För tillfället använder jag "Anslutningskabel 3,5 mm stereopropp till 2 st RCA-hankontakter.". Art-nr: 32-1372 från Clas Ohlsson som interconnect. Är det helt uppåt väggarna?
Är de godkända som interconnects eller kan jag höja ljudkvaliteten i min hörlursanläggning genom att köpa snäppet dyrare kablar? Jag har inte råd att köpa "dyra" kablar, men kan tänka mig att lägga 100-200kr på en interconnect om den nu skulle var mycket bättre än clas ohlssons.
Tips på bättre interconnects 100-200kr om inte clas ohlssons duger?
Håller med, körde ett tag med en 70-kronors kabel från Kjell&co, som jag tyckte lät bättre än Supra EFF-ISL i just min kombination av CD/Förstärkare! Sen när jag bytte CD blev Kjell-kabeln på tok för ljus. Dålig matchning helt enkelt.
Så låna hem och provlyssna hur det låter i din anläggning.
Vad är det som känns fel med ljudet? Känns ofta som att man kommer på dessa tankar då man vill förändra något. Vad önskar du mer eller mindre av? MVH Stefan Ps. för ett par tre nummer sedan så hade hifi och musik ett test av billiga signalkablar så gå till ett bibliotek och kolla om du inte har den. Där kan du få en liten aning om vilket håll kabeln lutar åt.
Nöjd tills man vet bättre! ........och just nu BlutEngel i cd:n och Hocico och Soulfly
quote:Vad är det som känns fel med ljudet? Känns ofta som att man kommer på dessa tankar då man vill förändra något. Vad önskar du mer eller mindre av? MVH Stefan Ps. för ett par tre nummer sedan så hade hifi och musik ett test av billiga signalkablar så gå till ett bibliotek och kolla om du inte har den. Där kan du få en liten aning om vilket håll kabeln lutar åt."
Det är väl inget som känns direkt fel. Frågan gäller snarare om jag håller tillbaka mitt system rejält på grund av en dålig interconnect. Nu verkar ju sladden vara helt okej, och mitt system är inte speciellt high-end heller så om den sladden jag har är godkänd så är en uppgradering inte en nödvändighet.
Frågan om signalkablar - tänk på regeln om att ju dyrare kabel desto mindre förbättring får man jämfört med en modell billigare. Därför är det mest skillnad på t.ex. lakritssnöre och en märkeskabel av billigare modell. Man klarar sig långt på 'instegskablar'.
Den där kabeln från clas ohlson har lika stor chans att vara bra som vilken annan kabel som helst.
Om det bara vore öronen som avgjorde så prova att ta ett par öron utan hjärna och se om det avgörs något. En katt tex. Nej så länge det finns en självmedveten hjärna med i bilden (ljudet) så får man allt tänka till och avgöra vad man tror på.
Tja öronen kanske säger en sak men plånboken säger en annan. Att optimera väljudsvinst och rimlig utgift är nödvändigt med Hifi. Tyvärr har jag insett att jag ibland har fläskat på med för dyr utrustning när jag kunde ha klarat mig med litet billigare