HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Electronica? Goth? Pop? Rock?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/12/15 :  17:45:35  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
... ja, det är knepigt att sätta den "slutgiltiga" etiketten på ett av mina favoritband The Birthday Massacre



Nu har de i alla fall efter en längre tid äntligen släppt nytt i form av

Walking with strangers
och jag tycker att det är en lysande symbios mellan synth, goth, pop, metal m m... Ungefär som om Marilyn Manson möter Garbage och Kylie Minogue på ett gemensamt jam... Rekommenderar deras musik som både känns tung och fjäderlätt på samma gång. Provlyssna gärna på

http://vampirefreaks.com/u/thebirthdaymassacre


Min anläggningstråd

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2007/12/15 :  22:08:42  Show Profile Send Roq a Private Message
Tack för det tipset!
Ja, det var svårt att sätta en säker liknelse på de här men det låter rätt mycket Paradise Lost i sina allra syntigaste stunder, ibland med mjuk sång som av solotjejer i Delerium och ibland mer i stil med sångerskan i Lambretta.

Goth-pop eller nåt...
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/12/19 :  12:43:41  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Jämförelsen med lambretta är inte dum... eller ett poppigare Type o Negative med Lambrettas sångerska...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/12/19 :  13:50:20  Show Profile Send Zombie a Private Message
Emo kallas det för, apropå: http://www.youtube.com/watch?v=RDqNaNlfifc http://www.youtube.com/watch?v=xilOgjeEwPg&feature=related

För tonåringar som inte upptäckt myten om Sisyfos, men kollat på Elm str och hittat eyeliner...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2007/12/19 13:53:52
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/12/19 :  15:55:37  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Njae Zombie... detta är inte Emo... Emo är punk för medelklasskids som gör uppror mot... ingenting och är en klon av den gladpunksgenre som inleddes med grupper som Blink 182 och vars nuvarande flaggskepp är My Chemical Romance och Fall out Boy... Kajalpenna torde vara det enda gemensamma med Birthday Massacre och Emo-band

Emo är iofs en äldre genre inom indiemusik som började i slutet av 80-talet och början av 90-talet men som idag står förnåt helt annat, det som idag kommit att kallas emo är en strömning inom amerikansk kommersiell rock som riktar sig mot en tonårspublik, en genre som inte är lika dyster och mörk som goth-genren är, där "Emo"-tion riktas mer mot olyckliga kärlekteman än teatral fascination över gravar och vampyrer...

Genrepolisen någon?

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/12/19 :  16:14:38  Show Profile Send Zombie a Private Message
Hehe, se ut som emo i alla fall...älskar alla dessa genrer, förr fanns det pop, rock, (hårdpop, hårdrock på sin höjd), svensktopp och jazzrock...behövdes ingen genrepolis. allt va bättre förr :)
Tror de flesta bara kategoriserar musik enligt två kategorier. Gissa vilka?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2007/12/19 16:39:19
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/12/19 :  16:55:21  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
bra resp dålig musik... ?

Snacka om genreförvirring om man sen tittar på band inom metal och hårdrock... finns hur mycket subgenrer som helst!

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/12/19 :  17:59:13  Show Profile Send Zombie a Private Message
Du har så rätt Guy :) det gör att man/jag/vi kan lyssna på Schönbergs sånger, lägga på Metallicas svarta, svalka av med Wilco, slappa loss till E.S.T., allt i en följd, och skita i genrerna...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000