HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Akustik? Förtjänar eget delforum!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/11/22 :  19:28:35  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Tycker jag är en så pass relevant del av hifi och avgörande vid skillnad mellan bra och dåligt ljud att det förtjänar ett eget delforum

Tänkte bara del med mig av min åsikt i detta

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2007/11/22 :  19:35:22  Show Profile Send ninja a Private Message
Håller med dig!


Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/11/22 :  19:57:38  Show Profile Send B-200 a Private Message
Jupps.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/11/22 :  20:22:49  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Bra ide, här möts ju verkligen köpe-Hifi och DIY också.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/11/22 :  20:41:01  Show Profile Send Kmj a Private Message
Låter som en trevlig idé, själv är jag lite partisk då jag snart kommer att börja leka med dämpning.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/11/22 :  20:42:13  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
fr¨gan är om intresset är stort nog ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/11/22 :  21:09:55  Show Profile Send Kmj a Private Message
det förstås, kanske är lite tveksamt om man nu ska hålla forumsdelen flytande.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2007/11/22 :  21:14:34  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Till och med hemmabioforumet har ju en sektion för akustik Dock är den ju inte så välbesökt. Det finns en risk att det blir samma som med Ino-delen, den självdör pga. att det görs så få inlägg/nya trådar och så blir det en ond spiral av det hela där folk slutar att titta in för att ingen gör några inlägg osv.

Hmmm... jag vet inte säkert vad som är bästa idéen men jag tycker nog att det funkar bra som det gör.
Go to Top of Page

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2007/11/22 :  21:17:55  Show Profile Send 80-talet a Private Message
klart det ska finnas en akustik del !!!

eoJeud
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/11/22 :  21:18:21  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Det finns många relevanta saker att diskutera och det finns många missuppfattningar rörande grundläggande akustik så jag tror det skulle vara nyttigt att ha en delforum där dylikt det som nu kom upp i tråden Hur låter er hifi? Min äger mig rörande speglade reflektioner av ljud.

För att inte nämna att det är många saker som jag är intresserad av att lära mig lite mer om och det är alltid trevligt att kunna diskutera sig fram till förståelse av olika akustiska fenomen och det på språk och ett konkret sätt som alla förstår.

Sedan tycker jag att det finns gott om trådar där det frågas om eller spånas om akustiska åtgärder i lyssningsrum runt om hos medlemmarna på forumet.

Den information som kommer fram i dessa trådar är högintressant för alla andra som tagit steget till att försöka tämja den akustiska inverkan som finns.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/11/22 :  21:19:21  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
quote:
Det finns en risk att det blir samma som med Ino-delen

Fast Ino har ju inte många, akustik har ALLA

..även om många inte tänker på den.

quote:
ond spiral av det hela där folk slutar att titta in för att ingen gör några inlägg

Jag är tämligen övertygad om att om det skulle vara någon som vill skriva om Ino, vilket det kanske inte är, så väljer de att skriva i just det forumet.

Sedan eftersom man alltid använder "Active Topics"-länken så kommer ju nya inlägg därifrån upp oavsett om man "klickar in" på ett enskilt forum eller ej.

Den enda anledningen jag klickar in på ett delforum är egentligen för att starta en ny tråd

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2007/11/22 21:21:01
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2007/11/22 :  21:26:08  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Jag tycker det låter som en bra idé. Det är svårt att sia om hur välbesökt ett sådant delforum skulle bli, men helt klart är att det finns mycket att lära i ämnet. Akustiken är stor del av det slutliga resultatet och förtjänar mer uppmärksamhet.

Jag är förvånad och besviken över att det finns så lite professionell hjälp att få som vanlig hifikonsument. Jo, jag vet att de finns, men mer än ett fåtal i landet skulle man väl kunna begära. Jag tycker att varje seriös hifihandlare borde kunna erbjuda akustikhjälp - själv eller med extern hjälp spelare ingen roll. Visst vore det en bättre hifi-värld?

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/11/22 :  22:09:43  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Personligen tycker jag att vi redan nu har många forum men jag läser med spänning era kommentarer.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2007/11/22 :  22:40:25  Show Profile Send Micke65 a Private Message
Akustik borde absolut ha ett delforum.
Fimpa INO, det är faktiskt.se som gäller
Fimpa Linn också föresten, selleri finns ju för klanen

Med en bra akustikdel skulle det bli betydligt enklare att leta bland trådarna. Sökfunktionen fungerar inte speciellt bra när det gäller akustik, ämnet är för brett. Däremot är det väldigt lätt att söka på Linn eller INO.

Måste det vad så trööögt att ändra ?
När du Pac skriver att vi har tillräckligt många forum, vad menar du då ?
Tillräckligt många för att underhållet ska fylla er tid ?
Eller vad ?

I alla fall så ska jag be att få tacka för ett totalt sett bra forum !

/Micke
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/11/22 :  22:41:31  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
quote:
Personligen tycker jag


Vad tycker ägaren då?

edit: Skämt åsido, så vet jag inte om eget forum är rätt väg. Men akustikfrågor blir lätt Teknik och formler eller egna byggen DIY och lösningar, och gränslinjen är ju minst sagt knepig. Skall då detta förpassas till denna del trots att det borde finnas i finrummet. Sen kan man ju undra om rumskompenserande elektronik skall räknas som akustik eller inte..... hmmm, det var ju inte så lätt det här.
edit2: Nu skall inte ordet "förpassas" tolkas som negativt dvs. att Teknik & DIY skulle ha lägre rang eller så. ( Finrum = egen avdelning). Men jag tror personligen att en hel del som normalt "hänger på Hifi" inte går in på Teknik & DIY för att finna tips och trix för akustiken.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2007/11/22 22:54:00
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/11/23 :  07:46:07  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Rent spontant så menade jag att sådant som skulle omfattas skulle vara "akustik" (d.v.s. läran om ljud / teori) samt sådant som på ett passivt sätt påverkar akustiken

Jag ser förstås en del av problemställningen, men självklart väljer jag att ignorera detta

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000