Author |
Topic |
poppen
Member
1570 Posts |
Posted - 2007/12/10 : 09:17:17
|
Efter 3 månader blev min CD färdig i fredags. Till en kostnad av nästan 1800 kr. Felet var den läckte likström. Kommer hem upptäcker att felet finns kvar. Verkstaden har tagit betald för påhittade delar. Vilka chanser har man mot handlaren rent juridiskt ???
Är detta vanligt i Hi - Fi världen ??
Är vi flera som blivit blåsta ?? |
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2007/12/10 : 09:55:10
|
Fick du ingen garanti på reparationen? |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2007/12/10 : 09:58:38
|
Aaaargh, hur kan dom ??? Jag har en gång fört en fjärrkontroll till lagning och de utförde standardservice på fjärrkontroll, nämligen värmde de upp varje lödning med kolv på nytt. Naturligtvis började inte fjärren fungera bättre, eftersom någon del var trasig. En vanlig servicefirma har inte möjligheter att testa något komplicerat. Efter detta har jag undvikit att 'reparera' elektronik, dels för att det är fruktansvärt dyrt och sedan just det att man inte kan vara säker på resultatet. Nu lever jag med hifiutrustning som har små defekter / fel. Visst är det enerverande, men inte så taskigt som att reparera något utan resultat.
Martin |
|
|
Leif Eriksson
Member
700 Posts |
Posted - 2007/12/10 : 10:15:08
|
Det måste ju klassas som bedrägeri, att ta betalt för något som man inte levererat. |
"the bitterness of low quality, remains long after, the sweetness, of low price" //Leif |
|
|
poppen
Member
1570 Posts |
Posted - 2007/12/10 : 10:22:31
|
Jag hoppas att garantin gäller. Men de kan ju halka sig undan. Felet var att densprakade i högtalarna när jag drog upp volymen. dvs läkte likström. Nissen som lagade den skrev sedan brus. Jag har mätt på den och vänster kanal matar ut 0.5 volt likström samt 0.15 volt i högerkanal.
Likströms läckaget i DVD är på blygsamma 0.2 mV.
Så reparatören har blåst mig samt sin chef.
Jag har mailat dem. Om Reparationen utförs gratis nu blir jag nöjd och min svartmålning upphör. |
Edited by - poppen on 2007/12/10 10:25:30 |
|
|
Swedish Meat
Starting Member
44 Posts |
Posted - 2007/12/10 : 11:01:03
|
Svårt att inte bli berörd av sådant här. Hur kan dom tro att man inte ska återkomma med ett riktigt bistert samtal eller mail? Tragiskt. Det verkar som om verkstäder och handlare (vissa) försöker driva det tills man tröttnar och ger upp. Jag själv hade en strid mot elgiganten för x antal år sedan angående en hembioreceiver där skyddskretsarna slog ifrån maskinen. Efter att dom haft den i ett par veckor gick jag ner och frågade hur det hade gått med den fick jag svaret att dom har haft mycket att göra och inte hunnit skicka iväg den till verkstaden, men att det nu började ljusna. En vecka senare var jag ner igen och fick höra samma historia ännu en gång... rätt förbannad försökte jag låta så behärskad som möjligt när jag började prata om KO. Nästa vecka orkade jag inte gå ner till butiken utan ringde till dom. Då var receivern ivägskickad till reparation. Nu börjar det hända något tänkte jag. Väntar en vecka till och kontaktar åter igen elgiganten och undrar hur det går. Dom ringer till verkstaden och ger mig sedan beskedet att dom har börjat titta på den. Ytterligare några dagar senare går jag ner till butiken och hoppas att den ska vara klar. Då får jag höra att jag har tappat receivern i golvet så att ett litet kretskort har spruckit, och att det är därför den är trasig!!! Nu brister det för mig och en lång utläggning kommer om hur det är möjligt då det inte finns en skråma på utsidan av receivern samt att så vitt jag vet så bör det krävas en oerhört kraftig smäll för att ett kretskort ska spricka. Efter det får jag dessutom höra att det kommer att kosta mig 400kr för undersökningen då det inte är något garantiärende. Jag ber sedan om numret till verkstaden och ringer up dom och drar hela historien från min synvinkel. Dom håller till slut med om att jag bör ha rätt. Efter ca 2 månaders bråkande hit och dit får jag ett tillgodokvitto för att köpa mig en ny receiver. Till och med fick jag köpa för mer än den gamla kostade. Men man undrar hur det ska kunna gå så långt och hur mycket energi det finns för verkstäder och handlare att hävda in i det sista att det är kunden som har fel. Eller handlar det bara om okunnighet kanske? Efter det har jag valt mina butiker med omsorg.
Hoppas verkligen att det går bra för dig i slutändan. Du borde kunna kräva dina pengar tillbaks om du nu har betalat för "reparationen".
Lycka till ! /Micke |
|
|
poppen
Member
1570 Posts |
Posted - 2007/12/10 : 11:12:43
|
Jag misstror verkstaden- Reparötern har avskedads från tidigare butiker vad jag hör hörsvägen. Reparatören tycks vara en bedragare. - Hans betende är faktiskt ett giltigt skäl till uppsägning utan att facket lägger sig i. Att ta betalt för något som inte utförts. Han tror visst bara för att det tar 3 månader så tröttnar jag och lever med felet.
Ägaren måste ju skydda sina anställda utåt. Så han blir säkert kvar tills han blir penssionär. |
Edited by - poppen on 2007/12/10 11:14:28 |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2007/12/10 : 11:17:41
|
Det är klart du har garranti på reparationen. Att den lägger ut likspänning och att det skiljer mellan kanalerna är bra fakta att lägga fram när du pratar med dem.
Har du varit tillbaks till dem och frågat?
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
poppen
Member
1570 Posts |
Posted - 2007/12/10 : 11:30:55
|
Har mailat och försökt nå ägaren utan resultat. Han vägrar hitils svara. |
Edited by - poppen on 2007/12/10 11:31:16 |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2007/12/10 : 11:32:56
|
Om du skall reklamera lagningen så skall du nog försöka få en mer personlig kontakt. Försök ring eller ännu bättre, gå dit och träffa dem.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
poppen
Member
1570 Posts |
Posted - 2007/12/10 : 11:36:25
|
Ska gå dit i morgon. Säga att jag betalar inte mera. Utan Ägaren Själv eller generalagenten får laga den. Jag har redan betalat alla utgifter redan. Ska ringa generalagenten nu och berättat vad som hänt. |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2007/12/10 : 11:40:23
|
quote: Ska ringa generalagenten nu och berättat vad som hänt.
Ett bra steg i rätt riktning. Ta ett djupt andetag och tänk på något trevligt innan du ringer.
Lycka till! Jag håller tummarna för att allt skall ordna sig.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
poppen
Member
1570 Posts |
Posted - 2007/12/10 : 11:55:58
|
Javist ska man vara artig när man är missnöjd. Läs Dale Carniege s klassiska bok i marknadsföring - Hur de vinner vänner och inflytande. Ska man uttrycka sitt missnöje ska man inleda att man beklagar ett mångårigt sammanrbete etc tec.
Generalagenten vet inte vad felet består i de bara säljer bara varan. |
|
|
poppen
Member
1570 Posts |
Posted - 2007/12/10 : 12:14:51
|
Talat med verkstaden och de ska visstv titta på den en gång till. |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2007/12/10 : 14:18:34
|
quote: Talat med verkstaden och de ska visstv titta på den en gång till.
Vad bra, jag fortsätter att hålla tummarna för dig. |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
poppen
Member
1570 Posts |
Posted - 2007/12/10 : 16:46:21
|
Tack Pac. |
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2007/12/10 : 17:35:10
|
Solklart du har garanti på gjord reparation, finns inget alternativ än att du får det korrekt gjort, och utan extra kostnad!
Håller själv på och tänker ut hur jag ska formulera mej för att få rätsida på min systemkamera efter gjord garantireparation.
Den var borta i TRE månader (lång mer än brukligt) och när den var åter var det 2 nya fel på den, samt ett litet fel jag glömt ange vid 1:a inlämningen...suck.
Borde minst få det glömda *lilla* felet åtgärdat gratis, förutom fix av de *nya* felen även fast originalgarantin nu gått ut.
Hur mkt hopp jag har att få slippa vänta *skitlänge* vet jag dock inte...
-----------------
Hur som med den saken, lycka till poppen med din!
|
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
|
|
hrk
Member
124 Posts |
Posted - 2007/12/10 : 17:35:50
|
Tänk vad mycket bättre allt skulle vara om vissa handlare levde upp till det man kan förvänta sig av dom.Då tänker jag närmast på ansvar och ärlighet.Det är för mig en gåta hur man kan överleva som handlare när man inte lever upp till detta!?
Ärlighet ska ju vara längst och vi får väl hoppas att det är så även i denna branch..... |
Representant för Respons högtalare i Sthlm |
|
|
poppen
Member
1570 Posts |
Posted - 2007/12/11 : 08:40:48
|
Många som jag känner har haft problem med reparatören som tilldelats lagningen av min produkt. De har dock ensamrätten på att fixa den. Hoppas att han skärper sig den här gången men han har ju slarvat förut. Ju mer man har handlat dess sämre blir man behandlad. Det verkar som de försöker trötta ut kunden med att inte åtgärda felen bara ta betalt och låtsas som det regnar. till slut tröttnar kunden och betalar summan lever med sin bistra erfarenhet. Tror de att man inte återkommer och handlar mer behandlas man mycket illa.
Jag kan ha fel dehär gången men än så länge tror jag inte att feletåtgärdas den här gången heller. |
Edited by - poppen on 2007/12/11 10:16:57 |
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2007/12/11 : 10:35:05
|
Jag känner två stygga farbröder som heter Igor och Ivan. Ska jag be dom åka över och "titta till" verkstaden? |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
|
|
poppen
Member
1570 Posts |
Posted - 2007/12/11 : 10:45:38
|
Nej ! Nej ! Inga olaga hot här ! |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2007/12/11 : 12:51:51
|
Usch vilken soppa du har hamnat i poppen, oseriösa oavsett vilken branch det är i ärSer ut som om du är tvungen att lämna den till någon annan verkstad om du vill få den lagad. Om du talar om vad det är för CD-spelare så kanske någon medlem här känner någon som kan hjälpa dig, bara en tanke. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
poppen
Member
1570 Posts |
Posted - 2007/12/11 : 13:38:22
|
Problemet är att det är en Analogue Maestro cd. Bara en affär i min stad får laga den. Kontaktade en annan verkstad innan jag kontaktade fabriksverksatden i den stad jag bor.
Nu återstår bara att de gjör ett seriöst jobb den här gången. Men jag tvivlar. Gjör de det ska de få kredit för det. Men jag tror att reparatören efter 3 månaders tjat att han lämnade tillbaka den ogjord. Tog betallt och drog en valls för mig och sin chef. Kan de inte fixa den får väll denna aparat skickas till Italien. Generalagenten tycks inte ha en egen verkstad. |
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2007/12/11 : 19:23:50
|
Skriv till Analogue Audio och fråga hur dom ställer sig till problemet. Kräv en ny av tillverkaren. Var lika fräck som generalagenten. |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2007/12/11 : 20:57:36
|
quote: Var lika fräck som generalagenten.
Nej zombie, nu har du missförstått hur turerna går. Generalagenten är inte inblandad än.
quote: Problemet är att det är en Analogue Maestro cd. Bara en affär i min stad får laga den.
Om det inte är en garrantireparation kan du gå vart du vill. Det är din maskin. Du bestämmer över den, ingen annan.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
poppen
Member
1570 Posts |
Posted - 2007/12/12 : 08:35:25
|
Jag gick till en annan affär. De sa de skickar den till den affär jag köpte den. De kanske missförstod det hela. Egentligen ville jag inte anlita denna affär eftersom så många får problem med dem. Specielt med den reperatör som tilldelats lagningen av aparaten.
Jag kan få gratis juridisk hjälp och anmäla dem till KO på jobbet mitt om de inte åtar sig felet.
Hjälp att skriva brev till KO kanske jag kan få via min arbetsplats. Känner vår chefs jurist. Är han på bra hummör kanske han kan avstå tid och anmäla dem till KO.
Problemet är att butiken inte är tvingad att följa KO. De blir bara svartlistade.
Hur många Svennsons läser KO innan de handlar i en HI-FI handlare. |
Edited by - poppen on 2007/12/13 10:38:06 |
|
|
Topic |
|