HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Hur mycket kräva i kompensation??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bluemindboy
Member

380 Posts

Posted - 2007/12/08 :  02:48:27  Show Profile Send bluemindboy a Private Message
Börjar med att be om ursäkt för det långa inlägget. Hoppas ni pallar läsa...

Jag beställde en ny dator i augusti, precis efter det släppts nya modeller.
Datorn når mitt skrivbord nästan två månader senare, och det kan jag svälja då det är nya burkar och de är ju populära.

Men nån dag senare märker jag att skärmen "blöder igenom" bakgrundsljus i kanterna, precis som inte själva skärmen sitter tätt om ni förstår vad jag menar.
Efter varit i kontakt med supporten kommer vi fram till att datorn ska lämnas in på service så att jag kan få skärmen utbytt.

Efter helgen passerat lämnar jag in burken på servicestället i Helsingborg, får ett kvitto att den ska vara klar om ca 3 veckor. Tråkigt tänkte jag, men jag vill ju ha en fräsh dator när den är så pass ny, så det fick gå.

När det började närma sig färdigdatumet ringde jag in till servicen och undrar om den är klar... då var det inte gjort någonting!!!
Teknikerna tyckte det var onödigt att gå in i en sådan ny burk och menade på att jag skulle fått en ny ist. Problemet var att jag inte hade en susning om detta.
Då fick jag rådet att ringa upp till tillverkaren och fråga om inte en ny dator var det rätta beslutet. Svartet var ju narturligtvis nej, den skule repareras.
Först då beställs det en ny skärm till datorn, som för övrigt är "out of stock" enligt servicestället.

En månad senare, och jag får tillslut hämta min reparerade dator.
Ivrigt kopplar jag in den hemma, och möts av ett oväsen som låter som en dammsugare... fläktarna i datorn gick på högvarv hela tiden.

Då fick jag åka in med datorn igen, och servicestället skulle fixa det tills nästa dag..

Åker in nästa dag och hämtar datorn, kopplar upp den än en gång, men då går inte skiten att starta ens. Helt svart skärm!

In med skiten ännu en gång, och tydligen var det moderbordet som hade dött denna gången.

Ännu en gång åkte jag in med datorn, och nu efter en vecka togs beslutet att en ny dator ska levereras till mig. men det kan ta tid, då det nu är stora leveransproblem...

Jag kan ju nämna att tur/retur till servicestället är ca 4,5 mil, vilket blir rätt mycket om man lägger ihop alla resorna in.
Har tom tagit ledigt från jobb några timmar för att lämna/hämta datorn.
Sen ska vi inte snacka om all tid jag har suttit i telefonkö hos tillverkaren under dessa 4 månaderna..

Vad är skäligt att kräva i kompensation av tillverkaren tycker ni??

tacksam för feedback.

/Daniel

Tillverkar- och modellnamn borttaget.
/ztenlund

Edited by - bluemindboy on 2007/12/08 02:48:59

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/12/08 :  03:26:54  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Hoppsan, det här blev inte bra.

Jag har full förståelse för att du är frustrerad över att din nyinköpta dator och servicen av denna inte varit beskaffad på ett sätt som motsvarar dina förväntningar.

Nu är det dock så att vi inte vill att HiFiForum.nu ska användas som ett verktyg/slagträ i en tvist. Därför har jag modererat bort tillverkarens och datormodellens namn, men låtit tråden kvarstå då du ändock har en vettig frågeställning som går att besvara utan att blanda in tillverkarens identitet.

Jag hoppas att detta är något som du och eventuella diskussionsdeltagare har förståelse för.

Vänligen
/Martin

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/12/08 :  10:09:34  Show Profile Send B-200 a Private Message
häva köpet + bensin pengar (inte troligt) eller en ny dator + bensinpengar (omleverans mer troligt efter lite gnäll med dem).
Telefonsamtal kan man ej kräva för tyvärr.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/12/08 :  11:21:09  Show Profile Send Kmj a Private Message
häva köpet definitivt eller en ny dator av deras modell över den du köpt kanske?

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

bluemindboy
Member

380 Posts

Posted - 2007/12/08 :  12:35:41  Show Profile Send bluemindboy a Private Message
ahh, ber om ursäkt ztenlund. Tänkte inte på att tillverkarens namn inte ska nämnas.

jag kommer ju få en ny dator, men det kan komma att ta låååång tid. Man kan kanske gnälla till sig extra ram-minne eller nåt..
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/12/08 :  12:57:56  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Kan du skaffa en likvärdig maskin någon annanstans ?
Om du kan det då hade jag hävt köpet omedelbums

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/12/08 :  13:30:08  Show Profile Send huzze a Private Message
Min spontana tanke är att tillverkaren kunde ersätta dig med en ny maskin med samma dagsvärde i kronor? Trots allt, på fyra månader så rusar utvecklingen och det kan väl motivera att de XXX kronor du la ut för fyra månader sen borde få en vassare burk för samma pengar idag.

Prova det argumentet, men se till att få prata med en chef, de som svarar i telefon har oftast inga befogenheter.

Eller som JB skrev, häv köpet och köp en annan för samma pengar = vassare dator?

Edited by - huzze on 2007/12/08 13:32:24
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2007/12/08 :  14:01:22  Show Profile Send mace a Private Message
Du har rätt till ersättning för resor!

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000