HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Köpa Espressomaskin....?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/11/15 :  09:47:01  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Denna är ju nästan on-topic eftersom kaffe och hifi är intimt förknippade, men för att undvika tvångsnedflyttning så....

Min fru tyckte vi kunde fundera på en Espressobryggare ( Tyvärr är Tobbes lite för dyr?).

Får man något vettigt för 3-4 tusen eller? Vad får man isf.?

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2007/11/15 :  10:10:41  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message
Jag har absolut inget att jämföra med och det verkar finnas ett antal personer här som verkligen kan detta med kaffe men själv har jag en Isomac Giada som ligger i den prisklassen, och jag är kanonnöjd.

"Learning by doing"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/11/15 :  10:33:59  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Den STORA frågan förutom pris,, är om och isf hur mycket mjölk som ska skummas.

En av de mes rekommenderade brukar vara Rancilio Silvia (Ett bra forum att läsa kan vara http://www.riktigtkaffe.se , eller vad säger ni grabbar )
4.4 kan man hitta den för i sverige. En av de bättre i lägre prisklasser.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2007/11/15 11:27:15
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/11/15 :  11:19:13  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
När vi för ett tag sedan lånade en enklare maskin så blev det mest vispskummad mjölk pga. kladdandet med ång-pipen ( heter det så?)

Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2007/11/15 :  13:02:37  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Hej,
Vi har en Kenwood Retro, och den ligger i den prisklassen..o sen passar den in i vårt kök, så det var den eller en Pavoni...men den är för dyr . Den gör helt ok kaffe enligt vår smak men vet att det finns en del som klagat att skummet på kaffet inte blir tjockt nog.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/11/15 :  13:11:30  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Är det rimligt att anta att man ( som i många andra fall ) får vad man betalar för? Var i så fall , gör sig "Diminishing returns" gällande i detta fall? Är det runt 2, 4, 8 10 Ksek?

Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/11/15 :  13:12:32  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Inte lätt det här med att hitta rätt nivå på valet av maskin.

Vad dricker man mest av espresso eller cappuccino mm.
Dricker man mest kaffe varianter med mjölk så funkar inte de små hemmamaskiner speciellt bra tyvärr.
Detta pga. att maskinen har två olika arbetstemperaturer beroende på om man ska göra espresso eller skumma mjölk så tar det tid att gå mellan de olika temeraturerna, samt oftast väldigt små kokare (0,1L på Gaggia classic, 0,3L på Rancillio Silva mot 1,8L på La Scala Butterfly o 2,5L på min Faema E-98). Ångan räcker helt enkelt inte till att skumma några större mängder mjölk.

Ska man bara göra en eller två koppar så funkar det skapligt men inte om man vill göra flera.

Om man vill kunna göra flera cuppuccionos utan allt för lång väntetid så måste man upp på en HX (värmeväxlare) eller dubbelkokarmaskin.

Så till o börja med ta en funderare på vad det är kaffevariant ni kommer att dricka mest av, sedan i vilken mängd maskinen ska kunna leverera den.

En sak man inte får glömma är en bra kvarn. Många av de billigare fixar tyvärr inte att mala kaffet tillräckligt fint.

Du kan få min Faema E-98 o min Quick Mill kvarn till ett bra pris

Edit: Rättade kokarstorleken på Silva o Classic, tror att jag har fått rätt nu

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker

Edited by - Tobbe_L on 2007/11/15 13:26:21
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2007/11/15 :  14:55:07  Show Profile Send plind a Private Message
I de lägre prisklasserna(upp till 5000) är Rancilio Silvia kungen(Drottningen) DEn har riktigt bra ångkapacitet för sin storlek men kan naturligtvis inte matcha de så kallade värmeväxlar(HX)maskinerna på den punkten. Men så kostar dessa oftast det dubbla eller mer oxå. Så för pengarna du nämner säger jag tveklöst en Silvia eller en beg.större maskin(Tobbes tex)

http://www.coffeegeek.com/proreviews/firstlook/ranciliosilvia

Edited by - plind on 2007/11/15 14:56:21
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/11/16 :  10:29:19  Show Profile Send Marc a Private Message
De klassiska nybörjarmaskinerna är Gaggia Classic och Rancilio Silva, som båda nämnts.

I ditt läge Magils skulle jag satsa på en av dessa maskiner begagnad tillsammans med en bra kvarn, för att prova dig fram. Kanske tycker du att det är för krångligt och vill ha en automatisk maskin? Eller, troligare , tycker du att det är så inspirerande att du snart vill "uppgradera".

Vill du ha värmeväxlare kan jag rekommendera Nuova Simonelli Oscar som jag själv använder. Den är en av de billigaste maskinerna med värmexälare, eftersom den har ett hölje av ABS-plast istället för blankpolerad metall som de flesta andra. Kan man leva med detta (jag tycker den är snygg ändå) är den extremt prisvärd. Köpte min beggad på eBay för ca 3 500 kr.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/11/16 :  11:25:12  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Marc: Vad tycker du om Simonelli Oscar??
Har aldrig använt någon men det verkar vara en riktigt prisvärd maskin med sina 6000:- om man köper den från Danmark
Vet att Zalve är rätt sugen på en sådan.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2007/11/16 :  12:05:55  Show Profile Send Magoo a Private Message
Jag har en Isomac Viper som jag är nöjd med. Vet inte hur stor kokaren är, säkert inte stor nog för att skumma mycket mjölk till många koppar. Men kaffet maler jag med en handvevad kvarn, så det tar en liten stund och på den tiden hinner maskinen komma upp i temperatur. (underarmen också...). Nämnda muskler gör också att man inte kan göra många koppar på kort tid.

comfortably numb
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000