HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ena kanalen dog på min copland csa 14, hjälp!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

HNK
Member

278 Posts

Posted - 2007/12/16 :  00:49:21  Show Profile Send HNK a Private Message
Behöver akut hjälp, ena kanalen dog på föstärkaren.
dum som man är så skulle jag prova ett högtalarelement och koplade det direkt till ena kanalen på förstärkaren. Skruvade upp lite för att testa det, när det plötsligt bara slockna... det var de elementet tänkte jag, och kopplade in högtalarna igen men inget ljud kom ur vänstra kanalen.... Hur och vad kan man göra åt sånt här? vad kan ha hänt? är det bara lämna in på lagning eller kan man laga själv?

Förstärkaren är en copland rörhybrid..

MVH Henrik

TomasF
Medlem i AÖ

265 Posts

Posted - 2007/12/16 :  10:18:05  Show Profile Send TomasF a Private Message
Hej,
en sådan har jag, och flera gånger har jag "lyckats" få en säkring att gå, varje kanal har två st glassäkringar. Öppna och kolla. Förstärkaren är delad så komponenter för spegelvänt med höger/vänster kanal ligger kring respektive utgångstransistorer (vid kylprofilerna). Om inte lika många lysdioder lyser i respektive halva så är det säkert säkringen. Hör gärna av dig igen om det inte funkar för jag har samlat rätt mycket scheman, moddningstips mm om denna gamla förstärkare. /Tomas F.

musikälskare
Go to Top of Page

HNK
Member

278 Posts

Posted - 2007/12/16 :  15:37:05  Show Profile Send HNK a Private Message
Ok, tackar! har öppnat den nu och märkte att bara dioderna på ena sidan lyser. jag kollade därefter på
säkringarna och det finns två på varje sida, en av dom var slut så jag ska prova med att byta den. Moddartips sa du, intressant! jag kan höra av mig senare när jag blir moddarsugen
Go to Top of Page

HNK
Member

278 Posts

Posted - 2007/12/17 :  09:53:14  Show Profile Send HNK a Private Message
Nu har jag provat och byta säkring, jag bytte från de fungerande från andra sidan... men det funkade ändå inte och sedan la en grön diod av, som sitter bak inne förstärkaren bredvid strömförsörjningen(inte den på fronten) förut brukade förstärkaren knäppa till när man satte på den och sedan knäppa en gång till när den går att använda... nu knäpper det bara en gång....hmm... vad ska jag göra.

Edited by - HNK on 2007/12/17 09:54:27
Go to Top of Page

TomasF
Medlem i AÖ

265 Posts

Posted - 2007/12/17 :  21:53:24  Show Profile Send TomasF a Private Message
Mellan bakplåten och likriktarna (svarta fyrkanter) så sitter komponenter för att se till att utgången slås ifrån med ett relä om någon kanal har likspänning på utgången. Det är klicket från detta relä du hör efter 10 sek när förstärkaren hunnit svänga in sig och ta bort likspänningen. Då tänds en grön lysdiod. Om den slocknar under drift kan det bero på allt möjligt; för låg matningsspänning (<210V), dåliga rör, glapp vid rörkontakter, obalans mellan kanalernas matning.

När du flyttade säkringarna, lyser då dioderna på sidan med säkringar? Isåfall - se till att båda sidorna har säkringar. 2 nya säkringar kostar 8 kronor, finns på alla riktiga järnhandlar.

/ mvh Tomas F.

musikälskare
Go to Top of Page

HNK
Member

278 Posts

Posted - 2007/12/17 :  23:00:41  Show Profile Send HNK a Private Message
Japp dioderna lyser, ska skaffa nya säkringar i vecka och prova.

Sedan har jag provat att sätta i rören ordentligt men det kan ju också vara så att de är slut, eller glapp
Spänningen, är det något i förstärkaren som gör att den får mindre än 210V eller menar du i vägguttaget?
obalans mellan kanalernas matning vad betyder det? är helt grön på sånt här...

Tack så mycket för hjälpen förreseten, verkligen upskattat.

MVH Henrik

Edited by - HNK on 2007/12/19 17:16:12
Go to Top of Page

TomasF
Medlem i AÖ

265 Posts

Posted - 2007/12/21 :  15:20:18  Show Profile Send TomasF a Private Message
Hej
hur gick det? / mvh Tomas F.

ps (210 V, jo jag menade vägguttaget, vet ej varför men vid låg matningsspänning så slår mitt DC-skydd (gröna dioden) ifrån.) ds

musikälskare
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000