HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Uppraderingsdags, Börja i vilken ände?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Pierre
Starting Member

22 Posts

Posted - 2007/11/15 :  18:06:01  Show Profile Send Pierre a Private Message
Hejsan!
8
För nästan ett halvår år sedan registrerade jag mig här då jag gick i tankarna att uppgradera min nuvarande stereo. Tyvärr blev det inte så just då, utan blev annat istället. Fick för några dagar sedan syn på högtalare och förstärkare igen och blev som skogstokig. Nu är det dags, tror jag.
Som det ser ut nu spelar jag med ett par Gale 3030 2kanals golvhögtalare tillsammans med min gamla fina Technics Su-x101 förstärkare som levererade 2x40w vid 8 ohm när den var ny :P

Det största problemet med nästan allt som finns är att det ofta kostar pengar om man vill ha något bättre. Att jag sedan bara är 16 år och självklart studerar för fulla muggar gör inte att pengarna växer på träd precis :P

Nu är dock frågan, i vilken ände borde jag börja?
Högtalare eller försärkare...
Har kikat en del på DIY prylar, dock inte så mycket på förstärkare men jag har läst och tittat en del på Hfls-1'orna. Vill försöka hålla mig till något lite slankt och nätt då jag inte har ett så jättestort rum.
Känns som jag nästan ledsnat på golvhögtalare :S
Jag kan nästan säga att jag inte har tummen mitt i utan kan och gillar att pilla med det mesta. Visserligen har jag aldrig sysslat med DIY inom Hifi, men andra lite mindre saker har jag gjort.
Ska jag låta mina nuvarande högtalare få nytt liv med ny stärkare, eller försöka få ljud ur nya högtalare med den stärkare jag har?

Kan tillägga att jag mestadels lyssnar på musik via datorn och dess ljudkort. Använder sällan Cd-spelaren förutom då jag inte har datorn på. Fick syn på hörlursförtärkare och fick tanken att kanske bygga sig / köpa sig en sådan. Har dock ingen större erfarenhet eller kunskap om dessa, någon som är villig att förklara lite kort? :)

Tacksam för synpunkter och tips är alltid välkommna !

Pierre

Gale 3030 | Technics SU-X101 Amp och SL-PD867 CD-växlare

Edited by - Pierre on 2007/11/16 15:53:59

guffaw
Starting Member

33 Posts

Posted - 2007/11/15 :  18:34:51  Show Profile Send guffaw a Private Message
Tjena Pierre. Jag kan inte direkt tipsa om förstärkare eller högtalare,men genom att tweaka ditt system lite kan du göra väntan på nya saker mer uthärdlig :) kolla
http:www.svalander.se/tips

Cambridge Azur 640v2 cd, Cambridge Azur 640 amp, Gale 3045
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2007/11/15 :  20:37:28  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Bättre ljudkort.

Har man små resurser tycker jag att man ska strunta i "tweaks" om de kostar pengar.

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/11/16 :  09:20:38  Show Profile Send OcA a Private Message
Håller med H! Beroende på vad du har för ljudkort så skulle jag tro att det kan göra stor skillnad.

Kör du tex ett integrerat kort och en lakritskabel så kan ett byte göra storverk.

Den CD-spelaren du har är tyvärr rätt tråkig rent ljudmässigt (har faktiskt haft en i min ungdom...), så jag skulle absolut satsa på att köra från datorn i möjligaste mån!

SJälv kör jag ett Creative Audigy 1 kort anno 2002 och det låter suveränt! Kör kortet digitalt till min Sony som tar hand om DA-omvandlingen.

För din del är det smidigaste att leta efter ett kort med bra analog ljuddel och satsa en slant på en vettig 3,5mm plugg till RCA kabel. Supra och Monster har kabel för detta ändamål som inte kostar så fruktansvärt mycket.

Creative kort är svinbilliga och kan vara en bra början.

Ett Audigy hittar du för ett par hundralappar på nätet, en kabel, ett par hundra och sedan använder du absolut inte Creatives egna drivrutiner eftersom de är riktigt kassa. Jag kör KX-Audio drivers där inställningsmöjligheterna är större, ljudet bättre och drivrutinerna är mer stabila.

Sedan föreslår jag att du tankar ner spelaren Foobar2000 och använder som uppspelare i datorn. Ladda sedan ner en plugin som heter Kernel Mixer bypass. Den pluggen ser till att du går förbi Windows ljudkontroller och mixer och kör helt enkelt musiken direkt till ljudkortet på nåt vänster... Fråga mig itne exakt hur det funkar, men det gör enorm ljudskillnad.

För ca 600 spänn har du en källa som klår väldigt mycket med betydligt högre pris. Har själv provat ett antal olika dyrare CD, men har alltid återvänt till datorn som källa tack vare dess överlägsna ljud (faktiskt! ).

När du väl fått ordning på källan tycker jag att det är dags att titta på övriga prylar.

Gale-burkarna tror jag är helt ok. De har fått bra recensioner, men har dock själv aldrig lyssnat på dem, men mitt tips är att behålla dem så länge.

Efter källan tycker jag att du ska uppgradera stärkaren. En Cambridge stärk eller kanske en NAD skulle nog passa fint både budget och ljudmässigt till dina Gale. Är ju lite olika karaktär på Cambridge och NAD, så prova hemma först innan du bestämmer dig.

Så, källan först eftersom det är billigast och förmodligen komer ge en bra grund att bygga vidare på!

Lycka till!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Pierre
Starting Member

22 Posts

Posted - 2007/11/16 :  16:45:10  Show Profile Send Pierre a Private Message
Tack för svaren!
Håller nu på att försöka installera Kx drivers, verkar strula lite grand. Testade Foobar 2000 också, inte så snyggt grafiskt, men lät bättre än itunes /iriver plus 3 och WMP tycker jag. Tack för det tipset!
Har just nu min bärbara (skämms lite) som ljudkälla och det märks att det är den som är en stor bov i det hela, kopplade in stereon till min stationära med ett integrerat sound blaster live 24-bit och ljudet blir märkbart bättre.
Fick inte igång Kx drivers :S Verkar som den alldrig installerar några drivrutiner. Jag har tagit bort mina gamla men ändå funkar det inte :(

Gale 3030 | Technics SU-X101 Amp och SL-PD867 CD-växlare
Go to Top of Page

guffaw
Starting Member

33 Posts

Posted - 2007/11/16 :  17:35:46  Show Profile Send guffaw a Private Message
Lycka till med ljudkortet/korten! Och medan du väntar på ny kabel/ljudkort,etc:
Har du prövat bi-wiring? Även med fulkablar från Hifiklubben gör det stor skillnad på mina 3045:or.
En 1-krona eller 50-öring under varje spike kan göra underverk.Du kan fortfarande behöva sitta och pilla in pappersbitar under några för att högtalarna inte ska vippa som ett kafébord,men försök få till det så att du inte kan rubba på mynten...
då är det väl knappast ett dyrt tweak? :)
Och slutligen, plocka två handdukar,vik till dom lite sådär och in under var högtalare.
Lite dyrare tweak: en flaska Glycerin från apoteket.smörj lite runt den yttersta gummikanten på mellanregister och -bas.
En Furutech SK2 antistatborste tror jag inte hjälper mycket för ditt system så den tänker jag inte lura på dig :)
Go to Top of Page

Pierre
Starting Member

22 Posts

Posted - 2007/11/16 :  18:30:01  Show Profile Send Pierre a Private Message
Bi-wiring är ett litet problem då jag bara har 1 kontakt (+ och -) per högtalare på förstärkaren. Att kablarna är så tjocka att de precis går in i terminalerna gör det inte heller lätt att försöka få in 2 i varje kanal :P Kan iof testa med ett par andra kablar som är lite mer skosnörestorlek. Är ju gratis att testa :)
Har även jag 50 öringar under mina spikes (annars mår inte golvet så bra) och har fått dem att stå stadigt. Just nu lutar dem lite bakåt för att få ljudet lite högre upp.
Angående handdukarna, ska de nudda högtalarens botten eller bara ligga där som dämpmaterial?
Tack

Edit: kom precis på tanke att det knappast lär göra skillnad om jag bi-wirar på högtalaren men ändå kopplar båda + och båda - i samma uttag på förstärkaren. Tänker jag rätt?

Testade precis med skosnörena att bi-wira på högtalaren och koppla i samma på förstärkaren, tycker det blir mer bas och lite ljusare diskant när jag flyttar "balance" mellan högtalarna. Ena har "bi-wirat" och andra vanligt.

Gale 3030 | Technics SU-X101 Amp och SL-PD867 CD-växlare

Edited by - Pierre on 2007/11/16 18:59:53
Go to Top of Page

guffaw
Starting Member

33 Posts

Posted - 2007/11/16 :  19:48:49  Show Profile Send guffaw a Private Message
du behöver inte fler högtalarterminaler där bak på förstärkaren.Hmm, det vore nog en bra idé om bas och diskant hade "varsin egen" + och -.Jag har bananer på mina högtalarkablar men det ska väl funka utan? Jag har inte kvar mina anteckningar från när jag gick över till biwire tyvärr.Men när du prövar med handdukar under högtalarna, se till att de inte nuddar högtalarens botten.ingen katastrof om så händer,men det är tomrummet som ska fyllas ut,inget mer.Pröva gärna med bitar av liggunderlag sedan.Jag minns att volymsvaga slut på låtar liksom hörs bättre och det känns som att man hör två sekunder till på varje låt.Det hjälper inte alltid mot allt mummel-flum prat i Pink Floyds "The Wall" dock :) Mitt musikrum/bibliotek/sovrum/rökrum är 2x4meter,heller ingen konsertsal :) Nu håller kolosserna på hififorum andan och tänker "åh tänk om man fick uppleva det igen...första gången man prövar med handdukar under högtalarna!!" :)
Lycka till.

Cambridge Azur 640v2 cd, Cambridge Azur 640 amp, Gale 3045
Go to Top of Page

Pierre
Starting Member

22 Posts

Posted - 2007/11/16 :  20:44:22  Show Profile Send Pierre a Private Message
Bild på hur jag kopplat det:

Jag har tagit bort bryggorna och sedan kopplat minus till minus och pluss till pluss på båda "kanalerna". Tyvärr har jag inga banankontakter ännu :P

Bild på helheten under lite tester.

Har flyttat fram och vridit in högtalarna lite mot lyssningspunkten.

(ursäkta bildkvalite och röran, förminskad och sedan uppladdad på imageshack).

Gale 3030 | Technics SU-X101 Amp och SL-PD867 CD-växlare

Edited by - Pierre on 2007/11/16 20:46:08
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/11/16 :  21:19:26  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Lite kalt på väggarna,tycker jag...Du har inte tänkt på några akustik-åtgärder?

Det hade gjort mer för ljudet än det mesta annat.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Njord
Member

298 Posts

Posted - 2007/11/16 :  22:14:22  Show Profile Send Njord a Private Message
Vad ska handdukarna göra för skillnad?

Textilier kan förvisso behövas i rummet. Förläng gardinstången och sätt upp ett par tjocka gardiner på var sin sida om de blå. Det kan göra underverk. En matta på golvet fullbordar förvandlingen. Kanske blir det gratis också. Morsor är bra att ha när det gäller mattor och gardiner.
Go to Top of Page

guffaw
Starting Member

33 Posts

Posted - 2007/11/16 :  22:15:43  Show Profile Send guffaw a Private Message
Kul med lite bilder! Tyvärr är mitt rum så kompromisslöst hårt komprimerat och med så dåligt ljus att det blir ett jäkla jobb att följa hur kablarna sitter :) Men du har säkert gjort rätt.Det finns mer kunniga på forumet som kan ledsaga dig här :)
Märkte du av nån förbättring efter att ha lagt dit handdukarna? Om inte så kan du nog vika dom en gång till dubbla tjockleken.
Som sagt, i början eller slutet av en låt där volymen byggs upp/ned..

Om du drar på...känner du att det vibrerar i golvet? Du kan ju läsa mitt svammel i topicen "frigolit som dämpningsmaterial" då jag jobbat hårt på att inte störa grannarna nedertill för mycket.

Hörs inte hårddisken jobba i högtalarna när du har bra volym under tysta partier?

Jag måste hinna först med nästa tips: skär ett långt hål i botten av några pappersmuggar och ha som kabellyftare :) vore kul om det hjälpte men isåfall har man väl ett golv som spelar med mer än högtlarkonerna... :) kostar inte mycket att prova.

Och låt nu ingen lura dig att klistra upp Bitumen-mattor över fönstren :) Jag har faktiskt funderat på det,men hyresvärden skulle ju bli vaaansinnig :)

Jag ser att du tagit bort tygfronterna.Jag också.Skulle ljuga om jag sade mig höra skillnad,men man ska jobba i rätt riktning.förr eller senare hörs det skillnad.Många små bäckar gör en stor å.

Finns det några hantlar eller annat tungt du kan låna? Typ några tjocka tunga böcker... ovanpå högtalarna.Inte säkert att det gör någon hörbar skillnad dock...

Ser spänt fram emot en rapport :)
Lycka till.
Go to Top of Page

Pierre
Starting Member

22 Posts

Posted - 2007/11/16 :  22:28:30  Show Profile Send Pierre a Private Message
Handduksknepet gjorde inte märkbar skillnad på låga volymer, kan inte testa högt nu eftersom klockan är vad den är :P
Måste nog även lämna tillbaka handdukarna till mor min innan hon undrar vart de tagit vägen :P Men jag ska testa mer imorrn och gör handdukarna skillnad så blir det till att försöka fixa några :)
"Hörs inte hårddisken jobba i högtalarna när du har bra volym under tysta partier?" Vad menar du? :P
Angående om det vibrerar i golvet kan jag inte säga nu heller, det jag kan säga är att jag har någon typ av plastmatta i rummet och att högtalarna står på spikes med 50 öringar under.
Mer testade imorrn när man kan vrida upp volymen lite mer.
Tack för alla svar!

Gale 3030 | Technics SU-X101 Amp och SL-PD867 CD-växlare
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2007/11/16 :  22:36:51  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Jag undrar bara var du sitter och lyssnar med tanke på invinklingen av högtalarna?

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Pierre
Starting Member

22 Posts

Posted - 2007/11/16 :  22:40:25  Show Profile Send Pierre a Private Message
Hej räven
Jag sitter ca 40 cm ifrån bordskanten på bilden. Har inte så jättestor koll på om man verkligen behöver ha högtalarna vridna, du kanske vet? :)
Tack

Gale 3030 | Technics SU-X101 Amp och SL-PD867 CD-växlare
Go to Top of Page

guffaw
Starting Member

33 Posts

Posted - 2007/11/16 :  23:07:16  Show Profile Send guffaw a Private Message
"Hörs inte hårddisken jobba i högtalarna när du har bra volym under tysta partier?"

Jo,alltså: Om du drar på volymen på förstärkaren,spelar en låt där man inte hör så mycket, och samtidgt låter hårddisken jobba,hörs det då ut i nån högtalare att hårddisken jobbar? Detta då datorn används som ljudkälla...
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2007/11/16 :  23:22:18  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Lite kalt på väggarna,tycker jag...Du har inte tänkt på några akustik-åtgärder?

Det hade gjort mer för ljudet än det mesta annat.


I så fall en matta på golvet till att börja med, väggarna ser man ju inte mycket av...

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2007/11/17 :  00:21:28  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Jag hade nog börjat med att lyssna på uppsättningen på lite längre avstånd, typ 2 meter.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2007/11/17 :  07:21:20  Show Profile Send n0p a Private Message
Nog för att Pierre redan har ett par habila högtalare, men är jag den enda som tror på idén att byta ut dessa mot ett par aktiva studiomonitorer. Kanske något i den här stilen - ESI nEar04 (1495:-) http://www.jamshop.se/studiomonitorer-hoerlurar/

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/11/17 :  10:22:08  Show Profile Send OcA a Private Message
Är inne på samma spår som nOp nu när man ser hur själva lyssningen går till...

Att sitta så nära och lyssna på ett par vanliga burkar är ingen hit och kommer aldrig att gå att få till vettigt ljud tyvärr.

Jag skulle satsa på ett par aktiva närfältsmonitorer och ett bättre ljudkort av USB-typ om du främst använder laptopen. Sedan kör du Foobar som jag sa innan och använder dig av tidigare nämnd Kernel-bypass så att ljudet går direkt från avläsning till ljudkortet utan att passera WIndows ljud-degraderande mixer osv...

Aktiva monitorer och bättre ljudkort och sedan kan man sälja av resten av anläggningen... Tror det skulle kunna bli hur bra som helst!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Pierre
Starting Member

22 Posts

Posted - 2007/11/17 :  11:51:27  Show Profile Send Pierre a Private Message
Ligger något i det ni säger
Hittade detta USB ljudkort: http://www.webhallen.com/prod.php?id=66887 . Det som är bra med USB är ju att man kan använda det både till laptopen och till den vanliga stationära om jag skulle vilja.
Någon som har andra tips på Studiomonitorer än n0p? Tack för tippset föressten
Vad tror ni jag skulle kunna sälja min nuvarande anläggning för? Ett ca. pris?
Tack för all hjälp!

Gale 3030 | Technics SU-X101 Amp och SL-PD867 CD-växlare

Edited by - Pierre on 2007/11/17 11:52:27
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2007/11/17 :  12:15:09  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Ett beg. M-Audio audiophile USB borde du få för samma peng. Fast det kanske inte är så datorspels vänligt, saknar nog allt vad "enviromental audio" och andra datorspelsgrunkor heter.

(Ja, jag gillar M-Audio produkter!)

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

hman
Member

159 Posts

Posted - 2007/11/17 :  14:07:45  Show Profile Send hman a Private Message
Kör själv med DVD, bioförsteg och studiomonitorer. ESI nEar 05 är riktigt bra, bättre än 04:orna och de finns begagnade för 1200:- ibland. Senare hade jag satsat på en billig DVD och en Bereford DAC med två coaxiala och två optiska ingångar, som kan driva monitorer direkt via de variabla utgångarna samt ett par hörlurar genom den inbyggda hörlursförstärkaren.

Price is what you pay. Value is what you get. Buffett
Go to Top of Page

Pierre
Starting Member

22 Posts

Posted - 2007/11/17 :  15:25:26  Show Profile Send Pierre a Private Message
Finns ett begagnat M-Audio Audiophile USB ljudkort på tradera just nu. Aldrig använt mig av tradera, men värt att testa?
Antar att det ljudkortet går att använda till min nuvarande stereo också? Säljaren säger att det inte fungerar tillsammans med Windows media center edition. Kör win xp media center edition på laptopen. Antar att jag måste byta operativsystem...
Angående spel, jag spelar visst gör jag det, men har aldrig använt mig av specialeffekter eller liknande eftersom jag kör hörlurarna/högtalarna i förstärkaren eller rak i datorn.
Mer tankar?

Gale 3030 | Technics SU-X101 Amp och SL-PD867 CD-växlare

Edited by - Pierre on 2007/11/17 16:02:39
Go to Top of Page

struts
Member

315 Posts

Posted - 2007/11/17 :  17:03:17  Show Profile Send struts a Private Message
Har själv en King Rex T-20U som är en T-Class (Tripath chip baserad) förstärkare som dessutom har USB ingång så du kan använda den till datorn. Förstärkaren låter helt fantastiskt bra och är det största ljudlyft jag någonsin gjort och den kostar ca 3000pix med PSU (strömförsörjningsenhet). Den har även DAC (Burrbrown)när du kopplar den till datorn. Så ett nytt ljudkort och King Rex så borde du vara nöjd väldigt länge (King Rex har audiofilstatus).

http://www.6moons.com/audioreviews/kingrex2/u.html
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2007/11/17 :  17:25:27  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Pierre: Jag har endast dåliga erfarenheter av tradera, prylarna blir ofta så förskräckligt dyra! Man bör hålla koll på vad prylen kostar ny i affär. Inte vad den kostade när säljaren köpte den, utan vad den kostar för dig om du går in i affären och handlar idag.

Efter att ha sett bilden så kan jag bara stämma in i OcA's senaste inlägg.

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000