HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Byta bilförsäkring?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2007/12/11 :  19:57:49  Show Profile Send Piggen a Private Message
Hej!

Funderade med det här att byta bilförsäkring.
Min nuvarande bilförsäkring går ut i mitten på Juni. Finns det något sätt att byta försäkringsbolag innan dess? Förutom att sälja bilen förståss...

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2007/12/11 :  21:32:00  Show Profile Send Mey a Private Message
Ställ av bilen, så upphör försäkringen. Men man får räkna med att det tar några dagar att genomföra rent praktiskt.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/12/12 :  12:48:49  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Säga upp försäkringen och teckna med ett nytt? Det är väl bara att kontakta berörda försäkringsbolag och se till att datumet blir detsamma för uppsägning resp ny försäkring?

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2007/12/12 :  17:28:02  Show Profile Send Piggen a Private Message
guy_gadbois: Nej, jag är ganska säker på att en uppsägning gäller alltid från "årsdagen", dvs man kan bara byta en gång per år.

Mey: Ja, det kanske funkar. Det får jag undersöka!

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

El_D
Member

171 Posts

Posted - 2007/12/12 :  17:54:14  Show Profile Send El_D a Private Message
Vanligtvis upphör inte försäkringen när man ställer av bilen. Det vanliga är att trafikförsäkringen (och vagnskadeförsäkringen om man har det) blir vilande. Brand och stöld löper vidare... Så för att säga upp försäkringen så måste man ta kontakt med försäkringsbolaget.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/12/12 :  18:08:12  Show Profile Send OcA a Private Message
Ska inte vara några problem att byta försäkringsbolag. Det har jag gjort ett par gånger utan strul.

Testa www.atava.se de är jäkligt billiga och är ett helägt dotterbolag till Trygg-Hansa.

Jag sparade många sköna tusenlappar på att byta!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/12/12 :  18:09:30  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Konstigt, jag tyckte (tycka kan man ju...) att man borde kunna säga upp sin försäkring när man vill, och byta bolag när man vill... men jag kollade upp på mitt försäkringsbolags hemsida (trygg-hansa) och där stod det...


Vill du säga upp försäkringen till försäkringstidens utgång, får du göra uppsägningen när som helst dessförinnan.
Du får säga upp försäkringen att upphöra före försäkringstidens utgång om,
#8226; Trygg-Hansa väsentligen åsidosätter sina skyldigheter enligt gällande lag eller enligt försäkringsavtalet,
#8226; försäkringsbehovet faller bort eller det inträffar någon annan liknande omständighet,
#8226; Trygg-Hansa har ändrat försäkringsvillkoren under försäkringstiden,
#8226; försäkringen har förnyats enligt avsnittet Förnyelse av försäkring och du ännu inte betalat premie för den nya premieperioden,
#8226; det i annat fall föreligger en ny omständighet av väsentlig betydelse för försäkringförhållandet,
eller
#8226; i samband med skada.
Uppsägningen får verkan dagen efter den dag då Trygg-Hansa tog emot uppsägningen. Försäkringen kan också sägas upp med verkan från och med viss dag i framtiden.
Om du, efter förnyelse enligt avsnittet Förnyelse av försäkring tecknar en motsvarande
försäkring hos ett annat bolag utan att betala premie för den förnyade försäkringen,
anses denna uppsagd med omedelbar verkan.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/12/12 :  22:30:55  Show Profile Send Lovan a Private Message
Räcker förmodligen bara med att ringa det nya försäkringsbolaget så säger dom upp din gamla försäkring åt dig.
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2007/12/13 :  12:25:14  Show Profile Send Piggen a Private Message
Lovan: Jo, det gör dom säkert, men bara från och med det datum som den nuvarande försäkringen löper till.

Byta är inget problem. Problemet är att jag vill byta INNAN den försäkring jag har löper ut (den går ut/förnyas i juni) och jag har hittat ett annat bolag som är 3000kr billigare per år.

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/12/13 :  13:08:35  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Ring kundtjänst och fråga, skriv gärna, om du gör det, vad de svarade...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/12/13 :  13:16:25  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Sälj bilen och köp en ny

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2007/12/13 :  14:43:14  Show Profile Send poppen a Private Message
Du måste sälja bilen för att den ska upphöra eller vänta tills den löpt ut. Försäkringsbolaget kan dock låsa premien till ditt anulationsdatum.
Jag har själv varit telefonsäljare på Folksam för ett antal år sedan. Vi kunde i alla fal låsa priset till anulationsdatumet.
Vilket bolag som är billigast varierar kraftigt. Det beror på det egna bolagens olycksstatistik och riskbedömningar.

LYCKA TILL

Ring runt och checka med fleer än ett bolag. Det kan löna sig.
Du binder dig inte för än avtalet börjar.

Edited by - poppen on 2007/12/13 14:44:14
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000