Author |
Topic |
poppen
Member
1570 Posts |
Posted - 2007/12/07 : 08:47:30
|
Hur lång tid är normalt ?
Läömnade in min CD för 3 månader sedan. Ringer och prater. Den bli färdig i morgon.
Öhhhh- Det var vist fel på delen
Öhhhh- Inte haft tid
Öhhh- något annat måste lagas
ÖHHHH
ÖHHHHH
Så många bort förklaringar.
Problemet är att de är den ända affären som säljer cdspelaren och är därför de ända som får bestäla delar till den.
Hade det varit än synt lagas den på än dag. Musiker får för tur hos denna hi - fi handlare- De betalar ju mer.
Nu är jag arg och kommer inte handla hos dem i forsättningen. |
|
Kmj
Member
2870 Posts |
Posted - 2007/12/07 : 09:27:56
|
det ska vara reparerat inom "skälig tid". Vad det exakt är vet jag inte men jag har för mig att det är runt 1-2månader. Ring KO och fråga och försök sedan kräva en ny istället
http://www.dovinfo.nu/konsumentverket/html/42.htm
|
.....where the music comes to die. |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2007/12/07 : 10:14:24
|
Du hade tur, dom hade bara tre bortförklaringar: Öhhh, Öhhhh och Öhhhhh. Till branschens försvar ska kanske sägas att det finns de som är snabbare, Quads service både i Sverige och England är utmärkt. |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
|
|
poppen
Member
1570 Posts |
Posted - 2007/12/07 : 10:22:34
|
Skälig tid tycks vara i detta fall 2 - 3 år. Eftersom det inte är en synt då lagas den på en halv dag. För då är man ju musiker som pröjsar dubbla taxan.
Nu handlar det om en Audio Analogue Maestro så den kostar ju en slant. Finare Hi Fi handel längre väntetid. Struligare reparatörer.
ÖHHH ÖHHH Öhhhh HMMMM Är det du igen ? ÖHHHH Uhmmmmm ÖHHHH. |
|
|
pak
Member
1572 Posts |
Posted - 2007/12/07 : 11:11:48
|
sitter i samma sits.fast jag är inne på den femte månaden sen jag kontaktade butiken om att nåt inte stod rätt till med min spelare. börjar bli ganska löjligt faktiskt.-dock ej samma spelare dom din,men en "dyrmaskin". |
-----------OBS------------ Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
|
|
|
Matteolle
Starting Member
18 Posts |
Posted - 2007/12/07 : 11:18:02
|
Ibland är man ju glad att man fastnat för Densen som har livstidgaranti för första ägaren. När CD:n gått sönder, för det har tyvärr hänt vid två tillfällen, har reparationen tagat max 10 dagar (senast endast 4 dagar) och det enda jag betalt är ditfrakten! |
Matte |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2007/12/07 : 11:35:45
|
Att behöva vänta i 3 månader är ganska dåligt, och 5 månader som i paks fall är rent ut sagt bedrövligt och under all kritik Om det drar ut på tiden som i dessa fall så bör butiken hjälpa till och låna ut ersätningsprodukt under tiden anser jag om inte annat för att försöka behålla kunden i långa loppet, så man kan använda anlägningen. För sådana här reperations tider är som sagt inte okej och om jag vore butiks ägare så skulle jag ha påtalat för återförsäljaren av märket att det finns stora problem. Har en kompis som råkade ut för en lång reperationen (strax över 3mån)och ganska fort så blev han erbjuden att låna hem annan produkt under tiden och med sådan service så återkommer man som kund. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
Hatoil
Member
1102 Posts |
Posted - 2007/12/07 : 12:13:34
|
Mitt rekord är 2 år! En begagnad skivspelare jag köpte, lade av ganska snart efter inköp, eller den fick problem ibland. Visst, lämnade in, det skulle fixas. Till slut orkade jag inte ringa längre. Gissa om jag blev förvånad när de efter två år, och jag faktiskt kommit mig för att ringa (jag hade givit upp) sa att den var klar! Och att det hade tagit så lång tid att de inte ville ha betalt! Och den har fungerat ever since! Så, jag har förlåtit dem. Men tid, det kan det ta!
Du är långt ifrån rekordet ; ) |
Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se |
|
|
80-talet
Member
362 Posts |
Posted - 2007/12/07 : 12:40:28
|
hehe, vet inte om man ska skratta eller gråta.. två(2) år |
eoJeud |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2007/12/07 : 12:57:11
|
Måste vara jobbigt att svara i telefon och skylla ifrån sig på detta sätt. Själv tycker jag det är jobbigt när reparationer ligger ojorda,det är bättre att få det klart så fort som möjligt och ta i tu med nya uppgifter. |
Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet erikasson@telia.com
|
|
|
Orpheus
Member
970 Posts |
Posted - 2007/12/07 : 13:26:05
|
När min förstärkare brakade ihop så gav lefflers mig en lånemaskin utan att jag behövde fråga om det "det kan ju inte vara tyst därhemma "
Sånt gör att man kommer tillbax
Patrik |
Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660 |
|
|
Klingan
Nerikes Audiofiler
890 Posts |
Posted - 2007/12/07 : 15:32:18
|
Väntar på att cd-spelaren ska bli klar sedan juni, i år ska tilläggas. Coppland verkar inte vara världens snabbaste på att skicka reservdelar.
|
|
|
Klingan
Nerikes Audiofiler
890 Posts |
Posted - 2007/12/07 : 15:33:35
|
Väntar på att cd-spelaren ska bli klar sedan juni, i år ska tilläggas. Copland verkar inte vara världens snabbaste på att skicka reservdelar.
|
|
|
pak
Member
1572 Posts |
Posted - 2007/12/07 : 16:03:00
|
inte wadia heller hade det inte varigt för att den verkligen ÄR bra så hadde jag .... jadu-skaffat annat blir så irriterad bara jag tänker på det |
-----------OBS------------ Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
|
|
|
Leif Eriksson
Member
700 Posts |
Posted - 2007/12/07 : 16:07:44
|
Jag fick samma service på Hifi Consult i Alingsås, jag hade en Rotel RCD990 på den tiden, (Ca 5 år sedan), och jag fick en lånemaskin under tiden det tog väl allt som allt ca: 5 veckor. |
"the bitterness of low quality, remains long after, the sweetness, of low price" //Leif |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2007/12/07 : 16:15:34
|
Jag fick vänta i 6 mån innan jag fick tillbaka min tonarm som hade skickats till tillverkaren men då hade den rest till Japan via Norge och tillbaka samma väg men det som gladde var att Stax skickade bilder på vad som gjordes med tonarmen.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Lech
Member
1353 Posts |
Posted - 2007/12/07 : 16:15:48
|
Långa ledtider med service reprationer. Ja det är nog en ingrediense som man måste beakta vid köp. Gör upp med handlaren vad som ska gälla i just ditt fall innan du köper. Maxtid /lån // byte etc.
Vi köper ju en del "udda" apparater som har sin hemvist worldwide. En del är så sofistikerade/tekniskt avancerade att typ SIBA/Elgigantens seviceställen vet nada. Handlaren är ofta bara en krängare och ibland finns han på Internet. I värsta fall i någon lite by i Kina.
Ett bra exempel på sevicemindhet är KORA. Innan garantin gå ut skickar man appartaten till dem för vad dom säger fullständig genomgång och uppmätning. Eventuella misstänkta delar bytes. Man betalar tranport dit och dom tillbaka.
Så här finns att väga in i affären innan den kan avslutas som "en bra affär" Sen är det ju så att vissa smällar får man ta, med helst inte förstora. MVH Lech
|
Analog,purist,fanatiker Allt var inte bättre förr,men det mesta. |
Edited by - Lech on 2007/12/08 09:09:12 |
|
|
hrk
Member
124 Posts |
Posted - 2007/12/07 : 16:20:18
|
Det verkar tyvärr inte vara någon ovanlig företelse i hifi-världen.Jag har själv upplevt detta och kommer då aldrig att använda mig av samma reparatör igen efter det som skedde.Det man undrar är ju hur dom överlever när kunderna behandlas som luft!?
Det som i mitt fall inte vart okej efter 8 månader tog det ca 2-3 veckor för tillverkaren själv att fixa och då inkluderar det också frakttiden fram och tillbaka till ett av våra grannländer!!!
Så man undrar ju.....
|
Representant för Respons högtalare i Sthlm |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2007/12/07 : 17:00:25
|
Jag hade ett av mina slutsteg på service i stockholm, chassiebyte, det tog fyra dagar på plats + transport 2 dagar dit och 2 tillbaka = 8dagar, och chassiebyten är inte vanliga detta var det första i svergie. |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2007/12/08 : 00:36:02
|
Ska man tyda ditt inlägg Lech som att du tycker att långa reparations tider får räkna med mer eller mindre? Tycker hur som helst att det inte är okej med flertalet månader eller längre. Sedan så har de allra flesta märkena som finns i Svedala återförsäljare och de ansvarar för reparaitionerna, och det ansvaret kanske i en del fall ska tas lite allvaligare när man läser inläggen här. Men de butiker som tex har gett exempel på här ska ha stort pluss för sin service med utlånande under tiden, sådant blir man glad av att se Ps. De få gånger som jag själv har haft problem så har det aldrig varit några långa reparations tider. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
Edited by - FBK on 2007/12/08 00:48:58 |
|
|
DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005
1025 Posts |
Posted - 2007/12/08 : 00:43:29
|
Jag köpte en bärbar dator för 2,5 månad sen med förinstallerat Vista och tyckte efter 2 dar att "vad är det här för " och ominstallerade (kanske lite förhastat ) till xp. Sket sig då det inte fanns några drivrutiner för xp Har väntat sedan dess på en sk recoveryskiva och skall tydligen få den på måndag eller tisdag Bättre sent än aldrig |
|
|
Lech
Member
1353 Posts |
Posted - 2007/12/08 : 09:06:35
|
FBK Det är självklart inte ok med långa servicetider. quote: Ska man tyda ditt inlägg Lech som att du tycker att långa reparations tider får räkna med mer eller mindre?
Tyvärr är ju verkligheten inte riktigt vad vi förväntar oss alla gånger. Därför är det lika bra och avtala detta redan vid köpet vad som gäller. Kineserna exempelvis har ensidigt valt bort Svensk konsumenträtt i många fall. De har till och med en brevlåda som återförsäljare/agent i vissa fall. Tror inte du skulle köpa en bil på det sättet från Chuongoung.
Vidare är många "fina" hifimärken små business och ofta handgjorda av en entusiast någon stans i världen. I hans värld går inget sönder . ( åtminstonde i hans sinnevärld ) Välkända stora etablerade företag kan man dock förvänta sig mer av.
MVH Lech
|
Analog,purist,fanatiker Allt var inte bättre förr,men det mesta. |
Edited by - Lech on 2007/12/08 09:10:55 |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2007/12/08 : 12:06:20
|
Okej Lech quote: Därför är det lika bra och avtala detta redan vid köpet vad som gäller.
Ja, läser man inläggen här så kan det vara något som man kanske ska överväga, tyvärr måste jag nog tillägga.
|
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
poppen
Member
1570 Posts |
Posted - 2007/12/10 : 09:12:04
|
Apparaten fusk lagad för 1800 kr. Fusk färdig i fredags. Reparatören har debetrat kostnad för en lagning som inte ut förts. Aparaten läcker fortfarand likström . Jag har själv mätt upp detta.
- Detta är bedrägeri !!!! |
|
|
Bland
Member
672 Posts |
Posted - 2007/12/10 : 09:31:57
|
Jo, jag fick vänta sex månader på ett dyrt försteg. När det kom tillbaka - från tillverkaren - var felet fortfarande kvar! Jag orkade inte bry mig då jag generöst slapp att betala pga lång väntan! Åkte på semester och när jag kom hem var den helt sönder. Skrev ilskna mail och fick ett erbjudande att de kunde ta den som inbyte om jag köper deras nya modell. Blev ännu surare och skrev ett långt brev där jag avböjde och försökte förklara det orimliga i deras beetende. Företaget tog sitt förnuft tillfånga och jag fick tillbaka halva summan av det jag hade betalt. Det var OK! Men, egentligen gjorde jag en dålig affär då försteget redan från början krånglade! Detta försteg var mycket dyrt, inte ref dyrt, men dyrt! |
|
|
Topic |
|