HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 CD-spelaren arbetsvägrar! Vill inte läsa skivor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2007/12/15 :  23:27:50  Show Profile Send JonasY a Private Message
Hej,

Kom hem till mina föräldrar där min stereo står. Märker dock att cd-spelaren verkar lite ledsen, för den vägrar att spåra skivorna... det verkar som den "jagar" efter nått att läsa eftersom den flyttar skivan fram och tillbaks i sidled som en galning.

Det är en Sony CD-P X5000 så den har en lite annorlunda process för att läsa skivor! Någon som vet vad som kan vara galet eller hur man åtgärdar det?

Kan det vara att lasern är slut? Saken är den prylarna stått oanvända sen i augusti (i princip) om det kan ha nått med saken att göra, för de funkade fint sist jag använde dem.

Mvh
Jonas

Edit: Var visst lite snabb på tangentbordet! Nu fick jag igång den genom att hoppa fram ett par spår. Men nått lurt är det, för den brukar inte hålla på så här.

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP

Edited by - JonasY on 2007/12/15 23:35:39

guffaw
Starting Member

33 Posts

Posted - 2007/12/16 :  00:46:20  Show Profile Send guffaw a Private Message
Hmmm. Jag vet inte hur din cdspelare ser ut,men min Cambridge Azur 640v2 har sin släde väldigt långt upp. Har man tyngt ned ovansidan för mycket,utan att låta vikten också vila mot lådans främre ram,tyngs locket ned för mycket - eftersom man har fyllt undersidan av locket med Bitumen blir det inte en Ångströms mellanrum mellan släde och lock... Om du inte har tyngt ned ovansidan med t.ex en bok eller dylikt,och inte använt Bitumen,ber jag om ursäkt för mitt dumma svar :)
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2007/12/16 :  01:19:44  Show Profile Send esl a Private Message
Droppa en droppe symaskinsolja på metallstången som laserpickuppen glider på.

/esl the problem solver

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2007/12/16 :  01:27:58  Show Profile Send JonasY a Private Message
Vet någon vilka som kan tänkas serva en sån här pryl?

esl: Skall testa.. kruxet är att den ibland inte ens vill skicka skivan åt höger så att säga när jag stänger locket. Kanske är det nått glapp som gör att spelaren tror att locket är öppet?

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP

Edited by - JonasY on 2007/12/16 01:29:19
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1782 Posts

Posted - 2007/12/16 :  01:28:31  Show Profile Send Amatören a Private Message
Jamen, den skänner sig ensam...prata lite... beröm alla den har gjort ett bra jobb. lirka....släng den på tippen och skaffa rikjtiga grejort...
sapela en wab för en gångs skjull

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2007/12/16 :  01:58:07  Show Profile Send JonasY a Private Message
Testade lite mer och misstänker nu starkt att det är mekanismen som skall avgöra om luckan är stängd eller inte som glappar. Efter en del pillande lyckades jag hitta ett läge där den fattade att luckan faktiskt är stängd (även om den ironiskt nog i detta läge var öppen med 2-3mm) Fruktansvärt pilligt dock. Irriterande!

Amatören: Tittat ner för djupt i whiskyflaskan !? Är med råge sovdags för oss alla nu tror jag ...

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP

Edited by - JonasY on 2007/12/16 01:59:27
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1782 Posts

Posted - 2007/12/16 :  03:20:45  Show Profile Send Amatören a Private Message
Jepp! Du har rätt... men inte whiskey utan vodka i mitt fall...
Men sovdags är det, godnatt! Over and out!

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/12/16 :  12:16:15  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
CD-spelaren arbetsvägrar!
Ja arbetsvägran är jäkligt allvarligt och sånt kan man få sparken för.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000