HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Martin Logan - vad har ni för erfarenheter?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2007/11/24 :  17:34:20  Show Profile Send pewe a Private Message
Jag lyssnade som hastigast på Martin Logan Vista i en hifibutik i Malmö för ett par veckor sedan och blev smått imponerad...Väldigt stor ljudbild, hög upplösning och överlag verkade det som en mycket trevlig högtalare.

Skulle vara intressant att höra era erfarenheter av ML. Vilken typ av rum passar de bäst i, placering, ev. nackdelar etc. Naturligtvis har jag tittat på deras hemsida och läst den utmärkta manualen men vill gärna höra era åsikter också.

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2007/11/24 :  18:13:05  Show Profile Send Ampalang a Private Message
Här finns mkt matnyttigt också.
http://www.martinloganowners.com/forum/
Go to Top of Page

Fluffy
Member

166 Posts

Posted - 2007/11/24 :  19:11:21  Show Profile Send Fluffy a Private Message
Har inte lyssnat på mycket ML. Deras billigaste elektrostat mest (Clarity?). Det som störde mig var den mycket lilla sweetspoten, annars tyckte jag det lät ok. Kanske dock inget jag skulle välja med smak för den hårdare skolan av musik.

Edit: Den största fördelen är väl att de inte är lika känsliga för rummet som vanliga högtalare? Reflexer och dylikt blir väl inte lika störande? Kan ha fel här dock.

---

Edited by - Fluffy on 2007/11/24 19:12:48
Go to Top of Page

nl
Member

324 Posts

Posted - 2007/11/24 :  20:11:16  Show Profile Send nl a Private Message
Har just handlat ett par ML Source, tycker att det helt klart finns potensial i högtalarna, första dagarna hade jag ett slutsteg som inte klarade av att driva dom, lät skit helt enkelt när jag ville spela starkare, med ett nytt steg så är det mycket bättre så just drivningen är rätt kritiskt, förstärkeriet får inte klippa när impedansen går ner men jag tror inte att en massa watt är så nödvändigt utan det är just stabiliteten som ska finnas.
Är också lite fundersam på sveetspot, om jag sitter i soffan är det bra men när jag lutar mig framåt så händer det grejor i ljudbilden, låter inte likadant helt enkelt, nu har jag inte provat att flytta runt högtalarna så med rätt placering så hoppas jag att det ska bli ännu bättre.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2007/11/24 :  23:07:15  Show Profile Send esl a Private Message
Är ingen angängare av ML direkt men eftersom jag har lite erfarenhet av dipoler så gäller följande...
Minst en meter bakom högtalare till väggen.
Förutom den sedvanliga dämpningen av förstareflexen i sidoväggar golv och tak så skall också väggen bakom högtalarna dämpas.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/11/24 :  23:24:18  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
skall också väggen bakom högtalarna dämpas.


?

Blir det inte lite väl mycket, eller du kanske inte menar dom ljudvågor som kommer från panelens baksida ?


Lyssnade en gång på ett par Summit som endast hade ett tunnare draperi bakom sig. Lät bedrövligt o murrigt men när det drogs åt sidan klarnade återgivningen upp rejält.


Lyssnade även på deras nya aktiva talare med endast en Accuphase Dp-500 inkopplad. Det var i ett ett rum på dryga 20 kvm med lite enstaka akustiska åtgärder. Det lät riktigt bra, bättre än vad jag trodde att det skulle göra

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2007/11/25 :  14:02:35  Show Profile Send drkim a Private Message
Jag har lyssnat på olika modeller av Martin Logan - bl.a Clarity, Vista och Summit och jag tycker redan lilla Clarity inte alls gjorde bort sig på rock'n roll - lyssnade i o f i ett litet rum men jag tyckte det fanns många bra kvalitéer i både topp och botten. ljudbilden är stor och otroligt luftig - lättflytande, men bet ändå ifrån som det skulle (eller i alla fall nästan som det skulle), bra "stampatakten" och kul att lyssna helt enkelt - jag lyssnar på mycket rock och jag skulle absolut inte ha något emot att äga ett par Vista eller bättre från ML...


Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/11/25 :  14:32:44  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Förutom den sedvanliga dämpningen av förstareflexen i sidoväggar golv och tak så skall också väggen bakom högtalarna dämpas.

Om nu dämpar bort detta ljud varför bygger då Martin Logan inte in panelen så att det inte alls sprids något ljud bakåt?

Nej, mitt förslag är att lämna madrasserna kvar i sängen och sätta upp diffusion bakom högtalarna istället. Då tar man tillvara på högtalarnas utstrålningsmönster.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/11/25 :  15:47:58  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Absorbera ej bakom högtalarna utan som Engelholm säger så är det bättre - om nu något alls skall göras - att diffusera.

Precis som alla normala högtalare skall de ej stå i hörn eller nära bakvägg. 1 meter kan ju vara lämiligt, mätt från själva panelen.

Sido- och takreflexer är mildare med dessa direktstrålande högtalare men kan behöva fixas ändå.

nl:

Se till så du inte lyssnar på hela panelen. DVS ljudet skall korsas en bit bakom ditt huvud och du skall se insidan på baslådan från din lyssningsplats. Annars blir ljudet väldigt "på" och lite jobbigt.

mvh

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2007/11/25 :  15:57:14  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Instämmer med föregående talare. Han dämpat bakom lyssningsposition med väldigt dåligt resultat.
Första reflexen på vägg och ev tak så har du kommit en bra bit.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2007/11/26 :  13:29:31  Show Profile Send poppen a Private Message
Tycker ljudet sprids mer i höjled än i djup led. Det gäller fördtås orkester musik. Men för pop är den utmärkt.
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2007/11/27 :  04:44:12  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
När Svejk hade Martin Logan elektrostater så lät dessa mycket bra tillsammans med två IcePower 500 monosteg. Tyckte i alla fall jag.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2007/11/30 :  22:46:04  Show Profile Send Soulman a Private Message
Jag har Martin Logan Ascent i. Är på det stora hela väldigt nöjd. Men det blir ju alltid en kompromiss...

De starka sidor som jag tycker att de har är bla:
-Ljudbilden, alla instrument har "sin" plats i ljudbilden.
-Detaljrikt ljud, hög upplösning.
-"Fritt" ljud, låter väldigt lite "högtalare".
-Utstrålningen är smalare än med konventionella högtalare vilket gör att rummets påverkan blir mindre.
-Bra mikrodynamik.

Nackdelar:
-Basen går inte allt för djupt.
-De blir inte samma "tryck" i musiken vid högre volymn, har kanske med utstrålningen att göra?
-Smal sweetspot.

Provlyssna gäller väl som alltid...

/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --

Edited by - Soulman on 2007/11/30 23:02:19
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000