HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Spindlar.....hua
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2007/11/26 :  20:58:24  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message
Som nybliven husägare har jag så smått börjat uppleva det "charmiga" med spindlar i källaren. Alltså, ge mig ormar och maskar och skalbaggar att bada i, men INTE spindlar. Jag ryser ända in i benmärgen bara jag ser en. Och dom jag har i källaren - stora som kattungar allihop. Gick precis 8 ronder mot en av mina "vänner". Jag vann på teknisk knockout med lite hjälp av en parkettplanka.

Har nu hittat en spindelskrämma på Conrad.se. Fungerar verkligen sånt tror ni?

Antisidscrollmaffian was here.
/ztenlund

"Learning by doing"

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/11/26 :  22:21:20  Show Profile Send B-200 a Private Message
Jag använder gummiklubba på mina ;)


.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/11/26 :  22:24:49  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Vad ni är grymma
Jag bara älskar allt som kryper o ringlar

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Mr. Pink
Member

61 Posts

Posted - 2007/11/27 :  00:23:08  Show Profile  Visit Mr. Pink's Homepage Send Mr. Pink a Private Message
Du ska nog se spindar som ett tecken på ett friskt hus. Så på så sätt... Grattis till ett bra köp!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=46763
36-elements Line Array
Go to Top of Page

guffaw
Starting Member

33 Posts

Posted - 2007/11/27 :  01:21:20  Show Profile Send guffaw a Private Message
Jag hade en gång en riktigt fin mardröm: jag var hemma hos mina föräldrar,i huset där jag växte upp. jag befann mig i källaren och... "Indiana Jones"-mycket råttor kom emot mig...ett tjockt lager av råttor som "pulserade" :). jag står längst upp i trappan beväpnad med.. en degskrapa i en hand och en märkpenna i andra. Vilt börjar jag hugga omkring mig som fulingen i Stephen Kings "Stark" (fast han har ju en rakkniv till försvar mot miljoner sparvar :) och en råtta når mitt ansikte. Jag spottar och fräser, gräver med händerna i ansiktet, utan mina "vapen" dock", och vaknar upp en sekund senare. Det måste nog ha låtit ganska lustigt :)
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/11/27 :  03:04:40  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
I Sverige är inte spindlar något att bry sig om. Bodde i Australien, där hade jag en helt annan respekt för spindlarna, det fanns två giftiga arter även i mitt i storstäderna.

Det här äcklet, nära släkt med svart änka, var den man var mest rädd för.
Redback http://www.amonline.net.au/factSheets/redback.htm

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/11/27 :  06:24:28  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
När man lever med döden runt nästa hörn så ser man givetvis på saken anorlunda. Ormar ser man oftast men en pytteliten spindel kan vara precis var som helst utan att man är medveten om det.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

byakugan
Member

707 Posts

Posted - 2007/11/27 :  07:07:06  Show Profile  Visit byakugan's Homepage Send byakugan a Private Message
@Claes_Ireland: VA!!! Jag skulle vara mer rädd för minörspindeln(funnelweb) än en Änkspindel. Änkor hugger ju bara om dom blir trängda. Minörspindeln är ju aggressiv som F-n, speciellt under parningstiden. Dock så är den väl (bara) centrerad runt Sydney har jag för mig

Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari
mitt system

Edited by - byakugan on 2007/11/27 07:07:58
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/11/27 :  09:13:24  Show Profile Send B-200 a Private Message
statistiken säger ju at man sväljer 8 spindlar i sömnen varje år.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

byakugan
Member

707 Posts

Posted - 2007/11/27 :  09:25:08  Show Profile  Visit byakugan's Homepage Send byakugan a Private Message
Statistiken säger också att det är större risk att dö av en flygande champagnekork än av ett spindelbett.

Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari
mitt system
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/11/27 :  09:38:16  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
faktum är att det ska väldigt mycket till att du ska dö även om du blir biten.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2007/11/27 :  09:49:31  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Själva spindlen är väl inte så otäck utan mer ett fasinerande djur det som jag inte gillar är nätet en del lämnar efter sig när jag jobbade som målare så fick man ofta sopa bort gammal spindelväv trots det får jag fortfarande rysningar av näten.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/11/27 :  10:12:04  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Spindlarna är mina vänner, de äter de andra krypen...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

byakugan
Member

707 Posts

Posted - 2007/11/27 :  10:29:12  Show Profile  Visit byakugan's Homepage Send byakugan a Private Message
de är inte bara våra vänner... Spindlar är väldigt vackra djur.


Sen är det ju så att vi äter spindeldjur ibland


bilder hittades via google

Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari
mitt system
Go to Top of Page

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2007/11/27 :  11:50:43  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message
Jodå, jag fiskar själv hummer och de smakar liiite bättre än svensk husspindel.

Men vad tror ni om spindelskrämman. Kan en sån verkligen funka?

"Learning by doing"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/11/27 :  11:58:34  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Om den fungerar så är det en perfekt julklapp till Frun.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

byakugan
Member

707 Posts

Posted - 2007/11/27 :  12:05:17  Show Profile  Visit byakugan's Homepage Send byakugan a Private Message
Det går ju att prova, så dyrt var det ju inte. Med lite tur så slipper du ju alla spindelnät inne. Frågan är hur lång räckvidd den har.

Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari
mitt system
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/11/27 :  12:55:28  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Blir spindlar också röda om man kokar dem?

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2007/11/27 :  16:39:34  Show Profile Send poppen a Private Message
Nej ! Tror inte det. Jag bibehåller mina spindlar. De äter upp små flugor.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/11/27 :  18:29:06  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Tja, funnelweb fanns ju också, men av någon anledning så var det inte så mycket fokus på dem på det stället jag var i Sydney. Redbacken var mer "vanlig" i det området, så redbacken var det som var på tapeten.

Skälet till det kan ju vara att du fick spindelnät inomhus ganska ofta, sen var det lite meck att få väck invånaren utan missöden, så man blev påmind ofta, funnelweben såg jag aldrig.

Sen spenderade jag bara ett par veckor i Sydney, och två år i Melbourne. Där tror jag båda var ovanliga men jag hängde med en Sydney tjej som hade red back "fruktan" i sig, så jag vet inte om jag blev väldigt färgad av henne. :)

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2007/11/27 :  18:33:29  Show Profile Send 80-talet a Private Message
spindlar me no like!!

eoJeud
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2007/11/30 :  09:03:27  Show Profile Send poppen a Private Message
En liten svensk huspindel gjör ingen illa. På sommrarna åker de ut. Då finns det ju mat där ute.
Go to Top of Page

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2007/11/30 :  11:51:54  Show Profile Send 80-talet a Private Message
min morbror tyckte också att husspindlarna var bra, tog flugor o annat otyg. så han började mata ett par spindlar med t ex flugor o insekter från andra delar av huset.. så en dag när de var bortresta får de ett telefonsamtal om att larmet till huset gått och vaktbolag/polis och grannar var på plats. de hittade anledningen till att larmet gått, å nej det var ingen som brutit sig in utan en fet (LÄS:jävligt stor) husspindel satt på en av detektorerna!! min morbror håller sig inte med sådana husdjur längre

eoJeud
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000