HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bokhyllehögtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

chrixter
Member

50 Posts

Posted - 2007/11/27 :  16:03:56  Show Profile Send chrixter a Private Message
Jorå, skall skaffa en högtalare att ha i en bokhylla. Det blir så när man bygger ett bibliotek med bokhyllor längs alla väggar! Nä, det kommer inte att vara det primära lyssningsrummet men man kan ju trots det vilka ha lite musik även i det rummet!

Så, någon som har tips på högtalare som fungerar bra inne i en bokhylla? Rummet är ungf 3.5 x 3.5 x 2.7m stort. Antar att man tvingas att ha en sub.

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2007/11/27 :  20:45:28  Show Profile Send Loopen a Private Message
Har själv testat olika högtalare i bokhylla och de som jag hittade var Gale. Ett par Gale 2 hade jag sedan i en bokhylla som täckte en hel vägg. Lämnade ca 5cm på var sida högtalaren och så mycket som möjligt bakom. Fast jag satt en och en halv meter från högtalarna så var ljudbilden mycket bra. Norah Jones stod och sjöng mitt i en pocketbok av Arto Paasilinna . Leta begagnat.

Lycka till.
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2007/11/27 :  20:54:42  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Jag har själv ett par Dynaudio Audience 42W i mitt bibliotek. Detta är en "special" version av den "vanliga" Dynaudio Audience 42. Fördelen med W modellen är att de kan ställas helt in till bakväggen, då de har basreflexporten riktad framåt.
http://www.dynaudio.com/eng/systems/lines/audience/audience42w.php

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/11/27 :  21:15:53  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Mitt val när jag var ute i samma ärende föll på ett Totem Dreamcatcher 2.1-system. De har gjort lite modellförändringar sedan jag handlade, men jag tycker att det är värt att kolla upp.

I min tråd under medlemmarnas system kan du läsa mer om mina förehavanden och se hur högtalarna har det hemma hos mig. Länk finns i min signatur.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2007/11/27 21:17:25
Go to Top of Page

TomasF
Medlem i AÖ

265 Posts

Posted - 2007/11/28 :  22:10:08  Show Profile Send TomasF a Private Message
... och mitt lyssningsrum med högtalarna i bokhyllan hittar du här
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=57687
Jag tycker det låter bra med "ino piPs". / mvh Tomas F.

musikälskare
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/11/28 :  23:00:20  Show Profile Send dwain a Private Message
ett par gammla jbl kanske? många av deras modeller är ju gjorda för just bokhyllor. blandannat mina jbl l-110 spelar väldigt bra i just en billy bokhylla. sen behövs heller ingen extra bas om du bara har en okej förstärkare
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2007/11/29 :  19:22:48  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

Här http://www.wilsonaudio.com/product/duette/ har du ett par rejäla bokhyllehögtalare som klarar sig bra utan subba dessutom. Lite väl dyra dock. Ett alternativ om man inte ska spela jättehögt å som oxå klarar sig utan subba är Ino Audio piP.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

chrixter
Member

50 Posts

Posted - 2007/11/30 :  13:44:46  Show Profile Send chrixter a Private Message
Tack för alla tips! Återkommer om någon månad när hyllorna är byggda och högtalarna inköpta och på plats. Lite underligt att såpass lite av hifi-recensioner handlar om detta problem.
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/11/30 :  19:46:43  Show Profile Send rolnor a Private Message
Sonus Faber Wall, trevligt ljud, naket...

rolnor
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000