HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Datorbygge
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2008/01/07 :  10:01:02  Show Profile Send ludo a Private Message
Är i behov av en ny arbetsdator...tänkt därför pussla ihop en egen dator enl följande önskemål:

Datorn ska användas till att
- Köra (enklare) cad program
- Lagra (och lätt bearbeta) stillbilder/data
- Tillsammans med ett bättre ljudkort kunna mäta kretsprestanda (dist o dyl)
- Den ska inte vara avsedd för lek

Spec
- Vill att datorn ska vara liten till storleken
- Vill att den ska vara lätt flyttbar
- Vill kunna ansluta ljudkort (emu1616m) med PCMCIA-kontakt
- Vill att datorn ska vara så tyst som möjligt
- Vill att den ska arbeta svalt men oxå snabbt (i den ordningen)
- Vill ha många USB-kontakter
- Vill att den ska ha stort lagringsutrymme
- Vill att den ska kunna bestyckas med 2 hårddiskar
- Inte kosta mer än 5000:-

Designöverväganden /-filosofi
- Bygga datorn mha den senaste budgetteknologin
- Optimmera för högt pris-/prestanda faktor
- Hårt anpassa till egna specifika behov

Syfte med projektet
- Bygga en arbetsdator enl EGEN specifikation (ja...varför ska man ANNARS bygga själv?...)
- Lära sig att utifrån databladen välja lämpliga och kompatibla med varandra datordelar
- Lära sig att sätta ihop dessa datordelar till en fungerande enhet
- Lära sig konfigurera datorns funktionalitet hård- och mjukvarumässigt (här kommer jag säkerligen behöva massor med hjälp...)
- Bekanta sig lite mer med datorhårdvaran / mjukvaran och språkbruket inom data (ett än så länge ganska outforskat område för mej pga av hittills rätt så svalt intresse för datorer)

Utifrån "stolpar" ovan beställt följande datorkomponenter:

MikroATX-låda 7K09B 10x37x37cm



inklusive 270W PSU........................................................................................................510:-


Moderkort MSI G31M (G31/ICH7-Chipset)...................................................................540:-


Intel Dual-Core Processor klockfrekv 2.2GHz, bussfrekv 800MHz, cache 1MB, inbyggd fläkt...........800:-


Dual Channel 2x1GB 800MHz DDR2 SDRAM med kylflänsar.....................................500:-


1 (-2)st HDD 3Gb/s SATA 16MB cache 320GB WD Caviar® SE.................................660:-


1st CD/DVD-läsare/brännare.........................................................................Återanvänd = 0:-

6st USB portar...................................................................................................Inbyggda = 0:-

1-2st Fläkt(ar) låg ljudnivå Noctua R8 80mm.............................................................140-280:-


Grafikkort MSI RX2400PRO passivt kylt.......................................................................450:-


+ low profile bracket........................................................................................................100:-


PCI / PCMCIA Adapter för EMU1616M-ljudkortet.......................................................100:-



Summa exkl frakt c:a......................................................................................................4000:-

Datordelarna är beställda sen några dagar tillbaka...hoppas de dimper ner i brevlådan snart...

Edited by - ludo on 2008/01/07 10:09:23

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2008/01/07 :  14:56:35  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Varför inte lite roligare låda som den här.

http://www.apevia.com/category.php?cid=101



Väldigt enkel att jobba med, gott om plats fast det är micro-ATX.

Sen blir det billigare med AMD och mer bang fore the buck så att säga.
Asus moderkort med inbyggd grafik, finns både med ATI eller NVIDIA kretsar.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P

Edited by - HLindgren on 2008/01/07 16:37:47
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2008/01/07 :  15:15:30  Show Profile Send jonasz a Private Message
AMD's cpu'er drar betydligt mer ström än Intels (för samma klockfrekvens) vilket borde betyda betydligt mer värme som ska fläktas bort vilket i sin tur borde betyda högre fläktljud. Själv körde jag på en Intel just pga detta. Går förövrigt och väntar på en hel dator i delar...

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2008/01/07 :  16:35:47  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
jonasz: Beror helt på vilken AMD du köper. Dom finns både i 65w och 89w utförande. Sen kör dom en teknik som heter CoolandQuit och den funkar. Vi kör AMD hemma och den är tyst o sval.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8496 Posts

Posted - 2008/01/07 :  16:59:18  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Tänkte på de få PCI anslutningarna,ibland kan det vara bra med några till..enl. min erfarenhet i all fall.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2008/01/07 :  17:32:01  Show Profile Send ludo a Private Message
quote:
Varför inte lite roligare låda som den här.

Som vanligt är smaken är som baken... själv föredrar lite striktare och inte så flashig design... ålderstecken måntro?...
Framför allt ville jag nog ha en låg låda som man kunde ställa en dataskärm på eller om man ser det från en annan vinkel en tunn låda som kunde ställas på högkant bredvid skärmen.
Lådan har faktiskt kommit idag; ser ut att vara välbyggd och stabil...men kanske lite trång...- men det visar sig så smånningom...

AMD vs INTEL ... same shit different color?
Valt Intel för att nån viskat mej i örat att de är lite moderiktigare för tillfället.
Ingen aning vad som är bättre. AMD's processor sitter om jag inte minns helt fel på grafikkortet.
Läst dessutom databladen för processorn och moderkortet och tyckt att det var ett tillräckligt bra kombo för det de skulle användas. Intel's dual-core processor ihop med msi's moderkort och deras "dual-core center" (någon slags styr och temperaturavkänningsprogram som följde med) kunde lätt överklockas men även underklockas för svalare/tystare gång om man ville. Även dynamiskt, dvs om processor jobbade med mycket data ser styrprogrammet till att höja klockfrekvenser och vice versa när det blir stilltje på databearbetningsfronten. Lät spännande att kunna leka lite med såna parametrar.
Förmodligen borde man kunna styra AMD's processorer på nåt liknande sätt...har dock inte kollat...
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2008/01/07 :  17:47:43  Show Profile Send ludo a Private Message
quote:
Tänkte på de få PCI anslutningarna,ibland kan det vara bra med några till..enl. min erfarenhet i all fall.

Som sagt... har velat ha en liten dator i första hand.
MSI kortet är bestyckat med
1st pci express x16 kontakt,
1st pci express x1
och två "vanliga" pci kontakter.
Tror att det räcker gott och väl för det datorn ska användas till. Vill tillägga att oftast i de datorer jag ägt var de flesta pci-kontakter obestyckade...
Är mest oroad äver höjden på PCI/PCMCIA adapterkortet. Börjar misstänka att adaptern inte får plats i lådan...
Go to Top of Page

dmr
Member

222 Posts

Posted - 2008/01/07 :  18:07:24  Show Profile Send dmr a Private Message
Det där ser väl bra ut. Det enda problemet jag kan se är ljudnivån. De där små platta lådorna brukar väsnas en del, främst då nätagget, men du kanske har tänkt byta fläkt i agget till en Noctua? Om inte hade iaf. jag valt en låda med fullstort nätagg och lagt en slant på ett tyst sådant.

Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2008/01/08 :  12:54:23  Show Profile Send ludo a Private Message
quote:
De där små platta lådorna brukar väsnas en del, främst då nätagget, men du kanske har tänkt byta fläkt i agget till en Noctua?

Precis vad jag har tänkt att göra.
Av den anledning beställt 2 noctuor - en ska sitta i fronten och en i agget om den får plats där. Är lite osäker på om datorfläktarna har standardiserade mått eller inte.
Slutligen kommer jag även vilja byta ut processorfläkten (inkl kylelement) om den väsnas för mycket. Tittar närmare på det när jag vet hur mycket plats jag har att laborera med när moderkortet sitter i lådan.
Go to Top of Page

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2008/01/08 :  16:49:35  Show Profile Send Mey a Private Message
Fläktarna brukar vara av standard mått i steg om 10mm, tex. 80x80 samt 90x90 är vanligt i vanliga ATX-burkar. Det brukar inte vara några större problem att montera andra fläktar, om man bara mäter bredden på fläkten (ev. avstånd mellan skruvhålen, minns ej riktigt)
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2008/01/09 :  15:00:20  Show Profile Send ludo a Private Message
Fläkten som sitter i agget har en bredd på 20mm. Noctuan ska vara 25mm bredd. Få se om det går att skruva dit noctua-fläkten i psu-lådan ändå. Annars får man väl trolla lite eller skruva tillbaks den gamla fläkten.
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2008/01/13 :  16:15:37  Show Profile Send ludo a Private Message
Då så... då har man fått de flesta (vitala) komponenterna och kunnat sätta ihop delarna så att det går att ladda ner programmen och börja testa.
Det jag fortfarande väntar på är noctua-fläktarna och grafikkortet.
Lådan är för låg för att få plats med PCI/PCMCIA adaptern. Det hade jag lite grann räknat med. Så att om man inte kan montera adaptern på nåt annat sätt (i fronten exempelvis + förlängningskabel om en sådan existerar) eller skaffa en lågprofiladapter så är det inte hela världen om datorn blir utan adaptern.
Mer irriterande är att jag inte får plats med DVD-brännaren inne i lådan. RAM-minnena sitter i vägen. Tveksamt om man hade fått plats med dvd-brännaren med andra - inte så höga - minnestyper eller med nåt annat moderkort (ex Intels eget där minnerna sitter lite längre in på kretskortet, fast skillnaden är ganska fösumbar).
Så det blir väl till att skaffa nån extern dvd-brännare med usb eller sata anslutning. Fördelen med en sån lösning kan kanske vara lägre strömförbrukning -> lägre värmeutveckling -> lägre ljudnivå. Så egentligen är jag inte särskillt besviken över det heller...
På det stora hela så har det inte varit så svårt eller ens tidsödande att montera ihop delarna ... det vara bara att följa manualerna ... och vips så har man en ny fräsh och fungerade dator.

Återkommer om ljudnivåer och vad man kunnat göra för att få ner dessa.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2008/01/13 :  17:49:54  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Jag ser att du ännu inte fått i grafikkortet. Tror du inte att det inbyggda kortet klarar dina behov? En fördel med ett inbyggt är att du minskar strömbehovet från kraftaggregatet och därmed sänker kylbehov och ljud.

Läckra minnesmoduler du kör på!



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2008/01/13 :  22:14:45  Show Profile Send ludo a Private Message
quote:
Jag ser att du ännu inte fått i grafikkortet. Tror du inte att det inbyggda kortet klarar dina behov?

Förmodligen mer än väl. Är faktiskt förvånad över att det blivit sån skillnad i kvalite på bilden via den nya datorn jämfört med tidigare. Det hade jag faktiskt inte räknat med.
Men grafikkortet är ändå beställt - ingen större utgift - och i o m att det är mitt första datorbygge vill jag fortsätta experimentera lite till. Är sugen på att skaffa en större skärm (alltid saknat det när jag layoutat / hanterat bilder) och försöka kanske installera ett tv-kort bara för att... Med andra ord fortsätta leka lite till...

Edited by - ludo on 2008/01/13 22:15:44
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2008/01/18 :  17:00:05  Show Profile Send ludo a Private Message
Ersatt den medföljande cpu-kylflänsen/fläkten med en större kopparfläns från Nexus. Den nya fläkten fick nätt och jämnt plats i lådan ... ovankanten på fläkten sitter bara knappt 1 cm ifrån topplocket.

Skruvat även fast grafikkortet vid lågprofiladaptern (inga problem med vare sig hålplacering eller kabellängd). Grafikkortet verkar ha 512 MB minne isf det angivna 256MB när man läser av minnesstrorleken i grafikkortets egenskaper på datorn.
Noctua-fläkten är fastskruvad vid lådans front.

Edited by - ludo on 2008/01/18 17:04:34
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2008/01/18 :  19:25:18  Show Profile Send jonasz a Private Message
Grattis till ett fint bygge! Hur upplever du ljudnivån?

Själv så fick jag delarna till mitt bygge idag, det enda som fattades var processorn, fick en rosa gummibeklädd mus istället... Jaja, de skulle "kolla upp det" på måndag så jag hoppas ha en komplett dator på tisdag...

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2008/01/19 :  17:42:34  Show Profile Send ludo a Private Message
quote:
Själv så fick jag delarna till mitt bygge idag, det enda som fattades var processorn

Vet precis hur det känns... det är tålamodsprövande sånt här...
quote:
Hur upplever du ljudnivån?

Med reservation för att jag inte har labbat klart med temperatur-"targets" i Bios vs fläkthastigheter så tycker jag att jag upplever ljudnivån som acceptabel och inte särskillt störande.
Det hörs lite vindbrus från fläktarna eller snarare kanske från luftens passage genom lådhålen än ett rent "mekaniskt" fläktljud.
Vindgenomströmningen maskerar lite grann hårddiskens spinnljud som trots lägre nivå men högre frekvens upplevs som mer störande.
Man hör hårddiskens smattrande när den jobbar och det kanske är den mest störande faktorn. Oregelbubdet lågt smattrande upplever jag som lite mer påfrestande än ett konstant vindbrus.
De här kommentarerna gäller för datorn som står på arbetsbänken på c:a en halvmeters avstånd från öronen. Placeras den på golvet under arbetsbänken så hörs det knappast att datorn är på (åtminstonne under dagtid).

Kör just nu med följande BIOS-inställningar (temperaturmål)
processortemperatur: 50 grader Celsius
lägsta processorfläkthastghet: 37.5%
systemtemperatur: 50 grader Celsius

Noctua-fläkten i fronten körs via en LNA-adapter på c:a 1300 RPM. Testat att köra den med fullt fräs utan adapter (~1900 RPM) men då var ljudnivån för högt.
Lägsta processorfläkthastigheten ställdes in på ungefär samma varvtal som frontfläktens (~1200RPM) ...tyckte inte att det var nån mening med att ställa in en lägre hastighet...
PSU-fläkten verkar gå med konstant fart och i o m att den sitter inbyggd i PSU-lådan och långt ifrån lådans ventilationshål så hörs den allra minst.
Processorfläkten är den enda fläkten som ökar varvtalet när det inställda temperaturmålet för cpu-n har överskridits.

Med normalklockad processor och efter flera timmar på tomgång får jag c:a 52 grader i lådan (systemtemp) och 45 grader i processorn.

Än så länge har jag inte kört några program nån längre tid så jag kan inte uttala mej om hur det påverkar processorns temperatur och därmed fläktljud.

Men som sagt hitintills är jag ganska nöjd.

Edited by - ludo on 2008/01/19 17:45:44
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/01/19 :  22:28:23  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
52 grader i case temp är högt måste jag nog säga. Bättra på ventilationen bör du göra.
Att CPUn håller 45 grader är tekniskt omöjligt, om kyllyften som blåses på den är 52 grader.

Ladda ner speedfan och kika igen, den temperaturen du ser är antagligen inte core tempen.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2008/01/19 :  23:50:29  Show Profile Send forken a Private Message
Mina byggen brukar normalt ligga på 25 grader chassi temp, detta med stora grafikkort, överklockade CPU och tysta fläktar. Efter att par timmar på max load så ligger de aldrig över 30 grader.

Ventilation på rätt ställe gör underverk. Detta ihop med lite buntband får ner chassi temp 10 grader minst.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/01/20 :  16:33:16  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Jag får upp min temp högt, när jag kör full load, men har en quadcore och den drar effekt som bara den. En hungrig cpu, så jag får case temps precis över 40 grader när jag laddar alla cores fullt.

Men det är ju bara syntetiska tester som gör det, jag har aldrig fått den att maxa mer än en core när jag kört den än så länge. Datorn alltid rapp, utom när windows i sig sölar, då hjälper ju inte 4 cores.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2008/01/20 :  19:49:26  Show Profile Send ludo a Private Message
Ni har helt rätt - jag försöker kyla processorn med den varma luften innifrån lådan. I o m att processorfläkten sitter så nära topplocket så räcker det inte med ett ventillationshål på sidan av lådan. Därför behöver chassit ett extra luftintag precis ovanför cpu-fläkten.

Kör man utan topplock så blir processorns tomgångstemp betydligt lägre - c:a 25 grader.

Det ska borras snart.
Tack för tipsen!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000