HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Ny kamera.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2008/01/10 :  00:59:27  Show Profile Send Snoop a Private Message
Tjoho!

Min Canon Ixus 430 gick sönder på nyår så jag letar nu en ersättare till denna, jag hade tänkt mig runt 2000kr beggagnad.

Vad ska jag leta efter?

Fick tips om en Canon G7 men då gäller det att den kommer ner i priset runt 2000-2500 om den ska va intressant.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/01/10 :  12:08:14  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Nu får du vara mer specifik. En ixus är en liten kompakt typ, G7 en stor kompakt. Förutom storleken så kan man också säga att ixusen är en point and shoot kamera, medans G7 är mer avancerad.

Vilken typ av kamera är du ute efter?

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2008/01/10 :  12:31:39  Show Profile Send Snoop a Private Message
Spelar ingen roll på storlek eller så, de enda jag är ute efter är en kamera som tar bra bilder.

liten eller stor modell spelar inte så stor roll.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2008/01/10 :  13:12:38  Show Profile Send plind a Private Message
Varför inte köpa Mullbengts

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=64891
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/01/10 :  13:17:42  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Ok, då kan man generellt säga att större kamera innebär "bättre" bilder. Men inte vill du ha en proffskamera med dig, som väger 2kg med normal på? Så, lite mer specifik kan du nog var? Om inte du vet vad det du vill ha, så lista istället HUR du vill använda den och VAD du vill använda den till, då kan det bli mer råd. Låter det mer så här, ja semesterbilder och lite socialabilder, då är det en sak, annat foto gynnas av en annan typ av kamera. Så, tänk efter och lista sen, då tror jag du får bättre kvalitet på råden. Nu är det bara en "carte blanche" så att säga, det tror jag inte leder till en bra kamera.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2008/01/10 :  14:12:11  Show Profile Send Snoop a Private Message
De blir väll mer semester och vardagsbilder.

Den som mullebenkt säljer verkar riktigt schysst.

Vad finns det fler modeller att titta närmare på?

ja vill hellst inte ha en ulra kompakt kamera då jag upplever att man lätt blir lite ostadig på handen med dem.




[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2008/01/10 14:24:13
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/01/11 :  02:40:19  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Ja, den är bra som mullisen säljer, men den är inte liten någonstans, jag har en konkurrent till den hemma, olympus 8080.

Så, för det du ska ha den till så skulle jag i alla fall leta efter något mindre. Är du säker på att storleken verkligen inte spelar roll? Skälet till att jag frågar är att jag märkt att det ofta gör det själv. :)

Vad det något specifikt du gillade med ixusen, något du ogillade?


Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2008/01/21 :  15:33:03  Show Profile Send Snoop a Private Message
Oj sorry att ja inte svarat på ett tag hehe.

Ixusen funkade väll rätt hyfsatt men de är ingen kamera jag har varit jättenöjd med.

Frågan är ju hur fasen står sig nikon kameran mot andra beggade kameror idag upp till 2000kr.

Har kollat lite på Canon G7 också men då har den tyvärr inte raw funktion och det kan ju vara trevligt att ha.


[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/01/21 :  16:19:22  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Beg för 2000:- med RAWfunktion ? Det känns som lite tight

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2008/01/21 :  16:22:17  Show Profile Send Snoop a Private Message
raw funktionen är väll inget jätte måste men de hade vart trevligt.

men om man bortser från den funktionen vad finns då att välja på mer än nikon coolpix 8700 som Mullbenkt säljer?

står sig den där nikon kameran bra i ren prestanda om man jämför med andra beggade kamerar idag för runt 2000kr eller ska man titta efter något annat?

Fick ett tips om Canon 570 Is vad har ni att säga om den?

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2008/01/21 16:26:45
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2008/01/21 :  16:29:03  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Tja, om du vill kan du köpa min frus G7 för 2500, så lägger jag till och uppgraderar till en G9 till henne! Givetvis perfekt skick med lådor och sånt....

Artphotography
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2008/01/21 :  16:38:42  Show Profile Send Snoop a Private Message
Frågan är då följande, vilken kamera är bäst canon eller nikon kameran?

Nikon kameran blir ju billigare samt att den kan fota i raw.
Canon kameran är ju nyare så den har troligast bättre optik osv.

Men om ni som fotar mycket vilken skulle ni ha valt, jag är vilsen i kamera träsket.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2008/01/21 :  16:57:41  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Enda anledningen varför jag vill uppgradera är just RAW möjligheten. Vet du med dig att du vill fixa och trixa mycket med bilderna så ska du ha RAW funktion. Ifall du oftast bara fixar vitbalans, croppar och clonar lite, så räcker högupplöst jpg. Ett tips är att spara om filen direkt innan du gör något överhuvudtaget till ett icke förstörande format, så kommer man rätt långt då också. Men, ska du in i PS världen så köp en kamera med RAW funktion!

Artphotography
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2008/01/21 :  17:02:08  Show Profile Send Snoop a Private Message
Okej, men om man ser på nikom kameran t.ex så har den ju inte skak sensor och hur pass viktigt är det att ha, måste man i princip ha stativ för att få till okej bilder eller?

Jag upplevde det lite så på min förra ixus 430, den va väldigt skak känslig tycker jag.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2008/01/21 :  17:38:08  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Antiskak har jag aldrig förstått. Absolut inget jag vill ha, men det beror förmodligen på vad för typ av fotograf man är. Om man ska röra på kameran under tiden man fotograferar är det säkert bra....

Artphotography
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2008/01/21 :  18:17:09  Show Profile Send Snoop a Private Message
Antagligen så lär jag nog kanske inte göra allt för avancerade bild justeringar, så raw funktionen kanske inte är måste, hur är g7an att ta vidvinkel kort med i sitt standard utförande?

Finns det någon nackdel me den förutom raw stödet?

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2008/01/21 :  19:28:30  Show Profile Send Marc a Private Message
Jag skulle kolla på de här också:

http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=74476

http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=74119

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be

Edited by - Marc on 2008/01/21 20:11:46
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2008/01/21 :  21:26:22  Show Profile Send edison a Private Message
G7 har "moderat vidvinkel", som de flesta kompakter är den lite "trång" just vad gäller vidvinkeln.
Men en bra kamera helt klart.


Angående antiskak:

Bättre "NO-gimmick"-funktion kan jag inte komma på.
Så fort man vill ta bilder *utan höga ISO* och *i annat än starkt befintligt ljus* (& utan den härliga inbyggda blixten, OBS lätt
ironi)

Varför?

Det är närmast "skrot" på småkameror att fota med 'högt ISO' = det ger mer (läs: MYCKET) brus, och ibland även detaljförstörande brusreducering.

Vad kan då vara trevligare än en funktion som tillåter mellan 1 till dryga 2 slutartidssteg längre tid än man annars klarar???

"Stativ, stativ!"
...javisst, det säger sej ju självt det är bäst, men när man av olika skäl INTE vill/kan använda, eller hinner ta fram, ett stativ, DÅ tycker jag anstiskak av fungerande variant (dvs rörlig lins/rörlig CCD) är hur bra som helst att ha i *bakfickan*.

Klart man inte SKA skaka på handen, men jag har inte händer/armar som klarar nedåt 1/8-1/20 sekund utan stöd, detta går dock bra med antiskaken vid kortare brännvidderna, och DET kan jag inte se som annat än en stor fördel...

En typisk "nästan skarp" bild blir skarp, minst lika stor om inte (ibland) större skillnad än mellan "bra JPG" vs "RAW".

Vid vanlig amatörfotande alltså...proffs har ofta mer vana tex men gränsen för vad man klarar töjs likväl med antiskak, och SÄMRE blir det inte i 90% av fallen.



SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2008/01/21 :  22:12:26  Show Profile Send Snoop a Private Message
Nu när man verkar kunna få eos 350 till ett så pass bra pris kan de nog vara värt att pinna upp lite bara för att en gång för alla få äga en :)

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2008/01/21 :  22:40:50  Show Profile Send Marc a Private Message
Det tycker jag absolut. Här t.ex.:


Canon 350 D i kartong. Jag bjuder på frakten. Du betalar när du kollat varan. 2600
http://www.cyberphoto.se/cyberborsen/ (sök "350 d")

Canon EF 50/1.8 II, 500:-
http://www.fotofynd.se/visa.php?2928


Med en sådan kombo för 3100 kr kan du ta bilder med en kvalitet som du bara kan drömma om med en kompaktkamera.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be

Edited by - Marc on 2008/01/21 22:44:25
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2008/01/21 :  22:53:04  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Håller med! Den billiga standardgluggen är betydligt bättre än zoomen på en kompaktkamera. Accepterar du lite större kamera så är det helt rätt väg att gå.

Artphotography
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/01/22 :  01:16:36  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Lite större än en ixus? He he, den är grymt mycket större. Ska du ta "sociala bilder" så är storleken ett aber. Kör du upp en systemkamera in någons nylle, då får du inte ett avspänt foto, folk blir stressade av kameran. För det du beskriver att du ska ha kameran till så ser jag en systemkamera som helt fel.

Du säger att "De blir väll mer semester och vardagsbilder" då låter det fel med stor kamera, för mig alltså. Jag skulle kika på en beggad Canon a6xx eller a7xx, den är klart trevlig för pengarna. En G7 är nog vassare, men större och tyngre.

Det låter som du vill ha en kamera som du lätt kan ta med, är det viktigt så glöm systemkameran. Är storleken inte viktig, och kvaliteten jätteviktig, ja då är systemaren helt rätt.

Var dock medveten om att den gluggen som den kommer med är sådär. Min 8080 testar bättre än den kombinationen i upplösning, vilket är galet.

Så vad vill du?

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2008/01/22 :  10:21:32  Show Profile Send Marc a Private Message
Claes, Snoop skrev
quote:
Spelar ingen roll på storlek eller så, de enda jag är ute efter är en kamera som tar bra bilder.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/01/22 :  14:12:31  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Marc du läser uppenbarligen det Snoop skriver som du vill, läs min post igen.
Snoop skriver " De blir väll mer semester och vardagsbilder." låter det som en kille som vill ha en systemkamera?
Det är inte en klockren träff, därför frågar jag igen, det är en möjlig träff, men det är en lågprocent träff.

Eos350 är ingen höjdare heller, plastigt hölje som en får en kompakt att kännas lyxig. Sen ska du ha små händer om den där ska sitta bra i handen.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2008/01/22 :  14:37:04  Show Profile Send Marc a Private Message
Jag har läst alla inlägg i tråden. Och jag tycker fortfarande att Canon 350D är ett bra alternativ till en kompaktkamera, även för vardags- och semesterbilder. Men hey, det är inte jag som ska köpa kameran, för min del får både du och Snoop köpa vad ni vill. Det var bara ett tips.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/01/22 :  15:20:42  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Marc, när är 350d ett bättre alternativ enligt dig? Att den har högre IQ än kompakten där är vi överrens, men sen verkar vi tro olika. Men det är ju snoop som ska ha den, han verkar tycka att en DSLR är intressant för det området, då köper han den.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000