HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur låter er hifi? Min äger mig
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/11/22 :  14:26:31  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Vad jag försöker få fram är inte om den är ljus, eller mörk, detaljerad eller inte.

Jag kan försöka beskriva hur det fungerar hos mig, och vilken effekt det får.

Jag sitter nära hifin, lyssnar i litet rum. Sitter precis under 2 m ifrån högtalarna. Som tur är så är det coaxialelement, så det fungerar bra.

Nu till frågan, och det lilla problem som uppstår.

Jag sätter mig ner för att lyssna, på med musiken. HIFIn tar ett grepp om min nacke, som morfar gjorde när jag var fem, och artisten står och spelar en halv meter ifrån mig, när skivan är sån. Det blir en väldigt intim upplevelse. Nästan lite brutal ibland. Det gäller ju nästan bara närmickade sångare det här. Klassik musik visar inte upp det här, om de inte har en närmickad solist av något slag, då får jag samma "problem"

Trasslet är ju bara det att det är inte många artister jag vill ha i knäet. Helt ok med Diana Krall och Jeff Buckley men inte så många andra :) Det positiva är att det är en intensiv upplevelse.

Sjävlklart varierar det ju från skiva till skiva men så är trenden.

Jag spelar inte Naim eller något sådant, det är electrocompaniet rakt igenom i princip, med kef reference 2-2 högtalare.

Ska väl säga att det för övrigt spelar med bra djup, höjd, bredd, upplösning och tonalitet och ja det spelar riktigt bra tycker jag.

Har det enbart med avståndet att göra tro? Att det bli så "intimt"?

Hur låter det hemma hos er? Hur långt ifrån högtalarna sitter ni?

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/11/22 :  15:16:19  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag sitter drygt 3 meter ifrån talarna, har 4 meter fritt bakom mig.
Ljudbilden ligger överlag 4-5 met ifrån mig beroende på inspelning.
Är det närmickat kommer det aldrig närmare än vad talarna står ifrån mig. Men jag har bara nån enstaka skivor då det blir så. Jag har dom tyvärr inte i huvudet

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/11/22 :  15:46:29  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Hos mig upplever jag att en närmickad sångare tar ett kliv in i stugan. :) Men jag tror det är lite volymberoende med, jag får bara dem i knät vid mer realistiska ljudnivåer.

Kanske är både avstånds och volymberoende?

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/11/22 :  15:50:19  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Jag tycker mig kunna uppleva det du beskriver Claes om jag rör mig fram och tillbaka i sweet spot. Sedan jag flyttade "ljudverksamheten" till ett mindre rum i vårt hus så har jag hamnat mycket närmre högtalarna och då fått stora bekymmer med att jag måste befinna mig på noggrant avstånd gentemot dem, flyttar jag kropp och huvud någon halvmeter framåt bakåt så kan stereobilden bli antingen platt (3-d känslan försvinner) eller så låter det som om ljudet finns "inne" i huvudet. "Rätt" placerad låter det dock helt ok.

Edit: med fram och tillbaka menar jag i djupled gentemot högtalarna, inte i sidled i sweet spot...

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2007/11/22 15:51:12
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/11/22 :  15:53:19  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Platt är det inte, jag förstår vad du menar, rör jag mig framåt så försvinner en del av djupleds och bredd känslan. Jag har bra djup i ljudbilden, men sångaren tar ett kliv in i stugan, och eftersom jag sitter så när så hamnar de nära, de spelar inte i huvudet på något sätt.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/11/22 :  16:05:23  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Hos mig upplever jag att en närmickad sångare tar ett kliv in i stugan. :) Men jag tror det är lite volymberoende med, jag får bara dem i knät vid mer realistiska ljudnivåer.

Kanske är både avstånds och volymberoende?


Jag har inte dom tendenserna alls, fast då sitter jag 1 meter längre ifrån än vad du gör o med ett para talare som nyttjar väggarna för spridning

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/11/22 :  16:53:07  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Jag sitter under 2 meter ifrån, får nog ingen vägg reflex alls? Det är kanske 1.5 meter till sidoväggarna, och jag undrar hur mycket det sprids i den vinkeln? Har dämpat den i alla fall.

Så jag får nog ett väldigt "direkt" ljud. Det jag verkligen gillar är att den kan skildra en ljudbild storleken en ärta till en kyrka. Så jag får intrycket av att den skildrar det som finns, allt låter inte lika så att säga.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/11/22 :  17:28:23  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Ska kanske förtydliga det, det är på skivor som har "känslor" som den nitar mig fast och blir väldigt intim och känslosam. Så det är nog inget fel i sig. Bara intresserad av att försöka förstå hur mycket av det är avståndet och hur mycket är systemet?

Sitta nära, blir det mer "emotionellt" eller vad säger ni?

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/11/22 :  17:56:21  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
ljudet studsar i 90 grader från väggen har jag för mig o var reflexen hamnar beror på hur mycket du har vinklat in talarna. Att sen sitter så nära gör väl att du får en hörlurs effekt eller liknande ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/11/22 :  18:28:19  Show Profile Send OcA a Private Message
Sitter ca 3 meter från talarna som står ca 70 cm ut från bakväggen. Soffan är placerad ca 10-15 cm från bakväggen.

Har ett rejält tygdraperi bakom högtalarna och ett par stora tavlor på väggen bakom skallen.

Tycker att när skivorna har närmickat ljud så kommer sångaren fram ordentligt i ljudbilden, men aldrig så personen hamnar "i knät" på en...

Allt som oftast ligger ljudet en bit bakom högtalarna och ljudbilden är väldigt djup och bred, men kanske inte så hög som jag skulle vilja.

Frågan jag har är om man skulle spela "på längden" i rummet... De gånger jag har provat det i andra rum har det blivit totalt fiasko. Noll bas, platt ljud och hård diskant... Jag är fullkomligt livrädd för att i framtiden ha "fritt bakom skallen" då det aldrig har funkat för mig tidigare.

Ser väldigt många som har sitt system på det viset och det funkar bevisligen för dem. Är det fel på mina öron, eller har det varit fel på alla de rummen jag haft?

Spela på andra hållet är för mig en självklarhet och även stödet från bakväggen vid lyssningsposition.

Jag har aldrig varit med om att ha fritt bakom huvudet skulle ge några ljudvinster, snarare tvärt om, men jag vill gärna bli överbevisad!

Det är tal om flytt till hus vartefter och jag är livrädd för att ljudet ska bli dåligt, eller att jag ska behöva spela på längden i ett rum när jag bevisligen aldrig fått det att funka innan... Någon som vill råda bot på min oro?

Edit: Stavar som en lågstadieelev ibland...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Edited by - OcA on 2007/11/22 19:21:12
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/11/22 :  18:43:45  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Tja, i knäet hamnar de inte, men de finns aningens framför högtalarna och eftersom jag sitter nära så blir det intimt värre. Inte så många jag vill ha så nära. :) Men eftersom vi verkar se att sångarna inte hamnar mycket framför högtalarna så borde det vara så att det blir mindre intimt med avstånd alltså.

Kanske en parameter att tänka på när man placerar hifin? Vill man ha sval coctailbjudning så större avstånd. Vill du ha en frustande sångare rakt i nyllet, ja lite kortare avstånd. :)

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/11/22 :  19:21:47  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
quote:
Ljudet studsar i 90 grader från väggen har jag för mig o var reflexen hamnar beror på hur mycket du har vinklat in talarna

Första sidoreflektionen hamnar på exakt samma ställe oavsett invinkling (med viss ändring eftersom elementen ändrar position men det är marginellt). Däremot genom invinkling så minskar du den mängd ljud som strålar mot just denna punkt på sidoväggen vilket minskar det sidoreflekterade ljudet.

Var denna reflektionspunkt hamnar är beroende av var högtalaren står, var du sitter och hur långt det är till sidoväggen. Huruvida det räknas som en mer besvärande reflektion av ljudet beror på om avståndet är tillräckligt stort för att fördröjningen av det reflekterade ljudet ska bli längre än 80 ms.

Vad menar du 90 grader?

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/11/22 :  20:21:09  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Första sidoreflektionen hamnar på exakt samma ställe oavsett invinkling


Nja
Det håller väl jag inte med om. Högtalaren sprider i ett visst antal grader i sidled o ändrar du vinklingen så förflyttar du även var på väggen reflexen kommer.
Fast huruvida hur x-akt spegeltricket är vet jag inte.


Med 90 grader menar jag den brytningen studsen får i förhållande till det inkommande ljudet innan väggen. Om ljudvågen kommer i tex 30 gradersvinkel i förhållande till väggen så ligger studsen på 60 i förhållande mot väggen.
Jag har för mig att det är så, läste om det när jag läste om akustik

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/11/22 :  20:54:13  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
quote:
Högtalaren sprider i ett visst antal grader i sidled o ändrar du vinklingen så förflyttar du även var på väggen reflexen kommer.



Eftersom ljud sprids på samma sätt som ljus så finns det bara en viss utbredning av sidoväggen som kommer att reflektera ljudet till lyssningsposition. Om vi leker med att vi ställer olika element i exakt samma position men som har olika spridningsmönster så kommer reflektionspunkten oavkortat att vara på samma ställe. Sedan om elementet i fråga sprider ljud till just den punkten är en annan femma och om den inte gör det så blir naturligtvis resultatet att det inte kommer något reflekterat ljud (via den punkten) till lyssningsposition.

Detsamma händer om du vinklar in högtalaren, elementet finns i stort sett samma position med du ändrar spridningsmönstret och resultatet kan bli mindre reflekterat ljud därifrån.

Om du använder "spegeltricket" som faktiskt är exakt så kommer du att märka att du fortfarande har reflektionspunkten så samma ställe eftersom du inte flyttat elementet -- nämnvärt d.v.s.

Den utgående vinkeln kommer alltid att vara densamma som den inkommande vinkeln, oavsett vart ljudet reflekteras om det så är en rak yta eller ett hörn

Ritade en liten bild för att lättare beskriva hur jag menar.



Nu blev det lite lustig bild med lyssningsposition eftersom jag ritade den första vinkel så flack och jag ville använda samma vinklar. Men detsamma gäller oavsett hur långt in i rummet lyssningspositionen hade varit, det vill säga tills dess att vinkeln blir så stor att punkten på väggen kommer utanför området som elementet klarar sprida ljud till. I praktiken så tillkommer diffraktion vilket betyder att det alltid kommer att finnas reflekterat ljud.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/11/22 :  21:56:27  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Nu har jag jobbat hela kvällen, o jag hänger inte med dig här
Vi snackar alltså om förstareflexen o att den inte flyttar på sig om jag ändrar högtalaren invinkling ?
Eller om dom inte sprider lika mycket i sidled heller för den delen ?







>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/11/22 :  22:32:55  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Vi snackar alltså om förstareflexen o att den inte flyttar på sig om jag ändrar högtalaren invinkling ?

Jag tror att det är så Euphonic menar och det är nog rätt logiskt.

Tänk dig att du sätter en byggstrålkastare som sprider ljuset väl där högtalaren stått. Den sitter parallellt med väggen och du får en reflex i en spegel som står där din förstareflex är.
Om du nu vrider strålkastaren inåt x grader (inte så mycket att den inte lyser i spegeln), kommer du då inte att fortfarande ha ljus i spegeln som reflekteras mot lyssningsplats? Vrider du tillräckligt mycket kommer den inte att lysa in i spegeln, det är riktigt. Den kommer att lysa någon annanstans, men där ligger inte din förstareflex.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/11/22 :  23:04:16  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Att det sprider som ljus är lika med dom 90 grader jag nämde, så långt klart


Då sätter vi upp 3 ficklampor på våran högtalare.
En är riktad riktad rakt fram, dom andra 2 ligger i yttersidorna i den vinklen högtalaren sprider. Där har vi högtalarens spridningsmönster. Ändrar jag nu vinklen på talaren så kommer käglan på väggen att förflytta sig.


Eller tar vi en talare som sprider väldigt snävt i sidled, sätter vi upp 3 ficklampor på samma sätt så hamnar käglan nån annanstans

Vad jag menar är att om jag ändrar vinklen på högtalaren så ändrar jag det fönstret där ljudet finns. Säg att talaren sprider 30 grader i sidled o är jag utanför dom 30 grader så har jag inget att dämpa för där finns inget ljud.
Som att jämföra hur en domediskant sprider i höjdled jämfört mot en längre banddiskant där man måste ha huvudet i precis rätt höjd.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/11/22 :  23:35:03  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Att det sprider som ljus är lika med dom 90 grader jag nämde, så långt klart

Men skillnaden mellan invinkel och utvinkel är inte 90 grader annat än när du lyser in med 45 grader. Ta en ficklampa samt spegel och testa. Ju flackare vinkel du lyser på spegeln desto flackare vinkel kommer ljuset att ha ut från spegeln.

quote:
så kommer käglan på väggen att förflytta sig.

Riktigt, men att käglan förflyttar sig ändrar ju inte var din förstareflex i lyssningsposition ligger. Du hamnar precis som jag sa till slut utanför förstareflexen och i en punkt där det krävs mer än en reflex för att nå lyssningsposition.
quote:
Vad jag menar är att om jag ändrar vinklen på högtalaren så ändrar jag det fönstret där ljudet finns.

Exakt, då har du gjort det jag skrev blir resultatet om du vinklar högtalaren tillräckligt. Du har gjort dig av med förstareflexen eftersom högtalaren inte sprider ljudet dit.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/11/22 :  23:44:30  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Exakt, då har du gjort det jag skrev blir resultatet om du vinklar högtalaren tillräckligt. Du har gjort dig av med förstareflexen eftersom högtalaren inte sprider ljudet dit.


quote:
Riktigt, men att käglan förflyttar sig ändrar ju inte var din förstareflex i lyssningsposition ligger. Du hamnar precis som jag sa till slut utanför förstareflexen och i en punkt där det krävs mer än en reflex för att nå lyssningsposition.


Istället reflekteras ljudet på ett annat ställe, vad kallar vi det stället då ?


dom 90 graderna, skrev jag att jag har för mig att jag har läst om det, minns inte riktigt

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/11/22 :  23:51:50  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Istället reflekteras ljudet på ett annat ställe, vad kallar vi det stället då ?

Kalla det vad du vill men det kommer inte ha karaktären av förstareflex så länge högtalaren och lyssnaren är kvar på samma platser.

Du flyttar ju ljuskäglan och då kommer den hamna i en punkt där det inte räcker med en "studs" för att nå lyssningsposition.
Givetvis kan du dock om du har otur råka ut för, beroende på möblering och rumsdimensioner, att du skapar en ny förstareflex någonstans. Men det är ju inte så att förstareflexen snällt bara följer med vartefter du vrider på högtalaren.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/11/23 :  00:08:54  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
att det inte skulle påverka håller jag absolut inte med om
Kalla det vad man vill, en reflex som inte ska vara med är alltid utav ondo.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/11/23 :  00:27:06  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
kuriosa:

Letade rätt bland mina anteckningar.
Har man inkommande vinkel på tex 30 grader då blir utående vinkel 60 grader vilket ger dom 90 graderna jag nämde innan

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2007/11/23 :  01:16:49  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Det behövs inga lampor för att se var förstareflexen är.
Det räcker med en spegel på väggen eller i taket och där man från lyssningspositionen kan se högtalarelementen ligger förstareflexen och det är samma med vägg, tak och golv. Det är ju ljus som man ser i spegeln såvida det inte är kolsvart natt
90 grader är ingen siffra som jag någonsin hört. Vinkeln beror ju på var du sitter och var högtalarna står. Det kan bli 90 grader, men det kan lika gärna bli vilken vinkel som helst (förutom alla vinklar från 180 grader och uppåt).
Om du sitter kvar på samma ställe och vinklar om högtalarna utåt eller inåt utan att flytta dom från sin plats så kommer bilden i spegeln att flytta sig marginellt och vinkeln vara i nästan densamma som innan omvinklingen.
Sedan är det en annan sak att förstareflexen blir olika stark beroende på hur elementen sprider ljudet.

Så jag håller med i vad Euphonic säger.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/11/23 :  02:25:23  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Den inkommande vinklen plussat med det utgående ska bli 90

Som jag ser det så ser ni inte på problemet på samma sätt som jag. För mig så är reflektioner från väggen av ondo även om dom inte studsar rätt på mig. Så att bara behandla förstreflexen (beroende på högtalarens spridning) är i mina öron inte tillräckligt.

*förtydligande*

Ju mer jag vinklar in en talare ju mer koncentrerat ljud kommer mot mig. Ju längre ut från sweetspot ju lägre nivå. Tittar vi då på hur mycket talaren sprider i sidled så rent teoretiskt bör reflexerna hamna närmare mig alternativt förbi mig

Rättar vi då upp talaren så går ljudet in i väggen bara nån meter framför högtalaren för att sedan ge helt andra reflektioner.



Givetvis hänger det ihop med avstånden till allt som berörs

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2007/11/23 03:11:45
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2007/11/23 :  07:26:16  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Jag sitter ca 5m, och har endast ca 2m mellan högtalarna vilket är för lite egnetligen.

Både för nära och för smalt i ett för litet rum, inga ideala förutsättningar precis.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/11/23 :  07:27:17  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Om du väljer att mäta olika vinklar så kan du förstås få ihop dina 90 grader.



Men då mäter vinklarna olika saker och det känns ungefär lika logiskt som att säga a - a = 0

I praktiken är helt rummet en reflektionspunkt för högtalaren men det är ju bara det ljud som når lyssningspositionen efter 1 reflektion som är den första reflektionspunkten och den är statisk utifrån källa och lyssningsposition.

Väljer du istället att vrida högtalaren så kan du som du säger undvika att ljud sprids till dessa platser. Men du har du inte flyttat första reflektionspunkten/-erna utan de ligger kvar där i en "skuggzon".

Detta är bland det mest grundläggande inom akustik

Därför borde vi ha ett delforum för akustik där man kan reda ut dylika missförstånd

Detta gör mig lite nyfiken över vart du har placerat dina absorbent/diffusorer som du hade tänkt ha i första reflektionspunkten ..och om du har som praxis att flytta dessa när du vinklar om högtalarna.

(D.v.s. om du har dem kvar)

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000