HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 BANG BANG BANG & olufsen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

global
Member

314 Posts

Posted - 2008/01/10 :  10:02:18  Show Profile Send global a Private Message
Jag har de senaste åren utvecklat negativa känslor för BangOlufsen. Bolaget står för all korkad lyxkonsumtion som man dessvärre en gång i tiden involverade sig i. Konsumtion av helt onödiga och kraftigt överprissatta skrytvaror som man bara köpte för att man var blåst av reklam och upplevd status. Mönstret går igen. Killar som tjänar lite pengar köper först en B&O tv, sedan en fin klocka och slutligen en Ferrari, allt efter att plånboken växer. Jag är själv dessvärre ägare av en gammal B&O TV, men den står kvar i sovrummet bara för att den är för tung för mig att bära bort och kasta. Hur som helst, prisad vare den glädje då den trader som jag investerat lite pengar med idag lyckades blanka mycket B&O på vinstvarningen och sedan också handla runt aktien mycket framgångsrikt, så framgångsrikt att han faktiskt gjorde 2.5% på EK bara på B&O tradingen. Det finns ingen bättre känsla än att tjäna pengar på att blanka ett bolag som man hatar. Härligt!

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2008/01/10 :  10:17:21  Show Profile Send jonasz a Private Message


En gång i tiden gjorde de dock vettiga produkter...

Tycker nog att ICE-power kan räknas som en helt ok samtida produkt, synd bara att man inte kan köpa modulerna som privatperson...

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2008/01/10 :  10:35:06  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
quote:
ett bolag som man hatar

Starka ord!
Själv är jag oehört imponerad av deras förmåga att hitta rätt strategier för att sälja dyra prylar på bred front. Det är allas önskan, men B&O är ju helt suveräna och untouchable på detta i branschen. Worldwide. Och vi pratar inte nåt enstaka år utan så har det varit i ett par decenier. Hatten av för att de lyckas istället.

Sedan att entusiaster oftast (alltid?) får mer välljud per investerad krona i jämförelse är en helt annan diskussion. Själv skulle jag inte vara intresserad av B&O, och inte många andra som är insatta heller....f'låt Rolnor...men faktum kvarstår att företaget som sådant är grymt häftigt. Tror egentligen inte det finns något på marknaden som har den positionen. Så att dissa ljud från deras produkter är väl helt i sin ordning, men att dissa företaget, förstår jag inte ett smack av...

Artphotography
Go to Top of Page

global
Member

314 Posts

Posted - 2008/01/10 :  10:38:34  Show Profile Send global a Private Message
Människor är lättlurade. Speciellt unga män...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/01/10 :  10:43:05  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Borde inte detta postats under off-topic?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/01/10 :  10:44:14  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Hmmm... starka ord att hata något... måste nog motiveras med starka argument också, vilket jag inte hittar i det global skrivit. Har själv inte några starkare känslor inför B&O men undrar varför det måste vara så "fult" av företag att sälja på design?

En designad brödrost kostar mer än en basic, det säger inget om att den designade måste vara mycket bättre för att den är dyrare, brödet blir rostat helt enkelt, den passar däremot kanske som hand i handske i någons önskan om hur man vill att det ska se ut hemma... är detta något "ont" eller fult?

Sen är det ju också en helt annan diskussion om etiken bakom att tjäna pengar på spekulation om att det ska gå dåligt för någon... men det har inte sin plats här.

Edit: stavfel

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2008/01/10 10:45:53
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2008/01/10 :  10:50:51  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Bang Olufsen har lyckats med något mycket få andra tillverkare av audio/video produkter har, de är mkt vackra att se på och de presterar riktigt bra ljud och bildmässigt enligt mig, på detta vis har de nog skaffat sig ett av de starkaste varumärken som finns i industrin, och kvalitèn är grym.

Att jag själv skulle prioritera anorlunda när väl pengarna skall läggas upp är en annan sak, köpte mig nyligen ett begagnat system som jag är mkt nöjd med, att köpa det nytt skulle jag aldrig göra.

Jag gillar B&O, det är liksom lite mer än bara sin funktion, men jag håller samtidigt med om att det är onödigt i all sin prakt, men å andra sidan så är de flesta podukterna idag av det slaget.

En typisk B&O kund har inte samma prioriteringar som en typisk hifi kund, ej heller samma eknomiska situation skulle jag tro, därmed menar jag itne att deras produkter gör dåligt ifrån sig, inte alls, tvärt om, men för pengarna kan man kanske hitta bättre ur rent funktionsperspektiv.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/01/10 :  10:54:58  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag har heller inget emot B&O.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/01/10 :  11:05:59  Show Profile Send huzze a Private Message
Allt har sin marknad, oavsett om det är brödrostar (kul exempel), bilar eller hifi. Det finns ju även ett stort utbud av lo-fi för de som inte har råd.
Det kommer alltid att finnas "statusmärken" som ALLA känner till och som vissa köper för att visa sig häftiga (inte du rolnor ). Svensson känner till B&O men inte Sonus Faber t ex.
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2008/01/10 :  11:10:22  Show Profile Send U1 a Private Message
Global:Vad har du för syfte med denna tråd? Vill du bara reta dem som valt B&O eller ville du bara skryta om att du tjänat pengar?

Hatar du B&O för att du kände dig lurad eller för att du anser att andra som köpt bör anse sig lurade?
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2008/01/10 :  11:14:00  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Inte heller överförtjust i B&O. Men hörde den lilla beolab 9 häromdan och jag blev faktiskt lite impad. Dessutom är det en mycket smidig lösning på AV systemet. Sen är det ju svårt att förneka att alla företag de senaste 10 åren som haft designambitioner på ett eller annat sätt utformat sina högtalare påminnande om de höga tornen som B&O gjort. Men om de sen låter bra vet jag inte.
Gillar förresten vintage Ferrari också.

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/01/10 :  11:42:41  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
Gillar själv B&O, främst av tre orsaker!

1. Designen

2. En gemensam fjärr till alla apparaterna

3. Linkmöjligheterna

Upplever att det först är på senare år som andra tillverkare kommit med liknande koncept.

Det som dock har imponerat på mig mest är deras SERVICE!

Ett av få företag som verkligen vet vad det ordet innebär!

De gånger jag haft frågor eller behövt någon reservdel till deras saker, så har jag fått snabb och bra service - det är värt en hel del! (...för mig i alla fall! )

Men smaken är som #8230;. #8211; som tur är !

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2008/01/10 :  11:43:14  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Jag tillhör - som de flesta andra här - de som inte gillar B&O produkter därför att de inte kommer upp i ett pris/prestanda-föråhllande som är förrsvarbart för plånboken.

Jag beundrar däremot företaget B&O för att de lyckas i sin strategi.

Ungefär som Bose, som ju också lyckats få gott renommé genom design trots att grejorna inte är de bästa.

Lite OT - under julen fick jag en fråga från en avlägsen släkting som märkt att jag verkar kunna litet om hifi och sånt:

"Bose är väl det bästa man kan köpa i stereoväg idag?"

Det krävdes en del anspänning för att svara på den frågan utan att verka mästrande och få vederbörande att känna sig sårad...

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2008/01/10 15:34:27
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2008/01/10 :  11:49:36  Show Profile Send Marc a Private Message
quote:
Mönstret går igen. Killar som tjänar lite pengar köper först en B&O tv, sedan en fin klocka och slutligen en Ferrari, allt efter att plånboken växer. Jag är själv dessvärre ägare av en gammal B&O TV, men den står kvar i sovrummet bara för att den är för tung för mig att bära bort och kasta.
Jag tror att du är sur för att du bara kom till B&O-tv:n, Ferrarin är fortfarande långt bort. Men vem vet, efter några till lyckade blankningsaffärer kanske du åtminstone når till klockan.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

global
Member

314 Posts

Posted - 2008/01/10 :  12:00:56  Show Profile Send global a Private Message

Ja.ja. Tråden urartade snart till persongrepp. Men det var väl förväntat.
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2008/01/10 :  12:05:21  Show Profile Send Marc a Private Message
quote:
Bolaget står för all korkad lyxkonsumtion som man dessvärre en gång i tiden involverade sig i. Konsumtion av helt onödiga och kraftigt överprissatta skrytvaror som man bara köpte för att man var blåst av reklam och upplevd status.
Jag tyckte den urartade redan från början. Jag kunde inte låta bli att nappa på betet. Speciellt med tanke på din tidgare tråd om B&O:s mp3-spelare som inte heller ledde någonvart.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be

Edited by - Marc on 2008/01/10 12:07:10
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/01/10 :  12:07:55  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
quote:

Ja.ja. Tråden urartade snart till persongrepp. Men det var väl förväntat.


Ja, det kanske det enklaste sättet för dig att se det ur det perspektivet om du vill ta dig ur den här tråden?

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2008/01/10 :  13:09:53  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
quote:
Jag tror att du är sur för att du bara kom till B&O-tv:n, Ferrarin är fortfarande långt bort. Men vem vet, efter några till lyckade blankningsaffärer kanske du åtminstone når till klockan.


Årets uttalande! Tar man dessutom med att panta burkar också så kanske det går ännu snabbare...

Snälla bespara oss sådana här konstuktivt värdelösa trådar!

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2008/01/10 :  16:23:05  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Pojkar, var nu snälla mot varandra, trots att julen är förbi.

PG

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/01/10 :  20:48:13  Show Profile Send matte76 a Private Message
Mina föräldrars B&O-anläggning, visserligen dyr, låter mycket bra. Så det handlar knappast bara om design.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2008/01/10 :  20:59:04  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Jag vill också ha en Ferrari..Ju..

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/01/10 :  20:59:15  Show Profile Send huzze a Private Message
Många gånger är de exklusiva märkena som utvecklar nyheter som sen kryper ner till de lägre prisklasserna. Behöver jag nämna bilar som exempel?
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2008/01/10 :  21:23:48  Show Profile Send hal a Private Message
Har sett flera av B&O-apparater med många år på nacken, som fortfarande fungerar alldeles utmärkt. Visst är det mycket design och kvalitet man betalar för.
Skall vi utveckla negativa känslor, så tycker jag att många massproducerade lågprisapparater skall stå i skottgluggen. Där kan vi prata om överkonsumtion. Apparater som håller i några fåtal år och som sedan slängs på soptippen.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/01/10 :  21:26:38  Show Profile Send huzze a Private Message
Läste just i SvD att Apple kan "tacka" B&O för sina framgångar med scrollhjulet på sina Ipods. B&O var först med den men tog aldrig patent på det...
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2008/01/10 :  22:09:28  Show Profile Send edison a Private Message
Säger bara "Mr Pramanik".
http://www.beoworld.org/article_view.asp?id=196

En av världens auktoriteter på pickuper och nålarmar/spetsar.
Minns inte, men har starkt för mej han hade en hel del att göra med själva spelarna också...
Tunna, lätta, styva och LÄTT-manövrerade tangentialtonarmar...
Helt vibrationsfri tallriksdrift: Tangent Drive (eller om det hette nåt annat)
Var jobbade han?
Ja, just det...på det dära "Bänga" Olufsen...

Många av pickuperna var MKT bra, om än inte dom absolut bästa i världen, men så kostade dom aldrig 10.000 kr+ heller...

Han var inblandad i Dolby HX-PRO-systemet* som B&O utvecklade och lät "alla" bandspelartillverkare använda genom samarbetet med Dolby.


*Såg till att öka diskantkvaliteten gm att bla minska distorsionen i högre registren, vilket 'tänjde' bandspelaren som 'hifimedium' ett lite snäpp längre (om än inte till CD-klass förstås...)

INGET företag som har om så bara "anständig" kvalitet OCH även erbjuder "huggligt snygg" design, säljer sina grejor BILLIGT, ofta inte ens "halvbilligt".
Varför ska då B&O göra det?
Dom är alldeles för små för att klara nåt sånt, men stora i sin egen nisch, vilket är *exakt* vad som låtit dom överleva till idag...


EDIT:
Jo, visst jobbade han med skivspelarna också.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2008/01/10 22:24:08
Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2008/01/10 :  23:27:08  Show Profile Send Melker a Private Message
Jag har en BeoVision LS5500 och den är fortfarande asbra. Min Beosound 2500 är sådär men vilken cdspelare från tidigt 90-tal är inte det. Det lilla slutsteget MCL2A som jag driver mina Dali 6006:or med är RIKTIGT bra. Men i min 2:a anläggning står min B&O juvel, det snyggaste de har gjort, dvs BeoCenter 9300 med CD, Radio, Kasett, Timer och inbyggd förstärkare och den är helt underbar. Enda smolket är att den inte gillar kopieringsskyddade skivor (så man måste rippa och bränna en kopia först) till den har jag en BeoGram 4500 med MC4 pickupen som nog är en av deras enklaste och den låter mycket bra. Tyvärr har jag inte plats att ge den högtalare som den förtjänar men jag skulle tro att det hade blivit en killer med Elac 310 Jet.

Till saken hör väl att jag inte skulle ha köpt sakerna nya helt pga priset. Jag hade nog inte brännt den summan på andra märken heller men begagnat tycker jag att B&O är ganska prisvärt.

Halmstad
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000