HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Inter-M 500 Plus Slutrapport
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2008/01/08 :  11:03:38  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Hej!

Tänkte att jag kör den här summeringen som ett separat inlägg:

Jag har nu jämfört detta slutsteg (250 watt i 4 Ohm) med mina Audion rörmonoblock (30 watt i 8 Ohm, single end) under fyra dagar.
Högtalare är Elac 310.2 jet.

Via försteget (Audiolive rör) är Inter-M lite ljusare, lite mer detaljerad men känns samtidigt mer artificiell. Detaljeringen KANSKE beror på att den är ljusare...
Intressant är att basen känns mindre detaljerad och mindre kraftfull med Inter-M än med ett par "slöa" rörslutsteg.

Om jag kör cd-n direkt in i Inter-M blir det betydligt högre upplösning. (Dock lite svårt att finreglera nivån pga matchningen.)
Ungefär samma karaktärsförändring upplever jag emellertid om jag kör cd-n rakt in i Audion.

Jag får dock reservera mej lite:
Mitt ljudminne är ganska kort och jag har svårt att dissekera det jag hör. (Kanske inte bara gäller mej egentligen?)
Det tar ju ett tag att koppla om allt och sätta sej på plats igen och få till samma ljudnivå...

Sammanfattningsvis så upplevde jag en försämring med Inter-M.
Vissa parametrar blev bättre. Men eftersom jag inte sitter och lyssnar på parametrar, utan på musik, så går den ändå bort.

Tråkigt, eftersom den fått väldigt goda omdömen och bara kostar 3500 spänn.

/Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/01/08 :  13:33:42  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Det kan ju också vara så att InterM steget tar fram svagheter bland övriga komponeneter och det är det du hör, det är ju som alltid en fråga om matchning. Min erfarenhet är också att om man blandar elektronik som har väldigt stora skillnader i karaktär kan det också bli väldigt fel.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2008/01/08 16:20:10
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2008/01/08 :  16:44:13  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Hej!

Jag fick lite samma tanke.
Märkligt dock att rörhäckarna tycks ge kraftigare bas i de små, lågohmiga Elacerna. Inte kraftigare =resonantare utan med mer artikulation.

Skulle vilja testa med en enkel (billig) volymkontroll typ Creek. Men de (eller något motsvarande) tycks ju inte finnas att uppbringa.

Nåja, varför grotta i problem, när man lika gärna kan strunta i dem och käka en god smörgås istället?

/Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2008/01/08 :  17:37:54  Show Profile Send urban a Private Message
Audion rörmonoblock är ju inte kattskit precis !!
Jag menar nog att InterM måste jämföras med andra transistorslutsteg
för en riktigt bra rörförstärkare är ändå något speciellt ! Har själv använt rör i flera år men har nu övergått till transistorförstärkare mest pga att jag upplevde det med rörslitage som en stressfaktor. En överdriven reaktion, jag vet, men jag kunde aldrig riktigt släppa det helt! Men ljudkvaliteten var det inte något att klaga på.Nu med transistor grejor kan man låta grejorna stå på lite hur som helst.
Dessutom så låter det ju riktigt bra,fast kanske inte på exakt samma sätt.
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2008/02/17 :  19:19:42  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Ville bara tillägga att jag nu provat dom ballade ingångarna på 500-steget och ALLT brus försvann.
Nu måste jag göra en ordentlig utvärdering av dessa steg i min anläggning.
Jag skulle kunna köpa till 2 steg och använda 2 till topparna 2x500w i 8 ohm och ett till basarna 2x250w i 4 ohm.
Mumma för småslantar????

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2008/02/18 :  08:53:02  Show Profile Send svanbo a Private Message
quote:
Nåja, varför grotta i problem, när man lika gärna kan strunta i dem och käka en god smörgås istället?

Underbar inställning!!
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2008/03/06 :  18:58:37  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Lyfter tråden för att tala om att nu snackar vi prisvärt!!!!
Jag fick precis hem 2 st spritt nya InterM R500Plus för under 4000:- ink frakt.
Återkommer när jag provat dom tillsammans med mina Gallo Ref 3.1.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2008/03/06 :  20:14:18  Show Profile Send dwain a Private Message
var köpte du dom räven?
4000 är billigt som tusan
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2008/03/06 :  21:42:11  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
France

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2008/03/06 :  22:51:00  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Snabbt lyssningsintryck:Det låter j**ligt bra :)
Kraft, naturligt, och välupplöst.
Dom har bara spelat i 1 timme, så det kan bara bli bättre..
Gallona matas nu med 2x500w + 2x250w till andra talspolen i basen.
Jag säger bara WOW!!!

Transporter-Silk 050 xlr-InterM R500Plus-Gallo Ref 3.1

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2008/03/07 :  03:02:00  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Är det R-500 Plus vi talar om? Om inte så verkar den inte finnas längre. Skulle vara intressant med en länk till den franska hemsidan med de trevliga priserna, för det fanns en del InterM modeller som verkar trevliga.

Edit: Om man läser rubriken noggrannare slipper man fråga

J. Ullberg

Edited by - Buggsson on 2008/03/07 03:21:59
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2008/03/07 :  06:37:56  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Det är R500 Plus vi talar om, enligt Svalander är det den enda InterM som låter BRA.
Jag köpte mina från Ebay i Frankrike:
http://cgi.ebay.fr/ampli-de-sono-ou-studio-Inter-M-R-500-Plus-neuf_W0QQitemZ130083754240QQihZ003QQcategoryZ63215QQrdZ1QQssPageNameZWD1VQQ_trksidZp1638.m118.l1247QQcmdZViewItem

Mycket trevlig och ENGELSKTALANDE kontakt.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000