HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur mycket kostade hifi förr?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2007/12/17 :  22:36:11  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
1974 köpte jag en högtalarbyggsats av Jan Stridbeck för 2400 kr - TLS6 tror jag att den hette.
Den drevs av en Accuphase E202? som jag tror mig minnas kostade runt 4000 kr och skivspelaren var en Empire Troubadour som jag gav 3400 kr för.
Pickupen var en Denon DL103 som tillverkas ännu, men jag kommer inte ihåg priset då. RIIA-försteget var inbyggt i Accuphasen, men det behövdes antingen en trafo eller en prepreamp och det var vad jag hade. Den kom från USA och hette MAS1. Pris ? men den var dyr tror jag.
Kablar?? förmodligen lampsladd eller liknande. Kommer inte ihåg den detaljen.

Översatt till dagens prisnivå förutom pickup och prepreamp = 52932 kr.

1975 köpte jag en Honda Goldwing ny för 15900 kr = 85880 i dagens penningvärde och idag kostar en Goldwing betydligt mer, men Goldwingen 1975 hade en boxer4,a mot dagens boxer6,a och saknade allt lullull som sitter på dom nya maskinerna såsom kåpor och packväskor, radio mm.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2007/12/17 22:42:54
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2007/12/18 :  14:13:57  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Imponerande att ni kommer ihåg vad ni gav för prylar nån gång på
70-80 talet! Själv minns jag knappt vad jag gav för dom prylar jag har nu!!

Minns vad min första "riktiga" stereo bestod av dock, NAD 3020, Dual 505 och Audio Pro 2-25, vad jag gav där runt -82 är helt borta...


Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000