HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Studiosubbar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/12/11 :  23:03:15  Show Profile Send OcA a Private Message
Någon som lyssnat/provat studiosubbar hemma? Tänkte på typ Behringer subbar och liknande gjorda för studio och mixning. De ligger fantastiskt bra i pris och då kan man ju köpa två...

Har någon lyssnat på studiosubbar och kan uttala sig om skillnader mot en vanlig hifi sub?

Har faktiskt aldrig jobbat i en studio med ett subsystem, bara monitorer, så jag har rätt dålig koll. Lär ju knappast bli imponatorbas, utan rätt snärtig och tajt istället?

Vad jag vet går de kanske inte riktigt lika djupt som en hifi/hemmabiosub, men betydligt mer linjärt.

Vad som skiljer mest är väl inkopplingen med XLR kontakt osv...

Hursom, kul att få lite synpunkter.

Behringers sub med dubbla 8" och 320 watts stärk kostar runt 3000 spänn, prisvärt!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2007/12/12 :  18:52:47  Show Profile Send matsj a Private Message
Jag skulle nog titta efter andra märke än Behringer.

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2007/12/12 :  20:08:56  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Håller med Mats, man får vad man betalar för. Behringern skulle inte ha en chans att hänga med dina PMC. Kolla upp genelec, PMCs egna studioprylar eller kanske Adam.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/12/12 :  20:15:24  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag håller med Matsj och skulle nog undvika att köpa Behringer´s subb. Annars så anser jag att Behringer´s elektroniska prylar överlag är av god kvalitet, speciellt då med tanke på priset. Deras biampade högtalare typ 2031 är faktiskt inte heller så dum. Men deras subb så är jag tveksam. det tråkiga är ju när det gäller Behringer. Det är svårt att få lyssna i butiken och ännu sämre att få låna hem och lyssna.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/12/12 :  20:20:26  Show Profile Send Zombie a Private Message
Jag har en Tannoy TS-10. Marknadsförs av Tannoy som studiovariant. Balanserat XLR in och ut med högpassfilter vid 80 Hz emellan.
Snabb, musikaliskt, inte gjord för hembio tycker jag. Den (men jag vill gärna ha två) tog hand om basen åt mina ESL-63. Märkte dock att ljudet ur ESL inte vara lika ambient med filtret i TS-10, så numera kör jag subben utan högpassfilter och ESL fullregister. Det finns en vanlig phonoingång också. Rekommenderas.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/12/12 :  20:51:04  Show Profile Send gcs a Private Message
Det är inte så viktigt om det är ballanserat eller ej. Det viktiga är att kunna välja delningsfrekvens till huvudhögtalarna. Jag har själv en Velodyne DD18 som får jobba upp till 50Hz/24dB/okt. Mina huvudhögtalare som är ett par större JBL lådor har jag valt att låta 15":arna gå ner till 40Hz och sedan falla med 6dB/okt. Det låter som jag tycker otroligt bra.
Go to Top of Page

JMlab
Member

595 Posts

Posted - 2007/12/12 :  20:54:40  Show Profile Send JMlab a Private Message
Jag har bla ett 5,1 system med 3 aktiva Focal Solo6 studiomonitorer samt 1 Sub6 som använder sig av en 11" W-cone högtalare
och 350 W rms den spelar precis som du tror inte avgrundsbas men djupare än man skulle tro snabb och exakt OcA !
Just nu finns det flera studios som håller på och byter ut sina Genelec mot Focals aktiva högtalare.
Mvh
JMlab
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/12/12 :  21:47:55  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Just nu finns det flera studios som håller på och byter ut sina Genelec mot Focals aktiva högtalare.
Jag har hört nästan alla de senare subbarna från Genelec och då tycker inte jag att den minsta är tillräckligt bra. Den går inte tillräckligt djupt och den bottnar lite för tidigt. Jag tittade lite på Focal´en och undrar lite över att den bara går ner till 30Hz. En subb ska gå ner till 20Hz och helst under.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/12/12 :  23:45:10  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
En subb ska gå ner till 20Hz och helst under

Ska och skaÄr väl bra att det finns modeller som inte går så djupt när det finnes användare som kanske inte varken vill eller egentligen har behov av de djupaste basåtergivningen. Min Infinity Beta går inte så djupt, därför så köpte den då den passade mina behov

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/12/13 :  13:49:27  Show Profile Send OcA a Private Message
Ok, tack för tipsen!

Jo, 3 papp för en sub är ju billigt och man får ofta det man betalar för. Dock har jag blivit impad av Behringers prylar förr (monitorer, effektburkar osv).

Tanken är ju att jag ska ha två subbar som ska funka bra med mina PMC, men även kan ge lite stöd i botten när jag kollar film. Dock avskyr jag allt vad "biobas" heter. Tight, hårt och snabbt ska det vara...

PMC's egna basmoduler är säkert jättebra, men de kostar as. Den aktiva lådan de har är synnerligen intressant med 2x6,5" och transmission line, men 27.000 för en sub? Njae... Sen ska man helst ha två!

Deras passiva subbar är ju mer intressanta, men de är ruskigt fula samtidigt som formatet på dem är rätt tråkigt. Drivning av två passiva subbar ska inte vara några problem. Det bör herr Krell mäkta med utan att ens rynka på näsan. Mina PMC är ju en väldigt snäll last redan som det är.

Finns det några andra fördelar att välja passiva subbar? Frågan om aktiv delning kommer ju osökt in här... Alternativt koppla ett separat steg till basarna och dela aktivt via min Sony processor. Har steglös delning mellan 40-120hz på den. Frågan är bara om det funkar i rena 2 kanalsläget eller om det bara funkar i multikanal? nnars är det pre-out -> aktiv delning ->slutsteg som gäller... Känns som det kommer dra iväg en smula om det ska bli bra.

Dipolsubbar har jag varit inne på förut, blir skapligt billigt att bygga egna, men ovanstående problematik återkommer då...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2007/12/13 :  23:12:22  Show Profile Send tian a Private Message
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=25050 ?

Kanske kan vara nått
Go to Top of Page

JMlab
Member

595 Posts

Posted - 2007/12/14 :  09:21:32  Show Profile Send JMlab a Private Message
OcA:Det finns ett reportage om Focals aktiva studiomonitorer under Bildreportage "att uppgradera med stil pro division.
Mvh
JMlab
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/12/14 :  09:46:25  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Focals lilla studiosub imponerade med sin snabbhet även om den inte går superdjupt.

Att få nivå neråt 20 Hz kräver stora element eller jäkligt mycket effekt. Jag har mer eller mindre full effekt ner till 16 Hz här hemma o ändrar jag så att det faller sakta redan vid 30 så blir resultatet faktiskt bättre. Inte att basen blir renare eller snabbare utan jag slipper höra lågfrekvent skit som finns med på många skivor.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/12/14 :  09:52:57  Show Profile Send Vox a Private Message
Varför inte uppgradera till PMC FB1+ istället?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/12/14 :  10:06:02  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Ska och skaÄr väl bra att det finns modeller som inte går så djupt när det finnes användare som kanske inte varken vill eller egentligen har behov av de djupaste basåtergivningen.
Var är jag? Är jag inte på Hififorum? Dagens musik innehåller ofta information under 20Hz. Det vill jag inte missa!
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2007/12/14 :  10:13:55  Show Profile Send MartinN a Private Message
En sub som återger frekvenser 40-150Hz är i min mening
totalt obehövlig. Den flåsar och pustar och låter
luddig. Vem behöver en sådan sub ?

Martin
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/12/14 :  11:01:48  Show Profile Send OcA a Private Message
SKulle mer än gäran vilja ha ett par FB1+! Tyvärr kostar de närmare 30 papp och jag får kanske 10 papp för mina om jag har tur... Mellanskillnaden på 20 lök känns rätt stor... Sen tycker jag det är kul att spåna på nya idéer och lösningar!

Men, hittar jag ett par FB1+ i rätt färg begagnat kanske jag slår till!

Annars vet jag att man kan fynda dem i England, men det känns bökigt att göra.

Å andra sidan har jag haft sub innan och det funkade bättre utan, så jag kanske slår krokben för mig själv med dessa tankar..

Tanken är väl iofs mest att den ska användas till filmtitande för att avlasta frontarna något. Då är det ju 20hz som gäller om det ska vara nån vits med den. Men den får itne vara flåsig och bumlig även om det bara handlar om bioljud. Velodyne DD av stor modell kanske? Dyrt, men bra...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/12/14 :  11:12:41  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
En sub som återger frekvenser 40-150Hz är i min mening
totalt obehövlig. Den flåsar och pustar och låter
luddig. Vem behöver en sådan sub?
Kan inte hålla med, speciellt inte sedan jag hört Velodyne DD18. Men den kostar ju en hel del. Det ska vara om man kan köpa en beggad, vilket ibland händer att man kan. Jag tror att det är viktigt att man har branta filter på subben just för att den inte ska stå och flåsa så fort som det är lite bas. En subb ska arbeta när det verkligen finns låga frekvenser i det man lyssnar på.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/12/14 :  11:16:42  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
Men, hittar jag ett par FB1+ i rätt färg begagnat kanske jag slår till!



Vad är rätt färg för dig?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/12/14 :  14:56:03  Show Profile Send OcA a Private Message
Lönn är rätt färg. Eventuellt ek...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Heliac
Starting Member

31 Posts

Posted - 2007/12/20 :  02:55:19  Show Profile Send Heliac a Private Message
Kan hålla med om att många av dagens billiga hembiosubbar är rent bedrövliga till musik, men en bra sub anser jag absolut inte som obehövlig.

Hemma hos mig http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=65902
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/12/20 :  12:55:48  Show Profile Send OcA a Private Message
Rätt integrerad och inställd kan en sub göra mycket för välljudet även med sk fullregisterhögtalare... Hur man tar sig dit finns det många skolor för, men får man väl till det brukar resultatet bli jäkligt bra! Är ju inte bara basen som påverkas utan även mellanregister och diskant brukar må bra av en lyckad sub-installation.

Frågan var dock om subbar avsedda för studiolyssning kommer funka bra hemma? Priserna på (vissa) studiogrejer är ju rent ut sagt skitbilligt jämfört med "fin hifi"... Pratar vi dock Genelecs dyraste subbar på 50-60k är vi ju inne i en annan diskussion...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2008/01/02 :  22:50:55  Show Profile Send acebowler a Private Message
Citat:
Dagens musik innehåller ofta information under 20Hz.




Nja.... vete hundan.. Oftast mastrar man bort lågbas för att alla skall kunna spela skivorna.

Vi kör mest med Genelec på jobbet. Dom fungerar bra tycker jag men kanske är mer optimerade ihop med sina egenfränder i toppen också. Dom har dock bra möjligheter med lågavskärning och fas.

GM 70SE Nu kör vi!!


Edited by - acebowler on 2008/01/02 22:51:30
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/01/02 :  23:05:37  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Pratar vi dock Genelecs dyraste subbar på 50-60k är vi ju inne i en annan diskussion...
Ja då kan man ju lika gärna köpa Velodyne DD18. Bättre subb har då jag aldrig hört och då är Genelec´s subbar inräknade.
quote:
Dagens musik innehåller ofta information under 20Hz.
Ja det var ju jag som sa det och det står jag för. Hur låga frekvbenser man har i musiken kan man lätt se med hjälp av en FFT och sånt har jag ständig inkopplat när jag lyssnar både på mitt jobb och hemma. FFT´n som jag använder är från DK Audio A/S och modellerna heter MSD 550 och MSD 600++. En bra subwoofer ska bara märkas när man kopplar bort den. Ja precis så är det.
Go to Top of Page

JMlab
Member

595 Posts

Posted - 2008/01/03 :  09:26:23  Show Profile Send JMlab a Private Message
Skoj för dig att du fått Velodyne att fungera,jag själv har ingen bra erfarenhet av Velodyne.
Hade två DD 12 som jag aldrig fick att integrera i mitt system hur jag än försökte och det finns verkligen alla inställningsmöjligheter,jag provade både med auto-inst som med manuellt.Jag upplevde bara en svullen "jänkebas"utan den snabbhet och exakthet som jag vill att den skall ha.
Går man in på Hifimagasinet finns där en "hel drös" till salu allt ifrån dd18 och ner på skalan.
Jag kör idag med 2 st Focal Electra SW 1000 Be bestyckade med 13" och detta i ett rum på 30-35 kvm
Mvh
JMlab
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000