HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Tips på mellanregister/baselement?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tobias
Member

185 Posts

Posted - 2002/12/11 :  23:06:10  Show Profile Send Tobias a Private Message
Nu börjar det bli dags att sätta igång med ett nytt högtalarprojekt! Jag har tänkt att använda Scan-Speak R2904/700000 över 3-4 kHz. Under 80 Hz använder jag basmoduler.

Jag letar alltså efter ett mellanregister/baselement som skall användas mellan 80 Hz och 3-4 kHz. Under 80 Hz delar jag brant, 60 dB/oktav. Eftersom jag har ett stereoslutsteg till varje satellithögtalare kan jag köra helt aktiv drift om jag hittar ett element som klarar hela området 80Hz-4kHz. Om jag använder aktiva filter skulle jag kunna ha en branthet uppemot 48 dB/oktav på lågpassfiltret om det skulle behövas.

Jag har ett par Scan-Speak 18W/8531G00 som jag testar lite med. De fungerar väl bra, men kanske finns det något bättre element?
Scaaning t.ex. verkar intressant. Förresten hur går det med ditt Scaaning/Scan-Speak-projekt Epkpeng?

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2002/12/11 :  23:27:07  Show Profile Send kasra a Private Message
ägaren till epkspengs skaaning högtalare visade upp några bilder för ett tag sedan...

Revelator mellanregistret går ju inte så lågt som 80Hz. En snubbe i usa som ägde dem föredrog dem över sina ATC 3" domes!

/kasra

"Pretty girls dont cry"
Go to Top of Page

Tobias
Member

185 Posts

Posted - 2002/12/11 :  23:38:30  Show Profile Send Tobias a Private Message
Då menar du de med C-Quenze basar eller? Jag tänkte på Epkpengs egna med Flex Units. Fast kanske är C-Quenze bättre?

quote:
Revelator mellanregistret går ju inte så lågt som 80Hz. En snubbe i usa som ägde dem föredrog dem över sina ATC 3" domes!


Men jag använder inte revelator mellanregistret. Jag har alltså revelator 7"-aren. Undrar om 12M/4631G00 är mycket bättre i mellanregistret än 18W/8531G00?
Go to Top of Page

Blackhawk
Member

112 Posts

Posted - 2002/12/12 :  01:27:56  Show Profile Send Blackhawk a Private Message
Det blir svårt att få ett homogent spridningsmönster om du ska dela så högt på ett så pass stort element som 18W. Testa ett 4 eller 5" element i stället så kommer allt att hänga ihop mycket bättre. Dom flesta 4 & 5" element fixar 80 Hz bra. En favorit jag har är Scan-Speaks 15W, den går utmärkt att dela vid 2,5K utan att den spretar för mycket. 18W bör inte delas ovanför 2k. 2904 går finfint att dela vid 2,5K. Ett bra 4" element går fint att dela vid 3K. Vifa har några som kan vara värda att kolla närmare på. Däremot kommer du att behöva dämpa diskanten rejält. Verkningsgraden ligger på tok för högt. Ett annat alternativ är faktiskt att sänka delningen till 2K och använda 18W. Eftersom du i alla fall måste dämpa diskanten hårt så kommer 2K att funka fint det också. Egenresonansen ligger nere vid 520 så den lär inte ställa till med några större besvär och köra sönder den lär du inte lyckas med när den väl är dämpad.

The truth is out there. You just have to find it!
Go to Top of Page

Tobias
Member

185 Posts

Posted - 2002/12/12 :  02:32:38  Show Profile Send Tobias a Private Message
Tyvärr ökar distorsionen ganska kraftigt på ringradiatorn under 3 kHz. Men som sagt, det lär gå att dela den ned mot 2 kHz utan att den går sönder.
När jag gjorde några filter till 18W och R2904 verkade spridningen konstigt nog inte bli så dålig strax under delningsfrekvensen, som jag lade runt 2900 Hz. Värre verkade dippen i frekvensgången på 18W vid 2,5 kHz vara, har för mig den blev närmare -4dB. Om man använder aktiva filter borde inte skillnader i känslighet mellan elementen vara något problem eller? Jag har annars tyckt att man kan "döda" vissa diskanter om man dämpar dem kraftigt med motstånd i passiva filter.
Scaaning har en 4"-are som kanske skulle vara ett alternativ, men den har ju så groteskt stor magnet i förhållande till konen. Det känns som att det kan bli problem med den. Man kan ju visserligen designa elementen själv, så kanske man kan minska storleken på magneten lite.
Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2002/12/12 :  13:55:16  Show Profile Send kasra a Private Message
aha... visste inte att det var nya projekt på gång med Skaaning.
Vet inte hur dem dära focal audiom mellangreistrena låter typ 7k2:an osv, kanske något?

/kasra

"Pretty girls dont cry"
Go to Top of Page

Tobias
Member

185 Posts

Posted - 2002/12/12 :  17:12:07  Show Profile Send Tobias a Private Message
Focal är ju intressanta, en del element har ju väldigt hög känslighet också. Tyvärr är de jag tittat på lite ojämna i frekvensgången över någon kHz samt har ganska hög resonansfrekvens och kort linjär slaglängd. Jag har inte sett något audiom 7k2, bara audiom 6-någonting. Får kolla lite mer efter 7k2, kanske passar den bättre.

Vet du var man kan läsa om folk som byggt med SS revleator mellanregistret, typ den där killen som föredrog det framför ATC 3"?
Hittar jag inget element som klarar 80Hz-4kHz ligger nämligen revelator mellanregistret bäst till.

Har du byggt något med Hiquphon och Scan-Speak förresten?
Go to Top of Page

Antonic
Member

296 Posts

Posted - 2002/12/12 :  17:18:52  Show Profile Send Antonic a Private Message
ligger inte SS8530 i den avdelningen???

Kanske bygger med sådanna själv. har ej bestämt mig än.

Go to Top of Page

Tobias
Member

185 Posts

Posted - 2002/12/12 :  17:53:17  Show Profile Send Tobias a Private Message
Jodå, SS8530 och även 4531 är seriösa alternativ. Jag grämer mig lite bara att de har så låg känslighet. Fast det är klart, om jag använder aktiva filter så är det väl ett mindre problem. Dessutom kan jag justera nivåerna digitalt (via min TacT), så det är väl egentligen inget problem alls.
Go to Top of Page

Tobias
Member

185 Posts

Posted - 2002/12/12 :  17:56:46  Show Profile Send Tobias a Private Message
Spridningen är nog det största problemet. Jag skulle vilja ha möjlighet att dela upp mot 4 kHz, och där börjar SS8530 få lite väl dålig spridning...
Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2002/12/12 :  18:35:07  Show Profile Send kasra a Private Message
Jag hittar inte den tråden, men jag läste den på madisounds forum.
Killen hade även en hemsida med sina högtalare...

/kasra

"Pretty girls dont cry"
Go to Top of Page

Tobias
Member

185 Posts

Posted - 2002/12/12 :  22:43:14  Show Profile Send Tobias a Private Message
Nä, det inlägget var svårt att hitta... Focal audiom verkar populära där annars.
Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2002/12/12 :  23:51:55  Show Profile Send kasra a Private Message
jag har kollat hittade inte heller... skriv ett inlägg och fråga efter 12m användare, han lär nappa.

/kasra

"Pretty girls dont cry"
Go to Top of Page

Blackhawk
Member

112 Posts

Posted - 2002/12/13 :  10:44:59  Show Profile Send Blackhawk a Private Message
Problemet med spridningen lär kvarstå sålänge du väljer ett så pass stort element som 5". Vill du ha bra spridning upp till 4K är det 3" som gäller. Fast då blir det garanterat problem med 80Hz. Alternativet är 5" och 2,5K eller 4" och 3K. Sedan är det nog tyvärr separat mellanregisterelement eller en annan diskant som gäller. Vad gäller distnivåerna på ringradiatorn skulle det inte oroa mig särskilt mycket eftersom du i alla fall måste dämpa den så mycket att disten ändå hålls rimligt låg i förhållande till bas/mellan delen. För övrigt har ju ringradiatorn i sig en kanska begränsad spridning så man kanske inte dör av några grader hit eller dit.

The truth is out there. You just have to find it!
Go to Top of Page

Blackhawk
Member

112 Posts

Posted - 2002/12/13 :  10:52:28  Show Profile Send Blackhawk a Private Message
Visst ja, angående ATC 3". Jag förmodar att det är deras dome du menar. Jag har hört flera av deras studiomonitorer som har just det elementet och det var inte kul. Nu behöver det ju inte i sig betyda att elementet är kass men skit lät det. Tyvärr.

The truth is out there. You just have to find it!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000