HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Enligt forumets medlemmar är vinyl bäst.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2002/12/11 :  14:42:46  Show Profile Send matså a Private Message
Om jag förstått det rätt så tycker 95% av forumets medlemmar att vinyl är det bästa musikformatet i alla fall mot cd.

Min fotosida på flickr

Comus
Member

321 Posts

Posted - 2002/12/11 :  14:57:00  Show Profile  Visit Comus's Homepage Send Comus a Private Message
Det låter ju skoj, om jag ska vara riktigt ärlig så är det inte främst ljudet jag faller för rörande vinyl, utan själva formatet, omslaget, lukten samt att man blir glad när man ser skivan snurra där på tallriken.

CD'n ser jag mer som en kassett, nånting man har i bilen m.m.

Mvh/

Comus
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2002/12/11 :  15:01:16  Show Profile Send matså a Private Message
Comus: jag själv tycker cdljudet är bättre i alla när det gäller budget(har aldrig hört en finare cd eller finare vinyl), men för min del är jag glad att jag slipper lukta på de otympliga vinylarna.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2002/12/11 :  15:20:15  Show Profile Send dali a Private Message
Räkna in mig i de (påstådda) 5% som inte tycker det ...

--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---
Go to Top of Page

Jan-Erik
Starting Member

35 Posts

Posted - 2002/12/11 :  15:22:27  Show Profile Send Jan-Erik a Private Message
Jag tycker att när man jämför budget vinylspelare vs aningens budget cdspelare så är cd:ns ljud klarare men dock finns det mer dynamik i vinylen...
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2002/12/11 :  16:07:27  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Nä det tycket åtminstone inte jag. Tror faktiskt inte det är så många men de som är det är MYCKET tydliga med sin åsikt. Min gissning är att många inte ens äger en vinylsvarv.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2002/12/11 :  16:10:15  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
95% låter högt. Även om det skulle vara glädjande, har inte jag fått det intrycket.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

ollilaboratories
Member

466 Posts

Posted - 2002/12/11 :  16:24:11  Show Profile  Visit ollilaboratories's Homepage Send ollilaboratories a Private Message
Njae, jag är inte av den åsikten att vinyl låter bäst.. inte i "min" anläggning iaf. Jag lyssnar dessutom mer på CD än vinyl... men vinylen är en _MYCKET_ kär vän som jag inte lägger av med i första taget...

Sen att säga att 95% av oss på forumet föredrar vinyl är bara rena spekulationer... kanske att 95% av de som uttalat sig om vinyl kontra CD tycker att vinyl är bättre, men om de som uttalat sig om detta bara visar sig vara 5% av de som är medlemmar på forumet.... blir det helt annorlunda.... eller hur?

you do the math


quote:
Originally posted by Hatoil

95% låter högt. Även om det skulle vara glädjande, har inte jag fått det intrycket.


Edited by - ollilaboratories on 2002/12/11 16:25:29
Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2002/12/11 :  16:26:15  Show Profile Send kasra a Private Message
quote:
Originally posted by matså

Om jag förstått det rätt så tycker 95% av forumets medlemmar att vinyl är det bästa musikformatet i alla fall mot cd.



Får man fråga vad du baserar dessa siffror på?
Har väldigt svårt att ta till mig dem....

/kasra

"Pretty girls dont cry"
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2002/12/11 :  16:36:51  Show Profile Send DHT a Private Message
Nja, de siffrorna stämmer nog inte.. Fast vinylanhängarna verkar klart mer entustiastiska i debatten och säkrare i sin uppfattning!

Men visst har vinylen tagit igen massor av tidigare förlorad mark till CD. Även yngre som vuxit upp med CD har "konverterat" till vinyl. Glädjande tycker jag att fler och fler nytillverkade LP-skivor finns tillgängliga.

The term "social darwinism" can be easily transferred into
"vinyl darwinism": Vinyl still survives as it still achieves the best music reproduction.
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/12/11 :  16:39:46  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Hm. När röstades det fram?

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2002/12/11 :  16:43:16  Show Profile Send n/a a Private Message
Har precis återupptagit vinyl-lyssning efter cirka 10 års uppehåll och insett att vinyl har många fördelar mot CD som t ex bättre "timing", naturligare ljud och riktig diskant, om man jämför vinylspelare mot rena CD spelare i de prisklasser som jag rör mig i (<10000kr). Spelar därför mindre och mindre vanliga CD nuförtiden. Däremot lyssnar jag lika gärna på SACD som på vinyl.

Man borde inte sova.
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2002/12/11 :  16:46:45  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Jag förhåller mig skeptisk till dessa siffror. Mig har ni i alla fall inte övertygat. ;-) Visst är det kul med vinyl - men inte främst av välljudsskäl.
Med vänlig hälsning
Pekka, extra glad över att kunna spela igen efter tillbyggnad av stereobänken
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/12/11 :  17:10:57  Show Profile Send n00b a Private Message
Alltså ..... vem är han den där "Vinyl" alla snackar om ??????

fattar inte =))))

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2002/12/11 :  17:25:01  Show Profile Send Nagra a Private Message
Vore kul att köra vinyl, men jag är av en myare generation, har knappt varit i kontakt med vinyl fast jag är 25, mne mitt intresse började rätt sent.....
Men vissa är otroligt snygga, kan tänka mig ha det som en prydnad.......

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/12/11 :  17:43:34  Show Profile Send marens a Private Message
Jag tycker att vinyl låter sämre som lagringsformat. Det är renare ljud och man hör musiken mera på CD.

Är annars helt för vinyl inom musikpreoduktion som konstform när man vill ha den speciella färgningen av ljudet. För visst låter den bra i rätt sammanhang, helt klart, och hela vinylprylen är ganska roligt att handskas med. Men som rent lagringsmedium klår den inte CD:s praktiska format, transparens och renhet i ljudåtergivningen. Men det är vad jag tycker.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2002/12/11 :  17:53:46  Show Profile Send brumel a Private Message
Vinyl låter best. CD är mera praktisk.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2002/12/11 :  17:57:26  Show Profile Send brumel a Private Message
quote:
Originally posted by brumel

Vinyl låter best. CD är mera praktisk.



Nu kan jag inte stava heller. Angliseringen har gått för långt.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2002/12/11 :  18:25:17  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
quote:
Originally posted by matså

Om jag förstått det rätt så tycker 95% av forumets medlemmar att vinyl är det bästa musikformatet i alla fall mot cd.



Hej Matså!

Är du säker på att det endast är 95% som föredrar vinyl,märkligt hemma hos mig är det 100%. Min fru mina små flickor 18 och 21 år har givetvis också minst en Skivspelare var. hos min granne Bosse så föredrar de också till 100% vinylljudet. Bosse är visserligen som jag lastgammal dvs 43 hans fru likaså hans dotter är dock endast 12 år. Har dock en granne som saknar vinylanordning han måste tillhöra de 5% oupplysta människorna, han kanske är LTS fanatiker vad vet jag, vinyl mäter visst dåligt har jag hört
Mvh
kenth
Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2002/12/11 :  19:40:06  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
Jag är bara 25 men kör idag klart övervägande med vinyl. Både vad gäller lyssningen och nyinköpen så är det nog 90-10 till vinylens fördel. Vinyl låter bättre i mina öron, helt klart.

Moderator på http://www.vinylengine.com/
Go to Top of Page

Division Bell
Starting Member

6 Posts

Posted - 2002/12/11 :  21:08:27  Show Profile Send Division Bell a Private Message
quote:
Originally posted by Majjen03

quote:
Originally posted by matså

Om jag förstått det rätt så tycker 95% av forumets medlemmar att vinyl är det bästa musikformatet i alla fall mot cd.



Hej Matså!

Är du säker på att det endast är 95% som föredrar vinyl,märkligt hemma hos mig är det 100%. Min fru mina små flickor 18 och 21 år har givetvis också minst en Skivspelare var. hos min granne Bosse så föredrar de också till 100% vinylljudet. Bosse är visserligen som jag lastgammal dvs 43 hans fru likaså hans dotter är dock endast 12 år. Har dock en granne som saknar vinylanordning han måste tillhöra de 5% oupplysta människorna, han kanske är LTS fanatiker vad vet jag, vinyl mäter visst dåligt har jag hört
Mvh
kenth




Är man fanatiker om man föredrar CD? Jag hävdar motsatsen.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/12/11 :  21:18:43  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Vad jag föredrar ljudmässigt varierar från skiva till skiva, men en bra CD låter hos mig alltid bättre än en bra vinyl (iofs tveksamt om en sådan jämförelse är vettig). Som lagringsmedium är CD överlägset. Även jag tillhör dock de som gillar "känslan" i vinylformatet; omslagen, lukten, den lite omständliga avspelningen, nöjet att köpa billigt second hand o.s.v.
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2002/12/11 :  22:33:49  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
brumel sammanfattade det bra tycker jag. haller med!

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/12/11 :  23:25:33  Show Profile Send nin a Private Message
quote:
Originally posted by matså

Om jag förstått det rätt så tycker 95% av forumets medlemmar att vinyl är det bästa musikformatet i alla fall mot cd.




Att du orkar Mats.
Skulle kunna tro att det är kanske MAX är 20-25% på detta forumet som tycker dom bästa vinylerna låter bättre än dom bästa CD skivorna. Att sedan kanske större delen av oss vinyl nördar uttalar oss mer om detta är kanske en annan sak.
Smaken är som bak.
Btw, för min del är vinyl det bästa ljudmediet ute på marknaden nu.
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/12/11 :  23:57:57  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Ljudmässigt så föredrar jag helt klart CD framför vinyl. Speciellt basåtergivning på vinyl tycker jag är usel i jämförelse med CD. Däremot så förvånas jag varje gång jag lyssnar på vinyl över hur luftig och naturlig diskantåtergivning kan vara på detta uråldriga format. Just diskantåtergivningen på vinyl är faktiskt något som får mig att veva igång min gamla grammofon emellanåt

Som gammal DJ måste jag dock säga att jag föredrar gamla hedliga vax framför CD-skivor när det gäller själva hanteringen av skivan. Känslan att som DJ plötsligt börja använda CD-skivor istället för vinyl, förtar mycket av nöjet och hantverket i DJ-jobbet. Dessutom så tycker jag att charmen med att handla skivor har försvunnit lite i och med CD'ns intåg i våra skivaffärer. Många affärer har inte ens några vinylskivor idag ... Varje gång jag kommer in i en skivaffär med vinyl-skivor så blir jag nästan lyriskt när jag bläddrar igenom backarna med gamla vax. Just känslan att stå i skivaffären och bläddra igenom back efter back är något som jag alltid kommer att sakna med CD-skivor.


Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/12/12 :  02:31:22  Show Profile Send nin a Private Message
neriks, Du är inbjuden till mig när nya skivspelare står här, får se om du tycker att det är dålig basåtergivning då
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000