HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Max minne med XP 32 bitars
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/12/18 :  17:26:44  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Funderar på att köpa lite mer minne till min bärbara.
HP nx9420 med xp home med SP2 osv...

Kan sätta i max 4Gb, men har hört något om att xp 32 bitars inte kan hantera mer än 3Gb.

Just sitter det en kapsel med 1Gb SO-DIMM PC5300 DDR-2 667MHz .
Funkar det bra om jag nöjer mig med en 2Gb eller vill man helst ha två
likadana kapslar??

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2007/12/18 :  18:04:30  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Ur installationsanvisningen till XP Home:

1.1 Maskinvarukrav
======================================================================

Innan du installerar Windows XP Home Edition måste du vara säker på att datorn uppfyller följande maskinvarukrav:

* 233 MHz Pentium-processor eller snabbare (eller motsvarande)
* 128 MB rekommenderas (minst 64 MB RAM; maximalt 4 GB RAM)
* 1,5 GB ledigt utrymme på hårddisken
* VGA-bildskärm
* Tangentbord
* Mus eller kompatibelt pekdon
* CD-ROM- eller DVD-enhet


SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/12/18 :  19:16:26  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Kan sätta i max 4Gb, men har hört något om att xp 32 bitars inte kan hantera mer än 3Gb.

Så enkelt är det inte riktigt.
http://www.crucial.com/kb/answer.aspx?qid=4251

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/12/18 :  19:39:19  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Oki då är jag med.

Då återstår.
Är det bättre att ha två likadana kapslar eller funkar det lika bra med en på 1Gb (original) o en på 2Gb troligtvis Corsair minne.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/12/20 :  21:40:08  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Tja, det är så enkelt, du får inte ut 4GB om du stoppar i det, utrymmet äts upp av dina tillbehör, varje sak i burken nallar av addressutrymmet. Stoppa i ett bra graffekort, så ryker dryg halv gig till. Nu är det en laptop så den har väl 128 MB standard eller så.

Är alltså en dålig ide att köpa 4 GB, köp 3. Du betalar för en GB och får ut en halv eller mindre.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/12/20 :  21:53:23  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Graffekortet har 256MB minne som snos av din sista gig. Kass, köp 3 GB, alltså stoppa i en 2 GB kapsel och du får vara nöjd. Seriös kapitalförstöring att kasta bort gigen du har, stoppa in två 2 GB kapslar. Stoppa i en istället, du sparar nog väl en 10 cd skivor eller så, samma prestanda.

Sen verkar det inte stödja dual channel heller så samma typ spelar ingen roll i det fallet. Så, köp en 2 GB kapsel och en bunt skivor och var nöjd. :)

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2007/12/21 :  00:32:01  Show Profile Send forken a Private Message
Minne e sjukt billigt nu. Min bror köpte 4 GB DDR2 5400 minne för 650:- för ett par dagar sen.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/12/21 :  02:18:08  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Tja, billigt eller inte, kasta bort en gig, köp fyra, för att få extra 2.5 när du betalat för 5, det är en dålig investering. Köp bara 2 till, då har du betalat för 3 och fått tre. Eller betala för 5 och få 3.5, usel affär.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/12/21 :  08:10:30  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Om jag har förstått det här rätt så upp till 3Gb så tar inte tillbehöver något minne.
Men sätter man i 4gB så gör de det.
Det minne som de snor gör inte det att tillbehören funkar bättre??

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker

Edited by - Tobbe_L on 2007/12/21 08:10:41
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2007/12/21 :  08:38:18  Show Profile Send Ayn a Private Message
Nej, de minnesadresser som snos från RAM-minnet till tillbehören blir helt enkelt oanvänt RAM-minne.

Orsaken till att det är 4GB minne som är max i ett operativsystem med 32-bitsadressering är att det är så många olika adresser som kan hanteras (2^32 = 4294967296 bytes = 4GB). Så länge du har t.ex. 3GB RAM-minne och grafikkort med 256MB minne har det alltså inte tagit slut på adresser som kan användas. Om du däremot trycker i 4GB minne och DESSUTOM har grafikminne och annat som också behöver kunna nås av operativsystemet, då tar det slut på adresser, och då måste operativsystemet välja att inte använda minnet som "blir över". Det ger alltså ingen öka prestanda eller så.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/12/21 :  09:03:07  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Tackar då är jag med...

Då finns det ingen anledning till att köpa två 2Gb kapslar
Får bli en 2Gb kapsel

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/12/21 :  11:45:19  Show Profile Send dwain a Private Message
men då kommer jag å ställer en fråga Jag har en stationär maskin som klarar 8gb max. nu när minnet e pissbilligt 349kr för 2gb extra så tänkte jag köpa det. Som det är nu har jag 2gb. så med andra ord kommer jag ha 4gb sammanlagt. jag kör xp i den maskinen. Kommer det funka? Jag har ett sepparat grafikkort på 256mb som inte använder sig av ramminnet till grafiken.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2007/12/21 :  11:54:01  Show Profile Send Ayn a Private Message
Funkar gör det, men huruvida allt RAM-minne kommer användas eller ej beror på om det är 32- eller 64-bitsversionen av XP.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/12/21 :  12:08:50  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Orsaken till att det är 4GB minne som är max i ett operativsystem med 32-bitsadressering är att det är så många olika adresser som kan hanteras (2^32 = 4294967296 bytes = 4GB).

Visst är det så men det finns fulknep som gör att serveroperativen faktiskt kan hantera mer minne, även om varje process fortfarande bara kommer att ha tillgång till 2 GB (3 GB i vissa fall) styck. Eftersom det är troligt att en server multi-taskar så är det ändå inte fy skam.

http://www.microsoft.com/whdc/system/platform/server/PAE/PAEmem.mspx

Nu är det ju inte väsentligt just i det här sammanhanget så det är mest en liten parantes.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/12/21 :  14:13:57  Show Profile Send dwain a Private Message
jag har bara 32-bits varianten tror jag. Hmm med andra ord kanske det inte är så lönt och köpa 2gb minne till? jag trodde det skulle göra ytterligare lite på snabbheten om jag körde lite mer minne Kanske man kan nöja sig med 3gb? eller räcker det med bara 2gb ? resten av datorn är en amd athlon 64 dualcore 6000+ 2gb minne 250gb disk nvidia geforce 8600gt. Tanken var la att köra lite overkill i minnet bara för nöjes skull å sen är det ju kusligt billigt
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/12/21 :  14:25:15  Show Profile Send ILLY a Private Message
dwain:
En stilla undran i all välmening: Känner du att du har något behov av att uppgradera den maskinen?

Militant cyklist.
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/12/21 :  14:30:30  Show Profile Send dwain a Private Message
hmmm kanske inte. Jag har hittils aldrig gått under 1,1gb ledigt minne. Tänkte bara när det är så billigt. Men antagligen kommer priset inte öka så mkt. För i framtiden kan det bli aktuelt att öka minnet då jag kanske kommer köra vista på maskinen för att få det mesta ur mina spel
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/12/21 :  14:49:19  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Huh? Aldrig under 1.1 ledigt av 2 GB? Du räknar nog med swapfilen i alla fall, annars kör du ju aldrig några program på datorn din? XP bootar väl över en halv gig i alla fall? Då, har du bara knappa 1.5 kvar, sen menar du att du inte kört mer program än 400 MB max? Jag antar att du fått med Windows swapfil i din "mätning" så att säga.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/12/21 :  15:16:23  Show Profile Send dwain a Private Message
jadu jag har ingen aning. jag tar bara ctrl alt del å sen tittar i aktivitetshandlaren typ där står det just nu fyskiskt minne ledigt 1,25gb
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/12/21 :  15:56:30  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Ok, men då har du inte så mycket igång. Kika när du har lite tunga applikationer igång. Som photoshop eller något spel eller annat bildbehandlingsprogram, det är då det går åt lite minne. XP borde boota upp till en dryg halv gig utan för många "startup items"

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/12/21 :  16:07:57  Show Profile Send dwain a Private Message
har jag igång winamp, msn med 2 fönster, 4utforskare, 1 pdf-fil, call of duty 4, need for speed pro street, quake 4, firefox med 6 flikar och aktivitetshanteraren så har jag bara 600mb ledigt av internminnet men det e la okej. det är ju ändå 3 tunga spel + en massa annat
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/12/21 :  17:12:56  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Hmm, det där låter konstigt, då måste det ha med swap filen som minne alltså.Kan inte tänka mig att alla de där apparna kan snurra på mindre än 1 GB tillsammans? Låter mysko. Jag kör Vista så kan inte jämföra min aktivitetshanterare med din. Kolla på hårddisklampan, blinkar den som bara den med allt igång? Om du växlar application, får du upp fönstret på en gång, eller segar det sig? Om det inte blinkar och växlandet går fort, då håller du dig inom ditt fysiska minne, windoze använder inte swapen så mycket då.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

rovis
Member

274 Posts

Posted - 2007/12/21 :  21:45:52  Show Profile Send rovis a Private Message
Ju mer minne desto bättre. Moderna operativsystem tilldelar dynamiskt allt ledigt minne till mellanlagring av tidigare lästa data från olika lagringsmedia.

Däremot är det så att mängden RAM som upptas av aktiv programkod och aktuell arbetsdata är inte så stor som man kan tro, stora sjok av minne kan räknas flera gånger och program använder aldrig allt minne som de lagt beslag på. Och så länge som en minnesyta inte används, spelar det ingen roll om dess adresser mappats till en swap eller till arbetsminnet.

Vad exakt som Vista har för sig vet jag inte, men jämfört med XP, 2003, linux, osx är det fruktansvärt glupskt.

Dwain: Maxa ut minnet, det kommer inte göra nån skillnad nu, men du lär väl inte köra XP för evigt? Och vista är inte så kul med mindre än så. Det handlar ju om kaffepengar.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/12/21 :  22:06:57  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Nä, köp inte mer än xpn tar, två orsaker. Minnena blir ändå billigare, vill du senare ha 4 GB för att du kör OS som klarar av det, först då skickar du bort din 1 GB kapsel och köper en 2 GB till. Planera framåt i datorvärlden går inte, utveckling och prissänkning går så fort att köp bara det du behöver nu, och för en kort framtid, annars betalar du dyrt.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

rovis
Member

274 Posts

Posted - 2007/12/22 :  10:14:07  Show Profile Send rovis a Private Message
Fast om man ändå ska ha isär datorn och pilla nu, så kan man väl lika gärna lägga några kronor extra för att slippa göra det igen om ett halvår eller år?

1gb DDR2 150kr: http://www.prisjakt.se/kategori.php?k=s12993210&o=produkt_pris_inkmoms
2gb DDR2 350kr: http://www.prisjakt.se/kategori.php?k=v490&o=produkt_pris_inkmoms


Men min postverksadderade studentekonomi är iaf skillnaden mindre än besväret.
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/12/23 :  18:21:51  Show Profile Send dwain a Private Message
oj med andra ord vet jag inte vad jag ska göra haha. jag är ju ute efter en bärbar dator också. kanske ska man spara pengarna. just nu har jag inget behov av mer minne. tänkte bara om det gjorde någon större skillnad på prestandan. å jag vista lär det bli i framtiden om man ska ha datorn som speldator
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000