HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 fotografera under vatten?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2008/01/06 :  20:06:37  Show Profile Send dwain a Private Message
Min syster ska ner till thailand och snorkla lite. Nu undrar hon hur man gör på ett enkelt och hyfast billigt sätt för att fotografera under vatten?

Den digitalkamera vi har hemma är en panasonic dcm-fx50.

Så släng in tipps på hur man ska lösa detta. Där finns ju massor med fotografer på detta forum som är kusligt duktiga på att fotografera så

Edited by - dwain on 2008/01/07 18:14:26

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/01/06 :  20:15:33  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Det finns UV-Hus att köpa till en del kameror. Brukar inte var SÅ farligt dyra,

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/01/06 :  20:15:58  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Jag är en fridykare som plåtar ner till 25 meters djup ungefär. Har en gammal sony p100 med hårdplast hus från sony. Fungerar bra.

Om det bara är "ytplåtande" alltså inte dyka ner en bit som jag gör, då finns det andra lösningar än hårdplastskal men de kan jag inget om.

Googlade och det verkar inte finnas några hus till den. Då blir det "plastpåse" lösningar.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2008/01/06 :  22:57:36  Show Profile Send Ampalang a Private Message
Vattentät engångskamera för 79:- på Clas Ohlson



http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=10579869
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2008/01/06 :  23:32:05  Show Profile Send esl a Private Message
I Tanzania hade jag med mig en engångs undervattenskamera och lyckades efter det att jag tagit slut på rullen faktiskt öppna skalet, byta rulle och ta ett gäng bilder till.
Plockade ut rullen under ett täcke för att inte ljuset skulle pajja filmen.
Helt ok bilder blev det på alla rullarna!
Nu kör jag med en digitalkamera och ett hårdplasthus.
Funkar fantastiskt bra!

Kom ihåg att alltid ha på Macro, alltid blixt och gärna en separat slavblixt som triggar på ljusblixten från kameran.
Att belysa med en stark ficklampa samtidigt är också effektfullt.


Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/01/06 :  23:48:30  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Alltid blixt? I beg to differ, är det ljust nog skippa blixten, jag fotar mest levande saker i fritt vatten, då får jag bara blänk i partiklar och annat. Ibland går blixt bra, jag antar att eftersom du skrev alltid macro, så menar du på att man plåtar på avstånd under säg 30 cm, då är det nog läge att ha blixten på, inte så många partiklar mellan kamera och "objekt" då.

Så, prova med och utan blixt, tänk på det här med partiklarna jag skrev, jag har fått ångra dyrt att blixten varit på ett par gånger.

Mina erfarenheter är mer vid djup "snorkling", plåtar du i ytan är det mycket lättare att få bra bilder. Finns mer ljus, färger blir "naturliga".

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/01/07 :  12:23:52  Show Profile Send gcs a Private Message
Om man plåtar digitalt så kan man väl korrigera färgtemperaturen och ljuskänsligheten(ISO)innan dyket beroende på hur djupt man tänker dyka. Då kan man eventuellt fotografera utan blixt.
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2008/01/07 :  18:16:30  Show Profile Send dwain a Private Message
Okej många bra svar. Som sagt vi har ju tillgång till en digitalkamera men eftersom det inte finns kamerahus till den så verkar det vara lite kört. Vad är det där med påse? funkar det?

Annars får det väll bli en engångskamera. Jag är dock väldigt skeptisk till kvaliten på bilderna som man får från en sådan Är det inte så att det är en urusel optik på en sådan?
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/01/07 :  18:32:28  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Jo, optiken på en engångskamera är inte bra. Påse med din existerande kamera är väl en väg att gå.
EWA Marine på www.cyberphoto.se kanske kan vara något? 10m räcker kanske?

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/01/07 :  20:13:03  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har aldrig själv fotograferat under vattnet men jag har för mig att avståndsinställningen är en annan under vattnet än ovan. Man får väl också en mindre vinkel under vattnet.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/01/08 :  00:15:02  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Nja, jag har bra erfarenhet av autofocus under vatten, det har fungerat bra på min p100. Däremot skulle jag vilja ha en användbar iso 400 eller ännu hellre 800, men det är svårt med en kompakt tyvärr. Då blir det lättare för mig att plåta på 20 m djup. Jag har lite behov att få till bilden på en gång, har inte så många försök på mig eftersom det blir lite jobbigt att hålla andan. :) På 20 djup så börjar det bli svårt att tryckutjämna med den vanliga metoden. Man får lära sig andra metoder, sen går det bra med.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/01/08 :  10:06:30  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag blandar ihop det här med IR fotografering som jag utövade för länge sedan.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000