HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Fortum bjöd på uppgradering!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2007/11/17 :  22:51:41  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Jag har de senaste veckorna suttit förundrad över hur mycket bättre anläggningen har börjat låta, den har börjat spela lugnare och mera fokuserat med en tystare bakgrund och även upplösningen har fått ett uppsving. jag har suttit och spånat på allt från kablar som kan tänkas ha blivit inspelade till personliga saker som sitt eget välbefinnande, ingenting har dock kunnat motivera den stora ljudförändringen som det faktiskt är. Alldeles nyss kom jag att tänka på att fortum för ett par veckor sedan var in i lägenheten och bytte ut den gamla elmätaren (som förmodligen var från tiden runt andra världskriget) till en digital dito, då trillade poletten ned, den gamla måste ha bråkat ordentligt med inkommande ström. Finns det någon annan här som blivit frälst av elbolag?

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

PelleC
Starting Member

33 Posts

Posted - 2007/11/20 :  09:09:23  Show Profile Send PelleC a Private Message
Det enda goda jag sett av Fortum är när de glider upp med sin limo för att iförda frack och vita handskar läsa av min skenande elmätare och samtidigt överlämna en faktura tillsammans med en blomsterkvast och en uppsättning resecheckar med varma hälsningar från han VD:n med 100 MSEK i årslön... (sry OT, kunde inte låta bli)

TD166mkII/T61/FMJ CD23 ==> FMJ A22 ==> Audience 72 + Kappa Sub
Njutånger är inte en plats - det är ett tillstånd!
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/11/20 :  15:48:41  Show Profile Send marens a Private Message
Tror inte det. Kan någon utan fantasier om hur elektricitet fungerar berätta hur det skulle gå till? Jag har då inte stött på någon vettig förklaring.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2007/11/21 :  00:38:24  Show Profile Send edison a Private Message
Hmmmm...fick brev nyss om att byte av elmätare är på gång.

Läge att lyssna lite extra noga ett tag då, så jag kan märka en evt för-bättring/-ändring...


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Fluffy
Member

166 Posts

Posted - 2007/11/21 :  00:50:26  Show Profile Send Fluffy a Private Message
"Tror inte det. Kan någon utan fantasier om hur elektricitet fungerar berätta hur det skulle gå till? Jag har då inte stött på någon vettig förklaring."

Kan inte en sådan mätare ge störningar på elnätet om den inte funkar som den ska? Om detta är hörbart har jag ingen aning om. Kanske frågan kan ställas till t ex tillverkare av strömreningsprodukter. Alternativt att man testar en sådan produkt och ser själv om man hör skillnad på ren och "skitig" el.

Har ingen erfarenhet av strömrening själv iom att jag har ojordat och inte kan testa strömrenare. Spekulerar bara.

---
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/11/21 :  21:53:17  Show Profile Send ILLY a Private Message
Låter det bättre, så låter det bättre. Där tänker jag inte lägga någon åsikt.

En konventionell energimätare är, så vitt jag vet, inget annat än en serieinduktans (elektriskt sett). Alltså en spole. Antingen fungerar den, eller så fungerar det inte. Tror inte det finns något "inte funkar som den ska" i sammanhanget. Rent elektriskt finns inga slitdelar i den. Den roterande skivan sitter i ett magnetgap mellan en strömspole och en spänningsspole. Rotorskivan är upphängd på ett magnetlager med mycket lång livslängd.

Om energimätarna alls gör någon skillnad, så verkar det mer troligt att den gamla blockerar hf-skräp medan den nya generar det. Fast förmodligen rör det sig om mycket marginella nivåskillnader. Jag vet inte mycket om hur moderna energimätare är uppbyggda, men någon insatt får gärna berätta.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2007/11/22 :  00:03:49  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Jag har upplevt samma sak som du Goldfinger! Bytet av mätare skedde i somras och nu när hösten kommit på allvar så har jag börjat lyssna mer på musik igen och då märker jag en förbättring.
Har haft stora problem tidigare med bl.a. spänningsfall och spikar som åtgärdats och nu blev även detta fixat av Vattenfall.

Annars är det väl klart att t.ex. dålig jord måste kunna påverka ljudkvaliteten! Allt går med elektricitet, som det sjungs i visan, så även det mesta i våra HiFi-anläggningar...

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman

Edited by - SebastianG on 2007/11/22 00:04:49
Go to Top of Page

dmr
Member

222 Posts

Posted - 2007/11/22 :  09:52:27  Show Profile Send dmr a Private Message
Ringde Fortum och hörde när vi får ny mätare. De har ca 20000 hushåll
kvar innan de kommer till vårt område... Ska bli spännande att höra
om det blir någon skillnad.

Tack för din "heads-up". Nu kan man ju förbereda sig med lite extra
seriös lyssning inför bytet
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000