HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 eutectic't lödtenn?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2002/12/11 :  17:09:04  Show Profile Send Lovan a Private Message
Snokade runt på eichmanns hemsida och där stod det nåt om ett "eutectic" lödtenn. Nån som har nån bra förklaring vad det är för sorts lödtenn? Som jag förstod det så var det ett mer lättrinnnande lödtenn utan att använda flux-medel?

Rollo
Member

175 Posts

Posted - 2002/12/11 :  17:17:28  Show Profile Send Rollo a Private Message
Eutektisk, urspr. grekiska - "lättsmältande": en legering vars smälttemperatur är lägre än legeringens beståndsdelars smälttemperatur. Lödtenn som smälter vid en lägre temp. än både bly och tenn. Fördelen är (har jag för mig) att det inte bildas stelnade kristaller av metallen med högre smältpunkt när legeringen stelnar - något som kan leda till sprickor i lödtennet om det utsätts för temperaturväxlingar.
Go to Top of Page

lunke
Member

100 Posts

Posted - 2002/12/11 :  17:30:04  Show Profile Send lunke a Private Message
Men är det bättre än vanligt tenn?
Vad använder ni andra för tenn(silver eller inte)?

// Lunke
Go to Top of Page

Rollo
Member

175 Posts

Posted - 2002/12/11 :  17:36:26  Show Profile Send Rollo a Private Message
Marknadsföring... 63% tenn, 37% bly är en eutektisk legering, jag vet inte om 60%-40% är det. Så länge du inte använder ytmonterade komponenter så är ovanstående sprickbildning, imho, inget problem.

Jag har bara använt lödtenn från OK och Clas Ohlson...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000