HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bi-Wire.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

masund
Member

92 Posts

Posted - 2007/11/17 :  11:16:31  Show Profile Send masund a Private Message
Hello.
Har ett par Qln Signature HD 3, som jag skulle koppla in med Bi wire kablage.
Jag har exprementerat med jumpers mm, men inte hört nån skillnad, men nu vet jag varför.
Terminalerna är ju ihoplödda på baksidan, alltså det övre registret är ihoplött med undre registret.
Kablarna bakom terminalerna är tvinnade och lödda tillsammans, ena paret är lila å de andra paret är vita.
Min fråga lyder då, hur tar jag reda på vilket som är övre register samt undre register, utan att öppna högtalaren och studera filtret?

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/11/17 :  21:46:18  Show Profile Send huzze a Private Message
Genom att koppla ett par av de kablarna du hittade till förstärkaren och lyssna om det är bas- eller diskantelementet som spelar.
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2007/11/17 :  22:13:45  Show Profile Send Magoo a Private Message
Kan det inte vara lite lurigt att koppla bort några kablar utan att veta hur filtret ser ut?
Jag tror att de (QLN) har satt dit dubbla kontakter för att det är på modet nu. Hade dom varit ute efter någon funktion så borde de inte satt ihop kablarna på baksidan.

comfortably numb
Go to Top of Page

masund
Member

92 Posts

Posted - 2007/11/18 :  10:14:39  Show Profile Send masund a Private Message
Ok huzze.
Kan ju försöka hitta enn annan signalkälla och koppla in för att se vilka som är vilka, vågar inte använda mig av ordinarie signalkälla om nått går fel.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2007/11/18 :  11:09:59  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Om kablarna som de beskriver är hoplödda så torde inte delningsfilteret ha möjlighet att dela upp signalen så att du kan använda dem i biwiring.

Biwiring brukar ge positiva effekter utifrån när jag testat detta men om du vill kunna använda dig av biwiring så måste delningsfiltert kunna dela upp signalen efer att den kommit från förstärkaren så att basregistret får en "egen del" av signalen. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/11/18 :  11:20:20  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har ju nästan aldrig haft något annat en aktivdelning så därför har jag aldrig fördjupat mig. Min fråga är om det inte är så att de högtalare som kan biampas i självaverket fungerar som ett aktivt delningsfilter men nu passivt och på effektnivå.
Go to Top of Page

masund
Member

92 Posts

Posted - 2007/11/18 :  11:31:26  Show Profile Send masund a Private Message
Ok, jag kanske skall skicka frågan till han som byggde dessa högtalare innan jag exprementerar på egen hand.
Tack för era svar.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2007/11/18 :  14:20:07  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Det är om jag inte misstar mig Mats Anderseen, dvs samma Mats Anderseen som jobbar tillsammans med Sladd nu i konstruktionsarbetet runt QRS modeller. Men jag kan ju dock ta fel här. MvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2007/11/18 18:06:59
Go to Top of Page

masund
Member

92 Posts

Posted - 2007/11/18 :  15:22:40  Show Profile Send masund a Private Message
Japp, det stämmer.
Om jag inte fått fel info, så var det Olle som exprementerat med delningsfiltret till denna sista modell.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000