Jorå, skall skaffa en högtalare att ha i en bokhylla. Det blir så när man bygger ett bibliotek med bokhyllor längs alla väggar! Nä, det kommer inte att vara det primära lyssningsrummet men man kan ju trots det vilka ha lite musik även i det rummet!
Så, någon som har tips på högtalare som fungerar bra inne i en bokhylla? Rummet är ungf 3.5 x 3.5 x 2.7m stort. Antar att man tvingas att ha en sub.
Har själv testat olika högtalare i bokhylla och de som jag hittade var Gale. Ett par Gale 2 hade jag sedan i en bokhylla som täckte en hel vägg. Lämnade ca 5cm på var sida högtalaren och så mycket som möjligt bakom. Fast jag satt en och en halv meter från högtalarna så var ljudbilden mycket bra. Norah Jones stod och sjöng mitt i en pocketbok av Arto Paasilinna . Leta begagnat.
Jag har själv ett par Dynaudio Audience 42W i mitt bibliotek. Detta är en "special" version av den "vanliga" Dynaudio Audience 42. Fördelen med W modellen är att de kan ställas helt in till bakväggen, då de har basreflexporten riktad framåt. http://www.dynaudio.com/eng/systems/lines/audience/audience42w.php
Mitt val när jag var ute i samma ärende föll på ett Totem Dreamcatcher 2.1-system. De har gjort lite modellförändringar sedan jag handlade, men jag tycker att det är värt att kolla upp.
I min tråd under medlemmarnas system kan du läsa mer om mina förehavanden och se hur högtalarna har det hemma hos mig. Länk finns i min signatur.
ett par gammla jbl kanske? många av deras modeller är ju gjorda för just bokhyllor. blandannat mina jbl l-110 spelar väldigt bra i just en billy bokhylla. sen behövs heller ingen extra bas om du bara har en okej förstärkare
Här http://www.wilsonaudio.com/product/duette/ har du ett par rejäla bokhyllehögtalare som klarar sig bra utan subba dessutom. Lite väl dyra dock. Ett alternativ om man inte ska spela jättehögt å som oxå klarar sig utan subba är Ino Audio piP.
Tack för alla tips! Återkommer om någon månad när hyllorna är byggda och högtalarna inköpta och på plats. Lite underligt att såpass lite av hifi-recensioner handlar om detta problem.