Author |
Topic |
|
felsteg
Starting Member
34 Posts |
Posted - 2007/11/02 : 11:47:20
|
Så. Nu är det bestämt. För att rädda mitt förhållande är en flytt från svergies "framsida" till "stortån" nödvändig! All nödvändig info är bra info. vad jag vet är: det är jättefint av det jag sett! (var där tre timmar en gång), nära till köpenhamn, mycke knarkare(ja, det var ironiskt). Hmm ja det. Så, va finns det att veta om områden, boenden, jobb, leva umgås. (Om någon tycker lund är en bättre stad förklara övertygande så drar ja dit istället.)
mvh/ johan |
|
HJ
Member
799 Posts |
Posted - 2007/11/02 : 11:54:15
|
Du bröjar med att skicka en ansökan till "Vemsom" här på forumet så att du kan bli medlem i euJeud.
Därefter kan du börja fokusera på sekundära frågor som boende, jobb etc.
Välkommen till Sydsverige.
Ps. Stortån är väl den del som gör att resten kan balansera och som ligger i framkant |
"So here I am once more..."
|
|
|
felsteg
Starting Member
34 Posts |
Posted - 2007/11/02 : 12:02:29
|
hehe. ska ha det i åtanke! |
|
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2007/11/02 : 12:02:34
|
Mina fem cent.
Malmö vs Lund är väldigt olika i karaktär. Lund är en gemytlig, personlig och ungdomlig stad med trevlig stadskärna. Universitetet gör att unga personer har kul, men att många växer sig ur Lund. Gångavstånd till allt och mycket uteliv, men men generellt väldigt ung publik. Malmö är en vuxen stad och växer snabbt på alla sätt, både storlek, folkmängd, kulturellt och utbud. I svenska mått mätt tror jag inte man saknar storlek även om man är van vid huvudstaden. Tuffare klimat, mindre personligt i affärer osv men samtidigt mer lik en storstad på kontinenten. Inget val är fel, enligt mig, men man måste inse att med det korta avstånd som finns mellan dessa städer är det fantastiskt (unikt?) med så markant karaktärskillnad som det faktiskt är. Jag trivs mycket bra i båda och kanske om det kom till sin spets att det vägt över till Lund för dess lugn och innerstad, medans min fru inte skulle kunna tänka sig det. Där är det Malmö som går före. |
Artphotography |
|
|
felsteg
Starting Member
34 Posts |
Posted - 2007/11/02 : 12:28:16
|
tack för info! ja, kan ju tillägga att jag är 23år, sitter på en etta i göteborg för byte. hur är bomarknaden i jämförelse? var hittar man lättast bostad som är största problemet just nu?, förutom ingångsprovet i euJeud då förstås! |
|
|
BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben
3057 Posts |
Posted - 2007/11/02 : 12:56:30
|
Lund var alltid dyrare än Malmö fram tills för några år sen. Nu har Malmö kommit ifatt och dragit om. Men delvis pga alla studenter i Lund (nästan en tredjedel av invånarna) så är det ont om bostäder. Jag har dock kompisar som fått förstahandskontrakt rätt snabbt, mer eller mindre ren tur iofs...
Jag tycker Lunds kommun skadar sig själva genom att göra centrum så svårtillgängligt med bil. Lund centrum är himla mysigt men jag befarar att det blir allt svårare för affärer att hålla igång där. |
Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar Min medlemstråd
|
|
|
felsteg
Starting Member
34 Posts |
Posted - 2007/11/02 : 14:16:41
|
ok. att köpa lägenhet finns inte i min värld. har ingen bil så där finns inget problem. ska kolla lite mer på lund. anledningen är som sagt in jobb eller annan skit utan bara närheten till kbh. ganska ironiskt va man gör för sådanna luddiga saker som kärlek. tack än en gång! |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2007/11/02 : 14:57:13
|
Var bor du nu någanstans ? |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2007/11/02 : 15:48:49
|
Malmö är en underbar stad på många sätt, med ett underbart fotbollslag inte minst... det sämsta med staden är väl att biltrafiken är ganska intensiv med rätt dålig luft som följd, segregationen, mycket svårt att hitta bostad och ungdomsbrottsligheten. Dessutom blåser det ofta och mycket!
Förutom MFF är andra fördelar att det finns många parker, det är cykelvänligt och att det finns en hel del att göra. Samt närheten till stränder som Ribersborg och Falsterbo tex! Folk är också vänliga generellt sett. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
Edited by - matte76 on 2007/11/02 16:06:41 |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2007/11/02 : 16:27:52
|
Och Minitaxi
Blåsten får även härdade Norrlänningar att stanna inne, mesar |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
80-talet
Member
362 Posts |
Posted - 2007/11/02 : 17:18:19
|
KMJ här på forumet har gjort precis en sån flytt från Götet till Lund/Malmö!
här är lite info om du ska söka lägenhet i Lund. jag håller förövrigt till fullo med om Dans bild av städerna!
andrahand.se, akelius.se, lkf.se, stenafastigheter.se mfl det enda tips jag som lundabo kan ge dig är att vara sjukt snabb... vissa områden har ganska hög omsättning av hyresgäster så det kan gå fort, tills du får lägenhet kan ett andrahandsboende vara ok? lkf är det kommunala bostadsföretaget och har i "ytterområdena" (ytterområdena är max 10-15min från centrum med buss/cykel, skaffa cykel!) lägenheter som det är hyfsat kort väntetid på men de har en ganska dryg kö i övrigt. akelius har en hel del ganska prisvärda lghter och de har inget kösystem vilket gör att du kan få snabbt tillträde. samma sak gäller för stenafastigheter. de två sistnämnda fins även i Malmö där du även kan titta på MKB som är en av de få hyresvärdar jag känner till som kan ge snabba lägenheter, men det finns säkert fler! |
eoJeud |
Edited by - 80-talet on 2007/11/02 17:18:43 |
|
|
felsteg
Starting Member
34 Posts |
Posted - 2007/11/02 : 18:18:40
|
lika härligt med konreta svar, som vanligt på detta forum! ok, johan_b: bor nu i "södra kortedala". är från början härdad norrläning som gått vilse, tur att jag inte har fotboll som intresse så jag kan stanna inne å lyssna på musik utan att bli förkyld ;) blir ju bara mer förvirrad nu :) ska försöka med ett byte, nått ska man väll ha tillbaka för man redan har en lähenhet. ska koll upp de andra förslagen!!, andrahand är helt ok så länge, levt så förut och kan göra det igen! drygt att göra detta på avstånd. hur svåra är ytterområderna i malmö? är det lika mycket fördomar som här i gbg eller är det en värre sitvation? cykel ska införskaffas! smart där! hur ser områderna ut i dessa kategorier? vilka är super, mkt bra, bra, ok,funkar, undvik?. än en gång, tack för att svar! |
|
|
Kmj
Member
2870 Posts |
Posted - 2007/11/02 : 20:24:27
|
quote: tack för info! ja, kan ju tillägga att jag är 23år, sitter på en etta i göteborg för byte. hur är bomarknaden i jämförelse?
den suger, malmöborna är tyvärr inte införstådda i avståndskillnaderna att bo i gbg gentemot malmö. I malmö så är de flesta områdena relativt centrala medan ett avstånd som frölunda eller gamlestan till centrum är rena dagsturen.
Jag hade en fin etta i gamlestan, precis vid SKF och med skitbra komunikation... Men det vet du ju som göteborgare. Efter att ha letat lgh i 6månader fick jag en tvåa i lund via ett triangelbyte. Och lund var långt ner på listan efter malmö. Mina krav var bara att det inte skulle vara ett kriminellt belastat område och samtliga svar var i stil med "jag har en lägenhet xxmin från möllan så jag är bara intresserad av liknande så som vasa, haga eller linné"
Det kan tilläggas att halva malmö ligger runt 10min från möllan.
Bah, jag blir fasen vansinnig bara jag tänker på de svaren jag fick..
Utöver det så är skåningar ruskigt trevliga och hjälpsamma, speciellt eojeudarna
|
.....where the music comes to die. |
Edited by - Kmj on 2007/11/02 20:40:06 |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2007/11/02 : 20:47:29
|
quote: Utöver det så är skåningar ruskigt trevliga och hjälpsamma, speciellt eojeudarna
Så är det . |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben
1486 Posts |
Posted - 2007/11/15 : 18:52:29
|
Rosengård,Holma och Kroksbäck skulle jag inte valt |
I was talking to myself! |