HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Linser
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Munge
Member

268 Posts

Posted - 2007/12/02 :  14:23:14  Show Profile Send Munge a Private Message
Jag funderar på att börja med linser igen efter snart 20 år med glasögon. Det har antagligen hänt en del sen jag hade linser senast. Vad är det som gäller nuförtiden? Undersökning hos optiker och så köper man på nätet? Är dagslinser smidigast?
Tacksam för alla tips!

Munge

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/12/02 :  16:10:51  Show Profile Send Lovan a Private Message
Oftast är det billigast att handla på nätet men ibland kan man få bra erbjudande direkt från optikern. Dom har märkt av trycket från internethandlarna så nu är dom oftast bra prissatta. Linser har blivit ordentligt billiga nuförtiden. Jag brukar beställa 6st månadslinser för 200kr inkl frakt.
Dagslinser har jag ännu inte prövat på men jag kan tänka mig att det måste vara smidigt
Det finns många som säljer linser nuförtiden. Jag har bara testat två ställen, lensway och yourlenses. Båda fungerar helt ypperligt att handla från och de kan jag rekommendera
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/12/02 :  17:49:54  Show Profile Send Marc a Private Message
Jag började med månadslinser. Det var totalt helt emot min personliga karaktär, med ett litet fodral man var tvungen att hålla reda på, linser som skulle rengöras dagligen, linsvätska och....det var jobbigt. Sen bytte jag till dagslinser och det var en befrielse. In, ut, släng. Nästa. Plus att de är mycket tunnare och bekvämare och dessutom bättre för ögonen.

Fast nu har jag gått tillbaka till glasögon sedan något år, eftersom jag märkte att ögonen blev lite för torra (inte bra när man har linser) när man sitter framför en dataskärm hela dagarna.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be

Edited by - Marc on 2007/12/02 17:50:30
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/12/02 :  19:11:57  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det beror väl lite på vilken typ av synfel man har också. Dagslinser etc fungerar ju "bara" för de vanligaste synfelen, för ex. vissa typer av brytningsfel så finns det väl(?) inte ens dagslinser utan då är det månadslinser som gäller.
Själv använder jag sedan några år hårda linser som jag byter ca en gång per år, detta då jag har ett synfel som inte kan korrigeras med mjuka linser.

Även om du köper linserna på nätet så är det MYCKET viktigt att du då och då (var sjätte månad eller så) går till en optiker och får ögonen kollade. Moderna linser är "säkra" men går något fel så kan konsekvenserna bli väldigt otrevliga. Har man tur så åker man "bara" på en ögoninfektion (vilket jag haft, INTE trevligt, jag var halvblind i tre veckor eftersom jag inte kunde använda linserna under penicillinkuren) men i värsta fall så får man permanenta skador. Se också till att du får hjälp att välja linsvätska etc; jag upptäckte för ett par veckor sedan (vid ett besök hos min optiker) att förklaringen till de problem jag haft med ögonen nyligen är att jag är allergisk mot den linsvätska jag använt i flera år, enligt optikern troligen pga att de ändrat lite i innehållet. Han rekommenderade ett annat märka och efter ett par dagar var ögonen mycket bättre.


Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/12/02 :  19:44:18  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Tråkigt dock att många optiker kör med skrämselpropaganda, att du måste byta då och då för att ögonen inte ska ta skada, om du säger att du bytt mindre ofta så säger dom att det inte ser bra ut i ögonen. Jag byter när jag vill och känner att det är dags helt enkelt -- och jag har hos optikern provat att säga olika saker, ibland att jag bytt enligt månadsprincipen och ibland att jag inte gjort det. När jag säger att jag bytt varje månad så säger de att ögonen ser perfekta ut, när jag säger att jag bytt mindre ofta, ja få kommer snacket om inåtvända blodkärls som aldrig återhämtar sig osv osv. Värst av allt var när min nu senaste optiker var borta och då jag fått styrka som inte alls kändes bra fick gå till en annan optiker någon dag senare som säger, "märkligt, jag ser att han skriver här att ögonen inte ser bra ut men allt ser perfekt ut". Usch jag blir trött bara att tänka och skriva om optiker.

Nåja. Jag har köpt hos Lensway flera gånger men har som princip att handla hos optikern varannan gång bara för att få en undersökning. Inte så mycket för att kolla ögonen för man vet mycket väl om inte ögonen mår bra (!) utan mer för att få styrkan justerade om så skulle behövas (mindre ofta nu mera).

En liten fundering..

Egentligen, vad är det för skillnad mellan dag, vecko, månad och årslinser. Det som idag är månadslinser, vad är det för skillnad mot årslinser för 10, 15, 20 år sedan? Förmodligen ingen nämnbar skillnad. Jämför dagens månadslinser med årslinser för 10 år sedan, månadslinserna lär vara bättre på alla sätt och vis och klarar garanterat att sitta i ögat minst lika länge. Naturligtvis, har man mycket proteiner i tårarna så blir det avlagringar på linserna, med det händer oavsett linsmaterial och dess förmåga att släppa igenom syre.

Nåja

Det blev mest bara en herrans massa OT detta, sorry

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/12/02 :  20:11:01  Show Profile Send Marc a Private Message
EuphoniC, tråkigt att höra om dina dåliga optikererfarenheter. Det där verkar ju inte seriöst. Om jag vore du skulle jag byta optiker omedelbart.

Däremot vad gäller vikten av att byta linser, kan jag säga att som son till en ögonläkare har jag alltid fått höra att linser hindrar syretillförseln till hornhinnan, vilket inte är bra. Dessutom lagrar de smuts, vilket inte heller är bra. Det är därför dagslinser är bäst, förutsatt att de funkar med ens synfel, eftersom de dels är tunnare (släpper igenom mer syre) och dels byts ut till rena varje dag. Fast sedan är det ju som du säger att långtidslinserna har blivit klart bättre under senare år.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/12/02 :  20:30:12  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
quote:
Det där verkar ju inte seriöst. Om jag vore du skulle jag byta optiker omedelbart.

Har avverkat ortens alla optiker och de har alla haft samma benägenhet Men okej då, den jag fastnat hos nu må vara den jag skrev om i exemplet men hos denna har jag i varje fall inte brytningsfel bara för att de saknar förmågan att ge mig linser med rätt styrka

Har inte provat dagslinser men det kanske man skulle ha gjort. Hur ser de ut prismässigt jämfört med månadslinser, mycket dyrare eller?

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/12/02 :  21:06:56  Show Profile Send Lovan a Private Message
3-4 ggr dyrare än månadslinser. Lite beroende på vad du behöver för linser givetvis.
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/12/02 :  22:06:03  Show Profile Send Marc a Private Message
Men det bli mycket lägre pris per lins!

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/12/02 :  22:35:25  Show Profile Send Lovan a Private Message
Statistik är farligt
Go to Top of Page

maal
Member

791 Posts

Posted - 2008/02/09 :  12:02:21  Show Profile Send maal a Private Message
Jag kollade upp vad jag skulle tjäna på att köpa linser på nätet och kom fram till att det skulle handla om mellan 300 och 400 kr per år eftersom jag har brytningsfel. Jag tycker inte att det är värt dom pengarna. Det känns tryggt att göra en koll per år och köpa linserna från min lokala optiker. Dessutom så händer det att linserna ibland är defekta när man öppnar en ny förpackning. Då är det bara att lämna in linsen hos optikern och man får en ny direkt. Något som blir lite krångligare om man väljer att köpa på nätet.
Go to Top of Page

Unkan
Member

119 Posts

Posted - 2008/02/09 :  15:11:32  Show Profile  Visit Unkan's Homepage Send Unkan a Private Message
Ett tips är att kolla upp vad en ögonklinik tar för en undersökning. I vissa fall är de billigare än optikern. Dessutom slipper man ha med krämarna att göra. Jag var på undersökning hos en optiker som frågade om jag haft problem med "proteinavlagringar".
"Vad är det?"
"Skit samma, vet du inte vad det är så har du inte haft problem med det."
Passa också på att fråga om ögonoperationer så kan du få höra en hel del rön som läkarkåren verka ha missat...

//Mvh. Daniel
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2008/02/09 :  18:08:48  Show Profile Send f95toli a Private Message
Han/hon hade dock rätt. Har man problem med proteinavlagringar så märker man det (det är de avlagringar man kan få på linserna, särskilt när man ex. är förkyld; tas effektivast bort med speciell rengöringsvätska).
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2008/02/09 :  18:51:38  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Jag började med linser som man slängde efter 14 dagar. Sedan gick jag över till färgade linser. Bytte lite, körde oftast blåa men ibland gröna. Sedan blev det endagars-linser, slit och släng. Fungerade bra för mig, men jag tröttnade på dem för de kostade mer.

De senaste 4-5 åren har jag kört med månads-linser som man kan ha i ögonen flera dagar, faktist veckor i sträck. Jag tycker det är underbart att inte behöva plocka i och ur linserna morgon och kväll dag ut och dag in. Det enda jag har är en liten ögondroppsflaska och tar en droppe i varje öga på morgonen (köper flaskan på Apoteket). That's it...
Linserna kostar lite mer, men jag tycker det är värt att slippa besväret med att plocka med dem.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000