HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 3 mån. på verksatd ännu inte klar !!!!!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2007/12/07 :  08:47:30  Show Profile Send poppen a Private Message
Hur lång tid är normalt ?

Läömnade in min CD för 3 månader sedan. Ringer och prater. Den bli färdig i morgon.

Öhhhh- Det var vist fel på delen

Öhhhh- Inte haft tid

Öhhh- något annat måste lagas


ÖHHHH



ÖHHHHH


Så många bort förklaringar.

Problemet är att de är den ända affären som säljer cdspelaren och är därför de ända som får bestäla delar till den.

Hade det varit än synt lagas den på än dag. Musiker får för tur hos denna hi - fi handlare- De betalar ju mer.

Nu är jag arg och kommer inte handla hos dem i forsättningen.

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/12/07 :  09:27:56  Show Profile Send Kmj a Private Message
det ska vara reparerat inom "skälig tid". Vad det exakt är vet jag inte men jag har för mig att det är runt 1-2månader. Ring KO och fråga och försök sedan kräva en ny istället

http://www.dovinfo.nu/konsumentverket/html/42.htm


.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2007/12/07 :  10:00:47  Show Profile Send CC a Private Message
"3 månader sedan"

- Bara tre månader? Jisses! Jag hade vart glad om det gick så fort! Oftast är väntetiden ett par månader ytterligare... I bästa fall!!! Men jag har tyvärr väldans massa dåliga erfarenheter av service å support när det gäller hifi-elektronik! Och ju dyrare prylar desta värre!!!

Rakt motsatta är mina erfarenheter med komponenter till pc-datorer och dess tillbehör där service har fungerat nästan löjligt bra! Med mycket få undantag!

OBS! Fast det finns undantag även hifi-världen! När jag fick problem med en nyinköpt dvd från en svensk tillverkare så var supporten mycket effektiv och snabb efter att jag kontaktade deras tekniker! Men det är som sagt ett undantag i vår lilla värld av hifi...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/12/07 :  10:14:24  Show Profile Send Zombie a Private Message
Du hade tur, dom hade bara tre bortförklaringar: Öhhh, Öhhhh och Öhhhhh.
Till branschens försvar ska kanske sägas att det finns de som är snabbare, Quads service både i Sverige och England är utmärkt.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2007/12/07 :  10:22:34  Show Profile Send poppen a Private Message
Skälig tid tycks vara i detta fall 2 - 3 år. Eftersom det inte är en synt då lagas den på en halv dag. För då är man ju musiker som pröjsar dubbla taxan.

Nu handlar det om en Audio Analogue Maestro så den kostar ju en slant. Finare Hi Fi handel längre väntetid.
Struligare reparatörer.

ÖHHH ÖHHH Öhhhh HMMMM Är det du igen ? ÖHHHH Uhmmmmm ÖHHHH.
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2007/12/07 :  11:11:48  Show Profile Send pak a Private Message
sitter i samma sits.fast jag är inne på den femte månaden sen jag kontaktade butiken om att nåt inte stod rätt till med min spelare.
börjar bli ganska löjligt faktiskt.-dock ej samma spelare dom din,men en "dyrmaskin".

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Matteolle
Starting Member

18 Posts

Posted - 2007/12/07 :  11:18:02  Show Profile Send Matteolle a Private Message
Ibland är man ju glad att man fastnat för Densen som har livstidgaranti för första ägaren. När CD:n gått sönder, för det har tyvärr hänt vid två tillfällen, har reparationen tagat max 10 dagar (senast endast 4 dagar) och det enda jag betalt är ditfrakten!

Matte
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/12/07 :  11:35:45  Show Profile Send FBK a Private Message
Att behöva vänta i 3 månader är ganska dåligt, och 5 månader som i paks fall är rent ut sagt bedrövligt och under all kritik Om det drar ut på tiden som i dessa fall så bör butiken hjälpa till och låna ut ersätningsprodukt under tiden anser jag om inte annat för att försöka behålla kunden i långa loppet, så man kan använda anlägningen. För sådana här reperations tider är som sagt inte okej och om jag vore butiks ägare så skulle jag ha påtalat för återförsäljaren av märket att det finns stora problem.
Har en kompis som råkade ut för en lång reperationen (strax över 3mån)och ganska fort så blev han erbjuden att låna hem annan produkt under tiden och med sådan service så återkommer man som kund.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2007/12/07 :  12:13:34  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Mitt rekord är 2 år! En begagnad skivspelare jag köpte, lade av ganska snart efter inköp, eller den fick problem ibland. Visst, lämnade in, det skulle fixas. Till slut orkade jag inte ringa längre. Gissa om jag blev förvånad när de efter två år, och jag faktiskt kommit mig för att ringa (jag hade givit upp) sa att den var klar! Och att det hade tagit så lång tid att de inte ville ha betalt! Och den har fungerat ever since! Så, jag har förlåtit dem. Men tid, det kan det ta!

Du är långt ifrån rekordet ; )

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2007/12/07 :  12:40:28  Show Profile Send 80-talet a Private Message
hehe, vet inte om man ska skratta eller gråta.. två(2) år

eoJeud
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/12/07 :  12:57:11  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Måste vara jobbigt att svara i telefon och skylla ifrån sig på detta sätt. Själv tycker jag det är jobbigt när reparationer ligger ojorda,det är bättre att få det klart så fort som möjligt och ta i tu med nya uppgifter.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2007/12/07 :  13:26:05  Show Profile Send Orpheus a Private Message
När min förstärkare brakade ihop så gav lefflers mig en lånemaskin utan att jag behövde fråga om det
"det kan ju inte vara tyst därhemma "

Sånt gör att man kommer tillbax

Patrik

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2007/12/07 :  15:32:18  Show Profile Send Klingan a Private Message

Väntar på att cd-spelaren ska bli klar sedan juni, i år ska tilläggas. Coppland verkar inte vara världens snabbaste på att skicka reservdelar.
Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2007/12/07 :  15:33:35  Show Profile Send Klingan a Private Message

Väntar på att cd-spelaren ska bli klar sedan juni, i år ska tilläggas. Copland verkar inte vara världens snabbaste på att skicka reservdelar.
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2007/12/07 :  16:03:00  Show Profile Send pak a Private Message
inte wadia heller
hade det inte varigt för att den verkligen ÄR bra så hadde jag .... jadu-skaffat annat
blir så irriterad bara jag tänker på det

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2007/12/07 :  16:07:44  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Jag fick samma service på Hifi Consult i Alingsås, jag hade en Rotel RCD990 på den tiden, (Ca 5 år sedan), och jag fick en lånemaskin under tiden det tog väl allt som allt ca: 5 veckor.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2007/12/07 :  16:15:34  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag fick vänta i 6 mån innan jag fick tillbaka min tonarm som hade skickats till tillverkaren men då hade den rest till Japan via Norge och tillbaka samma väg men det som gladde var att Stax skickade bilder på vad som gjordes med tonarmen.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2007/12/07 :  16:15:48  Show Profile Send Lech a Private Message
Långa ledtider med service reprationer. Ja det är nog en ingrediense som man måste beakta vid köp. Gör upp med handlaren vad som ska gälla i just ditt fall innan du köper. Maxtid /lån // byte etc.

Vi köper ju en del "udda" apparater som har sin hemvist worldwide.
En del är så sofistikerade/tekniskt avancerade att typ SIBA/Elgigantens seviceställen vet nada.
Handlaren är ofta bara en krängare och ibland finns han på Internet.
I värsta fall i någon lite by i Kina.

Ett bra exempel på sevicemindhet är KORA. Innan garantin gå ut skickar man appartaten till dem för vad dom säger fullständig genomgång och uppmätning. Eventuella misstänkta delar bytes.
Man betalar tranport dit och dom tillbaka.

Så här finns att väga in i affären innan den kan avslutas som "en bra affär"
Sen är det ju så att vissa smällar får man ta, med helst inte förstora.
MVH
Lech


Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.

Edited by - Lech on 2007/12/08 09:09:12
Go to Top of Page

hrk
Member

124 Posts

Posted - 2007/12/07 :  16:20:18  Show Profile  Visit hrk's Homepage Send hrk a Private Message
Det verkar tyvärr inte vara någon ovanlig företelse i hifi-världen.Jag har själv upplevt detta och kommer då aldrig att använda mig av samma reparatör igen efter det som skedde.Det man undrar är ju hur dom överlever när kunderna behandlas som luft!?

Det som i mitt fall inte vart okej efter 8 månader tog det ca 2-3 veckor för tillverkaren själv att fixa och då inkluderar det också frakttiden fram och tillbaka till ett av våra grannländer!!!

Så man undrar ju.....

Representant för Respons högtalare i Sthlm
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2007/12/07 :  17:00:25  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Jag hade ett av mina slutsteg på service i stockholm, chassiebyte, det tog fyra dagar på plats + transport 2 dagar dit och 2 tillbaka = 8dagar, och chassiebyten är inte vanliga detta var det första i svergie.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/12/08 :  00:36:02  Show Profile Send FBK a Private Message
Ska man tyda ditt inlägg Lech som att du tycker att långa reparations tider får räkna med mer eller mindre?
Tycker hur som helst att det inte är okej med flertalet månader eller längre. Sedan så har de allra flesta märkena som finns i Svedala återförsäljare och de ansvarar för reparaitionerna, och det ansvaret kanske i en del fall ska tas lite allvaligare när man läser inläggen här. Men de butiker som tex har gett exempel på här ska ha stort pluss för sin service med utlånande under tiden, sådant blir man glad av att se
Ps. De få gånger som jag själv har haft problem så har det aldrig varit några långa reparations tider.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2007/12/08 00:48:58
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2007/12/08 :  00:43:29  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message
Jag köpte en bärbar dator för 2,5 månad sen med förinstallerat Vista och tyckte efter 2 dar att "vad är det här för " och ominstallerade (kanske lite förhastat ) till xp. Sket sig då det inte fanns några drivrutiner för xp Har väntat sedan dess på en sk recoveryskiva och skall tydligen få den på måndag eller tisdag Bättre sent än aldrig
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2007/12/08 :  09:06:35  Show Profile Send Lech a Private Message
FBK
Det är självklart inte ok med långa servicetider.
quote:
Ska man tyda ditt inlägg Lech som att du tycker att långa reparations tider får räkna med mer eller mindre?



Tyvärr är ju verkligheten inte riktigt vad vi förväntar oss alla gånger. Därför är det lika bra och avtala detta redan vid köpet vad som gäller. Kineserna exempelvis har ensidigt valt bort Svensk konsumenträtt i många fall. De har till och med en brevlåda som återförsäljare/agent i vissa fall.
Tror inte du skulle köpa en bil på det sättet från Chuongoung.

Vidare är många "fina" hifimärken små business och ofta handgjorda av en entusiast någon stans i världen. I hans värld går inget sönder . ( åtminstonde i hans sinnevärld )
Välkända stora etablerade företag kan man dock förvänta sig mer av.

MVH
Lech


Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.

Edited by - Lech on 2007/12/08 09:10:55
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/12/08 :  12:06:20  Show Profile Send FBK a Private Message
Okej Lech
quote:
Därför är det lika bra och avtala detta redan vid köpet vad som gäller.

Ja, läser man inläggen här så kan det vara något som man kanske ska överväga, tyvärr måste jag nog tillägga.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2007/12/10 :  09:12:04  Show Profile Send poppen a Private Message
Apparaten fusk lagad för 1800 kr. Fusk färdig i fredags. Reparatören har debetrat kostnad för en lagning som inte ut förts. Aparaten läcker fortfarand likström . Jag har själv mätt upp detta.

- Detta är bedrägeri !!!!
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2007/12/10 :  09:31:57  Show Profile Send Bland a Private Message
Jo, jag fick vänta sex månader på ett dyrt försteg. När det kom tillbaka - från tillverkaren - var felet fortfarande kvar! Jag orkade inte bry mig då jag generöst slapp att betala pga lång väntan! Åkte på semester och när jag kom hem var den helt sönder. Skrev ilskna mail och fick ett erbjudande att de kunde ta den som inbyte om jag köper deras nya modell. Blev ännu surare och skrev ett långt brev där jag avböjde och försökte förklara det orimliga i deras beetende. Företaget tog sitt förnuft tillfånga och jag fick tillbaka halva summan av det jag hade betalt. Det var OK! Men, egentligen gjorde jag en dålig affär då försteget redan från början krånglade! Detta försteg var mycket dyrt, inte ref dyrt, men dyrt!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000