HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Återutgivna rullband
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dr Moureau
nu mera Dr...

316 Posts

Posted - 2007/11/29 :  07:47:17  Show Profile Send Dr Moureau a Private Message

För alla älskare av analogt, så finns det tapeproject som återutger artister på rullband.


www.tapeproject.com

"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body."
-Anonymous

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2007/11/29 :  09:34:38  Show Profile Send poppen a Private Message
Och jag som digitaliserar vårt ljudarkiv så att banden inte skulle förstöras !!!!
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/11/29 :  10:53:34  Show Profile Send gcs a Private Message
Eller det kanske är så att risken att något kan förstöras just för att det är digitaliserat. Magnetband har vi haft sedan slutet av 40-talet och som för det mesta ännu går att lyssna på. Jag tror snarare att det är så att räknenissarna ser en vinst med att allt ligger på hårddiskar och man efter överspelning kan slänga alla original. Det är ju klart att det är stora problem med alla videoformat som passerat revy och där man måste behålla några videomaskiner för varje format i all framtid. Annat är det ju med vanliga analoga band. Jag tycker att det är okej att spela över material till HD men behåll originalen i all evighet amen. Vad beträffar Tapeproject.com så kan man ju undra över hur många som har en Techniks 1500 eller Otari. Hur är det förresten med bandkopiorna som dom levererar, är dom snabbkopierade eller realtidskopior? Jag har själv några snabbkopierade köpband från 50 & 60-talet och som är kopierade på Lp och ibland Dp kvalitet. Det brusar ganska starkt under musiken. Kopiorna borde egentligen vara gjorda på standardtjocklek men då är det plötsligt inte så många rullbandspelare som är gjorda för tjocka band. Jo det har ju faktiskt någon gång hänt att tillverkare av magnetband har misslyckats med en batch men dom banden är sedan länge förstörda. Jag vet att tidiga CD-masterbanden som låg på videokassetter(U-matic) blev ospelbara efter något år. På 70-talet hade 3M problem med vissa masterband där oxidskiktet ramlade av.

Edited by - gcs on 2007/11/29 11:50:15
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2007/11/29 :  16:41:01  Show Profile Send poppen a Private Message
Vi gallrar inte våra band. Digitaliseringen är backuppformat som används för att säkra materialet. Det går snabbare att hämta en digitalfil än att ladda en bandare.
Dessutom måste man digitalisera om man vill åtkomlöiggjöra klipp på nätet.
Men banden ska givetvis bibehållas.
Go to Top of Page

Dr Moureau
nu mera Dr...

316 Posts

Posted - 2007/11/29 :  16:42:29  Show Profile Send Dr Moureau a Private Message
Var bara negativ, se inte det positiva i att någon faktiskt föröker göra någonting.

"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body."
-Anonymous
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/11/29 :  16:58:38  Show Profile Send gcs a Private Message
Poppen! Vi slänger våra band efter att dom blivit överförda till HD. Dumt. Jag vet svenska skivbolag som slängde alla sina 78 varvs matriser när vinylen blev vanlig. Idag när man vill göra CD-utgåvor med gammalt material måste man utgå ifrån arkivex av schellack skivor. Vi talar alltså om tidigt 50-tal och ännu tidigare.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/11/29 :  21:45:18  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Var bara negativ, se inte det positiva i att någon faktiskt försöker göra någonting.
Vad är det som är positivt med förinspelade/kopierade band jämfört med en just gjord CD. Det är ju inte så att den bandkopian som man köper för dyra pengar är första generationen av masterbandet. Det är ju mycket som kan bli fel med band. Bandspelaren som man har måste vara optimalt trimmad avspelningen, bandspelaren måste rulla med rätt hastighet. Maskinen får inte heller ha något hörbart svaj, avspelningshuvudet måste stämma med bandet som man just lyssnar på. När man graverar ett analogt band brukar man ta hjälp av några toner som brukar finnas inspelat på masterbandet och med hjälp av det så kan man optimera avspelningskvaliteten.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2007/11/29 :  23:32:59  Show Profile Send esl a Private Message
Dynamiken som finns på rullband är svår att få praktiskt på CD, det funkar på SACD och DVD AUDIO men inte CD.
Teoretiskt ligger CD på 96 db men praktiskt minst 10 dB lägre och där finns det rullbandare som överklassar.
Ex.Vis Tandberg som hade modeller som gav 82dB dynamik UTAN brusreducering...
Och då skall man veta att brusnivån är bandbrus som är mycket snällt samt att man kan överstyra banden med några dB på topparna och få en öronvänlig kompression. Digital komression funkar inte alls!! Då skär det bara!

Dessutom är rullbandare riktigt snygga att se på!
Har gjort ett par egna inspelningar på rullband, och att spela in och av på samma maskin är mycket trevligt!!

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/11/30 :  09:37:53  Show Profile Send Zombie a Private Message
Folk slänger ju Revox A77:or efter en numera.
Det är den bästa amatörbandaren IMHO, behöver bara skrämmas upp lite. S/B är 72 dB vägt för 2-spårsmodellen på 19 cm/s utan brusreducering, och 68 på 4-spårarn. Om jag minns rätt.
Om jag minns rätt så tappade i alla fall en A77 lite i basen under 35 Hz. Ett svagt "isssss" hörs också om man nu har en sådan läggning.
Kom ihåg att regelbunden avmagnetisering är m y c k e t viktigt med rullbandare - en gång i veckan minst och alltid före inspelning. Tvätta huvudena behöver man inte göra lika ofta som på kassettbandare.
SR säljer förresten Studer 67:or ibland, passa er så att ni inte köper en i mono.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2007/11/30 09:38:53
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/11/30 :  11:44:32  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Tandberg som hade modeller som gav 82dB dynamik UTAN brusreducering...
Jag kommer ihåg den testen från Elektronikvärlden. Det var ara det att detta värde mättes upp med Tandbergs alldeles egna in/avspelningskorrektion(10µsek). Ett band som är inspelat med Tandberg korrektion måste också spelas upp med samma maskin. Nagra har också en specialkorrektion som kallas för Nagra master och den är på 13µsek. Samma sak gäller här att bandet måste spelas upp med en Nagra. Stig Carlsson på sin tid, alltså på 60-talet när han gjorde sina beramade monoinspelningar. Han hade en specialombyggd och trimmad Telefunken M23:a som han var tvungen att ta med sig vid graveringen ut till dåvarande Europa Film AB. Den enda möjligheten att med analogt band få till en motsvarande dynamik som liknar en CD-skiva eller en 24bitars inspelning är om man använder någon form av brusreducering. Jag tänker då närmast på Dolby Spectral Recording(SR) men det finns även andra typer om än möjligen något sämre. S/N med en vanlig bandspelare två spår och utan brusreducering ligger runt -60dB linjärt och en CD är bättre än -90dB linjärt. Man kan ju också öka dynamiken på en bandspelare genom en högre utstyrning av bandet men då ökar ju också distorsionen förutom att frekvensspektrum på bandet kan minska.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/11/30 :  13:01:11  Show Profile Send Zombie a Private Message
Hifi-bibeln hade annars intressanta mätkurvor, det är ju inte bara raka brussiffror som spelar roll, mekaniken är viktig också. Tror att brustrumpeten visade just detta. Där var Revox och Otari bäst.
Sen kan man klämma ut ett antal dB till om man använder band med kassettbandteknologi med högre bias och EQ.
Brus är personligen inget jag stör mig på...jag har förhistorisk hörsel...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/11/30 :  14:42:08  Show Profile Send gcs a Private Message
Otari var ju egentligen ingen konsumentprodukt men som konsumentprodukter kunde man räkna Revox,Tandberg och Sony som också hade några bra maskiner. Det är alldeles rätt som Zombie säger att mycket beror på mekaniken. Jag tycker t.ex att de gamla Revox A/B77:orna egentligen hade alldeles för låg bandspänning jämfört med deras studiobandare. När det gäller magnetband så var det så att det man vann i utstyrning förlorade man i bandbrus och kopieringseffekt. Kopieringseffekten och överhörningen är ju viktiga saker för konsumenter som spelade in på fyrspårsbandare vilket de flesta gjorde. Tjocka standardband var ju inte heller så bra på vanliga bandspelare med för liten bandspänning.

Edited by - gcs on 2007/11/30 14:43:13
Go to Top of Page

Revoxarn
Klubbmästare, Nerikes Audiofiler

806 Posts

Posted - 2007/11/30 :  17:03:37  Show Profile Send Revoxarn a Private Message
Är lycklig ägare till en ReVox A-77 i mycket fint skick, men hur avmagnitiserar man den finns det speciella band eller ?
Revoxarn.

Revoxarn
Klubbmästare för N.A - skicka PM för mer info/medlemskap.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/11/30 :  17:16:51  Show Profile Send gcs a Private Message
Man måste ha en sk. defluxer vilket är en spole med en järnkärna som blir magnetisk när man kopplar in den i väggen. Sedan är det meningen att man ska sakta föra den mot alla magnetiska detaljer inkl. tonhuvud och motoraxel(capstan). Sedan ska man sakta dra den där ifrån så att man får bort all eventuell magnetism som fastnat. Band är ju magnetiska vilket gör att det på tid och längd fastnar lite magnetism i tonhuvudet. Det är viktigt att man då och då avmaggar för annars kan man förstöra diskanten på banden samtidigt som bruset ökar. Det är ju inte så lätt att idag få tag på en defluxer men jag har ibland sett sånna på t.ex Lp-stiftelsens försäljning.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/11/30 :  20:03:50  Show Profile Send Zombie a Private Message
Man måste röra defluxern långsamt, ev. häftiga rörelser kan instället magnetisera, det är nå't med fysik som jag har glömt...håll den bakom dig med sträckt arm och rör den sakta mot mekanik och tonhuvud, sen sakta bort igen på andra hållet bakom dig

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2007/11/30 20:04:52
Go to Top of Page

pederb
Member

463 Posts

Posted - 2007/11/30 :  22:23:00  Show Profile  Visit pederb's Homepage Send pederb a Private Message
Vad var skillnaden mellan Revox A77 och B77 ?

Peder Bäckman
AVM Audio Video Manufaktur

Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/12/01 :  10:19:48  Show Profile Send Zombie a Private Message
B77 är en nyare modell, med förbättrad elektronik.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2007/12/01 :  11:42:27  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej!
Verkar rätt seriöst det där projektet. Realtidskopiering till 4 seriösa bandare från masterbandet som går på en specialmoddad supermaskin. Läs igenom siten så får ni se ;-)
Rullband är kult och B77:an är en seriös maskin. Min farsa har en och jag blir avundsjuk varje gång ;_)
/Shaft
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/12/01 :  11:53:03  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Min farsa har en och jag blir avundsjuk varje gång ;_)
Bli inte det för med lite tur så fr du ärva den. Våra söner ska få ärva mina två Nagra IV-S. Frågan är väl snarare om dom blir så glada över min Studer 812:a. Jag har också kvar min gamla Revox G36:a + en Technics 1500.
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2007/12/01 :  15:57:05  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Jag kör med Teac X-1000(2st)och en Teax X-2000R(Reverse) de fungerar bra har också en Pioeer 707 tror jag den heter den tar bara 7" band.
Mvh
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/12/01 :  16:16:27  Show Profile Send gcs a Private Message
Nagrorna tar också bara 7":s spolar men jag har också en sk. QGB adapter som är en extra låda som man kan koppla på en Nagra så att man kan köra 10½" spolar/kakor. Den här QGB´n innehåller två motorer som styrs av en servo från bandspelare.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000