HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Köpa extern hårddisk - tips?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2008/01/04 :  22:08:48  Show Profile Send Roq a Private Message
Snart blir det väl byte av personal-datorn hemma och då måste ju allt viktigt flyttas över. Tänkte köpa en extern HD.

Är inte så insatt längre i den allt snabbare datormarknaden så tips mottages.
Det var nån diskussion här på forumet ang. hårddiskar och musiköverföring till t.ex. en Squeezebox - jag fattade det som att datorn kunde vara avstängd. Tips kring det vore bra så jag inte köper nån dum grej i onödan när jag kanske kunde slå ett slag för musiklyssnandet också.
Budget: upp till 1500 kr kanske men det beror på vad man får. Går den att använda på flera sätt så kan den få vara lite dyrare.

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2008/01/05 :  01:07:10  Show Profile Send CC a Private Message
Har kört med USB kopplad LaCie 500GB sedan en tid tillbaka, en till SB samt en som backup, helt smärtfritt. Men det finns gott om USB diskar som bara e te å hänga på...

Länk till Inet...
[urlhttp://www.inet.se/datorkomponenter/haarddiskar/lacie-porsche-p3-500gb-usb-2-0/4302926/[/url]

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -

Edited by - CC on 2008/01/05 01:10:36
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2008/01/05 :  23:34:41  Show Profile Send lennartj a Private Message
Nu ger jag mig ut på djupt vatten, någon squeezebox-kunnig är välkommen att rätta mig.
USB-disk är den enkla billiga lösningen, det är en hårddisk utan större intelligens som du ansluter på en USB2 port på en dator och du kan flytta data mellan dator och disk. Sedan kan du givetvis flytta USB-disken till en annan dator. För närvarande får man väl ca. 500GB 3,5 tumsdisk med separat nätaggregat för en tusenlapp. För samma pengar kan man få strömsnålare 2,5 tumsdisk som drivs direkt av USB-porten men bara runt 200GB, används i första hand till laptops.
Nätverksdisk är en mer komplex historia, kostar från ett par tusen och uppåt med installerade hårddisk(ar). Det ansluts till ditt Ethernet. Ska en sådan kunna nås av en Squeezebox tror jag den behöver ha ett imbeddat operativsystem, vanligtvis någon Linux-variant som man dessutom måste installera Slimserver på. Det kan vara en tuff överkurs för någon som bara behärskar det nödvändigaste på en WinXP-dator.
Sedan finns ett mellanting, router/switchar med en eller flera USB-portar på som du kan ansluta skrivare och/eller USB-disk till som sedan kan nås av alla datorer i ditt nätverk.
Det kan bli en skaplig drös med småburkar, kablar och nätaggregat till var och en; kabelmodem, "trådlös - vaddå trådlös???" router/switch, USB-disk, basstation till "trådlös - 2 kablar" telefon mm.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2008/01/06 :  00:03:21  Show Profile Send Kmj a Private Message
Jag har en LaCie mini nätverksdisk att spara musik på och en soundbridge att spela upp med. Allt sköts trådlöst.

Setupen går till så att nätverksdisken koppas till det trådlösa modemet/routern och installationsskivan kopplas in på datorn och några få instruktioner följs. Soundbridgen startas och den söker trådlösa nätverk, när den hittat ditt slår du in ditt lösenord. Soundbridgen hittar disken och kopplar upp mot diskens förinstallerade serverprogram.

Total installationstid: 5-10min.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2008/01/06 :  00:04:59  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Vill du köra utan att ha datorn igång är det en NAS, typ Qnap 109 Pro som gäller. Sök på dustin.se. Kostar 2500 + hårddisk.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/01/06 :  01:48:57  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Är farten viktig för dig, skippa USB. Fixa något med firewire 800 så får du ut lite mer speed. Mina interna drivar har läs hastigheter på närmare 80 MB/s "sequential" read, men vid kopiering av filer så ser man runt 40-50 MB/s. Med den externa driven via USB2 ser jag aldrig över 12 MB/s. Alla drivar är SATA2, 16 MB cache. Med firewire 400 får man kanske 10-20 % bättre puff med min externa drive. Men jag har lite trassel med firewire för tillfället så USB får gå.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2008/01/06 :  10:43:31  Show Profile Send Roq a Private Message
lennartj: Bra att du påpekar det. Jag gilar inte att hålla på allt för mycket med nätverksinställningar.
Kmj: Ditt alternativt verkar vara något att fundera på. Kollar man runt på priser så är priset på Soundbridge runt 1600:- och en nätverksdisk runt 500GB ca 2000:-?
Med tanke på Boergars tips - måste datorn vara på då ändå?
http://www.inet.se/datorkomponenter/haarddiskar/lacie-ethernet-mini-home-edition-500gb/4303182/

Det där med NAS får jag väl kolla upp också...eller också inte åsså köper jag bara en vanlig för lagring av foton etc.

Claes: Nja, jag måste inte ha prestanda i det här fallet. Ev. musikstreaming kräver väl inte så snabba grejer?
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2008/01/06 :  16:10:22  Show Profile Send Lovan a Private Message
Kolla under "WiFi och flerkanalsHiFi"-delen. Där finns det rätt många trådar om NAS-diskaroch squeezebox.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2008/01/07 :  15:10:19  Show Profile Send CC a Private Message
"Ev. musikstreaming kräver väl inte så snabba grejer?"

- Nepp. Jag körde med USB 1 ett litet tag...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000