Author |
Topic |
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2007/12/15 : 17:05:15
|
Jo, har en gammal tung japan spelare som drivverk, och den uppvisar något som kanske kasnske kan vara tecken på att den är på väg att gå?
Så här är det, vanliga skivor, aldrig problem. Brända skivor gillas sådär. Är den kall, alltså precis påslagen, då går det inte alls, är den varm, då går det mycket bättre, väldigt mycket bättre. Då går det så bra att ett väl utvalt märke av cdr går att lira, medans när den är kall, då tar det kanske en minut innan musiken kommer på, försök spola framåt, ha det går inte alls.
Så, vanliga cd inga problem kall eller varm, brända skivor problem när den är kall, är det ett tecken på att lasern är på väg att gå? Dock ska jag säga att den har nog betett sig så här sedans jag började lira brända skivor, men det är först nu jag fått klart att det har att göra med om den stått på ett par timmar minst, eller inte.
Några ideer? Kan lasern vara frisk om den beter sig på det där viset? |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
Edited by - Claes_Ireland on 2007/12/15 17:05:39 |
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2007/12/15 : 17:14:33
|
Jag ser det som ett sundhetstecken att den inte gillar brända skivor. |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2007/12/15 : 20:26:04
|
quote: Jag ser det som ett sundhetstecken att den inte gillar brända skivor.
Varför då? |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2007/12/15 : 20:45:33
|
quote: Varför då?
Ja, varför skall någon spela brända skivor när det finns original? |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2007/12/16 : 00:44:01
|
Det är ju självklart att man ska kunna spela alla typer av CD/CDR/CDR-RW media. Varför säljs det överhuvudtaget maskiner med inspelningsmöjligheter? Ibland spelar man in saker från radio eller som händer mig ibland att jag får låna skivor som inte längre går att köpa på CD. För att inte tala om dom överföringar och renoveringar som jag brukar göra från vinylskivor. |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2007/12/16 : 10:40:32
|
quote: Varför säljs det överhuvudtaget maskiner med inspelningsmöjligheter?
Ja, vem har hittat på sådana dumheter? |
|
|
tkr
Member
551 Posts |
Posted - 2007/12/16 : 11:39:48
|
@ Claes Ireland: Har du forsøkt å rense linsen på laseren? mvh |
Musica, dona vobis pacem |
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2007/12/16 : 14:21:23
|
Japp, det har jag gjort, det gör ingen skillnad. Men, jag har inte märkt någon försämring med tid, så jag gissar att det bara "är" så. Klurigt. Jag lirar en del brända för att jag har min musiksamlig på två ställen ofta, så jag många skivor dubblerade. |
|
|
|
Fluffy
Member
166 Posts |
Posted - 2007/12/16 : 14:52:11
|
Jag hade en Marantz CD en gång som hade ungefär sådana problem. Sänkte jag hastigheten i brännprogrammet och brände långsamt, då funkade alla brända skivor. |
--- |
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2007/12/16 : 16:58:19
|
Här är det ingen skillnad, mer att brännare diffar mot brännare. Har provat att bränna i 4x och 16x gör ingen skillnad i hur spelbar den är. Inte med den här brännaren i alla fall. |
|
|
|
Fluffy
Member
166 Posts |
Posted - 2007/12/16 : 22:59:43
|
Åf-n! Jaja, var värt ett försök iaf.
Jag har iaf uppfattningen om att brända skivor överlag är svårare att läsa för CD-spelare. Är det en gammal spelare kanske den inte är konstruerad till att läsa brända skivor alls. |
--- |
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2007/12/16 : 23:09:14
|
Absolut, det är inte konstigt. Att den har svårt med brända är helt förväntat, det är en gammal maskin. Men, att det diffar mellan kall och genomvarm maskin, alltså att den läser ok när den är varm, men läser illa när den är kall, för brända skivor, det tycker jag är lite skumt, men det är väl bara att aldrig stänga av rackarn. |
|
|
|
sopwith
Member
595 Posts |
Posted - 2007/12/17 : 10:51:44
|
Troligtvis är CD:n sliten, min gamla gjorde likadant, den behövde bli varm innan den funkade någotsådär, jag justerade gain ett par ggr men till slut fick den somna in för gott. |
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2007/12/17 : 14:18:52
|
Tja, den har betett sig så här så länge jag spelat brända på den, i alla fall en dryga fem år. Vi får se. |
|
|
|
|
Topic |
|