HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Nya grafikkortet - det verkar som det funkar...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/11/17 :  00:00:48  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
I den här tråden önskar regner förslag på nytt grafikkort:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=59604.

Det har gått ett drygt halvår och det har säkert hänt en hel del sedan i våras. Därför ställar jag nu om frågan utifrån mina förutsättningar:

Det nya grafikkortet skall vara till en Dell Dimension 8300 inköpt maj 2004 med 3,0 MHz Pentium 4-processor och 512MB RAM. Operativsystem är Windows XP och kommer så att vara under överskådlig tid. RAM-minnet ska hottas upp til 1,5GB.

Det nya grafikortet ska ersätta ett Nvidia Gforce FX 5200 128Mb. Det upplevs - både av mig och sonen som ryckigt och allmänt slött. Gränssnittet är AGP.

Min erfarnehet av cirka 15 års PC-användande på jobbet och hemma är at Gforce-kort är kinkiga med omgivning, drivrutiner och sådant. ATI däremot brukar alltid fungera klockrent.

Datorn används till spel, lite filmtittande, lite surfande, lite chattande och annat som man brukar använda dator till hemma. Spelandet är inte speciellt avancerat - ändå märks det väl att grafiken inte hänger med - det hackar lite allt som oftast. En del spel hänger sig fullständigt. Fråga mig inte om vilka det är - det är sonens avdelning. Men han har förevisat mig hur det ser ut och jag har också märkt att datorn är lite kinkig när jag använder den.

Tja det var det hela - ser alltså fram mot förslag på bra och aktuella AGP grafikkort, gärna ATI.

mvh/ Jörgen G

PS
Missade en sak: Bildskärmen är en Dell LCD 17" VGA-skärm 1280*800. Avses inte bytas ut på ett tag. /DS

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2008/01/13 20:33:28

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2007/11/17 :  01:13:48  Show Profile Send Bogus a Private Message
Jag hade ett Geforce Fx 5200 256meg, och jag håller med dig om att det var bra slött även om jag hade mer minne än i ditt kort. När jag köpte mitt gick jag bara in och frågade efter ett "bra" grafikkort, och var inte speciellt insatt i ämnet, så säljaren sålde mig det kortet. Efter ett tag så läste jag lite om det och fick reda på att det inte var speciellt omtyckt alls, men då var det redan köpt. Nu har jag bytt dator och kör med ett nyare nvidia kort, 7300 GT pci-e. Det jag vill ha sagt är att vad du än köper idag så kommer det vara mycket bättre än det du redan har.

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/11/17 :  01:49:11  Show Profile Send f95toli a Private Message
AGP är tyvärr ett insomnat gränssnitt sedan ett par-tre år; så några aktuella kort finns inte. Det finns fortfarande grafikkort att köpa men de är ett par generationer gamla, så räkna inte med att kunna köra de senaste spelen (Crysis m.fl.) med alla bjällror och visslor.
Å andra sidan är inte korten speciellt dyra så en uppdatering är kanske ändå vettig.



Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/11/17 :  15:30:02  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Tack för svar!

Jo - jag har förstått att AGP är på utgående. Men nu är datamaskinen bestyckad med detta gränssnitt, så det är inte mycket att göra något åt. Eller...

Jag har sett att det finns en hel del hyfsat moderna grafikkort även med AGP även om inte värstingarna finns tillgängliuga. Men nu är inte syftet att uppnå high end utan att få det bättre. Och det kan omöjligen vara något större problem...

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Egill
Member

376 Posts

Posted - 2007/11/17 :  18:24:31  Show Profile Send Egill a Private Message
Geforce 7950 gt för ca 2000 kr eller ett Radeon 1950 pro för 1200-1500 kr (det har dock varit en del problem med agp varianterna av 1950, se http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=652743)

en översikt över hur bra olika modeller presterar (både agp och pciexpress) http://www6.tomshardware.com/2007/11/06/best_graphics_card/page6.html

en översikt över vilka agpkort som finns att tillgå nu http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v870

Eftersom du har en skärm med rätt låg upplösning kommer nog inte grafikkortet bromsa så mycket, men du kanske får kolla så du har tillräckligt kraftfullt nätaggregat i datorn för att driva korten.

Vituð ér enn, eða hvað?
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/11/17 :  21:16:32  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Hmm... 305W är datorns nätagg på. För de kort som verkar vara hyfsade rekommenderas åtminstone 400W. Hur kritiskt är det - nån som vet?

Läst både om folk som inte fått problem trots att har stoppat in grafikkort där den rekommenderade effekten inte är tillgänglig och folk som fått problem trots att effekten borde räcka...

Den aktuella datorn är i originalskick, d v s inte överklockad eller gjort nåt annat skoj med - vad jag vet...

/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2007/11/17 21:18:55
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2007/11/17 :  21:38:46  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Om man inte behöver absolut högsta prestanda så finns det fläktlösa kort. Lägre ljudvolym från datorn är alltid trevligt.

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/11/17 :  21:40:57  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Jörgen,

Själv stoppade jag i ett Nvidia GF 7600 GT i början av året, dock i ett hembygge med allting väl tilltaget men datorn är av liknande årgång.
Det ersatte ett ATI 9800 Pro som nu bara ligger och skräpar. Om du är intresserad kan du få det kortet till det facila priset av en kaffe och lite skitsnack.
Kortet lär åtminstone vara snabbare än det som sitter i som väl knappast var något att hurra för ens när det var nytt trots mer minne än 9800 Pro. Å andra sidan är ett kort för 1000-1500:- snabbare så det blir ju inte särskilt dyrt att köpa något heller.


Edit:
FX5200 är väl fläktlöst har jag för mig?

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/11/17 :  21:55:32  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Hihi - jag hittade något användbart på Asus webbplats - en power calculator. Den kan man använda för att beräkna hur mycket ström man behöver med de grejor man har i sin dator. Den återfinns här: http://support.asus.com/PowerSupplyCalculator/PSCalculator.aspx?SLanguage=en-us

Jag har nu tagit reda på att följande aktuella AGP-kort med hyfsade prestanda går in i min effektbudget 300W:

ATI: X1650 och HD2600

Nvidia: 7600

Sätter man budgeten till 350W funkar ATI X1950 och Nvidia 7800 också - men som sagt hur kritiskt är detta?

Har någon uppfattning om vad som är "bäst" inom detta snäva urval?

Tack f95toli och Egill för att ni fick mig att tänka på effektdetaljen och att ni fick mig att finna ut hur jag kunde få fram detaljer kring detta.

/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/11/17 :  22:03:37  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
H och ztenlund - fläktlöst är trevligt och tyst. Det vet vi eftersom 5200 är det...

ztenlund - Det nya grafikkortet ska bli en julklapp till sonen, så jag avstår från 9800-kortet. K*ff* och sk*tsn*ack kan vi väl fixa ändå?

En av sonens kompisar har också klämt in ett 7600 in sin dator av ungefär samma ålder. Och det verkar också fungera bra.

Har jag tackat för all input förresten?

/ Jörgen G


Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2007/11/17 22:21:03
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/11/17 :  22:36:32  Show Profile Send Lovan a Private Message
Jag skulle slå ett slag för 7600. Helst GT vilket är ett underklockat 7900. Kan inte vara särskillt dyra i dagsläget men det är nog inget jag vill spela crysis på heller iof
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2007/11/18 :  00:03:02  Show Profile Send KennethS a Private Message
Skulle nog fundera på byta ut hela datorn ändå. 305w nätagg är tyvärr inte mycket idag då dagens grafikkort och övriga prylar drar en del. Sen så är en P4 3.0Ghz nästan i minsta laget nu för spelande. Sitter själv med en AMD A64 3400+ (Motsvarar P4 3.4 Ghz ungefär)och märker av att det rycker med dom nyare spelen. Har då ändå ett Nvidia 7800GT (PCI-e)överclockat från fabrik och 1,5gb ram. Bygga datorer är så pass billigt idag så du skulle nog kunna hitta en bra uppgradering för ganska små summor.

Trött på folk utan vett

Edited by - KennethS on 2007/11/18 00:03:49
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/11/18 :  00:57:08  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Kenneth S - nog har tanken funnits på att skaffa allt nytt. En samlad bedömning av sonens utflygningsplaner och kostnader för olika datorförsörjningsalternativ gör att det känns vettigast att nu göra en smärre upphottning av den gamla datorn. Ny dator får han fixa efter eget skön sedan han muckat från lumpen och flyttar till eget om sisådär 1#189;-2 år.

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/11/18 :  01:25:45  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
snabbast är ju 1950 men om ditt kragg pallar med det, det vete tusan. Jag gissar att det går. Du kör väl bara en disk och har med andra ord en ganska minimal konfiguration. Så, ATI 1950 is the shit. Det är nog det snabbaste AGP kortet som finns. Jag har en kompis i samma sits som dig, vi har letat AGP kort till hans burk och landat på 1950.

Lycka till.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/11/18 :  01:37:30  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Claes - Har snurrat runt under kvällen (bollsparkning är ju ett j*dr*ns mögspel...) Bland annat kollat upp mer exakt hur mycket burken drar. Det är på det berömda håret att X1950 går in... 7600 är mer lovande.

Har ni hunnit få några drifterfarenheter av kompisens 1950?

Hå, hå - ja, jaa...

/Jörgen G


Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/11/18 :  01:51:02  Show Profile Send Lovan a Private Message
Ett 1950 på det nätagget? Skulle inte tro det. Det låter onekligen som det är så gammalt att det inte har den extra krämen på 12V-delen som nyare nätagg har för att orka med nyare grafikkort.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/11/18 :  13:49:10  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Finns väl ett visst hopp,

http://forum.needforbetterspeed.net/index.php?s=85996a6b0bc0987c1c9ce5ded1ced729&showtopic=18058&pid=168208&st=0#entry168208

Där kör en kille bioshock på fulla settings, 1400 någonting, på ett 350 watt agg, så helt dödsdömt är det inte.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/11/18 :  19:01:32  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Jaha...

Efter alla råd och dåd i denna tråd, rännande på diverse webbplatser på nätet och snack med folk IRL som är eller varit i samma situation som jag, har jag nu beställt nytt grafikort...

Det blev ett sånt här:

Club 3D 7600GT DDR3 AGP


En länk till Club 3D:s webbplats presentation av kortet: http://www.club3d.nl/index.php/products/graphics/item/252

Att valet föll på 7600GT-kort beror på en samlad bedömning utifrån allt jag läst och hört om de olika kort som varit uppe till diskussion. Det som jag framför allt fastnat för är:

- kräver inte mer effekt än att jag tror att det verkligen kommer att funka i aktuell dator.

- goda vitsord från dem som bytt upp sig till 7600GT och 7600GS som jag träffat IRL

- låg andel "strultrådar" i de forum jag snurrat runt på och läst om de aktuella korten

- bra pris - cirka 900.

Tack för hjälpen - återkommer efter jul med rapport om hur det verkligen fungerar.

/ Jörgen G



Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2007/11/18 19:07:12
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/11/18 :  19:07:13  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
K*ff* och sk*tsn*ack kan vi väl fixa ändå?

Såklart.
quote:
Club 3D 7600GT DDR3 AGP

Precis ett sådan jag klämde i min stationära burk, om än till högre pris då det är ett flertal månader sedan.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/11/18 :  19:16:59  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
ztenlund - så det kan bli. Jag hade inga indikationer på att något 7600-kort skulle vara bättre än något annat.

Att det blev just Club 3D:s kort är mest en följd av att det var det 7600GT-kort som fanns på Dustin som hade lägst effektkrav, var billigast och såg enklast ut i konstruktionen. Det andra var MSI - men det kräver någon speciell elkraftanslutning och har en egendomlig kylanordning.

/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/12/28 :  23:19:30  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Jaha - så var det dags med julrapport - eller snarare strulrapport.

Det verkar som 7600 sk*t sig...

Det blir helt svart när drivrutinerna är installerade. Utan drivrutiner fungerar datorn nästan, med väldigt låg upplösning och typ 16 färger...

Sonens kamrat "kompiskretsens datanörd" misstänker att det är för klent elkraftagg eftersom bildskärmen blir helt svart när alla drivrutiner installerats.

Jag är beredd att tro på förklaringen - nån som säger emot?

Och ztenlund - vad har du för kragg som verkar fungera så bra med 7600GT i din datamaskin?

Datorer...

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2007/12/28 23:21:39
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/12/28 :  23:29:05  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Grafikdrivare brukar ju vara kännsliga när man instalerar dom.brukar få avinstalera ett par ggr innan det funkar,i värsta fall.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/12/29 :  00:08:19  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Har säkert gjorts ett dussin gånger vid det här laget Ryssen.

För övrigt tvivlar jag på att det är nättagget. Har kollat på ett par sådana där kolla-ditt-effektbehov-i-datorn-kalkylatorer man kan finna lite här och var på nätet. Skillnaden i effektbehov mellan nya och gamla grafikkortet är bara ett par watt och ligger båda inom nätaggets kapacitet. Det borde inte ge en så total insomning tycker man.

Nä - ska jag lägga mig och sova på söta örat på min julklappskudde! Den fungerar i alla fall...

Zzz/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2007/12/29 00:09:03
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/12/29 :  00:53:46  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Ett sätt att kolla om nätagget inte orkar är att dra ut alla nätsladdar till cd/dvdspelare o hårddiskar som inte används. Fast 350 W nätagg som dom har som ett minimum är inget x-tremt alls men har man många andra enheter så kan till o med ett 500 W nätagg vara förlitet. Jag har 6 diskar o 2 dvdbrännare i min burk o måste köra med 2 nätagg på 500W st

*edit*
Radeon X850 XT är graffekortet jag har (gammalt kort)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2007/12/29 00:56:16
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/12/29 :  01:00:39  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Jag har ett Radeon 9800Pro på ett 150w agg med OC,amd 2210mhz proscessor,
2 diskar,1dvd läsare,ett par fläktar....

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Nykmark
Member

379 Posts

Posted - 2007/12/29 :  01:34:58  Show Profile Send Nykmark a Private Message
Har du nyaste drivrutinerna från nvidia? http://www.nvidia.com/object/winxp_169.21_whql.html

Det är du som avgör om din anläggning låter bra!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000