HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 DIY rg62 kabel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/12/04 :  14:02:04  Show Profile Send T-ReX a Private Message

Igår tåtade jag ihop en analog signal kabel med en bit rg62 och biltema kontakter. Jag hade inga förväntningar alls på denna, byggde den mest på skoj! Har inte hunnit lyssna så mycket men jag ser ingen anledning till att byta tillbaka till den supra slang som satt där innan (vilket är den ända interconnect jag ahr att jämföra med)

En mycket trevlig överaskning för 80 spänn!

Har helt klart fått mersmak! Vad är nästa steg? Bulletpluggar skall inhandlas, men vad finns det för andra coaxkablar som kan tänkas piska rg62an på fingrarna? (upp till 500kr/m)







Rollo
Member

175 Posts

Posted - 2002/12/04 :  15:34:03  Show Profile Send Rollo a Private Message
Jag har kikat lystet på ELFA-nr 55-911-69 med omnejd ett tag men inte lyckats framkalla behovet av fler interconnects förrän nyligen. 54pF/m för 13,60+moms/m. Har även en nästan-bara-luftisolerad litzbjässe (inte koax) på ritbordet för <250kr/m. Med lite tur kan jag klämma in en Löd, Mät & Lyssna-helg innan jul.
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2002/12/04 :  15:42:50  Show Profile Send AndersP a Private Message
Jenving Technology ( Supra ) tillverkar flera olika sorter som finns på lösmeter. HiFi-kit och Ljudia har hemma tror jag.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2002/12/04 :  18:57:28  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
esoteric audios; air-litz kabel är helt ok för runt 40 sekiner per meter, lite grov för många kontakter bara, 8mm... finns tillochmed i min lokala hifihandlare på hörnet, förträffligt!

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/12/04 :  19:37:14  Show Profile Send marens a Private Message
RG62 är det bästa. Fick en hel härva gratis, använder det som signalkabel i hela stereon. Fungerar perfekt.

Den är semi-luft-isolerad och har låg kapacitans, så även rörförsteg fungrar bra och säkert.

Edited by - marens on 2002/12/04 19:42:24
Go to Top of Page

deerhunt
Member

363 Posts

Posted - 2002/12/04 :  21:07:05  Show Profile Send deerhunt a Private Message
Jag skrev en hårdvaru recension om RG62 och bullet plug.
Den är nu borta, och varför vet jag inte

Hursomhelst känns det väldigt skönt att "vara klar" med kabelpysslandet efter att ha jämfört med andra och fått så utmärkt resultat.

Det är givetvis inte världens bästa kabel, men otroligt mkt välljud (eller rättare sagt brist på egenklang). Jag skulle inte vara rädd för att jämföra den med vilken dyrkabel som helst.

Mitt motto är att elektroniken skall förmedla musiken - kabeln kan endast förvränga den (mer eller mindre)

mvh

Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/12/04 :  21:19:00  Show Profile Send Nagref a Private Message
Sunda tankegångar deerhunt!

Det lär f ö vara en kabel på g som förvränger mindre...

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2002/12/04 :  21:30:48  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Har också byggt mig lågnivåkablar av RG62 o biltema pluggar.
För att få lite bättre passform mellan kabel o plugg så krympte jag fast två lager krympslang o sedan fast med pluggen.
Resultatet blev attans bra. Den lilla skruven som är till skärmen tror jag inte gör någon mer nytta än som dragavlastning.

Totalkostnad för 2st en meters kablar ca 110:-

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/12/04 :  21:36:57  Show Profile Send T-ReX a Private Message

Låter trevligt, kan bara instämma, svårt o tro att den kostar ynka 10kr/m

Har gjort lite jämförelser med en digital coax; taralabs air (4000kr), Ok de spelar med olika dacs o olika ingångar men mot den så saknar den en hel del i basen, mycket tydligt då man switchar, hur tycker ni denna kabel spelar i basområdet? Mot vilka kablar har ni testat rg62an mot?

Nagref, berätta mer om den kabeln!

mr. Triatic: Har du någon URL till Litz kabeln?






Go to Top of Page

deerhunt
Member

363 Posts

Posted - 2002/12/04 :  21:51:52  Show Profile Send deerhunt a Private Message
Jag har testat RG62:an mot en Straight Wire Rhapsody (med bulletplug oxå), ca 3kkr nypris.
Mer dynamik, klarhet, fastare och djupare bas blev resultatet med koaxkabeln.

Jag provade bl.a. med Stings cd: "Dream of the blue turtles". Första låten (Set them free tror jag den heter) för att lyssna av s-ljuden. Det finns s-ljud på källmaterialet, men med RG62 blev det "Sset them ffree" istället för "Zzzzsset them fffree"

Glasklart va

T-Rex: intressant att du gav zappulse en 10:a i betyg. är den klar eller?

Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker

Edited by - deerhunt on 2002/12/04 21:55:15
Go to Top of Page

pricer
Member

176 Posts

Posted - 2002/12/04 :  21:52:40  Show Profile Send pricer a Private Message
Ska du köra digitalt ska du använda dig av kabeln RG59 som är på 75ohm.

En koaxial jag har hört mycket bra om är Belden 89259, både som signal- och högtalarkabel.
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/12/04 :  22:00:56  Show Profile Send Nagref a Private Message
T-Rex, skicka ett mail till IÖ så får du kanske veta mer...

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/12/04 :  22:18:02  Show Profile Send T-ReX a Private Message
Zappen är inte klar så det får väl stå för mina förväntningar, aja inte bra med höga förväntningar... men men

Jag kör rg62an analogt, jämförde bara med en digital coax, smart va? :)



Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2002/12/04 :  22:33:02  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Någon som testat Gignos kopior gjorda av den tunna koaxen som finns på BHIAB?

Jag har iaf tänkt beställa ett gäng meter och testa göra både signal och högtalar för att iaf jämföra mot mina RG62. Som jag förövrigt spöar skiten ur Supra Ply, supran gav i mitt system en massa mer "S" ljud.

Gignos kopiorna ska man kunna göra för ung. samma kostnad som RG62. Tror råvaran kostar runt 9:- + moms. Jag läste någonstans att man från gignos sida sagt att det är samma kabel som de gör sina kablar, men att de modifierar dem lite grann. Vad det innebär vet jag inte. Den är iaf teflon isolerad från början.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

pricer
Member

176 Posts

Posted - 2002/12/04 :  22:45:56  Show Profile Send pricer a Private Message
Kör du RG62 som högtalarkabel?
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2002/12/04 :  22:54:55  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Jag kör RG62 som högtalar kabel. Korskopplad enligt Risch´s recept, U-byte.

Fungerar bättre jämfört med Supra Ply 3.4


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

pricer
Member

176 Posts

Posted - 2002/12/04 :  23:06:36  Show Profile Send pricer a Private Message
Låter mycket intressant, jag som trodde RG62:an hade för tunn ledare som högtalarkabel.

Är så här du har kopplat?
http://www.geocities.com/jonrisch/FIGA.GIF

Har du något tips på banankontakt som fungerar bra med koaxialkabel?

Edited by - pricer on 2002/12/04 23:10:56
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2002/12/05 :  00:15:35  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Yepp, det är så jag kopplat.
Tunn? näe nog har jag sett tunnare kabelarea som högtalar kabel. Det är ju egentligen inte ledaren som är "huvudkabeln" utan det blir skärmen.

Jag har Ixos bananer och så några bananer som jag ej vet vad de heter. tror de finns bla. på apparat.se och kostar ca. 20:-/st fungerar hyfsat, dessa lödanslutes och en krympslang över så har man en "snygg" kontakt. Om inte high end? så blir det en billig mkt. välfungerande kabel som nog hänger med ett tag.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2002/12/05 00:18:28
Go to Top of Page

pricer
Member

176 Posts

Posted - 2002/12/05 :  03:53:13  Show Profile Send pricer a Private Message
Är vitsen med den här korskoppling att den inre och yttre ledaren går åt olika håll och därmed kommer att ta ut varandras ökande induktans?

Använder du annan kabel för att koppla ihop de olika ledarna eller skalar du långt in för att få fri mycket av den yttre ledaren och använda den som koppling in med den inre i bananen?

Om du använder annan kabel hur har du gömt den bulan rent skönhetsmässigt?



Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2002/12/05 :  12:37:06  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Jag skalar av kanske 5cm av ytterhöljet, sedan tog jag och kapade av inner ledaren och lämnade kanske 2 cm av den avkapade sträckan, frilade innerledaren kanske 1cm och böjde den runt skärmen och lödde fast. För att gömma så mycket som möjligt så värmde jag på krympslang.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/12/05 :  12:58:20  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej!

Vad A* ej hajar är att: ledarna går ju mot varandra
även om man inte korskopplar, elle??





Mvh A*.
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/12/05 :  13:07:11  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
När jag byggt klart allt annat i min anlägning ska jag prova på DIY-kabel. Borde inte bli sämre än SSSK kabeln jag använder nu iaf

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/12/05 :  13:13:16  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej A!

SSS = Sämsta Sortens Skit ??








Mvh A*.
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/12/05 :  13:51:17  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Precis, Sämsta Sortens Skit Kabel

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2002/12/05 :  14:05:46  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Testa RG62:an. Men för att få fullt ut av en U-byte kanske man ska ha Beldenkabeln som Risch använder. Dock 5 gånger då dyr. Den är jag sugen att testa i ett senare projekt, och även ska jag testa göra gignos kopior. ...Hmm. i slutänden kanske man skulle få en riktigt bra märkeskabel för alla små utlägg man gör för att testa...


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/12/05 :  14:55:18  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Väldigt många test måste det bli då med 20-30kr kablar för att få ihop till en 3-4'000kr märkes kabel.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000