HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Varning för JAC-music!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/11/27 :  08:44:04  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
JAC-music är en firma i Tyskland som över internet säljer bla rör av märket Emission Labs till höga priser. Jag vill bestämt avråda från köp av dessa rör, då de visat sig ha en mycket begränsad livslängd och dessutom ej håller de värden som specificationerna utlovar. Men det värsta av allt är att JAC-music har vägrat att åtminstånde i två fall som jag vet ej ersatt defekta rör trots att garanti enligt dem föreligger. Som väl är brukar firmor av den här typen sanera ut sig själva!

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com


Edited by - Erik Andersson on 2007/11/27 08:46:25

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2007/11/27 :  09:06:07  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
Hoppsan där ser man, jag skrev till dem igårkväll faktiskt och undrade om rekommendationer för utbyte av mitt 5Z3 likriktarrör. Tyckte de där emision labs rören såg spännande ut och man har läst en del positivt om dem men man kanske ska tänka om då.

Tack för varningen erik. du kanske har tips på bra 5Z3 rör eller motsvarande. Får olika svar av alla om man bara kan köra med 5Z3 eller om det finns andra ekvivalenter som skulle funka också i min rörförförstärkare.

mvh
micke
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/11/27 :  09:09:45  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
5Z3 är ekvivalent med 5U4 fast med UX4 sockel i stället för octal.
Kontakta Imperial här på forumet så löser han nog ditt problem, till ett betydligt lägre pris dessutom!

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2007/11/27 :  11:56:55  Show Profile Send poppen a Private Message
BRA !! Denna information borde spridas vidare över nätet.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/11/27 :  12:48:13  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Ingen dum ide! Firmor som den här ger branschen dåligt rykte.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/11/27 :  13:11:48  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Erik,
jag förutsätter att det inte bara är hörsägen som ligger bakom utan att du har fakta och står på riktigt solid grund?



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/11/27 :  13:33:10  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Självklart, de är båda gamla kunder till mig som är lurade, jag har även kommunikationen mellan en kund och JAC-music i min dator. Den kunden ville fö bli medlem här på forumet, men det var tydligen fullt.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/11/27 :  15:28:39  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

quote:
Självklart
Det var precis det jag räknade med. Har man fakta som man kan presnetera så är det ingen smutskastning.

quote:
Den kunden ville fö bli medlem här på forumet, men det var tydligen fullt.
Skicka PM till mig så löser vi det.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/11/29 :  08:46:52  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Hi-Fi läses tydligen även i Tyskland och det är roligt att detta utmärkta forum har sådan spridning. Den drabbade rörkunden har fått ett meddelande från JAC music där han personligen förolämpar mig och bla kallar mig för "Champion trouble maker Erik Andersson" det är så låg nivå på detta att jag ej ens vill svara honom. Ni får döma själva

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2007/11/29 :  09:32:44  Show Profile Send poppen a Private Message
När en person attackerar en annan med påhopp innebär det att den pekar med ett finger på den andra och tre på sig själv.

Din kritik var motiverad eftersom de brisrer i sin kvalitets kontroll. Deras kritik är bara dimridåer för att dölja det. Eftersom Du har ett gott renume´ i Hi- Fi världen så tror kag att de flesta genomskådar deras lågvattemärke och de faller tillbaka på dem själva. De faller på eget grepp.

Ingen vågar längre handla från dem om de beter sig så.
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2007/11/29 :  22:11:42  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
Trist med sådana företag som inte sköter servicen, speciellt när rören rent utseendemässigt väcker stort ha begär. Man undrar ju ibland om alla "reviews" man hittar på nätet där folk är mer eller mindre lyriska är fejkade, eller så är bara kvaliten lite svajjig just i detta fallet.

vet någon om emission labs rören låter bra så länge de är hela?

Kan tillägga att jag inte fått något svar från JAC-music på mina rörfrågor jag ställde i måndags.

Tur man bara har dryga kilometern hem till mr Tangotubes, där verkar det finnas mycket rör och mycket kunskap. Har precis hämtat hem ett RCA NOS 5u4g och ett NOS Kenrad från 40-talet också. Ska bli skoj att se om man hör någon skillnad mot Kinaröret.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/11/30 :  07:31:46  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Om ljudkvaliten på Emission Labs rör kan jag inte uttala mig, men jag kan bidra med några fakta om dessa rörs kvalitet. Rören bar från början namnet Vaic. Det bekräftas även på JAC musics hemsida. För ett antal år sedan ingicks ett avtal mellan på ene sidan Vaic och på den andra sidan Audio-Note UK LTD. Detta innebar att Audio-Note skulle marknadsföra Vaic rören samt använda dessa i sina förstärkare. Vaic levererade ett större antal rör till AN. Mycket snart visade det sig att i stort sett samtliga Vaic rör led av konstruktionsfel och förstörde sig själva efter en kort tid. Vaic förnekande att rören skulle ha brister utan hänvisade till att Audio-Note förstärkarna var felkontrurerade. Att detta var ett helt felaktigt uttalande har tiden utvisat, jag har aldrig hört talas om att AN förstärkarna
förstört rör. Vaic rören har bytt namn ett antal gånger och heter nu Emission labs, man kan vara fundera på anledningen till dessa namnbyten. Hur dessa rörs kvalitet är idag kan jag inte uttala mig om. Men med anledning av vad som hänt verkar det på mig att kvaliten fortfarande efter dessa år fortfarande är låg. Samma sak händer idag
dvs JAC music anser att förstärkaren är felkonstrurerad och inte röret. Detta trots att förstärkaren fungerat klanderfritt i c:a 10 år med ett liknande rör av annat fabrikat. Förstärkaren i fråga är en Audion Golden Dream bestyckad med KR VV52B och dessa rör fungerar fortfarande, naturligvis lite slitna efter daglig användning under denna långa. Det kan naturligvis vara ett enstaka problem detta men mycket talar för motsatsen, vanligt är att rörfirmor som Langrex,Billington,PM components mfl byter ut felaktiga rör utan krångel, om garanti föreligger och om garantin just är utgången erbjuder ersättningsrör till halva priset eller liknande kompensation. Själv gjorde jag så när jag sålde rör, ibland får man bita i det sura äpplet, det är inte kundens fel att röret havererar.
JAC music gör tvärtom och om man kommer med invändningar blir man förolämpad. Dylika firmor vill vi ej ha i våran bransch!!!!!

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com


Edited by - Erik Andersson on 2007/11/30 07:36:21
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/12/13 :  11:59:23  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
I all välmening sände jag Jul och Nyårshälsningar till JAC music, där jag även önskade honom bättre livslängd på Emission Labs rören.
Hans svar var:"I hope you die soon". Visserligen finns det de som talar bakom ryggen i denna bransch, men att önska livet ur någon har jag ännu ej hört talas om tidigare!

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/12/13 :  12:48:15  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Jodå, tråkig attityd kan man hitta på fler ställen.

Jorma råkade ut för någon lirare som önskade livet ur honom på faktiskt.se's IRC för några år sedan. Det blev en del rabalder runt det men du var kanske inte medlem hos då?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/12/13 :  12:54:01  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Nej jag var inte med på den tiden. Klart man kan ha olika åsikter om saker och ting, men att önska livet ur någon som i detta och Jormas fall, är tycker jag att gå väl långt.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2007/12/13 :  13:30:58  Show Profile Send poppen a Private Message
Finns det någon kvar i det här landet som har förtroende för denna firma ?

Tror inte det. Att de är ohövliga bevsar bara att de är djupt okunniga.

Troligt vis är de bara ute efter att tjäna massa pengar och har noll koll på vad hi - fi är.

De tror visst ju dyrare produkten är dess mer lätt såld bli den.

Sådana klåpare hoppas man försvinner.
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/12/13 :  13:34:01  Show Profile Send Marc a Private Message
quote:
JAC-music är en firma i Tyskland som över internet säljer bla rör av märket Emission Labs till höga priser. Jag vill bestämt avråda från köp av dessa rör, då de visat sig ha en mycket begränsad livslängd och dessutom ej håller de värden som specificationerna utlovar. Men det värsta av allt är att JAC-music har vägrat att åtminstånde i två fall som jag vet ej ersatt defekta rör trots att garanti enligt dem föreligger. Som väl är brukar firmor av den här typen sanera ut sig själva!
Med all respekt Erik för dina kunskaper och erfarenheter, men efter allt bråk tidigare på forumet om efterföljande av regler etc...hur förhåller sig detta inlägg till reglerna om påhopp?

quote:
§.9.3 Påhopp - företag
Att skriva om ett företag eller organisation i nedsättande
ordalag tolereras inte, oavsett om det är en sponsor/bannersannonsör
på HiFiForum.nu eller inte. Vi vill inte bli utnyttjade i konflikter oavsett
om det är en förhandling eller en tvist.
Dessutom, eftersom jag just nu planerar förstärkarbyggen har jag surfat runt mycket på olika forum de senaste veckorna och sett många positiva kommentarer om Emission Labs rör. Några har framhållit att det funnits "reliability issues" men det stora flertalet verkar mycket nöjda.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be

Edited by - Marc on 2007/12/13 13:34:47
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/12/13 :  13:45:44  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Jag skriver här om mina erfarenheter av Emission Labs och JAC music.
Jag anser inte detta vara ett påhopp från min sida, utan tvärtom anser jag det är min plikt såsom erfaren i ämnet att varna för dessa produkter. Lika mycket som SVT:s varning av ICA butikernas köttfärsmärkning.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/12/13 :  14:11:43  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Jag vill även tillägga att jag ej har någon som helst ekonomisk relation till JAC music och Emission Labs. Jag har aldrig handlat av dem då jag blev varnad av Audio-Note affären.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com


Edited by - Erik Andersson on 2007/12/13 14:14:11
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2007/12/13 :  14:38:48  Show Profile Send poppen a Private Message
Det är ditt goda renumé som gör dem nervösa och ohövliga. alla vet att dina produkter är bra och att du är serös. Dinna omdömmen väger tungt.
Att firman har öjämn kvalitet verkar vara troligt. Därför bör man passa sig för dem.
Vilket jag själv tänkt göra.
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/12/13 :  14:59:30  Show Profile Send Marc a Private Message
Jag förstår att ditt perspektiv är Sverker Olofsson-perspektivet. Mitt perspektiv är att jag personligen tycker att det är känsligt när en av landets främsta rörkonstruktörer bestämt avråder från köp av ett visst rörmärke som fått positivt mottagande på många andra håll, med argument som att de inte håller specifikationerna och har mycket begränsad livslängd. Utan att visa några mätningar, utan att ha hört rören och efter två enstaka fall som gällde andra personer. Hur ska jag som vanlig konsument veta om just dessa två fall varit olycksfall i arbetet och du avråder från köp för att du känner dig personligt förolämpad, eller om allt verkligen är så kasst och beddrägligt att man bör varna allmännheten?

Jag har som sagt själv ingen erfarenhet av varken rören eller återförsäljaren, jag reagerade bara på den skarpa uppmaningen, speciellt i förhållande till vad jag läst på annat håll.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be

Edited by - Marc on 2007/12/13 15:03:01
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2007/12/13 :  15:09:33  Show Profile Send Klenkar a Private Message
Inte visste jag att Andersson var rörkonstruktör! Tur att det finns personer som du Marc, som verklingen kan skilja på rätt och fel! Tack för att du ginns!!!
dd

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/12/13 :  15:11:48  Show Profile Send Marc a Private Message
quote:
Rörkonstruktör, bland annat Edison och Audion.
klenkar, om du tycker att Erik Andersson använder fel begrepp i sin signatur föreslår jag att du tar det med honom direkt och inte via mig. I övrigt är jag glad att du finns också.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/12/13 :  15:23:22  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Marc: Vad som egentligen utlöste detta var att JAC music vägrade ersätta rör som havererat under garantitiden. Han skyllde då på att apparaten troligen var felkonstrurerad. Ett av rören såldes som ersättning för KR52B vilken har en uppgiven max anodförlust av 80 watt, och som desutom klarar det, vilket bevisas av att förstärkarna varit i drift i 10 år med KR rören, och fortfarande fungerar, dock något slitna efter så lång tid. När sedan Emission Labs röret som såldes som ersättning havererade, uppgav JAC music att ersättningsröret som allra mest endast klarade 70 watt. Det var alltså en felaktig product som levererades från början. Trots detta vägrade JAC music att ersätta det felaktiga röret med ett nytt!

Rörens tillförlitlighet är givetvis beoende på hur stor anodström som flyter i rören. Om man ej utnyttjar rörens effektkapacitet håller de längre, men om man tex plockar ut c:a 10 watt från en 300B
går den på högsta tillåtna förlusteffekt (40 watt), om man nu kör den som en 2A3 med 15 watts anodförlust ökas livslängden dramatiskt.
Det går inte att generellt bedömma omdömena på nätet vad gäller Emission labs rör, utan närmare specificationer.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com


Edited by - Erik Andersson on 2007/12/13 15:25:08
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/12/13 :  15:33:59  Show Profile Send Marc a Private Message
Ok.

På deras hemsida står om utbyte av KR52B:

"There is great confusion with this part number, which is why Emission Labs don't use it. Some 52B need to be replaced by 520B-V2, others by 520B-V3.

Allways check with jacmusic.com before replacing a 52B, so we can find out which tube is the right one.

* with 52B there are tubes on the market with different
filament voltages. Please check this carefully if you want
to replace a 52B."


http://www.emissionlabs.com/datasheets/replacement-table.html

Skulle detta kunna vara en orsak till haveriet, eller hade de drabbade i det aktuella fallet fått exakt specificerat vilken variant som passade just dem?

På hemsidan står också "Plate dissipation 69 Watt" http://www.emissionlabs.com/datasheets/EML520B.htm Motsvarar inte det de 70 Watt du nämner?

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be

Edited by - Marc on 2007/12/13 15:40:39
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/12/13 :  15:38:59  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Kunden uppgav exakt vilket rör det gällde och KR Enterprice har endast en typ av KR52B. När jag sedan försökte hjälpa kunden slutade det hela med att JAC music önskade mig död! Är det ett sätt att behandla kunder?

Tilläggas kan att "filament voltage" ingenting hade att göra med problemet utan röret visade sig ha dåligt vaccum.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com


Edited by - Erik Andersson on 2007/12/13 15:40:54
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000