HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Gamla HP miniräknare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/12/04 :  16:28:12  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Jo, jag har några stycken liggande. På ett jobb där jag var för närmare 20 år sen skulle de kastas. Sen har de bara legat i träda här.

Funderade på att slänga dem, men kikade lite och visst finns det såna nördar med. He he.

Jag har en sån här som fungerar perfekt som exempel, med fler tillbehör, den här som har något funktionellt problem har budats upp i 150 dollar nästan, folk är galna.

http://cgi.ebay.com/HP-41CV-41-CV-Calculator-Orig-Box-Documents_W0QQitemZ300177582490QQcmdZViewItem?hash=item300177582490


I alla fall på jobbet var de på väg att slänga:
15C
32E
34C
41CV
42S

Så jag tog som sagt hand om de. Alla är kompletta med låda och allt.

Nu kan det inbringa pengar nog för en en liten uppgradering i hifin om jag ids sälja dem.

Det var som bara den, det trodde jag inte.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/12/04 :  16:29:29  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Ska väl säga att 15C ligger på skrivbordet, den använder jag någon gång i veckan. Miniräknaren i windows går ju att använda men har inte den här härliga "prylkänslan" som miniräknaren har.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/12/04 :  16:32:00  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Hi hi, här är några som vill ha 15C tillbaka i produktion, många har skrivit på petitionen.
http://hp15c.org/Why.php

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2007/12/04 :  17:28:11  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag har visserligen inte en HP men väl en commandore 9D-25 som jag använder den hittade jag på en loppis för en 5'a smutsig men fungerande.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/12/04 :  18:17:33  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Jag antar du menar commodore? Riktigt retro var den minst sagt. :)

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2007/12/05 :  05:09:50  Show Profile Send eliot a Private Message
För den som är intresserad av gamla HP-räknare så finns: http://www.hpmuseum.org/

Min allra första räknare var en HP35 som jag köpte när jag började på Teknis (LTH) 1973, sedan följde en HP 25 som man kunde programmera (49 rader!),sedan följde en bred modell från i början på 80-talet (HP15C?) och i min skrivbordslåda ligger slutligen en HP 42S RPN Scientific från 1986

//Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/12/05 :  08:16:38  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Nostalgi...

Jag har haft både 11C och 12C i olika perioder. 12:an borde jag ännu ha kvar någonstans.

Kommer ihåg hur vågorna gick på min tid på Teknis - HP eller Texas. Texas var billigare. Men jag ville ha HP, gillade den omvända polska notationen och känslan i - de flesta - HP-räknarna. Blev aldrig att jag köpte någon HP när jag var tvungen att betala själv. Pengarna skulle ju räcka till så mycket annnat också - hyra, kurslitteratur och pilsner... HP hamnade i min portfölj först när jag fick arbetsgivare som betalade mina räknedosor.

HP21 var pionjären från början på 70-talet. Den kunde beräkna de vanligaste matematiska funktionerna och hade minne där man kunde spara ett tal. Naturligtvis var den inte programmerbar. En HP21 kostade i mitten på 70-talet lika mycket som jag lyckades jobba ihop den första sommaren jag jobbade lite. Dryga tusenlappen.

Ville man kunna programmera ficka man gå upp till HP25 - den våta drömmen. Men den kom väl lite senare vill jag minns.

På gymnasieskolan där jag gick fanns det en HP65. Den var programmerbar med små magnetremsor som fanns att köpa med färdiga programsnuttar för vanliga funktioner och tillämpningar. Dessutom vill jag minnas att man kunde lagra sina egna program på dem. Svindyr - 4 1/2 papp.

Men allt det här finns säkert utrett på webbplatsen man kommer till om man följer eliots länk.

En del saker var faktiskt bättre förr...

/Jörgen G


Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

alpinist
RödaTråden-vinnare

963 Posts

Posted - 2007/12/05 :  09:59:25  Show Profile Send alpinist a Private Message
Ah, HP-nostalgi! Har en HP 28S, som man viker ut och
får rejält med knappar att arbeta med. Kommer ihåg
att en polare maskinkodsprogrammerade den så den
kunde användas som fjärrkontroll till TV:n...

Att sedan lägga in en loop med ständiga kanalbyten, ljudet upp/ner
osv och diskret lägga den på ett bord framför TV:n är ju en självklarhet...

Tremolo junkie!
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/12/05 :  14:08:30  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
En 48sx har jag, betalt för själv, men den är inte retro än. HP28s kommer jag ihåg en kompis köpte när vi gick i gymnasiet, vad han skulle ha den till på gymnasiet då det kan man ju undra, men cool var den.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2007/12/06 :  22:50:58  Show Profile Send Larsho a Private Message
Tacka vet jag räknestickan

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2007/12/07 :  09:04:37  Show Profile Send Kilgore a Private Message
Ahh HP-räknare rockar!
Har själv en HP 48GX på mitt skrivbord, som används dagligen :)
Som sagt inte retro än, min är bara 13 år gammal.

Kolla in denna sida, dä kan du byta ut Windows kalkylatorn mot en HP 42 :)
http://free42.sourceforge.net/

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/12/07 :  17:03:37  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Installerad. :)

Fungerar på Vista 64bit.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/12/08 :  15:30:51  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Claes_Ireland!

Vilken tur för dig att du fick tag i dem! Helt underbara manicker är dem, och överlägset bästa som finns att få tag i. Vilken känsla när man trycker på knapparna! Helt otroligt. Jag var nästan gråtfärdig när jag hade hällt kaffe på min ... Trodde att den inte skulle funka sen, men den gick i gång. Den är bara lite seg i knapparna då jag har råkar hälla kaffe på tangenterna? Ungefär som gamla tangentbord.
Jag har haft 11C i åratal! Batterier räcker hur länge som helst.

Hur mycket vill du ha för 15C? Tar du byte? I form av skivor till exempel?





Edited by - pick-me-up on 2007/12/08 15:42:02
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/12/08 :  20:22:22  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
15c är ju den jag använder lite då och då, så den vill jag nog inte bli av med, tyvärr. De äldre vill jag nog bli av med.

Tålde den kaffe kan du ju prova att ta ur batterierna, skölja med vatten, lägga i ugn, säg 50 grader 6 timmar, eller på ett element. Innan det börjar gnölas om vatten i elektriska saker så får de stå ut med mycket värre saker under lödningen. :)

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/12/09 :  12:19:13  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Jag är lite osäker om jag vågar mig på det ... Så länge den funkar spelar det inte så stor roll att tangenterna kärvar en smula.
Det är ju inte trots allt varje dag jag behöver den.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2007/12/09 :  12:24:34  Show Profile Send lennartj a Private Message
Har använt min HP 25C av och till sedan den var ny. För många år sedan bröt jag upp ackumulatorhållaren och satte i nya NC-ackar. Nu är de helt kass igen. När jag sätter i nätadaptern flimrar alla siffror, det går inte att räkna på den. Vågar jag försöka med nya NiMh-ackar, eller måste jag försöka skaffa NC?

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/12/09 :  17:49:52  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Tror att du måste ha NC acckar, tror inte att NiMh laddas bra på NC vis. En gammal NC laddare tror jag inte laddar en NiMh bra alls.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2007/12/10 :  00:03:19  Show Profile Send eliot a Private Message
Jag har en HP 42S som jag inte använt de senaste 10 åren. Den går på tre knappceller och efter vad alla skrivit här så skulle man kanske investera i tre nya

Dagligen använder jag en Texas Instruments TI-83 och den har ju så stor display att jag tycker att fördelen med Omvänd Polsk Notation är överspelat....

//Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/12/10 :  00:57:44  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
RPN rockar, det är kanonbra. Går inte att vara utan. Lyckades lära min mor som är 70 RPN på en minut, förvisso bara addera, men ändå, svårt är det inte.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/12/10 :  10:25:40  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
RPN betyder alltså Reverse Polish notation eller Omvänd polsk notation på vårt språkbur.

//sv.wikipedia.org/wiki/Omvänd_polsk_notation

Håller med dig Claes att den är oerhört smidig. Jag gör nästan aldrig några mer avancerade kalkyler men tycker att det är framför allt ett snabbare sätt att räkna och det blir färre knappande helt enkelt.

Och det är själva känslan på tangenterna på HP som är oöverträffad! Har aldrig sett eller känt att något annat märke hade lyckats med det.

Edited by - pick-me-up on 2007/12/10 10:29:59
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/12/10 :  13:38:50  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Jag har gjort ganska avancerade ekvationer på hp och när du får en större stack, 15c tror jag bara har 4 nivåer, då är det en jättehjälp, värdena finns kvar i bakgrunden så man slipper lagra i minne och annat meck.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000