HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Åsikter om kombon Rotel-Advanced acoustic-Focal
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/11/19 :  23:10:16  Show Profile Send Kmj a Private Message
Så, jobbarkompisen är i uppgraderingstagen igen och sedan det redan är några månader sedan det förra så var det väl bara att vänta.

Det som nu finns och som skall behållas är ett slutsteg från Advanced acoustic, MAA406 heter det visst och till detta hade han tänkt att köpa ett rotel RC-1082 för att med denna kombinationen driva sina JBL studio (nån siffra).

Nu blev det ju inte som han tänkt då han av nån anledning kollade in på en hembiobutik i lund och såg ett par Focal profil 918 och bara var tvungen att leka lite med dem i butiken. Så för att ta det hela kort så bara MÅSTE han ju ha dessa men då slutsteget och högtalarna visst ska vara åt det neutrala hållet och iallafall förstegets lillebror RC-1070 skall vara lite ljus (för ljus enligt vissa) så funderar han om det kanske kan bli för ljust.

Iallafall så är det lite åsikter jag fiskar efter, är det någon som har erfarenheter av någon eller några av dessa produkter och vad kan ni säga om dem isåfall?
Vad tror/vet ni att detta kan vara en bra kombination eller finns det bättre alternativ?
Skillnad mellan RC1070, 1080 och 1082? Är det värt prisskillnaden?
Finns det något annat förstegsalternativ? Priset får vara max runt 10000:- och ska då gärna passa bra ihop med slutsteget, utseendemässigt så väl som ljudmässigt.

.....where the music comes to die.

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/11/19 :  23:21:53  Show Profile Send Kmj a Private Message
just det ja, jag glömde musiksmaken.
Hårdrock, följt av lite mer hårdrock och till sista, mer hårdrock. Fast och rapp bas är viktig medan den där sista djupbasen kanske inte är lika viktig.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2007/11/20 :  11:21:16  Show Profile Send MartinN a Private Message
Två kort jag skulle satsa på :

(Biffiga Rotel-slutsteg)
Electrocompaniet slutsteg begagnade, kanske ett nytt Abrahamsen
á la El-giganten.

Martin
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/11/20 :  11:30:25  Show Profile Send OcA a Private Message
Varför inte prova ett rörförsteg? Kanske kan skänka lite värme till ljudet och tro mig, det kan många hårdrockplattor behöva...

PrimaLuna har ett försteg som kan vara värt att prova. Den integrerade stärken har fått lysande recensioner världen runt. Dock ej fjärr vad jag förstått och det skulle iaf jag reta mig lite på i längden.

Vad kör han för källa? Vore intressant att veta om vi nu ska vara grundliga.

Kan han tänka sig begagnat eller är det bara nytt som hägrar?

Sedan kan ju valet av kablar göra lite skillnad också. Finns ju kablar som låter lite varmare i klangen än andra. Skulle nog inte satsa på Nordost tex i en uppställning med Rotel/Advance/Focal... Kan nog bli välan framåt och påstridigt, men förmodligen förbannat spelglatt och detaljerat. Dock är hårdrocksplattor oftast väldans skramliga och "tunna" i ljudet varvid jag tror att man behöver något med lite värme som väger upp så att man inte hamnar på "fel" sida om neutralt i detta fallet.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2007/11/20 :  17:39:48  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Advance acoustics MPP 505 försteg är mycket prisvärt och kostar 8995 kr nytt, upplevs neutralt och högupplöst, ett annat bra alternativ är ett beggat Rotel Rc 1090, det dras inte med några direkta färgningar som jag upplevt och har dessutom ett bra driv.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2007/11/20 18:19:13
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/11/20 :  19:24:37  Show Profile Send Kmj a Private Message
Ok, nu ska vi se här.
Källan är en CD från HK men den ska troligen bytas vid senare tillfälle den med.
Rörförsteg var min första tanke med men det gick visst inte riktigt hem, vi får väl se om man kan påverka honom lite mer i den frågan (jag håller för övrigt med dig där OcA).

Slutsteget ska inte bytas utan det skall vara kvar, och när det gäller Advanced acoustics försteg så lyssnade han lite på den kombinationen på hifimässan i malmö för några veckor sedan men var tyvärr inte det minsta imponerad men sen så var väl det lite si och så med ljudet på denna mässan.
Kablar är ett senare problem och begagnat går om det rör sig om någon månad eller så annars är det mest nytt som gäller.

En viktig punkt är att det ska utseendemässigt vara en bra kombination med försteget så nån del svart hade ju vart bra.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Fluffy
Member

166 Posts

Posted - 2007/11/20 :  23:53:37  Show Profile Send Fluffy a Private Message
Har laborerat mycket med "hårdrocksstereo" genom åren. Ofta är det ju tyvärr ganska skramligt. Det som oftast ger bäst effekt är rumsdämpning/akustik enligt mig.
Det som man ska akta sig för med denna musiksmak är all form av överanalytisk utrustning, som tyvärr mycket är idag enligt mig. Focal hamnar under den benämningen det LILLA jag hört dom. Utrustningsmässigt hänger det mest på högtalarna och rummet enligt min egna åsikt.

Saker som jag kommit fram till när man gillar hårdrock bl a rejäl bestyckning. Räcker inte med en liten 2-vägare med 4 tums bas/mellanregister. Massa watt är aldrig fel, kraft och kontroll är bra att ha i komplex musik som hårdrock. Och framför allt, välj INTE högtalaren som återger smackljuden tydligast i audiofilinspelningen, det har man inte mycket glädje av i Ace of Spades, tvärt om.

Själv hittade jag hem i form av ett par QRS Merkurius, rumsakustiken är under uppbyggnad. Det är ju dock bara vad som passade MIG.


-Fluffy kan inte ställas ansvarig för att åsikterna i dennes inlägg inte passar alla. Det beskriver bara dennes åsikter om ämnet och de är inga skrivna regler eller lagar, utan ska bara anses som råd i största allmänhet och vänliga tips i synnerhet.-

---

Edited by - Fluffy on 2007/11/20 23:54:44
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/11/21 :  08:25:01  Show Profile Send OcA a Private Message
Fluffy -> Kör själv i princip bara hårdrock hemma med 2-vägare med 5" bas och diskant... Funkar ypperligt...
Sedan är det iofs transmissionline-burkar med rätt bra tryck i botten, så att jämföra med en basreflexburk med samma bestyckning går inte.

Dock håller jag med dig i det du skriver. Akustiken gör stooor skillnad! Plockade ner ett par tavlor från väggen härom dagen som ska bytas och ljudet blev skit...

Liten dos värme, ej överanalytiskt och bra driv - det skulle jag satsa på.

Marknaden för nya försteg i 10k klassen är ju inte direkt jättestor heller tyvärr... Är nog inte helt enkelt att hitta något nytt som passar kanske?

Hur är inställningen till Kina-hifì? Kan han tänka sig att importera? Kineserna har en hel del försteg med rör tex som skulle kunna funka.

Läste för övrigt ett test av nämnda Focal-burkar igår och jag vet i tusan om det kommer bli så bra? Det skrevs att de var rätt ljusa, lätta i basen (dock snabb och informativ) och kunde upplevas som lite skrigiga i toppen. Dock bara ett test och kanske inte hela sanningen. Dock värt att tänka på kanske? En i testpanelen skrev tex:

"Focal behöver kompletteras med en sub-bas och det kan jag personligen inte acceptera"

Testet var i Hifi och Musik.

Men var man är salig i sin egen religion och vad som passar mig passar kanske inte dig?

Jag tror dock stenhårt på ett försteg med ett bra värmeinnehåll, annars är risken att det kommer låta väldigt skramligt och ljust är jag rädd. Sedan behöver han ju se över sin CD-såelare med. HK i all ära, men matar man en fin anläggning med kass signal så kommer det låta därefter. Har själv provat att köra billigare källor i min anläggning och det är ljud-degraderande nåt så förbaskat... Nej, bra källa behövs i en anläggning av den kaliber vi pratar om här. Skit in - skit ut, tyvärr.

Vad man väljer är mest en smaksak, men jag gillar Marantz CD för runt 15k. Passar synnerligen bra till hårdrock och har ett mycket stabilt basfundamnet och en liten dos värme. Funkar perfa med gamla metalplattor som teknikerna begått ljudmord med.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Andreas63
Member

150 Posts

Posted - 2007/11/21 :  09:01:56  Show Profile Send Andreas63 a Private Message
Focal + Rotel#8230;vet inte riktigt om det kommer att fungera.

Jag har haft Focal, Cobalt 816s, i min stereo anläggning i fyra år, till slut gav jag upp och sålde dem. Ersatte dem med B&W 804S som kan spela all musik, bl a hårdrock mycket bra.

Det som gjorde att jag bestämde mig var när jag satte på #8221;The Strokes#8221; sista platta. Jag blev djupt deprimerad via Focal! Så jag sålde dem.

Notera att jag redan hade Marantz kombinationen och Transparent kablarna: de är inte så kyliga i ljudet#8230;

Jag har ägt/testat: Electrocompaniet, Rega, Primare, Sony, Roksan, Jolida och Marantz just för att få dem att låta bra med all musik. Mitt rum är också bra akustiskt, inte perfekt men bra.

Summa Summarum: Focal låter förföriskt med bra inspelad musik MEN sviktar inspelningskvalitet ngt kommer du att gråta.

Som sagt efter fyra år kämpande gav jag upp. (Jag har dock Focal Chorus S i min hemmabioanläggning och där låter det bättre med filmmaterial eller multichannel sacd).

Kanske mina erfarenheter med Focal stämmer inte med Profile serien#8230;hur som helst skulle jag inte para ihop dem med Rotel. Försök också att ha rör någonstans i kedjan. Jag hade en Njoe Tjoeb, rörbaserad cd spelare, och det fungerade bra ihop med Focal. MEN det hjälpte inte mot Smashing Pumpkins eller liknande !



www.minhembio.com/Andreas63
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/11/21 :  09:17:28  Show Profile Send Kmj a Private Message
bra åikter från er alla så jag ska ta upp dem idag på jobbet, men med lite tur så är han snart medlem här själv.

Dock verkar det som om killarna på ljudmakarna har fått in honom på audio physics spark istället.
http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=1279&menu=1


kanske ett Xindak XA-3250?

.....where the music comes to die.

Edited by - Kmj on 2007/11/21 09:20:27
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/11/21 :  14:02:00  Show Profile Send OcA a Private Message
Skulle tro (observera tro) att Audio Physics passar bättre för just rock/hårdrock än vad Focal Profile gör, men det är som sagt en gissning. Ett annat märke att kolla upp som jag vet funkar väldigt bra med hårdrock är Vienna Acoustics.

Vet ej om PMC har nån representant i Sthlm, annars skulle ett par FB1+ kanske kunna fungera väldigt bra? Mina GB1'or lirar rock och metal på ett riktigt bra sätt, men kräver lite pulver för att blomma ut riktigt ordentligt (ganska låg känslighet på dem).

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2007/11/21 :  19:13:38  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Angående slutstegsvalet så är jag personligen övertygad om att desto kraftigare slutsteg desto bättre låter metal. Det har varit genomgående för varje byte av slutsteg. Känner inte till Rotel-slutstegen men neutrala klass D steg har fungerat ypperligt hos mig. Visserligen med ett Copland CTA-305 försteg(rör). Men det bästa botemedlet mot mina problem har varit att laborera med kablar. Och då har mina preferenser varit just sådana som du beskriver. Anläggningen MÅSTE låta bra med Sepultura, anläggningen MÅSTE kunna leverera en övertygande version av en livespelning med TOOL. Men det är så jag vill ha det hos mig. Uppnås bäst genom; kraftiga slutsteg; kablar som inte ger ett för skirt ljud (senaste versionen av Harmonic tech´s Truthlink tycker jag är bra); lättdrivna högtalare. Undvik metall eller magnesium koner till hårdrock. Höll på att storkna när jag lånade hem ett par av ovan nämnda Österrikiska högtalare, spelade inte med min musiksamling.

Mvh Pontus

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Fluffy
Member

166 Posts

Posted - 2007/11/21 :  22:38:49  Show Profile Send Fluffy a Private Message
OcA: Jag har ägt/äger ett par FB1:or (beror på om öppna köpet ger resultat hos nye ägaren). De funkade inte i mitt stora rum. Annars är det helt ok högtalare, riktigt bra tom, som spelar hårdrock yppeligt i andra, bättre rum än mitt. Dock är dom ju lite säregna med sin ATL-konstruktion, var mer en traditionell basreflex jag syftade på.

---
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/11/22 :  08:20:32  Show Profile Send OcA a Private Message
Föuffy -> Nej, för stora rum ska man inte ha med varken GB1 eller FB1, det är sant. Finns ju begränsningar för vad ett mindre element kan prestera oavsett hur smart konstruktionen är.

Jag har kört mina GB1 i rum på upp till 30 kvadrat och det har funkat bra. Nuvarande rum är ca 20-25 kvadrat och det är nog så när optimalt man kan komma med dem.

Har man bamserum och vill köra PMC blir det rätt dyrt...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/11/22 :  11:23:31  Show Profile Send Kmj a Private Message
Det ska nog inte vara några problem, rummet i fråga är runt 20m2.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000