HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hjälp, jag har för hög ström i uttagen!!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Örjan
Member

98 Posts

Posted - 2007/12/23 :  08:03:24  Show Profile Send Örjan a Private Message
Jag bor på landet utanför Uppsala och hade när jag flyttade dit för snart 20 år sedan problem med låg spänning. 208 V vid låg belastning. Jag ringde Vattenfall och det var inga problem för dom att lösa det. Sen dess har jag alltid 230V med kanske max 5V avvikelse.
Transformatorn förser endast 5-6 kåkar med ström och gick tydligen lätt att justera.
Örjan

Mac Mini,Chord Mojo, Edison Triod, Transcriptor Saturn (vinyl) Snell EIII och EIV
Go to Top of Page

300b
Member

70 Posts

Posted - 2007/12/23 :  08:33:36  Show Profile Send 300b a Private Message
Finns ingen anledning att du ska behöva bekosta en elektriker.

Taget från eon:s hemsida:
"Om du ofta råkar ut för spänningsfall bör du kontakta vår Kundservice så gör vi en mätning. Om elkvaliteten är för låg gör vi nödvändiga justeringar."

Konstant överspänning är detsamma som för låg elkvalitet.
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2007/12/23 :  10:23:21  Show Profile Send Peter S a Private Message
Sedan är det mig helt obegripligt hur dom kann föreslå att ett fel hoss dig kann årsaka för HÖG spänning.

Edited by - Peter S on 2007/12/23 10:25:19
Go to Top of Page

300b
Member

70 Posts

Posted - 2007/12/23 :  11:35:32  Show Profile Send 300b a Private Message
Peter S: Direkt obegripligt är det inte; utifall att noll-ledaren inte har fullgod kontakt i centralen/mätarskåpet så tar returströmmen som vanligt den lättaste vägen, t.ex. genom en elradiator, och då kan man få väldigt otäcka spänningar i ett 230V uttag - som högst systemspänningen som i Sverige är 400V.

Edit: Skrev 220V istf 230V.

Edited by - 300b on 2007/12/23 11:36:45
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2007/12/23 :  11:46:41  Show Profile Send svejk a Private Message
En lösning är att koppla in en redig störtrafo i systemet. Stabil och fin kräm till grejerna.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2007/12/23 :  12:00:56  Show Profile Send Anton a Private Message
300b: Jo, men om ett sådant fel föreligger så borde ju inte spänningen bara vara strax över 230V, utan förmodligen betydligt närmare 400V som är den högsta(!) lågspänningen i Sverige.
svejk: I så fall bör det väl vara en utrustning med likspänningsmellanled, så att det inte bara är en 1/1 trafo.

OT: Finns fall då 400 kV linor kommit nära mellanspänningsledningar (6 kV), med följden att det blev avsevärt mer än 230 V i uttagen hos närliggande abonnenter...

Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2007/12/23 :  13:58:02  Show Profile Send lennartj a Private Message
nu har jag sovit för länge...
räven: Messerschmitt ska det vara
http://de.wikipedia.org/wiki/Messerschmitt_Kabinenroller
http://de.wikipedia.org/wiki/Willy_Messerschmitt

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

300b
Member

70 Posts

Posted - 2007/12/23 :  14:57:32  Show Profile Send 300b a Private Message
Anton: Helt riktigt, mitt svar var dock bara en grov generalisering av det faktum att det inte är HELT obegripligt att eon föreslog att för hög spänning skulle kunna vara relaterat till kundens anläggning.
Go to Top of Page

octavia rs
Member

338 Posts

Posted - 2007/12/23 :  16:17:29  Show Profile Send octavia rs a Private Message
quote:
Direkt obegripligt är det inte; utifall att noll-ledaren inte har fullgod kontakt i centralen/mätarskåpet så tar returströmmen som vanligt den lättaste vägen, t.ex. genom en elradiator, och då kan man få väldigt otäcka spänningar i ett 230V uttag - som högst systemspänningen som i Sverige är 400V.



Detta är knappast troligt i detta fallet då det hade uppstått väldigt konstiga fenomen i resten av elanläggningen.
Jag har under mina 10 år som elektriker sett en del och detta fel beror knappast på en lös nolledare i centralen då hade spänningen blivit bra mycket högre än 250V.
Bästa är att slå ifrån huvudbrytaren i centralen och mäta på inkommande ledning ifrån elleverantören, har du samma spänning på alla 3 faserna då är det inget fel hos dig.

Om du bor nära transformatorn som förser ditt hus så kan spänningen bli hög om det är så att sista huset på linjen kanske klagat på att de har för låg spänning och elleverantören ställt upp trafon för att inte få för låg spänning hos sista kunden.

De flesta elleverantörerna brukar hålla sig inom +-5% och det blir ju runt 220-240V, under eller över det ska man inte acceptera då det kan skada viss elutrustning. Då belastningen är hög på nätet så sjunker spänningen, tex nu under vintern och julen men det verkar vara tvärtom hos dig, jag hade kontaktat elleverantören igen då det är deras skyldighet att hålla rätt spänning hos sina abbonenter.



Main system
TAD D1000mk2, TAD M2500mk2, TAD CE-1, Ansuz Mainz 8 C2, Ansuz Darkz D and T2
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Roon ROCK on NUC -> dCS Network bridge -> AES/EBU -> DAC
HD Plex 200W PSU (4 rail for ISP fiber, router, switch and NUC)

Second system
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Devialet Silver Phantom, Devialet Tree
Go to Top of Page

d.ma
Member

233 Posts

Posted - 2007/12/23 :  16:52:51  Show Profile  Visit d.ma's Homepage Send d.ma a Private Message
hmm, octavia rs,,, då få jag bräcka dig med mina 18 år som elektriker,,, jag var på felsökning i en villa där de hade samma problem,,
efter en massa sökande å åtdragande av nollskruvar i diverse centraler,, så mätte jag precis som du beskriver på inkommande kabel,
å mycket riktigt var det för hög spänning,,, inte hela tiden ,,men pendlande mellan 230-290..å olika mellan faserna,,
ringde då elleverantören som dök upp omedelbart, Han mätte då på utgående från deras fördelnings central där var allt ok,,
kabelfel ?? japp,, efter en stötprovning så hittades en skada på service kabeln som var skadad och tagit in vatten å ärgat så manteln som e då noll/pen ledaren var nästan helt av!! därav pendlande spänning!! som dock höll sig mellan 230- 290Volt,,,
så visst e det möjligt!! men i rävens fall gissar jag ändå att elleverantören bara rattat upp spänningen lite för mycket,,mvh Daniel
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2007/12/23 :  22:06:58  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Du kan inte be dina grannar att konsumera mera el så att spänningen kanske sjunker?
En sak som du skulle kunna göra om du nu har en granne i närheten är att ta din Transporter med dig till honom, koppla ur hans utomhusgran och testa i uttaget. Är det samma så vet du att felet inte ligger hos dig. Glöm inte att koppla in granen innan du går. Eller också så ber du att få testa inomhus hos honom. ;-)

Mvh/Harry

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000