om dom skulle få för sig att ta bort det analoga nätet helt.


Edited by - PeterE on 2008/01/03 00:01:49
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/01/03 :  00:19:18  Show Profile Send gcs a Private Message
Den digitala tekniken har ju den nackdelen eller fördelen att det blir helt tyst när signalen blir för svag. Därmed kan man ju säga att digitaltekniken är känsligare än analogtekniken för sådana störningar. Jag testade en DAB tuner med antenn inomhus utan att kunna få något ljud. Jag bor så till att jag kan se Nackasändaren men förvisso sänder man inte därifrån men ändå nära intill. Först när jag hade kastat ut en antenn på gården så fick jag mottagning i DAB tunern.
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2008/01/03 :  15:38:42  Show Profile Send PeterE a Private Message
Mm det där låter som om det inte skulle fungera så bra med dab radio i norrlands inland.
Men det kommer nog ta tid & kosta pengar att bygga ut nätet.
Så om 10år kanske presis som det tagit att få bredband på vissa orter.
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2008/01/04 :  09:59:56  Show Profile Send poppen a Private Message
Dålig motagning kan också ge upphov till fågelkvitter i stället.
jag har hört det själv i UK.
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2008/01/04 :  16:56:19  Show Profile Send SW a Private Message
Om jag inte missminner mig så byggdes en massa sändare om för att klara DAB men det blev inte någon start av det.

S
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2008/01/04 :  18:05:41  Show Profile Send lennartj a Private Message
qcs, har du hört SR P2 genom en Tandbergtuner med minst 1 mV insignal? Det är riktig HiFi och minimalt med brus, fast om vrider upp till "originalnivå" vid okomprimerade direktsändningar så erkänner jag att det inte totalt brusfritt. Tyvärr har jag aldrig funnit något tillfälle då sådana sändningar gått ut parallellt via DAB i Göteborg. SR Klassiskt är oftast skvalmusik i mitt tycke.
Nu väntar min Tandberg-tuner på service. Tandbergverkstaden i Solna har återuppstått i Köping, reservdelslagret är med men inte uppackat ännu.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/01/04 :  18:59:18  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
vrider upp till "originalnivå" vid okomprimerade direktsändningar så erkänner jag att det inte totalt brusfritt.
Nä det är just det och det är ju det som gäller och det är ju så man mäter S/N. Bruset kan variera något vid olika sändningar och det bästa jag har mätt upp låg runt >-50dB ovägt men det vanliga brukar vara -47dB. Jag har provat några olika tuner´s men inte någon från Tandberg och den som jag har nu är en HK receiver som jag är väldigt nöjd med. Jag tror att HK är väldigt bra på tuner´s så jag står i valet att eventuellt köpa deras DAB tuner. Jag räknar med att FM sändningarna kommer att fortgå i många år till även om DAB skulle upphöra.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2008/01/05 :  01:21:38  Show Profile Send lennartj a Private Message
Nu har jag bara "snikmodellen" 3011 med 75 dB i Stereo vid 0,5 mV (IHF)[65 dB ovägt [DIN)], flaggskeppet 3001 har 82 dB vid samma insignal och 92 dB vid 5 mV fortfarande i Stereo - världsklass genom alla tider (IHF värdena, alltså)! HK är möjligen hyfsade medelmåttor.
Mer tunerinfo hittar man bland annat här http://www.fmtunerinfo.com/ och
här http://tech.groups.yahoo.com/group/FMtuners/

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/01/05 :  10:11:39  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Hur kommer DAB att fungera i bilradion?

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2008/01/05 :  10:29:32  Show Profile Send Lovan a Private Message
Erik: Jag tror inte bilstereon du fick av imperial hanterar DAB
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/01/05 :  12:34:42  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
F-n då lämnar jag tillbaka den!

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/01/05 :  12:46:47  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Nu har jag bara "snikmodellen" 3011 med 75 dB i Stereo vid 0,5 mV (IHF)[65 dB ovägt [DIN)], flaggskeppet 3001 har 82 dB vid samma insignal och 92 dB vid 5 mV fortfarande i Stereo - världsklass genom alla tider (IHF
Begränsningarna ligger inte enbart hos tunern utan den svagaste länken är förmodligen själva sändaren. När man mäter på en tuner så sker det i labbmiljö och inte efter någon sändare därav dom hyggliga siffrorna. Något som jag tycker kan vara besvärande med FM stereo är bruset och bluddrandet(THD) i S-kanalen sedan jag vill att en tuner också ska kunna dämpa pilottonen kraftigare än vad som är vanligt. Men när man lyssnar i på radio i mono då försvinner det mesta av bruset....men vem vill lyssna i mono när programmet är i stereo.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2008/01/05 :  22:22:06  Show Profile Send lennartj a Private Message
Jag håller med om att FM-sändare och de länkar som matar dem sannolikt inte inte håller samma kvalitetsnivå som tuners i toppklass, men två av de problem du nämner; bludder och pilottonsdämpning är helt antenn- (signalstyrka och kvalitet) och tuner-relaterade, såvitt jag förstår.
Ordinära tuners har ofta mycket bristfällig signalstyrkeindikering med ett fåtal steg och visar oftast full signal vid 20-100uV och är till väldigt lite hjälp för att optimera antennen.
Mina favorittuners har vridspoleinstrument med logaritmisk matning och visar 1uV - 100mV (5 tiopotenser!). Åtminstone förr hade Terracoms föregångare dessa tuners som monitorredskap på de större stationerna.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2008/01/12 :  06:17:02  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Det här med DAB, jag hörde att tekniken är stympad, dvs att man snålar med bandbredd per kanal, dvs, man ger för många kanaler en viss bandbredd att dela på, och därmed kommer DAB aldrig att uppnå potentialen som det var tänkt i begynnelsen.

J. Ullberg
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2008/01/13 :  16:33:11  Show Profile Send rolnor a Private Message
Jag kör DAB via min Beocenter2, ljudet är inte mycket att hurra för, vet inte ens om det klår FM, ungefär lika illa...

rolnor
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000