HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 bärbar dator?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/12/14 :  17:27:35  Show Profile Send dwain a Private Message
Just nu har jag en ganska bra bärbar dator som är ganska stor och otymplig. Jag känner att jag behöver inte ha så extremt bra bärbar dator utan vill ha en mindre maskin. Det jag funderar på vad ska man ha? tanken är att sälja min maskin jag har nu och isåfall köpa mig en ny i ungefär samma prisklass. Jag tror jag får runt 5-6000för min bärbara då jag ser en del andra med ungefär samma prestanda gå för runt 6-7000kr på blocket. Så max pris på ny dator ska vara mellan 6-7000kr. Vad ska jag ha den till? internet, musik, lite film, Kanske något enkelt spel. Men jag prioriterar batteritid framför presteanda till spel, snabbhet i windows framför spel biten och sen vill jag ha en ganska tyst dator och som sagt en liten maskin inga enormt stora shabrak. Beggat som nytt. Har en speldator hemma som jag använder mest denna dator kommer endast användas när jag är iväg. Det roligaste hade varit och ha någon med kanske 13tums skärm eller så. allra helst inte över 15,4tums widescreen då det är det jag har nu och det är gränsfall. en annan fråga minne hur mycket bör man ha om man ska köra xp? jag har 2gig i min speldator vilket gör att allt flyter fint som fasen. Och alla nya datorer är ju med vista vilket jag kommer att tanka om och köra xp. Men räcker det med 1gb minne i en bärbar maskin? nu har jag 750mb minne sen tar grafiken 128mb minne av det så med andra ord tycker jag att 630mb e lite lite då dator gärna blir seg. Vad tycker ni? slunga in alla tipps jag kan få och gärna länkar och förklaringar för jag är inget vidare på just bärbara datorer

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2007/12/14 :  18:00:37  Show Profile Send JonasY a Private Message
Lätt fråga! Köp dig en Macbook, den kommer du bli riktigt nöjd med. Lagom storlek, lagom snabb och med världens bästa operativsystem.

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2007/12/14 :  18:07:44  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
Instämmer! Macbook är bästa valet!
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2007/12/14 :  18:08:54  Show Profile Send Orpheus a Private Message
Om du köper nått annat,kräv att få XP!!!

Patrik

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2007/12/14 :  18:50:47  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message
Köpte en acer 7220 med förinstallerat vista för 6500kr. Glad i hågen provade jag att installera XP på den och sen dess (2,5månad) har jag väntat på en recoveryskiva då det sakndes drivrutiner för xp till det mesta i burken. Får väl köra vista så länge
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/12/14 :  19:00:39  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
XP går inte bra med mindre än 1 GB, Vista går inte bra med mindre än 2 GB. Jag smällde i vista 64 så jag kan köra 4 GB, men det är i min statinära burk.

Så, är det bara xp och "lättare" användnng, då är det precis gränsfall med 1 GB. Sikta på två, minne är billigt i dag.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2007/12/17 :  21:27:45  Show Profile Send lennartj a Private Message
Om du blir erbjuden en dator med 1GB billigt, se upp att den inte levereras med 2 st 512MB moduler och ingen ledig minnes-slot. Då blir det dyyyyrt att uppgradera minnet.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2007/12/17 :  21:43:39  Show Profile Send JonasY a Private Message
lennartj: Fel! Alla moderna datorer använder något som heter dual-channel, som betyder att man minnena körs parallellt för att maximera prestandan. Då krävs två minnesmoduler av samma storlek (och helst samma tillverkare/sort). Dessutom kostar minne next to nothing idag. Köpte 2GB till min Macbook för 400 spänn.

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2007/12/18 :  14:31:47  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Minne är ju skitbilligt. Skall på min skola "tekniker" köpa rejält med ramminne efter jul. :)
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/12/18 :  14:37:53  Show Profile Send matte76 a Private Message
Nu när service pack 1 kommer till Vista hade jag satsat på det. Kommer bli bättre och bättre hela tiden. Annars kan du ju satsa på Mac om du inte tänker spela spel, isåfall är PC bättre.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/12/19 :  01:10:43  Show Profile Send dwain a Private Message
macarna är lite för dyra samt att jag kommer nog vilja kunna spela några spel. Minne vill man ju helst ha 2gb. Men eftersom så många maskiner fortfarande bara har 1gb framför allt beggat. Hårddisk behövs inte så jäkla mycket. Min ex-flickvänn köpte ju en acer dator tror jag det var. den hade vista home premium å 2gb minne nu greppade jag aldrig hur vista var uppbyggt men vad jag kunde avläsa så hade den bara 290mb internminne ledigt i windows när vi hade lite småsaker igång. Det är ju ingen höjdare. Däremot grafiken var bra. Hon fick 80000 poäng i aquamark 3d och spel som cod4 flöt på mkt bra. Nu behöver jag inte ha en riktigt så bra maskin även om det hade varit skoj. Men fortsätt med tipps och gärna länkar till datorer som ni tycker är bra även beggat Ska se också vad jag kan få för min beggat. Det kan vara en bra ide och sälja den först
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/12/19 :  01:59:34  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
den hade vista home premium å 2gb minne nu greppade jag aldrig hur vista var uppbyggt men vad jag kunde avläsa så hade den bara 290mb internminne ledigt i windows när vi hade lite småsaker igång.

En annan kör ju XP Pro lite omkonfat från standard. Stängt av lite skit som ändå inte gör nytta, och Windows kör man med klassiskt gränssnitt! Ingen lekstuga här, tack!

Jag har Winamp, Opera, Thunderbird, OpenOffice, Notepad, 7 mappar öppna (och drivrutiner+AVG). ~600 MB fysiskt minne ledigt av 1 GB...

Jag har 1 GB både i den stationära och bärbara och det är definitivt inget problem. Det räcker gott och väl om man åtminstone har lite koll på burken, har man inte det spelar det ingen roll hur mycket minne man stoppar i. Den lär bli seg ändå. Jag ska förvisso sätta i 1 GB till i den stationära har jag tänkt men det beror inte på att det krisar utan på att minnet är billigt och att minnet i sällsynta fall kan börja ta slut så att burken börjar swappa. Då handlar det dock om PS med många stora raw-filer, PS är den i särklass största minnetjuven. I min bärbara ser jag ingen som helst anledning, som jag använder den, att sätta i mer minne.
Edit: För att förtydliga, PS slukar nästan alltid i sig nära allt minne som finns så fort man gör något lite mer avancerat, om man nu inte stoppar i fullständigt groteska mängder. Jag talar alltså ovan om när datorn börjar sega ner tydligt. 2 GB är dock lämpligt om man kör stora rawfiler, mindre jpeg kräver inte alls lika mycket eftersom mängden data som hanteras är mycket mindre. Jag brukar ibland köra över raw till 16 bitar intern och det blir STORT. Slurp sa det om ram-minnet...

Den absolut största begränsningen i alla datorer är hårddisken, den är långsammast av allt och trots det måste all data hämtas därifrån för att få igång programvara, ladda in filer mm. På en bärbar är det värst, de hårddiskarna finns i varianterna superslöa slöa och halvslöa... En bärbar känns alltid slöare än motsvarande stationär.
Min högst personliga åsikt är att en bärbar köper man överhuvudtaget inte för att spela på. Ska det bestå av annat än MS Röj så är man fast med stora 17" monster med en batteritid på 2,5 minut. Visst, jag överdriver lite men sanningen ligger inte direkt jättelångt bort.

Du har ju redan en spelburk med gott om minne. Är det då inte bättre att prioritera vettig storlek och bra batteritid istället för mycket minne och möjligheten att kunna spela? Passa dig för begagnade datorer som är mer än något halvår om du är intresserad av batteritiden, om du inte är beredd att skaffa nytt batteri dvs. Min bärbara är knappt två år gammal och det återstår nu kanske 30-40 min av 2,5-3h batteritid... Nytt orginalbatteri kostar 2-2,5k medan ett piratbatteri går för 1-1,5k.

För 6-7k (om du ens får det) kommer du inte få allt så du får nog bestämma dig lite för vad som är viktigast först innan du kan göra ett val. Många egenskaper hos en bärbar dator är låsta men minnet är ju något som går att stoppa i mer när du känner för det. Verkar onödigt att stenhårt fokusera på det tycker jag, räcker inte 1 GB för att få XP att gå rimligt är det något fel. När du bestämt dig för att du inte behöver möjligheten att spela så skaffar du en bärbar som är lite mer inriktad mot företag istället för någon Kalle-Anka-dator som är till för att se designad ut i butiken.

Just my $0,02.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/12/19 :  18:15:13  Show Profile Send dwain a Private Message
hmm svårt det här. Spela vill man ju kunna göra lite granna Nu blir det nog inte aktuelt förens efter jul eller så. Om det inte finns något som är extremt billigt. Men det dära med processorer hur funkar det? vad är det optimala?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000