HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Byta jobb, vad välja?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/12/05 :  18:34:02  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Tänkte slänga in en tankeboll vi kan bolla med.

Om man har ett fysiskt tungt jobb. Som man blir alldeles för trött av. Så trött så man har ont och inte orkar med fru och barn om man har sådana. Och sedan vill man utbilda sig, men har inte bestämt sig till vad man vill bli.

Vad kan man jobba med så länge, tills man bestämt sig för vad man vill bli?

Helst skall man vara lite fysisk i arbete, inte bara sitta stilla. Och så får det inte vara för dåligt betalt. Helst minst 20.000 kr i bruttolön. Inte någon specialutbildning skall jobbet kräva...

Någon som har en ide ?


Parkeringsvakt?


Köra taxi?


brevbärare?





Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/12/05 :  19:20:13  Show Profile Send Kmj a Private Message
nu sa du ingen utbildning men det står ju ofta i tidningarna nu att många som går sånna där KY-ytbildningar får jobb snabbt.

Kolla annars med bemanningsföretag, även om man är uthyrd så har det ju ofta lite mer koll på vad som finns.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2007/12/05 :  19:30:26  Show Profile Send mace a Private Message
Personlig assistent

Enda nackdelen är att en del kommuner/företag anställer vem/vad som helst

Personligen så tycker jag att utbildning borde vara ett krav!

Mycket givande (åt båda hållen) arbete!!!

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2007/12/05 :  20:34:13  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Ohmboy/

Man får nog titta till ens egna intressen och (tyvärr) ålder, man ska ju helst inte vara för gammal eller för ung.

Personligen tycker jag att jag har världens bästa jobb som behandlingsassistent och jobbar med ungdomar.

Det är inte så mycket sitta still, man ska ut på aktiviteter, hjälpa till med skolarbetet, hjälpa till med storstädning, lyssna och stötta, göra trädgårdsarbete med killarna, snöskottning med dem på vintern, köra och hämta/lämna inför och efter hemledigheterna för killarna.
Framförallt gör mitt jobb att jag känner mig nyttig eftersom jag (och mina kollegor) blir en stor del i killarnas liv och vi känner att killarna litar på oss till 100%.

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/12/05 :  21:23:01  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Byta jobb, vad välja?
ICA handlare men kanske inte den här veckan ändå.
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/12/05 :  21:52:26  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
mycket bra grabbar

skönt att vi bollar.


brevbärare kanske inte är dumt. personlig assistent känns också rätt..


Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8508 Posts

Posted - 2007/12/05 :  21:55:26  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Ja,helst brevbärare på cykel,på vintern,i höghusområden...

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

felsteg
Starting Member

34 Posts

Posted - 2007/12/05 :  22:26:52  Show Profile Send felsteg a Private Message
får kanske inga 20k brutto som brevbärare. jag lyssnade på en radiointervju med en gammal kompis, erik de wahl som jobbar som brevbärare vid sidan om musiken. han tyckte det var det bästa jobbet han kunde ha. han gjode sitt jobb samtidigt som han kunde lyssna på musik. enl. han så hade han så mkt musik som han ville lyssna på att om han hade ett jobb där han inte kunde lyssna skulle han missa en massa, samtidigt slapp han prata men kollegor han ändå inte ville prata med. kanske är något ändå, trotts lönen. jag jobbar som väktare, natt. får ut ca22k brutto. varierande arbete, roligt ibland. tråkigare än döden ibland.
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2007/12/06 :  11:32:53  Show Profile Send denada a Private Message
Hmmmm man kan alltid bli IT-chef på det stället jag är...

han har ingen utbildning, ingen kunskap och massor betalt....

Jag är direkt under honom och försöker en gång i veckan att förklara för honom att en SQL server är INTE licensierad för hur stor databasen är...

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/12/06 :  11:41:16  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Vissa försäljaryrken verkar betala sig bra, innebära trevliga kontakter och inte bara att "tvinga sig på"... Tex att åka runt och representera ett chokladmärke till livsmedelsbutikerna... el dylikt... Tänk på alla gratisprover...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2007/12/06 :  16:31:39  Show Profile Send 80-talet a Private Message
jag trivdes jätte bra som brevbärare/citymail, inte på höst/vinter dock, men du kan ju glömma 20papp! brevbärare har sämre snitt på ingångslönen än vad städare har dvs. några av de sämst betalda i Sverige (vitt iaf). men budbil/cykelbud, väktare är också bra tillsammans med personlig ass. eller liknande. finns nog hur många alternativ som helst skulle jag tro.

kolla annars med bemanningsbranschen så får du tillfälle att testa många olika yrken! jag tyckte det var super och då (00-03) så var det, för mig iaf, väldigt bra betalt också! det var här jag kom på vad jag ville bli/plugga när jag blev stor !

eoJeud

Edited by - 80-talet on 2007/12/06 16:32:47
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/12/06 :  17:15:32  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
en massa trevliga förslag :)

vore skönt med ett jobb där man slapp tänka på provision m.m.

bemanningsföretag var också en ide.

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/12/06 :  17:19:55  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Jo, det där med provision är inte en rolig grej om man hamnar i fel sits. Men i yrken där "grejerna säljer sig själv" kan detta ändå vara en stabil grund som kan jämföras med fast lön. Därför nämnde jag choklad som exempel. Representanterna från Marabou har tex inget problem att övertyga butikerna om att ta in fler Aladdinaskar i dessa tider - gissar jag bara...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/12/06 :  18:37:06  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
jag skulle definitivt kunna jobba med choklad ett tag

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000