HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur tänker hifitidskrifterna när dom testar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2007/12/21 :  00:33:41  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Det är över fyra år sedan jag skrev något här senast så jag tänkte det var god tid för det nu när jag har en fråga jag inte kan få det svar jag söker på mitt eget forum. Jag är inte ute efter något bråk eller änns debatt, bara förståelse av hur ni tänker.

Jag kan förstå LTS testmetod där man strävar efter neutral färgning och man har hittat en metod som man tror bäst kan användas för att hitta denna typ av apparatur, det är inte det jag vill diskutera här utan:

Hifitidskrifter som jag inte riktigt förstår vad dom letar efter eller hur.

Som jag förstått så har dom en anläggning som dom tycker målar upp en fin tavla, kablarna lägger till lite gult, slutstegen lite blått osv. och till slut har man en vacker mångfärgad helhet som man tycker låter väldigt bra och så använder man den som referens.
Om man då testar en kabel som inte tillför något gult så ser helhetsbilden allt för blå ut och man beskriver då kabeln som att den färgar blått. Medans det kanske i själva verket kan vara vilken komponent som helst i kedjan som färgar och referens kabeln fungerande som kompensation.

Följaktligen, hur kan man bedöma något när man inte har en neutral referensram att utgå ifrån?

Jag betvivlar alltså inte att man hör skillnader eller att vissa komponenter får helheten att låta subjektivt bättre, men hur vet man vad som påverkar vad, när man inte har någon stabil grund att stå på.

Man blir ju helt utelämnad som konsument att helt ensam försöka måla upp sin egen tavla med färger och blint testa sig fram, eftersom dom bedömningar som görs i tidskrifterna bara gäller för den testpersonens anläggning i hans rum och varför isf. köper man tidningen i fråga?

Driver forumet faktiskt.se

bluemindboy
Member

380 Posts

Posted - 2007/12/21 :  01:01:25  Show Profile Send bluemindboy a Private Message
hifipressen läser jag för att det är skoj, inte för att ta recensionerna på blodigt allvar.
Det blir ju lite som en skivrecension, inte fasen tycker man att en skiva som man tycker är bra, blir sämre för den har blivit sågad i pressen.

Prylar, musik, bilar - you name it, är ju en högst subjektiv fråga, men det ju alltid roligt att höra andras åsikter. Därför kan jag inte se att det är onödigt att läsa en hifitidning.
Det blir lite av samma fenomen att läsa i forum, folk hissar och dissar saker här med som du i slutändan måste lyssna på själv för en rättvis uppfattning
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/12/21 :  01:59:38  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
En knivig fråga som kan kan fördjupa ganska mycket.

Jag antar att dom har X antal setuper där dom petar in testprylen sen jämförs det hur det låter med/utan.

Och då kommer man ju onekligen till din fråga, därför testar jag alltid själv i min egen setup. Hur prylen låter i nån annans setup är för mig helt orelevant.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/12/21 :  07:06:28  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Välkommen tillbaks.
quote:
Hur tänker hifitidskrifterna när dom testar?

Det finns lika många svar på din fråga som det finns recensenter. De flesta publikationer gör ju heller inte tester i egentlig bemärkelse utan det är snarare lyssningsrapporter.

De beskriver hur apparaten/komponenten beter sig i den miljön där de kopplat in den. Du har en bra beskrivning av hur miljön runt omkring påverkar med din mångkolorerade liknelse. Man, det är ju inte bara apparaterna som påverkar. Kraftnätet, apparatuppställningen, .. ja kort sagt hela miljön runt apparaten/komponenten påverkar.

Precis som Bluemindboy och Johan skriver här ovan får man ta tester för vad de är. De är en recensents åsikt och absolut inte en sanning. Det är faktiskt rätt bra att det är så.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/12/21 :  08:39:56  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Problemet är universellt. De flesta som säljer ljudande produkter vill ju såklart vara den som har den minst färgande prylen, de ANDRA är de som tillför "fel" färg om kunden har synpunkter.(det är de andra som är färgande, min är neutral och orsaken att du nu tycker att det låter fel är att du nu för första gången egentligen hör vad dina andra prylar gör)

På så sätt flyttas mittlinjen omkring och som kund kan ju detta varas minst talat frustrerande.

Lösningen på den knuten är lyssningsvana i min värld. Att jämföra med verkligheten, att veta hur en fiol låter, vad skillnaden mellan en tenorsax och en sopransax är och framförallt att inte göra snabba byten och fastna i en produktjämförelse-lyssning. Alltså att utvärdera en produkt genom att lyssna och jämföra med två andra. Då får man i bästa fall fram skillnaderna och vad skall man med dom till... Grundbulten i den teorin är att man övar upp denna färdighet SJÄLV. Inte låter någon annan göra det åt en.

Tidningar läses alltid med en nypa salt.

Önskan om ett institut som gör jobbet åt en och presenterar en sanning för folket luktar väl ändå svenskt 60-tal?

mvh


www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2007/12/21 :  08:56:29  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag tror inte alls att tidningars system färgar hit eller dit utan alla arbetar mot ett neutralt ljud i en vid mening. Det finns däremot väldigt många vägar dit.

Det finns massor med för och slusteg som är ofärgade, Likaså signalkällor, det finns massor med högtalare som kommer väldigt nära om de får rätt värld omkring sig.

Sedan finns det olika mål för oss som lyssnar och det respekterar tidningarna genom att berätta vad de upplever och så måste vi själva förhålla oss till det och vad vi själva vill. Jag har ganska nyligen märkt att flera vill uppleva att de sitter mitt inne i orkestern och därmed söker ett livligt rum med rundstrålande högtalare, även om det är långt från det JAG eftersträvar. Inte fel eller rätt, bara annorlunda.

Testen för alla som testar är alltid om du som läser upplever samma sak som du själv gör och om din beskrivning träffade någorlunda rätt. Läsaren måste själv bestämma och vara kung över sitt eget system. Det kan ingen annan vara.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/12/21 :  09:31:43  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Jag skulle vilja vända på resonemanget. I grunden är ju tidningar ute efter att sälja ex och därigenom ha artiklar som stöttar detta.
Om man förutsätter att de som skriver har lite journalistikutbildning så strävar de efter att förenkla så att det de skriver om blir lätt att förstå. Likaså eftersträvas att arbeta med exempel så att det man vill beskriva kan konkretiseras, helst i tydliga motpoler. Applicarar man detta på Hifi så får man två olika varianter ( motpoler), de som är kunniga och som förenklar för att kunna nå en bredare publik än "nördarna". Här kommer exemplet med referensanläggning in att kunna beskriva skillnader från en given setup, vilken okritiskt betraktas som bra.
Sedan finns det ju vardagsjournalisterna som tror att de förstått och försöker förenkla, och då blir det såna där roliga skrivningar. ( Digitalt drivet baselement med 24-bitars upplösning )

Härmed sagt att jag tror inte att tidningar är ute efter att skapa en absolut sanning om neutralitet eller annat, utan mest kunna skapa en förutsättning för intressanta och lättklästa artiklar som ger läsaren nöje och information i samma veva.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2007/12/21 :  10:40:22  Show Profile Send boombox a Private Message
Håller med i tidigare inlägg om att någon testning är det ju i egentlig mening inte riktigt frågan om. Det är mer recensioner eller lyssningsrapporter som sagt och sedan sätts det ofta "betyg" utefter det. Jag tycker det är kul att läsa, speciellt om beskrivningarna också innehåller kringinformation om teknik, konstruktör och annan bakgrundsinfo.

Sedan tror jag också att man väljer att skriva om sådant som funkar bra och är kul att lyssna på och skriva om. Grejer man inte gillar eller inte får att funka skriver man nog inte om i tidskriften. Det är ju trots allt inte konsumentupplysning ala Sverker som hifipressen sysslar med.
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2007/12/21 :  11:15:14  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Är det inte för att det är för tråkigt att läsa att just den här spelaren eller det där slutsteget är mer avslöjande än det andra? Det blir ingen recension av det, hur ärlig den än är, dessutom alldeles för lite för en recensent att ta betalt för.

Hade själv föredragit att veta just om en komponent är bättre eller sämre på de "neutrala" premisserna men det hade definitivt inte varit lika roligt att köpa "Hifi News" eller "Audiophile" om de endast konstaterade att: "Ja, den nya Krell spelaren, för 12000£, låter mer naturtroget än förra månadens Conrad Johnsson spelare för 11500£". Ska jag investera så lyssnar jag dessutom ganska utförligt innan köp så att jag skulla kunna höra alla de gula tonerna i HIFI-färgspektrat och uteslutat den spelare som har en konstruktör som vill att jag hör gult istället för ett piano.

Men HIFI-pressen måste ju också leva?

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/

Edited by - Beat on 2007/12/21 11:15:55
Go to Top of Page

hman
Member

159 Posts

Posted - 2007/12/21 :  12:02:30  Show Profile Send hman a Private Message
Jornalisterna som skriver för en del av de seriösa Hifi tidningar har ofta fått låna en referensanläggning. Dessa används ofta vid jämförelser när en komponent testas. Hifi world, The absolute sound, Stereophile, hifi news Hifi choice med flera är några som använder sig ofta av lånade referensanläggningar vid produkt jämförelser.

Emedan är det alltid viktigt att lyssna på en tilltänkt produkt i den egna anläggningen innan köp, som har indikerats ovan.

Price is what you pay. Value is what you get. Buffett
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/12/21 :  16:00:09  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Överhuvudtaget skulle jag vilja rikta kritik mot produktfokuset och öka förståelsen för helheten av systemet, alla delar inräknade.

Alla produkttester/lyssningsrapporter slutar ju alltid med att kunden själv skall ta ett eget beslut, så varför inte börjar tala/beskriva systemlösningar istället?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Fluffy
Member

166 Posts

Posted - 2007/12/23 :  17:53:21  Show Profile Send Fluffy a Private Message
"så varför inte börjar tala/beskriva systemlösningar istället?"

Det håller jag verkligen med om. Vissa tidningar gör detta (bl a min favorit HiFi World) men jag kan inte minnas att jag sett detta i svenska tidskrifter.

---
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2007/12/23 :  19:43:39  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Lösningen på den knuten är lyssningsvana i min värld. Att jämföra med verkligheten, att veta hur en fiol låter, vad skillnaden mellan en tenorsax och en sopransax är och framförallt att inte göra snabba byten och fastna i en produktjämförelse-lyssning


Just det, sanningen är faktiskt den att det är otroligt lätt att dra förhastade/felaktiga slutsatser, vissa färgningar kan man till en början uppleva som positiva tills man efter en tids lyssning kommer på sig själv med att sitta och störa sig på just samma färgning, mina erfarenheter är att många av de system som imponerar omedelbart är dom som på sikt leder till besvikelser, det är därför långtidslyssning är så viktigt.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8491 Posts

Posted - 2007/12/23 :  21:23:42  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
det är därför långtidslyssning är så viktigt

Jupp..(Japp)

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2007/12/23 21:24:06
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000