HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ambiofoni, sniksurround
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2007/12/11 :  14:08:31  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Utgångspunkten är vanlig stereo (med två högtalare).

Jag har helt sonika ställt en högtalare ett par meter bakom lyssningsplatsen och kopplat den mellan plus och plus på slutstegen.

Påtaglig effekt blir det hursomhelst, frågan som kvarstår är om det blir bättre (en mer tillfredställande upplevelse.)

Hur belastas slutstegen av detta? Blir totallasten lägre? Det borde väl motsvara att koppla en last parallellt med stereoparet?
Kan förvisso inte höra någon negativ effekt av kopplingen...

Läste att man även skall ansluta en kabel mellan minuspolerna på slutstegen, men fick ingen förklaring till varför, eller vad som händer om man inte gör det...

Med ambiofoni -kopplingen borde väl höger och vänster kanalinformation blandas lite dessutom. Dvs seperationen mellan kanalerna borde bli lite mindre, eller? Mängden blandning bör välan vara beroende av impedansen i ambiofonikanalen i så fall?..

Kommentarer, typ, tack!

/Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/12/11 :  14:22:44  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
quote:
Jag har helt sonika ställt en högtalare ett par meter bakom lyssningsplatsen och kopplat den mellan plus och plus på slutstegen.



Bara så att jag hänger med, hur är det du har gjort, du har kopplat både höger och vänster kanal till bakre högtalaren? Du kör alltså en bakkanal i mono samtidigt som du också har de främre i stereo?
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2007/12/11 :  14:31:49  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Nä,

Bakhögtalaren är kopplad sålunda:

Plus på högtalaren till höger plus på stärkaren.
Minus på högtalaren till vänster plus på stärkaren.

Vad som då kommer ut ur bakkanalen är skillnaden mellan höger och vänster signal.
I analogi härmed: Lirar man en (äkta) monoplatta så är bakkanalen alldeles tyst.

/Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/12/11 :  14:32:35  Show Profile Send MatsT a Private Message
Det där lekte jag med på 70-talet men jag hade en effekt-potentiometer i serie med bakhögtalaren också. Bakhögtalaren får skillnadssignalen mellan frontarna och man får en rätt annorlunda stereobild. Ingen fara att prova så länge impedanserna är någorlunda normala.
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2007/12/11 :  14:46:35  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Någon form av nivåreglering bör man nog ha, ja.
Mina rörslutsteg har tre plus-utgångar till högtalarna. Därmed kan jag reglera nivån lite grann, faktiskt.

Man kan ju experimentera med att rikta bakhögtalaren bakåt eller uppåt dessutom. Eller ställa två rygg mot rygg och dipolkoppla...

Hursomhelst är det en ganska intressant lösning, som ger en intressant (ganska trovärdig) rumsupplevelse, till ringa kostnad.

Varför krångla till det med processning, nya format och dylikt när man kan "fuska" lite?

/Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/12/11 :  16:31:55  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Intressant... jag förstår bättre nu tror jag..

Hur upplevs det i praktiken när du lyssnar?

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2007/12/11 :  16:54:50  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Svårt att formulera... Men ungefär såhär:
Stereoperspektivet och placeringen av instrumenten är i princip intakt men "kryddat" av en mer trovärdig rumsklang.

Jag får dock inte någon känsla av överdrivna / overkliga effekter.
Det går inte att lokalisera den bakre högtalaren från lyssningsplats. Detta trots att den spelar förvånansvärt starkt, när jag väl går bort till den.

När jag rör kraniet i sidled, så påverkas inte stereoperspektivet alls i samma grad som med bara framifrån-stereo.

Kamfiltereffekter (diskant-nivå-variationer) uppstår inte heller i samma grad vid kranieförflyttningar.

Har man inte - som jag - flera meter till bakvägg, så kanske man skall rikta bakhögtalaren bakåt eller uppåt istället.
Eller köra med två små öppna bafflar vinklade så att de inte spelar direkt mot lyssningsplatsen.

/Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/12/11 :  19:19:46  Show Profile Send Zombie a Private Message
Läste någonstans att denna sniksurroundinformation las in med flit på befintliga inspelningar.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2007/12/11 :  21:23:26  Show Profile Send magnus1967 a Private Message
Inget är nytt under solen Dynaco sålde en del passiva saker för flerkanal har ett par saker i min samling.

www.sperrling.no tycker jag har en intressant lösning som ska testas när jag får tid för priset/högtalare är löjligt billigt (250kr/st) fungerar det inte så går allt i "söpplebytta" som dom säger i Norge.

Det finns annat som fungerar bra om man vill ha ambifioni men det tar vi en annan gång.

P.s det är inget modärnt DTS trams.




http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2007/12/11 :  21:48:24  Show Profile Send lennartj a Private Message
Sedan drygt 20 år driver jag mina ambiofonihögtalare med en separat förstärkare, en Yamaha A-320, som jag modifierat högtalarutgångarna på och satt dit en omkopplare som skiftar mellan ambiofoni och normalläge. Minus är inte ansluten i mitt ambiofoniläge. Förstärkaren är ansluten parallellt med mina slutsteg för fronthögtalarna. I många år hade jag ett par konventionella högtalare liggande på översta hyllan, vända uppåt, på bokhyllan bakom lyssningsplatsen. Har nyliget bytt till ett par renoverade Sonab OD-11 vända så att elementen strålar snett framåt/uppåt mot mitten av taket. De är visserligen mindre färgade i ljudet än de Philips Matchline jag använde tidigare, men jag stördes inte av de gamla heller.
På inspelningar i en verklig akustik varierar innehållet i skillnadssignalen kraftigt beeroende på vilken mikrofonteknik som använts.
På en del pop/rockproduktioner från sent 1960-tal och framåt finns häftiga effekter, exempelvis Led Zeppelins Whole lotta love.
Det är en stor tillgång att kunna reglera nivån på bakhögtalarna så det inte blir för mycket. Normalt ställer jag nivån så att man egentligen inte märker att de bakre högtalarna finns, men perspektivet vidgas. Innan jag hade separat förstärkare bak hade jag byggt en box med trådlindade 25 ohms effektpotentiometrar i serie med bakhögtalarna.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Sperrling
Starting Member

2 Posts

Posted - 2008/01/02 :  13:35:34  Show Profile  Visit Sperrling's Homepage Send Sperrling a Private Message
Jo men visst, detta är alltså olika varianter på det gamla "Simulerade Fyrkanals Systemet" som døk upp på 70-talet i olika former. Bl.a. kallades detta "Haffler-stereo" av Dynaco, m.fl. instanser... Bakhøgtalarna skall kopplas i två olika faslägen/motfas (L - R, resp R - L). Och ofta också kompletterat med en center-høgtalare (L + R) som kopplades in genom att de två sidohøgtalarna jordades genom denna. Alltså exakt samma uppkoppling som Dolby ProLogic gør - fastän då alltså på lågnivå-sidan... eller senare digitalt; och detta vilket i de flesta fall/apparater fungerar skit-dåligt med grav negativ påverkan av ljudet i sido-kanalerna och ett onaturligt ljud i center-høgtalaren! Tror f.ø. faktiskt att Dolby har räknat eller gjort fel på något sätt....!?
Och det jag då gjorde, och børjade gøra redan på 70-talet - och senare vidare-utvecklade på 80-talet, var att jag børjade nyttja multipla; alltså många (10 - 20 - 30 stycken eller fler....) och mycket små høg-ohmiga, men extremt lättdrivna halvledar-høgtalare som bara återger frekvenser øver cirka 500 - 1000 Hz.
Och dessa då monterade så att de huvudsakligen ger reflekterat ljud och monterade vinklade bort ifrån lyssnaren/lyssnarna och utspridda runt om i ffa bakre delen av rummet.
Senare børjade jag också koppla dessa "Simulerade Sound Around System" på separata slutsteg/førstärkare så att nivån, m.m. kunde regleras, samt provade detta i PA-system, m.m.
Idag finns dessa system dels som små enheter i fasta slingor från 3 - 30 enheter per slinga. Dels som långa lister med 11 enheter på som monteras istället før/eller øver de vanliga tak- och golv-listerna. Samt i form av "Towers med 11 enheter i. Och de flesta delar då alltså sedan t.ex. in dessa høgtalare i antingen en grupp før bruk till stereo-anläggningar... eller i 2 grupper før 5.1 ....eller 3 grupper før 6.1 eller... i 4 grupper før 7.1 m.fl. varianter.
Man kan också dela in dessa "bak-/surround-/ambiens-høgtalare" i flera grupper som man kan nivå-reglera separat, vilket alltså många 6-kanaliga hemma-bio slutsteg med nivåkontroller ger møjlighet till. Det finns mängder av dylika och passande begagnade små 6-kanaliga hemmabio-slutsteg att køpa billigt på marknaden.... Se på olika annonsfora efter t.ex. ROTEL, NAD, m.fl. fabrikat - NAD's 916 t.ex. fungerar perfekt før ändamålet!
På de kontroll-enheter (ALTA 17) som jag utvecklat de sista åren - finns ju nivå-reglerbara extra slutstegs-utgångar før multi-amping, m.m. Dessa utgångar passar bra/är gjorda før att också kunna koppla in slutsteg/førstärkare som driver "simulerade surround- och ambiens-høgtalare" på. Man behøver ju sedan man ställt in sub-volymerna bara vrida på master-volymen, så det blir ju lika lättskøtt som vanlig stereo i och før att alla användare i familjen, etc skall kunna skøta det hela! Kolla mera på www.sperrling.no under "The Sperrling Multi-Sound-Around System" - där finns diverse bilder, m.m. Alla gamla små eller stora extra-høgtalare och annat øverblivet, etc kan løna sig att prova med... Men då inte før många i parallell, før då kan impedansen bli før låg... Att växla mellan att serie- och parallell-koppla dessa kan annars vara ett sätt att nivå-justera f.ø. - men med de høgohmiga havledar-elementen kan man ju koppla in flera hundratals av i parallell utan att få før låg impedans! Detta är också ett sätt att få bruk även før gamla och små stereo-førstärkare - som t.ex. Lennartj's Yamaha 320 är perfekt før ändamålet - effekten räcker låååångt, då de ju liksom blir brygg-kopplade før fas-skillnads-signalen mellan høger och vänster kanal. På slutsteg med balanserad ingång kan man koppla in høger och vänster signal på varsin signal-ingång (signal resp signal-retur) før då får man ju också automatiskt den førstärkta fas-skillnads-signalen på utgången!
Mvh,
Roger

Fri Forskare inom Miljö-, Energi- och Musik- och Ljud-teknik. Har i över 40 år drivit med konstruktion och utveckling av exklusivt genuin och världsledande Novel Design ljudteknik i form av både høgtalare, førstärkare, tillbehør, m.m. - och hela system før både hemmabruk, samt professionellt bruk i studios, biografer, på scenen, av musiker, etc.
Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2008/01/05 :  05:48:58  Show Profile Send magnus1967 a Private Message
Hej Roger,
kul att du är med på forumet!
Önskar dig en god fortsättning på 2008.

http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.54 sekunder. Snitz Forums 2000