HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Billiga julklappshögtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2007/12/09 :  09:08:58  Show Profile Send Eref a Private Message
Tänkte överraska en person med ett par högtalare i julklapp!
Hade tänkt mig ett par stativare i 1000kronors klassen. Eller 1500kr högst...
Har sett att Cambridge har några fina på Hifiklubben.
Hur är det med Prosons stativare. HCarlsson du har inte provlyssnat Fyndas sortiment t.ex.? Personen ifråga bor i en liten lyhörd etta med smågnälliga grannar men jag vill att han (och hans tjej) skall få åtminstone en hint om vad gott ljud innebär...(han får samtidigt en gammal go NAD3020i).
Mycket tacksam för roliga tips!(golvare finns det bara inte plats för)

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/12/09 :  11:22:06  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
I denna tråd kanske du hittar det du söker... Aurora 101

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=65081

Edit... såg att det inte skulle vara golvare... men dessa verkar i alla fall nätta... och på stativ tar stativhögtalare lika mycket plats....

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2007/12/09 11:25:09
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2007/12/09 :  11:52:09  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Eref/

Jag hann tyvärr inte lyssna på så många stativare hos Fynda men de som lät bra i mina öron var Dynavoice S-6 för ca 1500:- (fri frakt), sedan lät ju QLN 601 (eller 602?) samt MA BR2 bra de också, men de ligger i lite annan prisklass.

Dynavoice definition DM-5 (stativare) och deras DF-5 (golvare) lät inte så där jättebra i deras lyssningsrum, OBS, högst personliga och subjektiva åsikter och inte menat att dissa Dynavoice Definition serien.Mycket möjligt att de låter bättre i hemmamiljö.

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/12/09 :  12:10:48  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Kanske lite sent - men kolla mina TangBandare (tråd i HiFi/DIY). Får du bara tag i element kostar den under 1500kr.
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2007/12/09 :  13:46:42  Show Profile Send Eref a Private Message
Tackar för tips!
Dom där Aurora verkar ju vara rena rövarfyndet! Men tyvärr med stativare menar jag bokhyllehögtalare eftersom jag är säker på att de tillsvidare kommer att placeras på hyllor av nåt slag.
HCarlsson synd att du inte hann provlyssnade på några av dom där superbilliga Prosonburkarna, kan nosa mig till att där kan dölja sig nåt riktigt fynd...Dynavoice verkar ju intressant också.
soundbrigade: skall kolla tråden. men jag är en extremt långsam hantverkare så då blir det nästa jul... annars är jag övertygad om att det låter bra.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/12/09 :  15:18:16  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag hade besök av glada göteborgare i höstas som hade med några piP (kan de ha hetat piP60??), och jag uppfattade ingen större kvalitetsskillnad mellan mina billiga skitar och de där.
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/12/09 :  15:30:54  Show Profile Send rolnor a Private Message
quote:
Som transport så är jag lite allergisk på dessa spelare som kostar ganska mycket (och låter bra) men där man inte har lagt en krona på släden, inger ingen kvalitétskänsla tycker jag, vilket jag vill ha.
Jag gillar procedurer, gärna skivpuckar och så


Jag retade mej också på sladdriga slädar, men enligt Urban på Esoterisk i Uppsala så är det vanligt idag även på 100k-CD spelare, är tydligen samma slädar som sitter på PC.

rolnor
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2007/12/09 :  16:02:21  Show Profile Send Eref a Private Message
Rolnor, hmmm, verkar intressant men hmmm

Soundbrigade, verkar vara ett riktigt intressant högtalarbygge det där! Får följa fortsättningen.
Men du menar att pipjämförelsen gäller med några andra burkar? Är det också några hembyggen eller vad är det för nåt? pip skall ju vara bland det bästa som finns...

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

HNK
Member

278 Posts

Posted - 2007/12/09 :  16:40:29  Show Profile Send HNK a Private Message
Mitt färslag: Dynavoice f-6, underbara högtalare. Sedan kostar de bara 1000:- ink. frakt! helt otroligt. De är golvare men vad är skillnaden egentilgen om du har stativarna på stativ, tar ju lika mkt plats...

Edited by - HNK on 2007/12/09 16:48:17
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2007/12/09 :  17:05:53  Show Profile Send Eref a Private Message
Men dom går ju inte in i nån bokhylla...

Intressant ändå. Var köper man dom? Kunde inte hitta när jag sökte på Dynavoice f-6.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2007/12/09 :  17:30:20  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Eref/

Dynavoice(Magic)F-6 är mycket riktigt ett par golvare och de kostar bara en tusing på Fynda (inkl. frakt), men när jag lyssnade på dem så lät de billiga i ordets negativa betydelse och inte alls så som en viss tidning beskrev ljudet.
Visst, de lät "oförargligt" och aldrig tröttande men TRÅKIGA och som jag upplevde det "trattiga".

Då tycker jag att Dynavoice S-6 (stativarna för 1500:-) lät bättre på alla punkter.
S-6 är inte direkt "hyperdetaljerade" men de låter fylligt och varmt med en ljudbild som faktiskt är mer än OK för prisklassen.
Och de låter aldrig vasst, i alla fall i deras lyssningsrum när jag lyssnade på dem.

EDIT: Att F-6'orna lät som de gjorde när jag lyssnade kan kanske bero på oinspelade högtalare?

A balanced diet is a cookie in each hand.

Edited by - CarlssonH on 2007/12/09 17:31:51
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2007/12/09 :  18:10:13  Show Profile Send Eref a Private Message
Visst sjutton! Du hade ju redan skrivit om Dynavoice. HCarlsson dina omdömen väger tungt här eftersom du har suttit och jämfört burkarna!
Såg ett intressant alternativ på Fynda när jag var inne(på nätet) och tittade nu igen.
Proson Conquest 6010 mkII för bara 795:-. Verkar vara en lillebror till Mullbenkts vansinnigt snygga golvare. Med välvd front och allt! Ingen som har varit och nosat på dom? Utseendemässigt ser de ut att hålla måttet och priset är helt OK.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/12/09 :  21:33:15  Show Profile Send huzze a Private Message
OT:
quote:
Som transport så är jag lite allergisk på dessa spelare som kostar ganska mycket (och låter bra) men där man inte har lagt en krona på släden, inger ingen kvalitétskänsla tycker jag, vilket jag vill ha.
Jag gillar procedurer, gärna skivpuckar och så
--------------------------------------------------------------------------------



Jag retade mej också på sladdriga slädar, men enligt Urban på Esoterisk i Uppsala så är det vanligt idag även på 100k-CD spelare, är tydligen samma slädar som sitter på PC.
Gillar själv puckar och procedurer (gammal vinylskada?). Men tänk ändå att släden bara transporterar skivan till avläsningsmekanismen (långt fint ord), så den påverkar som sagt bara känslan (och priset)...

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept

Edited by - huzze on 2007/12/09 21:34:52
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/12/09 :  22:41:27  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
så den påverkar som sagt bara känslan (och priset)...

Och alstrar/fortplantar vibrationer..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2007/12/09 :  22:49:16  Show Profile Send Eref a Private Message
Rolnor, Huzze och Ryssen.
Vad f-n skriver ni i den här tråden för?

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/12/09 :  23:14:35  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Hmm,växlat in på fel spår..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000