HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Subfråga
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2007/12/08 :  13:17:36  Show Profile Send bliss a Private Message
Jag överväger att skaffa en sub som komplement till mina stativhögtalare. Jag har kollat på RELs R-serie (205, 305 och 505) men jag vet inte vilken som är mest lämplig. Det enda jag kan se skiljer dem åt är kabinetets storlek och wattantalet (200w, 300w och 500w). Den ska spela i ett litet halvdämpat rum (ca 16-18kvm) och enbart användas för musiklyssning på medelhög volym. Vilken av modellerna passar mig bäst tycker ni?

Oh by the way, which one's Pink?

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/12/08 :  14:36:38  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har igen egen erfarenhet av REL utöver att jag lyssnat på några modeller i butik. Däremot så har jag erfarenhet av Audiopro som jag har två olika modeller av. Jag har även en från Velodyne som jag tycker låter otroligt bra. Det beror på hur mycket pengar du vill lägga men om du har råd så tycker jag att du bör titta på Velodyne DD. DD modellen har ett inbyggd automatiskt EQ som ställer in baslyssningen från subben. Det är möjligt att man numera också kan det på REL men det vet jag inte något om. En annan och billigare som kan vara av intresse är den subwoofern som XTZ lär ha gjort med autoinställning. Det är bara det att jag bara har sett den på papper och när man frågar så har jag inte fått något svar. Det är kanske så att den bara finns i sinnevärlden. Kolla själv på deras hemsida.
http://www.xtz.se/produkter/99w12dsp.html
Velodyne:
http://www.velodyne.com/products/product.aspx?ID=4&sid=422x243w
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2007/12/09 :  10:29:36  Show Profile Send bliss a Private Message
Tack för svaret! Jag ska kolla in Velodyne också. Men hur är det med antalet watt, hur mycket behövs där egentligen?

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2007/12/09 :  10:42:58  Show Profile Send Eref a Private Message
Precis som gcs har jag ingen egen erfarenhet av REL. Däremot är jag en nöjd användare av Audio Pro B2.27. Den använder sig av "bara" 150W men räcker bra till för att leverera en skön bas i mitt system.
Om man skall använda högnivåingång bör man kolla att det finns kraftiga anslutningsdon (vilket det tyvärr inte gör på t.ex. B2.27 som har några löjligt små klämingångar.)
Men det är kanske inga problem med REL!

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/12/09 :  11:15:05  Show Profile Send gcs a Private Message
På den tiden alltså för några år sedan var Audiopro ett mycket bra val med tanke på pengarna. Ja köpte först en AP ACE B39 som var top on the line, sedan köpte jag en ACE Bass 2 som jag tror finns än idag. Jag tycker inte att dom båda går tillräckliga djupt ner i frekvens dessutom har dom lite svårt att spela med den höga nivå som jag önskar. Velodyne gör det definitivt. jag har en vän som på grund av mej köpte högtalare och förstärkare från XTZ och han är otroligt nöjd med det. Möjligen kan det också bero på att han också köpte på min inrådan ett grafiskt EQ från Behringer. Jag var också där och mätte in hans lyssning och det gör väl sitt, framför allt ljudet från hans stativare. Jag tror att man kan satsa på dom stora XTZ med auto inställning. Men jag tycker att det är konstigt att man bara kan läsa om dom på nätet. Vi har ju Zalve här på forumet som representera just XTZ, han borde kunna svara på frågorna. Jag tycker också att du kan söka andra trådar på forumet om XTZ. Jag kan tyvärr inte svara på hur mycket effekt man behöver till subb. Men jag tror att det är bra med mycket effekt, 400watt eller högre. Det beror mycket på vad det sitter för högtalare i lådan och hur djupt ner den spelar och hur starkt man vill kunna spela. Mina AP har 400watt och min Velodyne har 1200watt och med den spelar jag starkt, starkare än man kan tro 100-110dB spl.

Edited by - gcs on 2007/12/09 11:22:56
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2007/12/10 :  08:45:20  Show Profile Send bliss a Private Message
Eref: Tack för din input, då kanske jag skulle klara mig på 200W. När det gäller högnivåingång så har REL bra möjligheter till detta (speakon).

gcs: Tack igen. Jag har kollat på Velodyne och dessa ligger en bra bit ovanför min budget, tyvärr. Jag spelar sällan starkt, från lågt till medel brukar jag hamna på. Rummet är dessutom relativt litet så då kanske det inte krävs så mycket effekt. I alla REL-modeller jag räknade upp så sitter det en 10-tummare.

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2007/12/10 :  08:49:22  Show Profile Send MartinN a Private Message
Jag anser att det bara finns en sub som duger till musik,
nämligen REL ;)
200W är (mer än) tillräckligt för musik.

Martin
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/12/10 :  09:21:00  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
quote:
En annan och billigare som kan vara av intresse är den subwoofern som XTZ lär ha gjort med autoinställning. Det är bara det att jag bara har sett den på papper och när man frågar så har jag inte fått något svar. Det är kanske så att den bara finns i sinnevärlden. Kolla själv på deras hemsida.
http://www.xtz.se/produkter/99w12dsp.html


Vill bara säga att någon Autoinställning inte finns på denna produkt.

Den finns även i verkligheten. Snart så står den uppställd i ett av demorummen hos Fyndbörsen.


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Nykmark
Member

379 Posts

Posted - 2007/12/10 :  17:41:26  Show Profile Send Nykmark a Private Message
Jag har haft både REL Storm 5 och Velodyne SPL 1200 hemma på prov, båda i 15000:- klassen. Det slutade med att jag köpte två st. XTZ 99W10.16.

Ljudkaraktären är rätt så olika på REL och Velodyne enligt mig i alla fall, REL kändes mer följsam och finkänslig medan Velodynen lät torrare ( det absolut mest knastertorra jag hört ) och "knorrigare", lite som Ledzepp skrev om Velodynes Minivee "Min tidigare Minivee upplever jag stod mest och pustade och flåsade" Bra uttryckt tycker jag, jag känner igen det från SPL 1200.

Båda subbarna jag provade hade sin charm och jag sågar inte någon av dom eftersom båda är bra fast på olika sätt, alla tycker ju om olika saker, men när jag kan få två XTZ 99W10.16 för så mycket mindre pengar så är valet lätt för mig.
Två rekommenderas för enklare integration i mitt tycke.

En mycket bra recension av Straub, jag håller med om hans lyssningsintryck: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=63062

Jag jobbar inte för XTZ

Mvh

Det är du som avgör om din anläggning låter bra!
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2007/12/11 :  10:20:09  Show Profile Send bliss a Private Message
Tack för all input! Jag ska fortsätta att fundera med detta i bakhuvudet, men jag tror jag vet vart det lutar.

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/12/11 :  10:50:11  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag förstår inte hur man kan säga att Veldyne låter torrt. Jag har en ur DD serien som oftast bara ligger och fyller i. Men när det behövs så får man en bas som slår likt en slägga som får hela rummet skaka. Skulle jag idag behöva köpa en subb och inte ha så mycket pengar. Då är enligt mig XTZ´s större modell som har inbyggd DSP intressant. Men vad kostar den? http://www.xtz.se/produkter/99w12dsp.html
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000