HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 CD spelaren min, mår den bra?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/12/15 :  17:05:15  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Jo, har en gammal tung japan spelare som drivverk, och den uppvisar något som kanske kasnske kan vara tecken på att den är på väg att gå?

Så här är det, vanliga skivor, aldrig problem. Brända skivor gillas sådär. Är den kall, alltså precis påslagen, då går det inte alls, är den varm, då går det mycket bättre, väldigt mycket bättre. Då går det så bra att ett väl utvalt märke av cdr går att lira, medans när den är kall, då tar det kanske en minut innan musiken kommer på, försök spola framåt, ha det går inte alls.

Så, vanliga cd inga problem kall eller varm, brända skivor problem när den är kall, är det ett tecken på att lasern är på väg att gå? Dock ska jag säga att den har nog betett sig så här sedans jag började lira brända skivor, men det är först nu jag fått klart att det har att göra med om den stått på ett par timmar minst, eller inte.

Några ideer? Kan lasern vara frisk om den beter sig på det där viset?

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back

Edited by - Claes_Ireland on 2007/12/15 17:05:39

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/12/15 :  17:14:33  Show Profile Send Vox a Private Message
Jag ser det som ett sundhetstecken att den inte gillar brända skivor.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/12/15 :  20:26:04  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Jag ser det som ett sundhetstecken att den inte gillar brända skivor.
Varför då?
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/12/15 :  20:45:33  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
Varför då?


Ja, varför skall någon spela brända skivor när det finns original?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/12/16 :  00:44:01  Show Profile Send gcs a Private Message
Det är ju självklart att man ska kunna spela alla typer av CD/CDR/CDR-RW media. Varför säljs det överhuvudtaget maskiner med inspelningsmöjligheter? Ibland spelar man in saker från radio eller som händer mig ibland att jag får låna skivor som inte längre går att köpa på CD. För att inte tala om dom överföringar och renoveringar som jag brukar göra från vinylskivor.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/12/16 :  10:40:32  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
Varför säljs det överhuvudtaget maskiner med inspelningsmöjligheter?


Ja, vem har hittat på sådana dumheter?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2007/12/16 :  11:39:48  Show Profile Send tkr a Private Message
@ Claes Ireland: Har du forsøkt å rense linsen på laseren?
mvh

Musica, dona vobis pacem
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/12/16 :  14:21:23  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Japp, det har jag gjort, det gör ingen skillnad. Men, jag har inte märkt någon försämring med tid, så jag gissar att det bara "är" så. Klurigt. Jag lirar en del brända för att jag har min musiksamlig på två ställen ofta, så jag många skivor dubblerade.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Fluffy
Member

166 Posts

Posted - 2007/12/16 :  14:52:11  Show Profile Send Fluffy a Private Message
Jag hade en Marantz CD en gång som hade ungefär sådana problem. Sänkte jag hastigheten i brännprogrammet och brände långsamt, då funkade alla brända skivor.

---
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/12/16 :  16:58:19  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Här är det ingen skillnad, mer att brännare diffar mot brännare. Har provat att bränna i 4x och 16x gör ingen skillnad i hur spelbar den är. Inte med den här brännaren i alla fall.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Fluffy
Member

166 Posts

Posted - 2007/12/16 :  22:59:43  Show Profile Send Fluffy a Private Message
Åf-n! Jaja, var värt ett försök iaf.

Jag har iaf uppfattningen om att brända skivor överlag är svårare att läsa för CD-spelare. Är det en gammal spelare kanske den inte är konstruerad till att läsa brända skivor alls.

---
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/12/16 :  23:09:14  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Absolut, det är inte konstigt. Att den har svårt med brända är helt förväntat, det är en gammal maskin. Men, att det diffar mellan kall och genomvarm maskin, alltså att den läser ok när den är varm, men läser illa när den är kall, för brända skivor, det tycker jag är lite skumt, men det är väl bara att aldrig stänga av rackarn.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2007/12/17 :  10:51:44  Show Profile Send sopwith a Private Message
Troligtvis är CD:n sliten, min gamla gjorde likadant, den behövde bli varm innan den funkade någotsådär, jag justerade gain ett par ggr men till slut fick den somna in för gott.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/12/17 :  14:18:52  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Tja, den har betett sig så här så länge jag spelat brända på den, i alla fall en dryga fem år. Vi får se.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.51 sekunder. Snitz Forums 2000