HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Någon som lyssnat på nya S-Serien från Audiovector
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2007/12/06 :  14:47:49  Show Profile Send Twilighter a Private Message
Jo ska bli intressant och se :)

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/12/06 :  22:09:58  Show Profile Send huzze a Private Message
Så har jag sprungit iväg och lyssnat.

Kan väl bekräfta tidigare åsikter, ljus klang och dålig botten (inte så "köttigt"). Dock kanske inte så tröttande diskant men jag kan förstå Kvicksilvret. Ljus klang i längden...

Men: jag tror faktiskt att rummet är en stor nackdel. Har lyssnat i samma rum med Mi3 Avantgarde SE och jämfört med K3 Super (som jag ägt) och vad gäller basen så tycker jag att rummet kan vara för dämpat för att det ska kännas rätt för mig, det blev häftigare hemma. Innan ni dömer ut dem, låna hem, eller lyssna i annan miljö.

Edited by - huzze on 2007/12/06 22:14:34
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2007/12/07 :  08:22:40  Show Profile Send Merkurius a Private Message
quote:
Men: jag tror faktiskt att rummet är en stor nackdel. Har lyssnat i samma rum med Mi3 Avantgarde SE och jämfört med K3 Super (som jag ägt) och vad gäller basen så tycker jag att rummet kan vara för dämpat för att det ska kännas rätt för mig, det blev häftigare hemma. Innan ni dömer ut dem, låna hem, eller lyssna i annan miljö.


Visst, det är mycket bra att du uppmärksammar rummets stora inverkan på återgivningen. Man bör alltid ha testat en potentiell högtalare i det rum de ska stå i (dvs. hemma) men dessa högtalare har en sådan färgning i diskanten att de rumsliga åtgärderna inte kan dölja denna. Gillar man hur de låter så är det ju bara att köra på! Jag tyckte som sagt att S6 Avantgarde var en av de bästa högtalare jag hört... tills jag levt med dem i ett halvår, sicken miss asså
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/12/07 :  15:48:07  Show Profile Send huzze a Private Message
Tråkigt, men mitt spontana första intryck består: Det blir inga S3'or för mig.
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2007/12/14 :  15:09:38  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Känns som det bara var jag som gillade dom!
Ska ta mej en lyssning till framöver får vi se....

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2007/12/14 :  16:01:48  Show Profile Send Twilighter a Private Message
Jag är med sugen på lyssna på det nya


men ja misstänker att Si6orna kommer uppdateras snart iugen med, nu när de har finare element till S3:orna

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

llerk
Member

1014 Posts

Posted - 2007/12/15 :  13:10:41  Show Profile Send llerk a Private Message
Jag har haft äran att lyssna på Si3 modellerna på Malmö mässan(det var faktisky världspremiär). Jag är själv ägare till ett par Mi3 Super. Jag fick intrycket att ALLT hade blivit ett snäpp bättre. Snabbheten och dynamiken är i världklass (kontra vad dom kostar). Tycker själv att Signature får man mest för pengarna

"don´t care as long it´s krell"
Go to Top of Page

mieron
Starting Member

28 Posts

Posted - 2007/12/15 :  19:01:36  Show Profile Send mieron a Private Message
quote:

Jag har haft äran att lyssna på Si3 modellerna på Malmö mässan


Snabb uppgradering av S3 serien då..

Även jag har lyssnat på dessa och blivit imponerad. Visst Avantgarde är den modell jag ville ha men då den låg på dubbla pengen som Super så blev det så att jag börjar med super. Sen får uppgradering komma allt eftersom.

De bör anlända i Skellefteå under veckan!

Mitt system: http://www.minhembio.com/mieron
Go to Top of Page

bluemindboy
Member

380 Posts

Posted - 2007/12/16 :  02:18:10  Show Profile Send bluemindboy a Private Message
Har lyssnat på de nya signaturerna med Naim Supernait och tycker det låter fantastiskt bra.

Har själv ett par Mi3 Signatur och ska över julhelgen låna hem lite Naim elektronik och lyssna. Verkar som Naim och Audiovector låter som mitt ljudideal.
Go to Top of Page

llerk
Member

1014 Posts

Posted - 2007/12/16 :  13:19:45  Show Profile Send llerk a Private Message
Testa med Krell det är RIKTIGT gott för HELA kroppen

"don´t care as long it´s krell"
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2007/12/23 :  07:06:26  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Igår var jag så tillslut och lyssna på S3 Avantgarde på Ågrens Hifi i Göteborg. Förutom S3 Avantgarde fick jag också möjligheten att jämföra dessa med S3 Signature. Jag fick lyssna i två timmar och julrushen märktes inte av inne i butiken, skönt. Jag lyssnade mest i rummet längst in i butiken men jag fick även lyssna en stund med högtalarna placerad mot väggen man först ser när man äntrar butiken. Ingetdera av rummen är speciellt bra men jag fick en god bild över Avantgardens "signatur". Jag fick hjälp av den trevlige och hjälpsamme Joel Holmqvist som brukar vara inne och jobba på lördagar. Han kom t.o.m. ihåg mig från den gången (1,5 år sedan) jag jämförde S6 Avantgarde Arreté mot Si6 Avantgarde

Nå hur lät det då, blir det en totalsågning nu tro? Jag kan med en gång säga att jag genast kände igen högtalarna. Det där blindtestet jag talade om tidigare i denna tråd är fortfarande aktuellt, jag tror jag skulle kunna peka ut högtalarnas signatur utan större problem Dock fick jag även en flashback från när jag för första gången hörde högtalarna. Jag känner så väl igen ljudet som fick mig att falla pladask för dessa högtalare Något har dock hänt från den tidigare varianten av Avantgarde-diskanten, men missförstå mig rätt nu, jag tycker på intet sätt att diskanten har en trovärdig återgivning men det går iaf åt rätt håll. Den här luftiga och detaljerade diskanten kan vara himmelsk på viss musik, eller rättare sagt, på få musikinspelningar. På de flesta inspelningar blir det bara feloch jag kommer också väl ihåg varför jag sålde mina S6 Avantgarde.

När vi skiftade till S3 Signature så var det jobbiga med diskanten som bortblåst Jag lyssnade inte så länge på denna men återgivningen genom denna högtalare kändes betydligt mer balanserad och mer "rätt". Varför i hela friden är egentligen Avantgarden dyrare?

Basen är dock fortfarande tunn i djupet, under 30 hz händer det inget i de rummen vi spelade i. Den var dock rapp och snärtig vilket gjorde att musiken fick ett "go" i sig. När jag kom in så spelade dessa 1 meter ut i rummet (mätt från baffeln). Det lät inte bra. Vi flyttade snabbt bak dom, dikt an mot bakväggen. Nu kom det iaf lite bas men då lät resten sämre. Vi gjorde en sista flytt och denna gången landade vi på cirka 40 cm från väggen. Det spelade okej, men något djup i basen stod inte att finna.

Kort å gott så står mina tidigare intryck kvar
Go to Top of Page

Matteolle
Starting Member

18 Posts

Posted - 2007/12/23 :  23:23:57  Show Profile Send Matteolle a Private Message
Kan bidraga med vad jag tycker om mina nya S3 Super, även om det främst är Signature och Avantgarde tråden handlar om. Hade tills i fredags ett par Infinity Kappa 6.2i som under åren glatt mina musiköron i olika lägenheter och rum. Men sen vi flyttade till hus och jag fick mig ett rum nästan bara för musiklyssning försvann nästan allt välljud. Hårt, kallt och tråkigt lät det. Skulden för detta har jag skyllt mitt källarrum för. Endast 2,20 i takhöjd, hårt klinkergolv samt både kala gipsväggar och stenväggar.

Har därför beställt akustikmaterial både till väggar och tak. Så kom då mina nya högtalare och jag väntade mig inget revolutionerande - helt färska högtalare och samma rum med ovan nämnda problem. Men oj vilken skillnad!
Ljudet känns rent som en fjällbäck, krispigt, luftigt och med en fantastisk punch. Känns förnärvarade som att det skulle vara omöjligt att bli lyssningstrött. Basen är möjligen inte bråddjup men så snabb och potent att jag inte saknar någonting i botten. Det konstigaste är att det inte längre känns som ett tvång att akustikreglera källaren! Mycket oväntat! Frugan satt i soffan och bara log medans jag bytte skivor gång på gång. En i sanning fantastisk högtalare som jag väntar mig ännu mer av då den blivit väl inspelad!

Kan tillägga att jag inte än hunnit klura ut exakt position utan bara ställt dem där jag trodde att de skulle funka fn ca 50 cm från bakkant på högtalaren till bakvägg och ungefär lika långt till sidovägg (höger kanal har ingen sidovägg pga rummets bredd/möblering), och det faktum att högtalaren inte spelat mer än ca 8-10 timmar än.

Jag vet att gamla Infinity-högtalare knappast är de mest "sanna" och ofärgade högtalarna men att det skulle vara en sån skillnad hade jag inte väntat mig. Tyvärr dog min gamla integrerade Densen samma dag de nya högtalarna kom så nu får den endast agera försteg till slutsteget ett tag innan den får åka till Jylland för reparation.

Återkommer gärna med fler intryck när jag lyssnat mer.

God jul på er

/Mathias

Matte
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/12/24 :  07:44:11  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
När vi skiftade till S3 Signature så var det jobbiga med diskanten som bortblåst Jag lyssnade inte så länge på denna men återgivningen genom denna högtalare kändes betydligt mer balanserad och mer "rätt". Varför i hela friden är egentligen Avantgarden dyrare?
Instämmer, jag minns en demo på förra Arken-mässan: Ju dyrare modell desto onaturligare diskantåtergivning. Ett designat ljud men en del gillade det verkade det som. Inte jag.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Jimmy
Member

245 Posts

Posted - 2008/01/07 :  06:51:45  Show Profile Send Jimmy a Private Message
audiovector har varit mina favoriter

fick lyssna på dem igen ett par gånger till efter 1.5år,
tyckte inte alls om dem längre.
jobbiga att lyssna på.

kanske skulle funka med rör vad vet jag

någon som har provat att gett dem röret någon gång
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2008/01/08 :  11:35:43  Show Profile Send KennethS a Private Message
Lyssnade på S3 standard och S3 Avantgarde igår ihop med Naims "allt i ett" hemmabiosystem. Måste säga att den av dom modellerna som föll mej mest i smaken var faktiskt standard. Visst, Avantgarde lät renare och mera upplöst osv men samtidigt var den mera påträngande med. Undrar hur Super låter?

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

mieron
Starting Member

28 Posts

Posted - 2008/02/09 :  11:23:55  Show Profile Send mieron a Private Message
Har nu fått mina S3 Super och måste säga att jag njuter precis hela tiden jag lyssnar.
Tyckte att de lät riktigt bra i butiken, men de känns snäppet vassare hemma.

Nu jämför jag med hur det lät med min Onkyo 703E i butiken och hur det låter hemma.
Bättre maskineri kommer att innebära ett lyft men jag kommer avsiktligen att skjuta på den uppgraderingen då jag är riktigt nöjd med ljudet nu.

Det har helt enkelt blivit roligt att lyssna på musik igen!

Mitt system: http://www.minhembio.com/mieron
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/02/09 :  12:42:08  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Nån som sätter samman det "snabba livliga ljudet" med just diskantkaraktären?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000