Author |
Topic |
Boergars
Member
1641 Posts |
Posted - 2008/01/07 : 08:09:14
|
quote: viktigt med däcken då det är färskvara.
Ja, det diskuteras ju att förbjuda vinterdäck som är äldre än 10 år. |
SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder sammanfoga medelst smält metall |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2008/01/07 : 09:27:44
|
quote: De har börjat undervisa i denna bilkörning vid bilskolorna nu som en obligatorisk del. Vilket jag tycker är mycket bra.
Japp det är riktigt bra! |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
magnus1967
Lämnat på egen begäran
739 Posts |
|
Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben
4639 Posts |
Posted - 2008/01/07 : 11:27:59
|
Håller med att folk inte har förstånd då det blir halt, men som det var häromdagen kunde en bil stå still och blåsa av vägen på sina ställen. Det finns inget sätt att undvika en dikeskörning eller kaos då. Detta är ett väder som i stort sett aldrig norrläningar får uppleva på "himmaplan". Jag försvara ingens dåliga omdöme, men man måste ändå komma ihåg att i skåne så råder det ofta extremväder med hastiga väderomslag och då kan man aldrig köra tillräkligt sakta om det är en 2 meters driva som kan blåsa upp på ett par minuter (de som bor på Österlen vet vad jag menar) eller isgata, det är bara till att bli hemma som är säkraste lösningen. |
- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare. - Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.
Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se Min hemsida http://www.bildifokus.se Facebook http://www.facebook.com/Bildifokus |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2008/01/07 : 11:49:11
|
quote: ha fräscha dubbdäck. (inga dubbfria )
Jag har provat båda delarna och jag upplever det som "hugget som stucket" när går det åt h***e. Jag tycker att det är meningslöst att åka omkring med dubbdäck när man har barmark den mesta tiden under vintern i skåne. Visst kan det hälpa om det blir plötslig halka. Men vissa bilister tror nog att det är att blåsa på men då har man missat vitsen med att ha dubbar för de skall ju ge en marginal så att man slipper få sladd. Det handlar om att ta sitt ansvar och sänka hastigheten när det är dåligt väglag.
quote: Ja, det diskuteras ju att förbjuda vinterdäck som är äldre än 10 år.
Det kan vara en bra idé jag körde en bekants bil med gamla (väldigt gamla) vinterdäck och de var inget bra alls det fanns ingen friktion nära gummit i däcket.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2008/01/07 : 11:52:02
|
Minns min gamla Volvo som jag köpte beggad för 4500:- inklusive vinterdäck på fälg. Körde lagligt med vinterdäcken på vintern fast sommardäcken var bättre... |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
|
huzze
10180 Posts |
Posted - 2008/01/07 : 21:59:46
|
Nja, jo, men dubbarna var nerslitna och på fuktig vägbana var sommardäcken bäst, men men, jag körde lagligt och mkt försiktigt snömodd kom jag ingenstans i, men återigen en gammal Volvo behövde lite ballast i bakluckan för att få något grepp och det var ju ändå en sommarbil.
Tillbaks till Topic, ikväll blir det nog Stockholms tur med plåtskador... |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
huzze
10180 Posts |
Posted - 2008/01/08 : 13:06:27
|
Då får jag sluta använda blinkers då, de flesta i trafiken är ju tankeläsare... |
|
|
rovis
Member
274 Posts |
Posted - 2008/01/08 : 16:44:55
|
Fyrhjulsdrift och anti-spinn hjälper inte mycket när man vill ha stopp på sitt fordon. ABS-bromsen hjälper till att hålla bilen rak vid kraftig inbromsning, så att man inte hamnar i mötande fil, men den förändrar på intet sätt tiden och sträckan som går åt för att stanna eller sänka farten. |
|
|
rovis
Member
274 Posts |
Posted - 2008/01/08 : 16:58:12
|
Och angående resonemanget nya/gamla bilar. Det spelar näppeligen någon roll om din bil är en Fiat Panda med sommardäck eller en sprillans Volvo XC90 med dubbdäck. Om hastigheten är 70km/h (ca 20m/s) och avståndet 20m (fyra billängder eller så), räcker det med en extra lång blick i backspegeln för att man ska sitta i bagaget på framförvarande, om denne behöver bromsa. (Just du skulle såklart aldrig låta tankarna vandra för en sekund eller två, men marginalerna är ju trots allt till för att klara de osannolika situationerna, inte för allt som sker där emellan).
Men varför spara bensinpengar och livet, när det kan finnas fem-tio minuter på en flertimmarsresa att vinna. |
|
|
McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben
1486 Posts |
Posted - 2008/01/10 : 22:18:15
|
quote: Så när "rytmen" far förbi med sin nya(are) bil utanför fönstret, då ska jag gasa på med min gamla Volvo,
Rytmen i trafiken är majoriteten.Inte den fjånen som vädrar sin Porsche.Inte heller Gamle Oskar som far fram i nåt som verkar stå still. quote: "kan du inte hålla den så bli hemma!"
Jag blir så glad när du skriver här CC |
I was talking to myself! |
|
|
Topic |
|