HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 lång signalkabel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

stegg
Member

109 Posts

Posted - 2007/11/29 :  11:50:37  Show Profile Send stegg a Private Message
Jag behöver en lååång signalkabel (10 m) från CD spelaren till min hörlursförstärkare.
En variant är ju att bygga själva med en triaxialkabel frän Elfa
Är det några här på forumet som har testat en så lång variant på RCA kabel, och finns det några nackdelar vid en så lång signalöverföring?

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/11/29 :  12:05:43  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Borde inte vara några problem, CD spelare har lågimpediva utgångar vilket heller inte bör generera brum.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

stegg
Member

109 Posts

Posted - 2007/11/29 :  13:41:41  Show Profile Send stegg a Private Message
Va bra!
Vilka prisvärda och smidiga kablar i 10m längder finns det att köpa?
Triaxialkabel är kanske för styv och ohanterbar?
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/11/29 :  15:01:38  Show Profile Send OcA a Private Message
När vi ändå är inne på ämnet... Funderar på ett par aktiva monitorer som bakhögtalare i hemmabion så jag slipper mecka med fler slutsteg... Kommer det bli problem att dra ca 10m RCA kabel från försteget till högtalarna? Kommer jag tappa signal, få brum, eller något annat otäckt?

Vilken kabel bör funka till detta ändamål? Bör inte vara den fetaste och dyraste kabeln... Gärna DIY!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/11/29 :  15:33:11  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Det går inte att svara generellt på, har försteget lågohmig utgång skall det inte vara några problem. Däremot kablar vågar jag inte ge mig in på, då får jag bara ovänner och det vill jag inte ha. Ett råd kan jag ge: Prova med billig koaxkabel att börja med.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2007/11/29 :  17:05:09  Show Profile Send mace a Private Message
Vi använder 12.7 mm triax som signalkablar till pseudomonostereo-blocken. De är väl en fyra till fem meter långa. Inte supersmidiga men helt OK att leva med.
Använder även en 7(?)mm kabel mellan CD & för. Den är lite smidigare.

Prova med 12.7

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

stegg
Member

109 Posts

Posted - 2007/11/29 :  18:02:16  Show Profile Send stegg a Private Message
Tack för tipsen!
Testar triax
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/11/29 :  22:56:45  Show Profile Send OcA a Private Message
Erk -> Vad anses som ett lågohmigt försteg i siffror? FInns det nån sorts buffertsteg att använda om det skulle visa sig att det inte funkar? Kanske något man med lödkolv och tålamod kan pula ihop av grejer från ELFA? Annars finns ju Musical Fidelitys rörbuffert för många tusen att köpa...

Dum fråga kanske, triaxkabel? Jag tänker på "parabolkabel" när jag hör det, dvs 75 ohms coax? Är jag ute och cyklar då eller?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2007/11/29 :  23:06:01  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message
Har aldrig lyckats häröra någon som helst störning till längden
på signalkabeln så länge den har varit förseddd med skärm.
Den alldeles uppenbara nackdelen med en kortare kabel är ju att den
inte når fram

Edited by - DahlbergAudio on 2007/11/29 23:06:58
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2007/11/29 :  23:15:57  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
Dum fråga kanske, triaxkabel? Jag tänker på "parabolkabel" när jag hör det, dvs 75 ohms coax? Är jag ute och cyklar då eller?


quote:
The TRIAX system exploits a triple co-axial construction. Instead of one shield the cable features two concentric shields. Trinax cables are like coaxial cables where the one center conductor is surrounded with two shield layers insulated from each other. You can think a triaxial (or short triax) cable as being a full coaxial cable surrounde by an extra metallic shield layer and outer insulator.

Typical triax cable is like a very low loss coaxial cable with very good shielding properties. Triax cables are generally used in some instumentation and RF applications where special shielding is needed. Triax cable is ideal for high cross-talk environments such as antenna-, radar-, and broadcast systems. Triaxial connectors and cable assemblies are used where very low- and high level RF signals are transmitted simultaneously through cables which are bundled or located in high energy fields caused by radar or transmitters.



M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/11/30 :  09:08:52  Show Profile Send OcA a Private Message
Var rätt bra ute i mitt antagande alltså...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2007/12/01 :  00:24:50  Show Profile Send Magoo a Private Message
Det är bra att se sig om efter en kabel som är lågkapacitiv för att inte få en filterverkan vid låga frekvenser. Om jag inte minns fel så är RG62 (koax) en sådan. Men 10 m kanske är för kort för att det ska göra någon större skillnad. Går säkert att mäta fram dock...

comfortably numb
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2007/12/02 :  06:57:27  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Vad gäller längden, jag har ett flertal gånger hört 10m som någon slags "magisk" gräns för RCA kabel, det kan säkert fungera med längre än så, men ändock........

J. Ullberg
Go to Top of Page

hman
Member

159 Posts

Posted - 2007/12/04 :  12:48:06  Show Profile Send hman a Private Message
Under "frequency Response of Microphone Cable" kan man beräkna bortfallet vid höga frekvenser ("Attenuation")
http://www.mogami.com/e/cad/

Price is what you pay. Value is what you get. Buffett
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000